db 880 selectamatic nostolaite?
5 posters
Sivu 1 / 1
db 880 selectamatic nostolaite?
Moro. ilmeni tänään lumia lykkiessä,että nostolaite ei meinaa suostua laskemaan kovin nopeasti. Minuutin kun jaksaa odottaa,niin on lana maassa. Nostaa kyllä ihan normaalisti.
Mistä vois vikaa lähtiä ettimään?
Nostolaite vivun takana se on pieni peltiluukku joka on kahdella ruuvilla kiinni. avasin sen ja sen alta paljastu 2 proppua jonka alla jouset. takaa katsottuna vasemman puoleisen propun alla liikkuu ihan hyvin se venttiili.
Mutta oikean puoleinen ei liiku mihkään? ja siellä pohjalla näkyy tasapäinen ruuvi? mitä virkaa sillä on? näytti olevan pois kierteiltään ja ruuvasin takaisin,mutta säätyykö siitä jotain,kun tuntuu,ettei loppua tuu vaikka kuinka ruuvais,?
T. Jukka
Mistä vois vikaa lähtiä ettimään?
Nostolaite vivun takana se on pieni peltiluukku joka on kahdella ruuvilla kiinni. avasin sen ja sen alta paljastu 2 proppua jonka alla jouset. takaa katsottuna vasemman puoleisen propun alla liikkuu ihan hyvin se venttiili.
Mutta oikean puoleinen ei liiku mihkään? ja siellä pohjalla näkyy tasapäinen ruuvi? mitä virkaa sillä on? näytti olevan pois kierteiltään ja ruuvasin takaisin,mutta säätyykö siitä jotain,kun tuntuu,ettei loppua tuu vaikka kuinka ruuvais,?
T. Jukka
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Ei kyllä nyt oiken raksuta. Pienen luukun alla takaa päin katsottuna vasemmalla on pito/laskuventtiili. Jos se liukuu normaalisti porauksessaan niin vika ei ole siinä. Oikeanpuolimmainen on nostoventtiili ja senkin pitäisi liikkua porauksessaan kevyesti. Jos nostoventtiilin luisti jumittaa alas niin nostolaite pyrkii nostamaan koko ajan.
Vois sellainen juttu olla tosiaan mahdollinen, että vaikka laskuasennossa laskuventtiilin luisti on ylhäällä ja vuotaa öljyä koko ajan sylinterilinjasta takaisin vaihdelaatikkoon, mutta jos nostoventtiili on juminut pohjaan, niin se painattaa koko ajan uutta öljyä tilalle ja lasku menee erittäin hitaaksi sen takia. Onko niin, että jos lisää kierroksia, niin nousee vaan vaikka pitäisi laskea? Ja kun moottorin sammuttaa niin tulee kuin kivi alas?
Jos noin on, niin luisti pitää saada liikkeelle. Periaatteessa se käy parhaiten niin, että otat tulpan ja prikan pois luistin päältä ja jousen ulos. Sitten panet luukun kiinni ja pyöritä moottoria startilla sammutin päällä nostovipu takana. Öljynpaineen pitäisi ajaa luistin pois reijästään niin että sen yläpää saattaa jopa törmätä luukun kanteen. Jo startilla pyörittäminen tuntuu liian rajulta tempulta niin jos saat pyöritettyä jollain veivillä ulosottoakselia käsivoimin niin siitäkin tulee paine luistin alle kun pyörittää tarpeeksi nopeasti. En nyt muista ihan varmasti, että onko luisti niin pitkä, ettei se varmasti mahdu luiskahtamaan pois reijästään ja putoamaan peräkoteloon. Se on pito/laskuventtiilin kanssa suunnilleen saman mittainen. Sillä sitä voi mallata. Jos sellaine epäilyttää niin tulpan tilalle pitää siten pyöräyttää putken pätkä ja jättää luukku auki. Luistin pitäisi lennähtää sinne putkeen kun pumppu pyörii. Sekä luistin että porauksen voi kevyesti kiilloittaa hienolla mirkelituukilla niin ne alkaa luistaa paremmin.
Nostoventtiilin jumittamisesta en ole milloinkaan aikaisemmin kuullut, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
Vois sellainen juttu olla tosiaan mahdollinen, että vaikka laskuasennossa laskuventtiilin luisti on ylhäällä ja vuotaa öljyä koko ajan sylinterilinjasta takaisin vaihdelaatikkoon, mutta jos nostoventtiili on juminut pohjaan, niin se painattaa koko ajan uutta öljyä tilalle ja lasku menee erittäin hitaaksi sen takia. Onko niin, että jos lisää kierroksia, niin nousee vaan vaikka pitäisi laskea? Ja kun moottorin sammuttaa niin tulee kuin kivi alas?
Jos noin on, niin luisti pitää saada liikkeelle. Periaatteessa se käy parhaiten niin, että otat tulpan ja prikan pois luistin päältä ja jousen ulos. Sitten panet luukun kiinni ja pyöritä moottoria startilla sammutin päällä nostovipu takana. Öljynpaineen pitäisi ajaa luistin pois reijästään niin että sen yläpää saattaa jopa törmätä luukun kanteen. Jo startilla pyörittäminen tuntuu liian rajulta tempulta niin jos saat pyöritettyä jollain veivillä ulosottoakselia käsivoimin niin siitäkin tulee paine luistin alle kun pyörittää tarpeeksi nopeasti. En nyt muista ihan varmasti, että onko luisti niin pitkä, ettei se varmasti mahdu luiskahtamaan pois reijästään ja putoamaan peräkoteloon. Se on pito/laskuventtiilin kanssa suunnilleen saman mittainen. Sillä sitä voi mallata. Jos sellaine epäilyttää niin tulpan tilalle pitää siten pyöräyttää putken pätkä ja jättää luukku auki. Luistin pitäisi lennähtää sinne putkeen kun pumppu pyörii. Sekä luistin että porauksen voi kevyesti kiilloittaa hienolla mirkelituukilla niin ne alkaa luistaa paremmin.
Nostoventtiilin jumittamisesta en ole milloinkaan aikaisemmin kuullut, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Joo se oikean puoleinen venttiili on siellä pohjassa eikä liiku mihkään, eli pitää koittaa saada se pois sieltä. Mutta mikä se messinkin värinen pieni ruuvi on juuri tässä samassa oikean puoleisessa venttiilin pohjassa? ruuvimensselillä pyörii auki ja kiinni,mutta en sille mitään tarkoitusta keksinyt...
Ja nostolaite ei laske nopeasti vaikka moottorin sammuttaa. Tairan tästä mennä heti pihalle sitä tutkimaan. palataan asiaan pian. Kiitoksia vinkistä!
Ja nostolaite ei laske nopeasti vaikka moottorin sammuttaa. Tairan tästä mennä heti pihalle sitä tutkimaan. palataan asiaan pian. Kiitoksia vinkistä!
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Nojoo! sain sen oikean puoleisen venttiilin liikkuman ja ei se oikeen tuntunut loppujen lopuksi pahasti jumissa olevan. Sitä vähän sorvissa karhunkielellä kiillotin ja pistin takaasin paikoilleen. Mutta samat oireet tuntuus jatkuvan. Nosto pelittää nyt mielestäni paremmin,mutta alas se ei vieläkään halua tulla,muutakuin pikkuhiljaa.
Tein testin siinä traktorin käydessä. Eli kun lana on täysin ylhäällä ja ja sitä vasemman puolesta venttiilin hattua vähän löysää niin,että päästää öljyä välistä pois, niin lana laskee hienosti alas.
Eli jossakin on jotain tukkoa tai jumitusta.
Tein testin siinä traktorin käydessä. Eli kun lana on täysin ylhäällä ja ja sitä vasemman puolesta venttiilin hattua vähän löysää niin,että päästää öljyä välistä pois, niin lana laskee hienosti alas.
Eli jossakin on jotain tukkoa tai jumitusta.
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Ettet vaan ois vahingoissa tai tahallaan pyöritelly sitä oikean kantapään takana olevaa pyörää, tai sitten siihen venttiiniin on menny roska. Sillähän säädetään laskunopeutta. Pyöritä se vasiten auki, onko vaikutusta.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
mattkau kirjoitti:Ettet vaan ois vahingoissa tai tahallaan pyöritelly sitä oikean kantapään takana olevaa pyörää, tai sitten siihen venttiiniin on menny roska. Sillähän säädetään laskunopeutta. Pyöritä se vasiten auki, onko vaikutusta.
matti
Ei vaikuttanu mihkään. kokeilin sitä ensinmäisenä.
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Tuo selittää jo paljon ettei laske sammuksissa sen nopeammin. Siellä ahdistaa ohjausventtiili, lohkossa on siis jotain lian tapaista joka ei sinne kuulu.
Purkamatta se voi olla vaikea puhdistaa, mutta aina voi kokeilla painehuuhtelua ensin. Se tehdään seuraavasti:
Avaa nostoventtiili, poista siitä jousi, messinkiruuvi ja sen alla oleva kuristinlevy ja nylon-sihti. Älä tökkää reikää sihtiin, se menettää tehonsa jos siinä on yksi iso reikä monen pienen sijasta. Koputtelemalla tai paineilmalla tms. sen varmaan saa lähtemään kolostaan.
Katkaise rautatappi, joka on sopivan pituinen niin, että kun sen pudottaa nostoventtiilin luistin päälle niin tapin yläpää jää niin korkealle, että kun tulpan kiertää kiinni niin tappi estää luistia nousemasta. Mirklaa tapin päähän mensselikärki, pudota se reikään mensselikärki alaspäin ja sulje tulppa. Tapin pää pitää olla talttana ettei se tulppaa luistin alapäässä olevaa reikää.
Sitten työnnä nostovipu eteen ja käynnistä moottori. Varret pyrkii ylös, mutta tyhjäkäynnillä paine on niin pieni, että varret saa painettua alas miehen painolla. Öljy menee nyt sylinterilinjaan ja sieltä takaisin vaihdelaatikkoon, mutta koska nostovipu on edessä, sitä virtaa paineella myös ohjausventtiilin poraukseen laskuventtiilin läpiporauksen kautta. Lisää kierroksia niin paine nousee ja kun ruuvaat laskeutumisnopeuden säätöpyörää hitaalle päin niin paine jatkaa nousuaan. Paineen yläraja tulee silloin viimeistään vastaan kun ylipaineventtiili alkaa kurista ulosottovaihteen sisällä. En ole itte koskaan kokeillut, että jos laskuventtiilin luistin poistaa porauksestaan kokonaan jousineen päivineen, niin saako silloin paineen nousemaan laskunopeuden säätöä kiristämällä. Veikkaan, että saa. Silloin voisi huuhtelu olla vielä tehokkaampi kun öljyn ei tarvitse tulla ohjausventtiilille luistin porauksen läpi.
Kun paineen antaa jyllätä siinä tovin aikaa, niin porauksiin kulkeutunut moska saattaa lähteä liikkeelle ja poistua öljyn mukana. Paineellinen öljy on merkillisen tehokas pesukone. Voi olla myös, ettei puhdistu. Kokeilematta ei voi tietää. Minusta sen kannattaa antaa pumpata edes varttitunnin jos ei pitempäänkin ja kokeilla sitten laittaa nostoventtiili takaisin kokoon asianmukaisesti.
Kerro miten kävi.
Purkamatta se voi olla vaikea puhdistaa, mutta aina voi kokeilla painehuuhtelua ensin. Se tehdään seuraavasti:
Avaa nostoventtiili, poista siitä jousi, messinkiruuvi ja sen alla oleva kuristinlevy ja nylon-sihti. Älä tökkää reikää sihtiin, se menettää tehonsa jos siinä on yksi iso reikä monen pienen sijasta. Koputtelemalla tai paineilmalla tms. sen varmaan saa lähtemään kolostaan.
Katkaise rautatappi, joka on sopivan pituinen niin, että kun sen pudottaa nostoventtiilin luistin päälle niin tapin yläpää jää niin korkealle, että kun tulpan kiertää kiinni niin tappi estää luistia nousemasta. Mirklaa tapin päähän mensselikärki, pudota se reikään mensselikärki alaspäin ja sulje tulppa. Tapin pää pitää olla talttana ettei se tulppaa luistin alapäässä olevaa reikää.
Sitten työnnä nostovipu eteen ja käynnistä moottori. Varret pyrkii ylös, mutta tyhjäkäynnillä paine on niin pieni, että varret saa painettua alas miehen painolla. Öljy menee nyt sylinterilinjaan ja sieltä takaisin vaihdelaatikkoon, mutta koska nostovipu on edessä, sitä virtaa paineella myös ohjausventtiilin poraukseen laskuventtiilin läpiporauksen kautta. Lisää kierroksia niin paine nousee ja kun ruuvaat laskeutumisnopeuden säätöpyörää hitaalle päin niin paine jatkaa nousuaan. Paineen yläraja tulee silloin viimeistään vastaan kun ylipaineventtiili alkaa kurista ulosottovaihteen sisällä. En ole itte koskaan kokeillut, että jos laskuventtiilin luistin poistaa porauksestaan kokonaan jousineen päivineen, niin saako silloin paineen nousemaan laskunopeuden säätöä kiristämällä. Veikkaan, että saa. Silloin voisi huuhtelu olla vielä tehokkaampi kun öljyn ei tarvitse tulla ohjausventtiilille luistin porauksen läpi.
Kun paineen antaa jyllätä siinä tovin aikaa, niin porauksiin kulkeutunut moska saattaa lähteä liikkeelle ja poistua öljyn mukana. Paineellinen öljy on merkillisen tehokas pesukone. Voi olla myös, ettei puhdistu. Kokeilematta ei voi tietää. Minusta sen kannattaa antaa pumpata edes varttitunnin jos ei pitempäänkin ja kokeilla sitten laittaa nostoventtiili takaisin kokoon asianmukaisesti.
Kerro miten kävi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
iltaa. koitin tuota sinun mainitsemaa vinkkiä,mutta ei tuntunut auttavan. Eli joku pahee tukos.
Mutta poistin sen vasemman puoleisen propun alta sen jousen ja venttiilin ja laiton propun takaisin. tuntuus toimivan erinomaisesti ilman niitä.
Tiärä sitte vaikuttaako johonkin muuhun,mutta ikään ei oo vielä pelannut nostolaitteet nuan hyvin.
Pääsiasi oli,että sain lumet lykittyä pihasta. pitää tutkia paremmilla ilmoilla tarkemmin.
Mutta poistin sen vasemman puoleisen propun alta sen jousen ja venttiilin ja laiton propun takaisin. tuntuus toimivan erinomaisesti ilman niitä.
Tiärä sitte vaikuttaako johonkin muuhun,mutta ikään ei oo vielä pelannut nostolaitteet nuan hyvin.
Pääsiasi oli,että sain lumet lykittyä pihasta. pitää tutkia paremmilla ilmoilla tarkemmin.
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Jos se parani jousen poistamisella niin se vahvistaa edelleen sitä käsitystä, että pitoventtiilin karan päältä lähtevä kanava kuristaa virtauksia joko kanavassa tai ohjausventtiilissä. Kun karan päältä puuttuu jousipaine, niin luisti suostuu nousemaan pienemmällä paine-erolla. Jos se toimii noin, niin anna toimia. Siinä ei mene mikään rikki vaikka jousi puuttuukin.
Silti ainakin yksi poppakonsti on vielä kokeilematta. Mutta ole varovainen, ettei tule tapaturmaa.
Avaa peltiluukku nostoakseli oikeasta päästä, joka on neljällä ristipääruuvilla kiinni. Takana näkyyn valitsimen akselin päässä oleva haarukka, jonka haaravälissä on keinuvipu, jolla ohjataan itse venttiiliä. Kun tunget ruuvimensselin kärjen sopivasti haarukkaan, keinuvivun yläpuolelle, niin mensselillä kampeamalla saat keinuvivun vastakkaisen pään nousemaan ja se nostaa silloin ohjausventtiilin karaa laskuasentoon.
Käynnistä traktori ja nosta lana ylös. Aina parempi jos lanassa on ylimääräsitä painoa niin paljon kuin siihen sovinnolla saa sitä ladattua, että nostosylinteriin tulee enemmän painetta. Vaihtoehtoisesti voit lukita nostoluistin pohjaan kuten painehuuhtelu-tempussa.
Sitten pitää pujotella itsensä sellaiseen paikkaan, ettei jää litistyksiin kun nostolaite laskee. Kokeile taivuttaa ruuvimensselillä keinuvivun vastakkainen pää nousemaan niin ylös kuin mahdollista. Silloin nostolaite laskee. Teoriassa on mahdollista, että ruuvimensselillä kallistaen ohjausventtiilin karan saa nousemaan hieman ylemmäksi kuin mitä se normaalisti nousee ja virtausaukko venttiilissä kasvaa sen verran, että tukos lähtee liikkeelle. Jos siellä on karaa vasten jokin kumin murunen niin se voi mahtua livahtamaan läpi jos kara on niin korkealla kuin mitä se mahtuu porauksessaan nousemaan. Ohjausventtiilin karan liike on normaalikäytössä vain pari milliä, joten roskan liikkeellelähtö voi olla vähästä kiinni.
Silti ainakin yksi poppakonsti on vielä kokeilematta. Mutta ole varovainen, ettei tule tapaturmaa.
Avaa peltiluukku nostoakseli oikeasta päästä, joka on neljällä ristipääruuvilla kiinni. Takana näkyyn valitsimen akselin päässä oleva haarukka, jonka haaravälissä on keinuvipu, jolla ohjataan itse venttiiliä. Kun tunget ruuvimensselin kärjen sopivasti haarukkaan, keinuvivun yläpuolelle, niin mensselillä kampeamalla saat keinuvivun vastakkaisen pään nousemaan ja se nostaa silloin ohjausventtiilin karaa laskuasentoon.
Käynnistä traktori ja nosta lana ylös. Aina parempi jos lanassa on ylimääräsitä painoa niin paljon kuin siihen sovinnolla saa sitä ladattua, että nostosylinteriin tulee enemmän painetta. Vaihtoehtoisesti voit lukita nostoluistin pohjaan kuten painehuuhtelu-tempussa.
Sitten pitää pujotella itsensä sellaiseen paikkaan, ettei jää litistyksiin kun nostolaite laskee. Kokeile taivuttaa ruuvimensselillä keinuvivun vastakkainen pää nousemaan niin ylös kuin mahdollista. Silloin nostolaite laskee. Teoriassa on mahdollista, että ruuvimensselillä kallistaen ohjausventtiilin karan saa nousemaan hieman ylemmäksi kuin mitä se normaalisti nousee ja virtausaukko venttiilissä kasvaa sen verran, että tukos lähtee liikkeelle. Jos siellä on karaa vasten jokin kumin murunen niin se voi mahtua livahtamaan läpi jos kara on niin korkealla kuin mitä se mahtuu porauksessaan nousemaan. Ohjausventtiilin karan liike on normaalikäytössä vain pari milliä, joten roskan liikkeellelähtö voi olla vähästä kiinni.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Kiitoksia taas tiedoista. Pitää tutkia.
Mutta nyt siellä tosiaan ei ole sitä jousta eikä karaakaan ja toimii silti.!
Mutta nyt siellä tosiaan ei ole sitä jousta eikä karaakaan ja toimii silti.!
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Ilman jousta se voi toimia, mutta ilman karaa?????? No HUH.
Jos se ihan aikuisten oikeasti toimii ilman karaa, niin laskeutumisnopeuden säätö on pakko olla jumissa hitaalla.
Säätöruuvin kärjestä voi olla neula poikki tms. Nouseeko lana tyhjäkäynnillä?
Silloin se olisi mahdollista. Kun kara on poissa porauksesta, on sieltä vapaa paluu auki vaihdelaatikkoon, eikä paluuta kurista mikää muu kuin laskunopeuden säätöventtiili. Silloin nosto voi toimia, koska sylinteriin pumpattava öljymäärä on selvästi isompi kuin se, mikä vuotaa pitoventtiilin porauksesta laskunopeuden säätöventtiilin kautta pois. Kun kytkimen painaa ihan pohjaan niin laskeutuuko varret? Niin sen pitäisi silloin tehdä. Kun nostovivun työntää eteen, loppuu uuden öljyn tulo sylinterilinjaan ja varret laskeutuu vaikka moottori on käynnissä.
Jos se ihan aikuisten oikeasti toimii ilman karaa, niin laskeutumisnopeuden säätö on pakko olla jumissa hitaalla.
Säätöruuvin kärjestä voi olla neula poikki tms. Nouseeko lana tyhjäkäynnillä?
Silloin se olisi mahdollista. Kun kara on poissa porauksesta, on sieltä vapaa paluu auki vaihdelaatikkoon, eikä paluuta kurista mikää muu kuin laskunopeuden säätöventtiili. Silloin nosto voi toimia, koska sylinteriin pumpattava öljymäärä on selvästi isompi kuin se, mikä vuotaa pitoventtiilin porauksesta laskunopeuden säätöventtiilin kautta pois. Kun kytkimen painaa ihan pohjaan niin laskeutuuko varret? Niin sen pitäisi silloin tehdä. Kun nostovivun työntää eteen, loppuu uuden öljyn tulo sylinterilinjaan ja varret laskeutuu vaikka moottori on käynnissä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Iltoja. Joo kaikki sieltä propun alta on pois. Ei nouse lana tyhjäkäynnillä,vaan joutuu vähänsen kaasuttaa. ei kuitenkaan tarvi moottoria täysillä huudatta. Kytkimellä ei laske lana.
Sen huomansin kyllä jo kesällä,ettei laskunopeuden säätö vaikuta juuri mitään.!
T. jukka
Sen huomansin kyllä jo kesällä,ettei laskunopeuden säätö vaikuta juuri mitään.!
T. jukka
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Onko siinä kaksoiskytkin? Jos kytkimen painaa ihan pohjaan niin että ulosotto ja nostolaitepumppu pysähtyy niin minun järkeni mukaan pitäisi kyllä laskea. Jopa sillä tavalla pitäisi laskea hissukseen, että päästää kaasun ihan pienelle tyhjäkäynnille.
Itellä ei ole kokemusta mutta isot pojat on kertoneet, että laskunopeuden säätöä pystyy ropaamaan etukautta. Avaa edestä luukku, jonka kannessa on laskeutumisnopeuden säätö. Kierrä pois nylock mutteri joka on nostovivun alapäähän kiinnittyvässä kierretangossa säätömutterina ja laske kierrokset, että tulee oikeaan asentoon takaisin kun tulee kokoonpanon aika. Irrota lohko, jossa nostovipu ja käsijarruvipu on kiinni.
Takaa näkyy venttiililohko, jonka etuseinässä on öljyn tulo- ja lähtöputket. Laskeutumisnopeuden säätöruuvi on tuloputken yläpuolella, siis vasemmalla. Se pitäisi saada kiertymään pois kolostaan. Kuulemma joskus on käynyt niin, että siitä on katkennut kartiomainen kärki ja se on jäänyt kolon pohjalle pitämään laskeutumisnopeutta penellä. Itse venttiilissä en ole koskaan kuullut olleen mitään hämminkiä, joten venttiilipesää ei tuon takia kannata irrottaa.
Itellä ei ole kokemusta mutta isot pojat on kertoneet, että laskunopeuden säätöä pystyy ropaamaan etukautta. Avaa edestä luukku, jonka kannessa on laskeutumisnopeuden säätö. Kierrä pois nylock mutteri joka on nostovivun alapäähän kiinnittyvässä kierretangossa säätömutterina ja laske kierrokset, että tulee oikeaan asentoon takaisin kun tulee kokoonpanon aika. Irrota lohko, jossa nostovipu ja käsijarruvipu on kiinni.
Takaa näkyy venttiililohko, jonka etuseinässä on öljyn tulo- ja lähtöputket. Laskeutumisnopeuden säätöruuvi on tuloputken yläpuolella, siis vasemmalla. Se pitäisi saada kiertymään pois kolostaan. Kuulemma joskus on käynyt niin, että siitä on katkennut kartiomainen kärki ja se on jäänyt kolon pohjalle pitämään laskeutumisnopeutta penellä. Itse venttiilissä en ole koskaan kuullut olleen mitään hämminkiä, joten venttiilipesää ei tuon takia kannata irrottaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Iltoja.
Ei oo tullu tutkittua tuota hydrauliikkaa,mutta tosiaa on nyt ollu melkein jokapäiväises käytös ja pelaa hyvin ilman sitä venttiiliä.
Mutta odotellaan kesää ja tutkitaan sitten palataan silloin asiaan.!
Ei oo tullu tutkittua tuota hydrauliikkaa,mutta tosiaa on nyt ollu melkein jokapäiväises käytös ja pelaa hyvin ilman sitä venttiiliä.
Mutta odotellaan kesää ja tutkitaan sitten palataan silloin asiaan.!
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Kyllä se saattaa pelatakin tavallaan, mutta kun asennonsäätö on iskussa niin siinä on saman verran eroa kuin jos on uimassa altaassa jossa ei ole vettä tai sitten on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Morjens. Tätä nostolaitteen laskemis vikaa on ruvettu taas ettimään.
Vaihdoin kaikki öljyt ja suodattimet,sekä huuhtelin paikat polttoöljyllä. Mitenkään erikoisen paljon ei likaa tullut pois.
Mutta tosiaa lana ei edelleenkään laske mihkään. Muutakuin siten,että se kara on pois paikoiltaan.
Rupesin purkamaan noita ERKIN mainitsemia paikkoja. edestä ja takaa on nyt pelliluukut irti ja etupuolelta se koko mötikkä,missä on säätövipu kiinni.
Laskunopeuden säädön puikkoa en vaan saanut irti.. enkä sitten enää tällepäivää jaksanu tutkia tarkemmin.
Ja mitä virkaa on sillä vaijerilla, mikä menee takimmaisen luukun sisälle siihen haarukkaan?
tässä muutamat kuvat.
Mikä virka tällä on?
Ja nyt kotona huomasin kuvia katsellessa,että mikäs se tämä on? näyttää niinku olis paljopultti pois paikoiltaan.?
Vaihdoin kaikki öljyt ja suodattimet,sekä huuhtelin paikat polttoöljyllä. Mitenkään erikoisen paljon ei likaa tullut pois.
Mutta tosiaa lana ei edelleenkään laske mihkään. Muutakuin siten,että se kara on pois paikoiltaan.
Rupesin purkamaan noita ERKIN mainitsemia paikkoja. edestä ja takaa on nyt pelliluukut irti ja etupuolelta se koko mötikkä,missä on säätövipu kiinni.
Laskunopeuden säädön puikkoa en vaan saanut irti.. enkä sitten enää tällepäivää jaksanu tutkia tarkemmin.
Ja mitä virkaa on sillä vaijerilla, mikä menee takimmaisen luukun sisälle siihen haarukkaan?
tässä muutamat kuvat.
Mikä virka tällä on?
Ja nyt kotona huomasin kuvia katsellessa,että mikäs se tämä on? näyttää niinku olis paljopultti pois paikoiltaan.?
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Vaijerin toinen pää on kiinni työntövarren korvakkeessa ja sen kautta välittyy vetovastuksen voimakkuudesta impulssi venttiilille. Kun valitsin on käännetynä vasemmalle on kyntösyvyyden säätö käytössä ja vaijeri tekee säätötyötään. Kun valitsin on keskellä ei sillä ole mitään virkaa. Tuo pultti tuossa toisessa kuvassa tulee taka-akselin valuseinämän läpi ja se puristaa paikoilleen öljyn paluuputkea. Jos irrotat koko venttiilipesän niin löysää pulttia ulkopuolelta että se ei kanita venttiilipesää vasten kun venttiililohkoa vetää ulos. Laskeutumisnopeuden säätötapissa on kartio kärki ja kun se on kunnossa niin koko tappi pitäisi kiertyä pois paikaltaan ihan sormenpääotteella. Pystyiskö olemaan, että sen on joku vääntänyt ihan pohjaan totaalisesti jumiin. Sopisi jollakin tavalla oireisiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Kyllä se laskunopeuden säätö pyörii molempiin suuntiin. kiinnipäin ruuvaa muutaman kierroksen niin toppaa. samoin aukipäin pyörii muutaman kierroksen ja sitten toppaa. irti ei lähte sormin vetämällä. Laskunopeuteen sillä ei tunnu olevan vaikutusta.
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Tunnetaan tapauksia, että siitä tapista on kärki katkennut pesän perille ja se pitää laskunopeuden säätöventtiiliä lähes kiinni. Mitä olen viimeksi pitänyt käsissäni niin siinä neula kyllä tuli kevyesti pyörittämällä ihan ulos saakka. Jos se hiukan ujostelee niin kokeile vääntää hiukan ronskimmin mutta järki mukana kuitenkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Joo pitää huomenna tutkia tarkemmin. jos tuon koko pesäkkeen purkaa pois,niin saako siihen jotain ''korjaus'' sarjaa jostain, vai onko tiivisteet ym. etsittävä yksitellen jostain?
on tuo kyllä ihme vika,kun ei meinaa löytyä.
on tuo kyllä ihme vika,kun ei meinaa löytyä.
nortti- Viestien lukumäärä : 11
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Eipä siinä venttiililohkossa juuri mitään uusittavia tiivisteitä ole.
Pitää vain aukoa paikkoja ja putsailla.Venttiili kerrallaan että tulee varmasti kasattua oikein.
Se putki joka on tuettu pultilla paikoilleen kannattaa sitoa narulla kiinni ettei pääse putoamaan .
Kyllä se yleensä on lika mikä ongelmia aiheuttaa.
Sitten näkee noita koneita joita on korjattu joka paikasta kempillä.
Pitää vain aukoa paikkoja ja putsailla.Venttiili kerrallaan että tulee varmasti kasattua oikein.
Se putki joka on tuettu pultilla paikoilleen kannattaa sitoa narulla kiinni ettei pääse putoamaan .
Kyllä se yleensä on lika mikä ongelmia aiheuttaa.
Sitten näkee noita koneita joita on korjattu joka paikasta kempillä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Laskunopeuden säätökara ei pidä tulla pois paikaltaan. Siinä on tapin ympärillä laatta joka estää karan kiertymisen pois paikaltaan. Mikäli karan saa ruuvattua pois on joku "korjannut" nostolaitteen ja jättänyt kasattaessa laatan pois.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: db 880 selectamatic nostolaite?
Näin on saattanut käydä, koska venttiili, joka viimeksi oli käsillä, oli korjattu myös sillä tavalla, että laskeutumisnopeuden säätöventtiilin luisti oli asennettu väärin päin poraukseensa. Sen seurauksena nostolaite ei laskeutunut juuri mitenkään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB-990 Selectamatic Nostolaite.
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 Selectamatic nostolaite...
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 Selectamatic nostolaite...
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa