Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
+3
erkki
outsider
mattkau
7 posters
Sivu 1 / 1
Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Jaahas
Mulle sitten kävi niinkuin monelle muullekin. Entinen omistaja sanoi, että käsijarrun lukkotappi on hukkunut jonnekin. Uskoin sitä lauantaihin saakka. Otin vivun ja nostolaitteen käyttövivun valun irti kun aioin alkaa tekemään uutta lukkotappia. Mutta siellähän se oli reiässä kiinni ruostuneena niinkuin monella muullakin. Siitä lähtien olen yrittänyt liuotushoitoa ja lievää taputtelua pienellä vasaralla ja pehmeällä tapilla, ei tulosta toistaiseksi. Meninasin vielä ajatella sitä lämmöllä ja jos sekään ei auta, niin ottaa keltaisen poranterän kehiin. Onko jollakulla vielä ideoita, miten sen säpin voisi saada pois reiästä ehyenä?
matti
Mulle sitten kävi niinkuin monelle muullekin. Entinen omistaja sanoi, että käsijarrun lukkotappi on hukkunut jonnekin. Uskoin sitä lauantaihin saakka. Otin vivun ja nostolaitteen käyttövivun valun irti kun aioin alkaa tekemään uutta lukkotappia. Mutta siellähän se oli reiässä kiinni ruostuneena niinkuin monella muullakin. Siitä lähtien olen yrittänyt liuotushoitoa ja lievää taputtelua pienellä vasaralla ja pehmeällä tapilla, ei tulosta toistaiseksi. Meninasin vielä ajatella sitä lämmöllä ja jos sekään ei auta, niin ottaa keltaisen poranterän kehiin. Onko jollakulla vielä ideoita, miten sen säpin voisi saada pois reiästä ehyenä?
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Eikö siellä kotelon alla ole rasvanippa tapille.
Rasvaa paineella tai paineilmaa.Kuumentamalla menee aiankin jousi veltoksi.
Rasvaa paineella tai paineilmaa.Kuumentamalla menee aiankin jousi veltoksi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Ei oo nippaa. On ihan umpiperä, siksi varmaan jumii. Mut hyvä idea, hyvä kun muistutit. Rasvaprässi on kova kone. On sillä joskus saanu jarrusylintereitä ja muita tiukkoja paikkoja irroteltua.
Mutta joo, sille varmaan vois tehdä reiän ja pistää nipan. Oispahan sitten valmiina torjumaan seuraavaa kuivuutta
Mutta joo, sille varmaan vois tehdä reiän ja pistää nipan. Oispahan sitten valmiina torjumaan seuraavaa kuivuutta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Se lähtee liikkeelle riittävän napakalla iskulla. Kun luisti on kerran liikahtanut niin irrotusöljy tunkeutuu paremmin väliin ja se lutviutuu kun luistia vaan nakuttaa pohjaa vasten, aina se sen verran takaisin joustaa, että liukupintojen välillä tapahtuu pientä liikettä joka iskulla. Koska poraus on valuraudassa ja tappi on karkaistu, niin siellä ei koputtelemalla tapahdu kiinnileikkautumista tai niittautumista. Samasta syystä jumiutuneen luistin poistaminen poraamalla on hankala hómma.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Päivitystä tähän
Jatkoin liuotushoitoa ja taputtelua. Niin, se minun pikkuvasara muuten on 2 kilon moska ja lyöntitappina 8 mm meltorautapultti. Sitten porasin reiän "plungerin" taakse jousen alueelle ja varmaan osuinkin sinne. Pistin reikään rasvanipan ja painoin käsiprässillä sen minkä tämmöinen satakiloinen vähän töitäkin tehnyt jaksaa ja uskaltaa. Hetken meni rasvaa ja sitten tuli jumi vastaan.
On se tiukassa. Liuotus jatkuu.
Jatkoin liuotushoitoa ja taputtelua. Niin, se minun pikkuvasara muuten on 2 kilon moska ja lyöntitappina 8 mm meltorautapultti. Sitten porasin reiän "plungerin" taakse jousen alueelle ja varmaan osuinkin sinne. Pistin reikään rasvanipan ja painoin käsiprässillä sen minkä tämmöinen satakiloinen vähän töitäkin tehnyt jaksaa ja uskaltaa. Hetken meni rasvaa ja sitten tuli jumi vastaan.
On se tiukassa. Liuotus jatkuu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Onkos tää sellainen vaiva kun käsijarruvipu ei pysy ylhäällä?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Just se vaiva. Käsijarrun vivun varressa on hampaat, joihin tämä poikkiporaukseen pantu vinopäinen tappi takana olevan jousen työntämänä tarttuu ja pitää käsijarrun päällä. Tuntuu olevan yleinen vaiva tämä tapin ruostuminen reikäänsä.
Käsijarru on kiva olla olemassa ja toimivana esimerkiksi koneita nostolaitteeseen kiinnittäessä. Neljä vuotta kestin vaivaa ja uskoin edellisen omistajan juttua sen tapin hukkumisesta.
Käsijarru on kiva olla olemassa ja toimivana esimerkiksi koneita nostolaitteeseen kiinnittäessä. Neljä vuotta kestin vaivaa ja uskoin edellisen omistajan juttua sen tapin hukkumisesta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Pitää saada trakvaattori ajoon. Taidan jättää käsijarrun taakin pois, eihän se muutenkaan toimi, pistää reikiin leppätapit ja putki täyteen löpö/öljyä. Annan liemien olla siellä reilun aikaa. Palaan sitten asiaan kun on aihetta.
Semmoisen ihmeen huomasin, että laskunopeuden säädön neula on aika tiukassa. Yritin väännellä sitä käsin ja tongilla. Ei tunnu kohtuudella liikkuvan. Onneksi on auki-asennossa. Se tuossa pari vuotta sitten vielä liikkui, kun korjasin entisen omistajan jäljiltä sen toimintaa. Oli sormipyörän takana olevan tapin päässä oleva hahlo mennyt rikki, korjattu hitsaamalla, mutta jäänyt siinä tapissa oleva reikä poraamatta auki. Neulaei siksi päässyt tarpeeksi auki ja laskunopeus epänormaalin pieneksi.
Semmoisen ihmeen huomasin, että laskunopeuden säädön neula on aika tiukassa. Yritin väännellä sitä käsin ja tongilla. Ei tunnu kohtuudella liikkuvan. Onneksi on auki-asennossa. Se tuossa pari vuotta sitten vielä liikkui, kun korjasin entisen omistajan jäljiltä sen toimintaa. Oli sormipyörän takana olevan tapin päässä oleva hahlo mennyt rikki, korjattu hitsaamalla, mutta jäänyt siinä tapissa oleva reikä poraamatta auki. Neulaei siksi päässyt tarpeeksi auki ja laskunopeus epänormaalin pieneksi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
No juu juuri keväällä korjasin käsijarun josta oli luisti kadonnu. Oli tungettu kampikin väärin päin. Mulla on muistaakseni 900 ja 880 kahva taaksepäin mutta 990 kahva on eteenpäin. Oletin kanssa että on ruostunu jumiin mutta rasvanippaan pari laakia niin pelkkä jousihan sieltä vaan tuli. Miten muuten sitä voi naputella kun vastapuolen asennusporaus on päin hytin seinää. Itse otin kyllä koko mötikän irti ja tuli samalla säädettyä nostolaitevipu oikeaan vetoon eli että jäykkä jousi palauttaa vivun että pumpun ulina loppuu eikä jää päälle.
Uuden karkastun luistin sain kirjeessä Marjaniemeltä ja tajusin että onhan sinne hyvä rasvaa aina joskus painaa niin pelaa moitteetta.
Uuden karkastun luistin sain kirjeessä Marjaniemeltä ja tajusin että onhan sinne hyvä rasvaa aina joskus painaa niin pelaa moitteetta.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
On sit erilainen kun meillä 850.ses siinä muistaakseni tappi tulee läpi asti ja on sokilla nipussa?
Ja oli tos 900 ses sama juttu,kerran tein uuden lukkopalankin,paikalleen laitaminen olikin kivaa kun enb ottanu kokoheebeliä pois.
Noissa oli ainakin kahvat eteenpäin,joo jos tapit on karkastu niin ei paljon porailla,se tuli mullakin vastaan kun meinasin korjailla vanhan Mitsun oven saranatapit,aattelin että poraampa poikkinaiset tapit vaan pois,joo heh empä sit porannukkaan oli NIIN kovaa ainetta että ei pystyny!
No pillillä punahehkuun niin lähti lyömällä,USEIN tarvii noita hitsipillejä näköjään,tietysti pitää vähän kattoo mitä osaa lämmittää ja kuinka paljon ettei mee hommat mönkään!
Tosi kivoja on noi karkastut osat joita ei sitten vaiheta jos jumissa ovat
Ja oli tos 900 ses sama juttu,kerran tein uuden lukkopalankin,paikalleen laitaminen olikin kivaa kun enb ottanu kokoheebeliä pois.
Noissa oli ainakin kahvat eteenpäin,joo jos tapit on karkastu niin ei paljon porailla,se tuli mullakin vastaan kun meinasin korjailla vanhan Mitsun oven saranatapit,aattelin että poraampa poikkinaiset tapit vaan pois,joo heh empä sit porannukkaan oli NIIN kovaa ainetta että ei pystyny!
No pillillä punahehkuun niin lähti lyömällä,USEIN tarvii noita hitsipillejä näköjään,tietysti pitää vähän kattoo mitä osaa lämmittää ja kuinka paljon ettei mee hommat mönkään!
Tosi kivoja on noi karkastut osat joita ei sitten vaiheta jos jumissa ovat
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Selectamaticin käsijarrun lukkotappi
Poraaminen kai ainoa vaihtoehto jos muut konstit yritetty.Omassani ainakin poraaminen onnistui pehmityksen jälkeen.Juttua vieraspalstalla 880 selecta.
8.8.0- Viestien lukumäärä : 13
Similar topics
» DB 880 käsijarrun korjaus
» 1290, mikä kahva vasemmalla puolella käsijarrun vieressä?
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» selectamaticin hydepumppu
» DB 880 Selectamaticin öljyt
» 1290, mikä kahva vasemmalla puolella käsijarrun vieressä?
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» selectamaticin hydepumppu
» DB 880 Selectamaticin öljyt
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa