1394 ongelmaa
3 posters
Sivu 1 / 1
1394 ongelmaa
Morjens. Mulla on 1394 -87 nostolaitteissa semmosta vikaa että koneen käydessä esim. perälevy nytkyttää n.5sekunnin välein muutaman cm ylöspäin, eli ilmeisesti tiivisteet hydrauliikassa falskaa. Nostolaitteet ei myöskään pysy sammuksissa kauaa ylhäällä. Miten hankala homma on korjata? Toinen on jarrut, ne jurisee pahasti, ajattelin kesällä vaihtaa pinnat, mutta kun en tämmöstäkään ole ennen joutunut tekemään, eli miten mahtaa onnistua kotikonstein?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1394 ongelmaa
Tervetuloa vaan uudet casenmiehet talliin,vaikka en olekaa sen ylläpitäjä,taitaa vuotaa tosiaan tiivarit,niinkuin TIKO sanoo.
Ensimmäisenä vaihtasin nostosylinterin männänrenkaan ja nahkasen tukirenkaan,ja sitten pudotusventtiilin tiivisteet,niistä ekana.
Nahkasta tukirengasta pitää liottaa vähintään tunti öljyssä ennen asennusta,muutoin se katkeaa.
Siitä ei tarvi purkaa muuta kun se koppoori siitä männän päästä vasemmalta takaa pois,sitten männän varren putkisokka lyödään irti,ja männänvarsi otetaan pois,ja sitten vaan nostovipu yläasentoon,ja startilla sammutin päällä ajetaan mäntä ulos,ja uudet tiivisteet.
Jarruhommissa pitää pönkätä lukkopoljin pohjaan,ja hallitunkkia tai moottorinostinta apua käyttäen vedetään ronkat ulos pulttien irrotuksen jälkeen. Samalla kertaa kannattaa uusia ns. pitkän vetoakselis stefat 2kpl per. puoli takasillan puolelle. Monesti örähdysääni on niissä johtunu irti pyörineestä ankkuritapista ja kuluneesta jarrupintoista, jos jarru tappi on irti putsaa se ja liimaa lukitteella kiini. Paikalleen asennuksessa sitten huolellisuutta jotta stefat pysyy ehjänä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tutki samalla kertaa takapyörän laakereiden kireys, jos löysällä poista shimmilevyjä.
Ensimmäisenä vaihtasin nostosylinterin männänrenkaan ja nahkasen tukirenkaan,ja sitten pudotusventtiilin tiivisteet,niistä ekana.
Nahkasta tukirengasta pitää liottaa vähintään tunti öljyssä ennen asennusta,muutoin se katkeaa.
Siitä ei tarvi purkaa muuta kun se koppoori siitä männän päästä vasemmalta takaa pois,sitten männän varren putkisokka lyödään irti,ja männänvarsi otetaan pois,ja sitten vaan nostovipu yläasentoon,ja startilla sammutin päällä ajetaan mäntä ulos,ja uudet tiivisteet.
Jarruhommissa pitää pönkätä lukkopoljin pohjaan,ja hallitunkkia tai moottorinostinta apua käyttäen vedetään ronkat ulos pulttien irrotuksen jälkeen. Samalla kertaa kannattaa uusia ns. pitkän vetoakselis stefat 2kpl per. puoli takasillan puolelle. Monesti örähdysääni on niissä johtunu irti pyörineestä ankkuritapista ja kuluneesta jarrupintoista, jos jarru tappi on irti putsaa se ja liimaa lukitteella kiini. Paikalleen asennuksessa sitten huolellisuutta jotta stefat pysyy ehjänä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Tutki samalla kertaa takapyörän laakereiden kireys, jos löysällä poista shimmilevyjä.
Vieraili- Vierailija
erkki
Onko 1394:ssä vielä kolmitieventtiili?
Jos semmoinen on niin männän tiivisteen kuntoa voi testata ihan vaan nostamalla nostolaitteen varassa raskaampi työkone ylös, kolmitieventtiili asetoon "1" tai "2" ja nostolaitevipu eteen. Jos tiivisteet on kunnossa niin tavarat pysyy ylhäällä tuntikausia. Jos vuotaa niin alas tulee vartitunnissa tai nopeamminkin.
Pilkkimiseksi tuota sanotaan ihan merkistä riippumatta.
Paljon ajatussa yksilössä voi vuotaa myös karaventtiili venttiilipesässä. Sen korjaaminen ei onnistu kotikonstilla, irrtoituksessa ja asennuksessakin on vähän enempi hommia. Pihlajaniemi noita on kunnostanut ja vissiin Suomessa joskus ammoisina aikoina joku muukin.
Jos semmoinen on niin männän tiivisteen kuntoa voi testata ihan vaan nostamalla nostolaitteen varassa raskaampi työkone ylös, kolmitieventtiili asetoon "1" tai "2" ja nostolaitevipu eteen. Jos tiivisteet on kunnossa niin tavarat pysyy ylhäällä tuntikausia. Jos vuotaa niin alas tulee vartitunnissa tai nopeamminkin.
Pilkkimiseksi tuota sanotaan ihan merkistä riippumatta.
Paljon ajatussa yksilössä voi vuotaa myös karaventtiili venttiilipesässä. Sen korjaaminen ei onnistu kotikonstilla, irrtoituksessa ja asennuksessakin on vähän enempi hommia. Pihlajaniemi noita on kunnostanut ja vissiin Suomessa joskus ammoisina aikoina joku muukin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 ongelmaa
Konepaja ketola oy Porissa, kunnostaa väljät karat, kromauttaa ne paksummiksi, jonka jälkeen vanha pesä hiotaan isompaan kokoon ja on tivi uudelle paksummalle karalle.
Leylandiin maksoi 380 € se kunnostus, muistaakseni. Sanoi ketolan mies että tulee parempi kuin uutena, kun se kara kovenee, ei ole enää pinnasta British Leyland-räkärautaa joka kuluu heti väljäksi reikään, on se kromi sen verran kovempaa ainetta. Ja pesä on jonkinmoista valurautaa, sekin kovempaa kuin se purukumimalmista sulateltu omituisen muotoinen kappale, jota jossain päin karaksi sanotaan, joka oli monissa väljä jo ennen kuin kone ajettiin liikkeestä ulos asiakkaalle, setämies sano kun niitä joutui aikanaan vaihtelemaan niihin uusiin koneisiin selkä vääränä. Sanoi että nuornamiesnä se reppukin tuli yksin nostamalla alas, ei enää nykyään. Menipäs taas mainoksen puolelle.
Leylandiin maksoi 380 € se kunnostus, muistaakseni. Sanoi ketolan mies että tulee parempi kuin uutena, kun se kara kovenee, ei ole enää pinnasta British Leyland-räkärautaa joka kuluu heti väljäksi reikään, on se kromi sen verran kovempaa ainetta. Ja pesä on jonkinmoista valurautaa, sekin kovempaa kuin se purukumimalmista sulateltu omituisen muotoinen kappale, jota jossain päin karaksi sanotaan, joka oli monissa väljä jo ennen kuin kone ajettiin liikkeestä ulos asiakkaalle, setämies sano kun niitä joutui aikanaan vaihtelemaan niihin uusiin koneisiin selkä vääränä. Sanoi että nuornamiesnä se reppukin tuli yksin nostamalla alas, ei enää nykyään. Menipäs taas mainoksen puolelle.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1394 ongelmaa
Just,se Ketolahan sai kohtuuhyväksi sen leukun pesän.
Taavetin pesiähän kunnostetaan vielä melthamissa ainakin toistaiseksi,Jos olen oikein käsittäny,niihin asennetaan ylikokoventtiili,taitaa olla korjaamokirjassa siitä juttua,tuo selectamaticin kara jos on oikein väljä,se tirskuttaa joutuin lyhyttä liikettä,ei sinnepäinkää,kuin joissaki merkeissä olen sen nähny tekevän ,suorastaan reuhtasevan,mutta kiusa se on pieniki kiusa,vaikka sillä ajamaan pystyisiki.
Epäpuhas öljy se kuluttaa noita karoja kovasti,ei paljonkaa käyttötuntien jälkeen välttämättä kauheasti pilki,jos on ollut suht puhtaat öljyt.
Kolmitieventtiilejä ei enää 90 ja 94 sarjalaisissa ole.
Taavetin pesiähän kunnostetaan vielä melthamissa ainakin toistaiseksi,Jos olen oikein käsittäny,niihin asennetaan ylikokoventtiili,taitaa olla korjaamokirjassa siitä juttua,tuo selectamaticin kara jos on oikein väljä,se tirskuttaa joutuin lyhyttä liikettä,ei sinnepäinkää,kuin joissaki merkeissä olen sen nähny tekevän ,suorastaan reuhtasevan,mutta kiusa se on pieniki kiusa,vaikka sillä ajamaan pystyisiki.
Epäpuhas öljy se kuluttaa noita karoja kovasti,ei paljonkaa käyttötuntien jälkeen välttämättä kauheasti pilki,jos on ollut suht puhtaat öljyt.
Kolmitieventtiilejä ei enää 90 ja 94 sarjalaisissa ole.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1394 ongelmaa
Tämä rattori on lumihommiin ostettu n.6v sitte. Huollot ja maalaukset on tehty, öljyt vaihettu jokapaikkaan kahdesti, vaikka tunteja en ole ajanut kuin n.100. Maanviljelystä ei ole eikä koneella ole muuta työlaitetta kun perälevy. Kokonaistunnit on 5518h, korjauksia en ole joutunut juurikaan tekemään. Pilkkiminen ja jarru ongelma on vaivannut koko 6v ajan. Näistä kolmitie venttiileistä en ossoo sannoo...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
erkki
Veikkaan, että se lopettaa pilkkimisen kun saa uuden O-renkaan nostomäntään ja jarrut alkaa pelittää kun vilkaiset sisään ja kiristät paikat.
Noin vähillä tunneilla en uskokaan että jarrupinnat on loppuun kuluneet. Kiristä tapitus ja pyöristä vaikka rälläkällä jarruhihnojen päät niin ottaa taas pehmeästi. Niissä rumpujarruissa on melkoisen tehokas itsetehostusvaikutus, joka pienenee kun hihnan päistä veistää koeketuspintaa lyhyemmäksi. Maatalouskäytössä jarruhihnat kestää 10 000 tuntia.
Noin vähillä tunneilla en uskokaan että jarrupinnat on loppuun kuluneet. Kiristä tapitus ja pyöristä vaikka rälläkällä jarruhihnojen päät niin ottaa taas pehmeästi. Niissä rumpujarruissa on melkoisen tehokas itsetehostusvaikutus, joka pienenee kun hihnan päistä veistää koeketuspintaa lyhyemmäksi. Maatalouskäytössä jarruhihnat kestää 10 000 tuntia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Pilkkiminen
Moro!
Kaveri osti 1394:n, jossa oli tuo sama ominaisuus. Huoltomies (Nääpän Veikko) käski putsaamaan ne karat ja vika korjaantui sillä. Siinä koneessa öljyn ja suodattimien vaihto oli laiminlyöty. Painesuodattimesta oli jo irronnut tavaraa ja tarttunut karoihin kiinni.
Mika
Kaveri osti 1394:n, jossa oli tuo sama ominaisuus. Huoltomies (Nääpän Veikko) käski putsaamaan ne karat ja vika korjaantui sillä. Siinä koneessa öljyn ja suodattimien vaihto oli laiminlyöty. Painesuodattimesta oli jo irronnut tavaraa ja tarttunut karoihin kiinni.
Mika
Mika- Viestien lukumäärä : 12
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa