990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
+4
hannutt
David
erkki
LandRover
8 posters
Sivu 1 / 1
990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Tervehdys Taavetti tallin taitajille. Haussa lähipitäjistä kohtuukäyttöön kohtuukuntoinen traktori rankametsään ja vähän lumi ja klapi hommiin. Nettikoneessa 995 jossa 7000 tuntia + kärry ihan ok näköinen paketti ja toisena 990 AS jossa etukuormaaja sorakauhalla. Tuosta 995sesta haaveilen mutta kun huomasin että ainakin parista vastaavasta on kampiakselipoikki niin tuli mieleen että onko tuo kovinkin suuri uhka. Molemmissa löytyy lisähydrauliikkaa ja toisessa vieläpä melkoisen uudet renkaat. Kolmas vaihtoehto on Deutz 6006 jossa kaikki näyttäisi olevan ok myös, mutta samaan hintaan ei sitten muuta tulekkaan.
Mitä Taavetti versiosta ja vuosimallia suosittelette aloittelijan traktoriksi stressiä helpottamaan eikä sitä luomaan. Nuo englantilaiset vehkeet jotenkin minun mieleen enempi ja tulihan telkusta se traktorivartti josta satuin juuri katsomaan tuon DB osan jossa molemmista ehdokkaista juttua löytyi.
Iso kiitos etukäteen ja viikonloppuna koitan mennä koeajolle eli siihen mennessä saaduista vinkeistä olisi iso apu.
eki
Mitä Taavetti versiosta ja vuosimallia suosittelette aloittelijan traktoriksi stressiä helpottamaan eikä sitä luomaan. Nuo englantilaiset vehkeet jotenkin minun mieleen enempi ja tulihan telkusta se traktorivartti josta satuin juuri katsomaan tuon DB osan jossa molemmista ehdokkaista juttua löytyi.
Iso kiitos etukäteen ja viikonloppuna koitan mennä koeajolle eli siihen mennessä saaduista vinkeistä olisi iso apu.
eki
LandRover- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
990 ja 995 suurin ero on moottorin iskutilavuudessa. 990 on lyhytiskuinen 3.2 litrainen ja 995 pitkäiskuinen 3.6 litrainen. Myös takarenkaat on 995:ssä isommat. Voimansiirto on sama, joten 995 on hiukan nopeampi tiellä. Kuvailemaasi käyttötarkoitukseen soveltuvat molemmat. Jos toisessa on kuormain ja traktorit ovat suunnilleen saman hintaisia niin minulla ainakin kallistuisi vaaka etukuormaajakoneen puolelle, jos ovat muuten suunnilleen samankuntoisia. Jos 995:n mukaan tulee hyvä kärry ja vaikkapa ketjut, niin onhan siinäkin lisävarustetta mukavasti. Kampiakselia en pidä erityisenä riskipaikkana. Siihen ei ole oikein tullut mistään selvyyttä, että mikä sen saattaa katkaista, mutta muista moottoreista on sellainen oppi, että vääntövärähtelyt on kammelle myrkkyä. Siksi monissa moottoreissa onkin värähtelynvaimennin etupään kiilahihnapyörän navassa. Englannin keskustelupalstalla on muutama vakitunen kirjoittaja jotka muistavat muistuttaa, että raskas veto tehdään reippailla kierroksilla. Väittävät että sitkuttelu pikku kierroksilla ei sovi oikeisiin töihin. Tiedä sitten olisiko siinä perää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Tuo moottorin iskutilavuusero antaa mukavasti koneelle luonnetta 995:sen eduksi, ainaki mitä noi meidän koneet on. Sen verranhan noissa on kans merkittävää eroa, että jos 990 on alle 1972 niin se on synkronoimattomalla vaihteistolla, ku taas tuo 995 on synkronoitu (päävaihdekepissä 2 ja 3 vaihde, aivan niinku viimmeisissäki kovalootaisissa David Brown-Caseissa). Ohjaus taitaa olla jo kaikissa 995:sis hydraulinen (ehkä, tästä ei ole mulla varmaa tietoa, mutta tämä on olettamus), kun taas vanhemmat 990:t ovat mekaanisella ohjauksella (ellei ole muutettu jälkeenpäin). Tuosta moottorin vedätyksestä sanoi kans aikanansa yksi huoltomies, jottei saisi vedättää aiva sammumispisteeseen saakka, että Taavetin kone tykkää kierroksista!! Tuosta nelipyttyysen kampiakselista on tullut omaan korvaan joskus sellaasta spekulaatiota jotta, kun kampiakselin laakeriliuskat kuluvat tiettyyn pisteeseen saakka, niin akseliin tulee tosiaan jonkumoinen värinä ja sen takia akseli vois poiketa läheltä keskimmäistä laakeripukkia. Jos haluaa konetta ostaes kampiakselin laakeriliuskojen kunnosta "jonkumoista" osviittaa, niin kannattaa pistää koneen alle maata,(sielä koneen alla on sellaanen iso reikä mistä näkee vauhtipyörän/kytkimen) niin siitä koittaa väännellä sorkkaraudalla vauhtipyörää kytkinkopankuoren ja vauhtipyörän välistä. Vauhtipyörän ei saisi aiva mahdottomasti tolkkua tilassaan (jos näin on, että tolkkuu pahasti niin tämä kielii huonoista kampiakselin laakeriliuskoista ja vaara kampiakselin poikkeamiseen on paljon isompi). Normaalistikki siinä vauhtipyöräs on tosi pieni tuntuva välys, ku oikeen nyppii sorkkaraudalla, koska öljyhän sen aiva lopuuksi tiivistää (eli pitää olla se minimaalinen öljytila liuskojen ja kammenkaulan välis). Mutta tosiaan jos haluaa hyvät "yöunet" niin kannattaa varmistaa toi asia, ison välyksen kyllä tuntee!! (Nämä samat jutut/tarkastukset koskien tuota kampiakseli asiaa, toimii kyllä muissaki koneissa/merkeissä, ja kyseiset asiat ovat aina riskinä moottorissa ku moottorissa merkistä riippumatta). Peruskoneenahan noi 990:t ja 995:t ovat olleet kokoluokassansa tosi lujia, esim 995:lla on vissiin tehty aikanansa tosi paljon "isonki koneen" töitä, koska moottoriteho on ollut aika korkea ottaen huomioon traktorin koon. Mutta kiteytettynä, hyviä ja peruslujia koneita kummakki...Suosittelen.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Kiitokset asiantuntijoille avusta.
Kiitokset asiantuntevasta avusta.
Taidan kääntyä tuon 995:n hankinnan kannalle ja onnikin lykästi sen suhteen että vaikka siinä ei etukuormaajaa ole niin renki takakuormaaja kahdella kauhalla (ihan hyvillä sellaisilla) on tarjolla samalla myyjällä Fordin perästä kohtuu hintaan 500 equa.
Sen verran jo koeajoin että savut on kohdallaan eli ei juuri mitään ja kuten sanoitte ohjaus on kyllä nappi ja tuossa ei nyt pihavauhdissa ainakaan mitään isoja välyksiä huomannut.
Vanhalla isännällä oli ollut edellinen juuri 990 josta oli tykännyt kanssa ja kertoi siihen hankkineensa isommat renkaat niin oli kuulemma metsässäkin maavara piisannut minne vaan ajamalla tohti mennä.
Nyt vaan koitan tinkiä vielä pikkuisen koska renkaissa oli vähän enempi sanomista kuin kuvista näki.
Oletteko hankkineet takarenkaita mistä ja mihin hintaan, onko kestoissa eroja metsätöitä ajatellen. Miten tuon rengaskoon isonnus onkos siitä iloa 995:n kohdalla vai menisikö metsävälitykset liian nopeiksi.
Viikonloppua kaikille.
Eki
Taidan kääntyä tuon 995:n hankinnan kannalle ja onnikin lykästi sen suhteen että vaikka siinä ei etukuormaajaa ole niin renki takakuormaaja kahdella kauhalla (ihan hyvillä sellaisilla) on tarjolla samalla myyjällä Fordin perästä kohtuu hintaan 500 equa.
Sen verran jo koeajoin että savut on kohdallaan eli ei juuri mitään ja kuten sanoitte ohjaus on kyllä nappi ja tuossa ei nyt pihavauhdissa ainakaan mitään isoja välyksiä huomannut.
Vanhalla isännällä oli ollut edellinen juuri 990 josta oli tykännyt kanssa ja kertoi siihen hankkineensa isommat renkaat niin oli kuulemma metsässäkin maavara piisannut minne vaan ajamalla tohti mennä.
Nyt vaan koitan tinkiä vielä pikkuisen koska renkaissa oli vähän enempi sanomista kuin kuvista näki.
Oletteko hankkineet takarenkaita mistä ja mihin hintaan, onko kestoissa eroja metsätöitä ajatellen. Miten tuon rengaskoon isonnus onkos siitä iloa 995:n kohdalla vai menisikö metsävälitykset liian nopeiksi.
Viikonloppua kaikille.
Eki
LandRover- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 65
Paikkakunta : Jämsä
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Siitä olen varma ettei renkaiden isontaminen nopeuta liikaa, on meinaan niin hidas pienin vaihde että voi käydä kahvilla eikä tarvii kauas juosta perään, kun palaa töihin
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Eihän rengaskoon kasvattaminen tee kuin jotain 2-6% yleensä nopeutta lisää
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Kyllä uud Taavetti kulki kemposesti 27km/h 2000r/min kun alla on 38" renkaat
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
LandRover kirjoitti:Oletteko hankkineet takarenkaita mistä ja mihin hintaan, onko kestoissa eroja metsätöitä ajatellen. Miten tuon rengaskoon isonnus onkos siitä iloa 995:n kohdalla vai menisikö metsävälitykset liian nopeiksi.
Viikonloppua kaikille.
Eki
Vianor myi minulle uudet takarenkaat. Merkki on Mitas ja kymmenellä kankaalla. Kestää sopivasti metsässä, ei kuitenkaan liian kovat tiellä ajaa.
Viimeinen muokkaaja, Paulig pvm La Tammi 28 2012, 13:29, muokattu 1 kertaa
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
995 ei mahdu juurikaan isompia renkaita jos meinaa ketjuja käyttää. Siinä on alkujaankin renkaat niin lähellä lokasuojaa, sekä kanttiklippan että ylö-taavi koppi malleissa. https://www.taavetti-talli.net/t1331-db-traktoreiden-ohjaamot Ainut rengas vaihtoehto 995:seen olisi harvinaisempi koko 15.5-38 mutta sen renkaan korkeudesta en osaa sanoa, nimikerkki TIKO:lla on muistaakseni 1390:ssä em rengas koko.
En nyt muista mitä tuo 13.6-38R vyörengas (mitas) maksoi, voin tarkistaa. Pauligin 990:ssä on varmaankin 16.9-30 jos en aivan väärin tuota profiilikuvaa tulkitse?
En nyt muista mitä tuo 13.6-38R vyörengas (mitas) maksoi, voin tarkistaa. Pauligin 990:ssä on varmaankin 16.9-30 jos en aivan väärin tuota profiilikuvaa tulkitse?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Tämmönen kommentti ja näkökanta vaan minulta.
"Jos metsään haluat mennä nyt...". Minusta metsään sopivat parhaiten vanhan kansan rättirenkaat, paremmin kuin vyö. Ei pullistele sivut eivätkä niinollen ole niin herkkiä keräämään viiltoja.
Tästä voi olla myös erikin mieltä ihan vapaasti.
matti
"Jos metsään haluat mennä nyt...". Minusta metsään sopivat parhaiten vanhan kansan rättirenkaat, paremmin kuin vyö. Ei pullistele sivut eivätkä niinollen ole niin herkkiä keräämään viiltoja.
Tästä voi olla myös erikin mieltä ihan vapaasti.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Kyllä vyörenkailla sanotaan olevan taipumusta puhjeta kyljistä metsäajossa. Terävä kanto tai kivi saa helpommin painettua kärkensä niin syvälle, että se keihästää renkaan. Oma valintani olisi vanhat ja valmiiksi kuluneet, mutta ehjäkudoksiset, kernaasti 8 tai 10 rättiset ristikudosrenkaat, niihin reilusti painetta ja ketjut päälle. Vanhan renkaan possahdus ei niin paljon harmita ja vanha kumi on kuivunut pinnaltaa sellaiseksi komuraksi, että se hylkii pistoja paremmin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
taavettimies kirjoitti:995 ei mahdu juurikaan isompia renkaita jos meinaa ketjuja käyttää. Siinä on alkujaankin renkaat niin lähellä lokasuojaa, sekä kanttiklippan että ylö-taavi koppi malleissa. https://www.taavetti-talli.net/t1331-db-traktoreiden-ohjaamot Ainut rengas vaihtoehto 995:seen olisi harvinaisempi koko 15.5-38 mutta sen renkaan korkeudesta en osaa sanoa, nimikerkki TIKO:lla on muistaakseni 1390:ssä em rengas koko.
En nyt muista mitä tuo 13.6-38R vyörengas (mitas) maksoi, voin tarkistaa. Pauligin 990:ssä on varmaankin 16.9-30 jos en aivan väärin tuota profiilikuvaa tulkitse?
On. Toi 13,6-38:sin hinta ei kovin paljon eroa 16,9-30, silloin hinnastoja katselin niiltäkin osin. Tosin riippuu tarjouksen tekijästä mitä ne maksaa. Ja tietysti, vyö vai ristikudos.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 vai 995 - kumpi kannattaa ostaa ja mitä varoituksia kokemattomalle
Toi 15.5-38 on Belkun alkuperäisrengaskoko, ja olikohan meilläki joskus tuon em. renkaan parina levikepyöränä 14.9-38....näin muistelisin. Toi 15.5-38 on jo kohtalaisen korkea rengas (muistelisin ettei siinä ollut korkeuseroa kutos-Braunis käytettyyn 16.9-38:iin verrattuna ku n:4-5 cm....), vois yht. äkkiä ajatella että menee aikas tiukille 995:ses. Leviempää kummia jos haluat, niin 16.9-34 on aika lailla saman korkuunen ton 13.6-38:n kans, toki noilla saattaa jo mettäs lumes kulkuominaisuudet kärsiä. Mutta olishan se 995 noilla jo räyhäkkäämmän näköönen
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Similar topics
» Kannataako ostaa 995 taavetti ?
» Halutaan ostaa jx 80 Käyttäjän käsikirja
» Mistä voi ostaa 1390 johtosarjan
» Kannattako ostaa daivid brown 950
» Halutaan ostaa jx 80 Käyttäjän käsikirja
» Mistä voi ostaa 1390 johtosarjan
» Kannattako ostaa daivid brown 950
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa