Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

3 posters

Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  Henri Ma Tammi 09 2012, 17:55

Vaihdoin vaihteistoöljyn ja jätin ilmauksen tekemättä, kun nostolaite tuntui toimivan ihan hyvin ilmankin.

Seuraavana päivänä puolen päivän ajon metsätyön jälkeen nostolaitteen vivun säätöalue tuntui alkavan muuttumaan siten että nosto alkoi pikku hiljaa lähempänä hahlon pohjaa. Nyt kahden työpäivän jälkeen nosto alkaa vasta ihan hahlon yläreunassa. Nosto pysähtyy noin 1cm:n päässä hahlon yläreunasta ja alaslasku alkaa 1/3 kohdalla ylhäältä lukien.

Voisiko ilmauksen tekemättömyys aiheuttaa tällaista vai mikähän tuossa on muuttunut? Aikaisemmin nosto alkoi jo hahlon puolenvälin jälkeen.

Ainoa ero aikaisempaan pitäisi nyt olla reilusti ohuempi Shell Spirax 3 TLV 5W-30 öljy. Öljyä on tikun mukaan tarpeeksi ja hiukan ylikin. Kaadoin sitä koneeseen n.29 litraa.

Henri

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Vs: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  erkki Ma Tammi 09 2012, 19:40

Hmmm. En usko että öljynvaihdolla on tekemistä tuon ilmiön kanssa. Järjestelmä ilmautuu itsekseen kun nostolaitetta käyttää vähän aikaa. Tarkista ihan ensin ettei ole valitsin syvyydensäätö-asennossa, jos on vaikka päässyt vahingossa kääntymään. Muuta ei tule heti mieleen. Tai voisi se olla takerteleva ohjausventtiilikin muuten, mutta silloin lasku tottelee vipua millintarkasti vaikka nosto olisi epämääräinen. Jos valitsin on asennonsäätö- asennossa niin anna kuulua, mietitään sitten lisää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Vs: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  Henri Ma Tammi 09 2012, 20:40

erkki kirjoitti:Hmmm. En usko että öljynvaihdolla on tekemistä tuon ilmiön kanssa. Järjestelmä ilmautuu itsekseen kun nostolaitetta käyttää vähän aikaa. Tarkista ihan ensin ettei ole valitsin syvyydensäätö-asennossa, jos on vaikka päässyt vahingossa kääntymään. Muuta ei tule heti mieleen. Tai voisi se olla takerteleva ohjausventtiilikin muuten, mutta silloin lasku tottelee vipua millintarkasti vaikka nosto olisi epämääräinen. Jos valitsin on asennonsäätö- asennossa niin anna kuulua, mietitään sitten lisää.

Kiitokset nopeasta vastauksesta!

Nyt tyhmä kysymys, missä tuo syvyydensäätövalitsin on? Olen kiinnitellyt irronneita ilmeisestikin metsätöissä tarpeettomia puuttuvia vipstaakeja siihen yksi kerrallaan ja monen tarkoituksen mielestäni keksinytkin, mutta tuo on uusi.

Lasku siinä on tarkka ja tottelee uskoakseni vivun liikkeitä oikein, tosin en ole koskaan varmasti toimivaa päässyt kokeilemaan.

Henri

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Vs: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  outsider Ma Tammi 09 2012, 23:14

Erkin mainitsemaa syvyydensäätöasentoa veikkaisin iteskin.
Toinen vaihtoehto on että nostolaitevivustossa säätötanko on on avautunut .

1290.n ohjaamoa en tunne hyvin,mutta hytin takaosassa oikealla puolen lienee kolmiasentoinen vipu,jonka keskiasento on korkeudensäätöasento.Siinä asennossa pidetään normaalisti.
Kun vivun asentoa muuttaa niin nostolaite vipu pitää olla ihan takana.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Vs: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  Henri Ti Tammi 10 2012, 07:07

Vilkaisin kajuuttaan pikaisesti ja löysin metsätyövälineiden alta sellaisen kolmiasentoisen vivun voiman ulosoton välitysvivun takaa. Se oli nyt asennossa "ulkopuoliset". Muut asennot olivat "asento" ja "vetovastus". Pitääpä illalla kokeilla mitä tuo vaikuttaa.

Henri

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Vs: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  erkki Ti Tammi 10 2012, 08:11

Jos vipu on nyt "ulkopuoliset" asennossa niin sieltä on valitismen haarukka murtunut tai sokka poikki peltiluukun takana nostoakselin oikeassa päässä. Kun vilkaiset luukun taakse niin siellä näkyy muovinen siirtäjähaarukka, jonka välissä on ns. keinuvipu. Siirtäjähaarukan pitäisi kääntyä akselin ympäri. Keskiasennossa on työsyvyyden säätö. Sen saa kammettua kohdalleen ulkopuolelta jos haarukan sokka on poikki. Samalla kun luukku on auki niin kokeile rämpyttää keinuvipua ylös alas ruuvimensselin kärjellä niin, että vivun vastakkainen pää nousee kun haarukassa olevaa päätä painaa alas. Nostovipu pitää silloin olla takana. Liikeessä pitää tuntua jousipaine koko ajan. Jos ohjausventtiili takertelee niin sen voi kokeilla notkistaa tuolla rämpytystempulla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen Empty Ratkesi: DB1290 nostolaitevivun säätäminen öljynvaihdon jälkeen

Viesti  Henri Ti Tammi 10 2012, 19:06

Kyllä se Erkki ehdottamasi vipu syy tähän oli. Vipu mekanismeineen oli ihan ehjä, mutta oli jäänyt siihen "ulkopuoliset" - "asento" välimaastoon. Tai itse asiassa se oli vielä siitä hitusen "ulkopuoliset" suuntaan. Vipu on ilmeisesti ollut koko ajan siinä välistä löytyvässä ylimääräisessä neljännessä pykälässä ja nyt jostain syystä siirtynyt hiukan sivuun.

Tässä ylimääräisessä neljännessä asennossa nostolaite toimii kyllä, mutta hiukan erikoisesti. Nostolaitteen vipu yläasentoon jätettynä nostolaite ajaa päin sylinterin pohjaa ja huudattaa ylipaineventtiiliä. Siitä pitää itse huomata vetää hiukan alaspäin että vonkuna loppuu. Ja alaspäin kun siitä lähdetään ajamaan, nostolaite putoaa niin kauan vaikka maahan asti kunnes vipu palautetaan keskivaiheille. Eli siis nostolaitevivun keskialueella ei tapahdu mitään ja molemmissa päissä ajetaan niin pitkälle kuin sylinteriä riittää.

Jos oikein yrittää, niin säätövivun saa sellaiseen viidenteenkin kohtaan jossa nostolaite toimii, mutta vasta aivan vivun yläasennossa jousta päin vetäen. Siihen vipu oli onnistunut jotenkin varmaan moottorisahan tai jonkun muun metsävälineen tönäisemänä menemään.

Nyt tuo toimii oikein fiksusti ja vipu todellakin säätää korkeutta eikä vain suuntaa.

Kiitokset avusta ja vinkeistä!

Henri

Henri

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa