880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
+5
käyttäjä
erkki
mattkau
outsider
ThePete
9 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Tuli siis aika käynnistää projekti. Suodattimet uusittu, lipsuteltu pumpun ilmaruuvista ilmat pihalle. Eipä lähde aine kulkemaan. Paluuputkesta lorisee takaisin tankkiin iloisesti, mutta eipä nouse polttoiainetta putkiin suuttimille pumpun yläpäästä...koitettu nälkääntappuvipua yläasennossa ja alaasennossa, ei mitään eroa. Kun irroittelin putket pumpun yläpäästä, ei aine kulje. Ilmaruuvi auki startatessa lentää tavaraa naapuriin asti, eli kyllä sinne sitä riittää, mutta miksei edemmäs?
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Polttoainepummppu on suurin ? noissa kauan kuusen alla seisoneissa.
Mulla on kolmipyyttinen 880 imple,eikä lähtenyt helpolla käyntiin.
Polttoaineen sekaan laitettava crc paransi tilannetta.
Mulla on kolmipyyttinen 880 imple,eikä lähtenyt helpolla käyntiin.
Polttoaineen sekaan laitettava crc paransi tilannetta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Kasikasikympin sammutusvipu pitää olla takana niin käy, kun vivun löysää niin kuolee nälkään.
Pystyssä oleva jakajapumppu saattaa joskus olla kiusallinen ilmattava (nimim kokemusta on). Tuntuu kuin sinne jonnekkin jäisi kupla pyörimään eikä tulisi millään pois. Ja kun sama elementti syöttää kaikkia suuttimia, niin vika tuntuu kaikilla pytyillä. Se puristelee vaan sitä kuplaa siellä eikä saa suuttimen avautumispainetta aikaseksi. Kerran piti käydä ilmausrundi moneen kertaan läpi ilman tulosta (meni varmaan löpöä pari kolme litraa kentälle), niin sitten yhtäkkiä sen pumpun tyyppikilven viereisen ruuvin alta tulikin pari kolme kuplaa ulos. Sitten lähti käyntiin.
Pystyssä oleva jakajapumppu saattaa joskus olla kiusallinen ilmattava (nimim kokemusta on). Tuntuu kuin sinne jonnekkin jäisi kupla pyörimään eikä tulisi millään pois. Ja kun sama elementti syöttää kaikkia suuttimia, niin vika tuntuu kaikilla pytyillä. Se puristelee vaan sitä kuplaa siellä eikä saa suuttimen avautumispainetta aikaseksi. Kerran piti käydä ilmausrundi moneen kertaan läpi ilman tulosta (meni varmaan löpöä pari kolme litraa kentälle), niin sitten yhtäkkiä sen pumpun tyyppikilven viereisen ruuvin alta tulikin pari kolme kuplaa ulos. Sitten lähti käyntiin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Laitetaanpa oikein kuvallisena
No niin...
1. Vipu ylös vai alas?
2. Täältä tuli ilmat, nyt lentää löpö
3. Täältäpä ei tule mitään...
1. Vipu ylös vai alas?
2. Täältä tuli ilmat, nyt lentää löpö
3. Täältäpä ei tule mitään...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Pysäytysvivun, nro 1 kuvassa oikea pää tulee olla ylöspäin.
Jos sinulla on joku kaveri joka voi taavettia hinata ,niin laita hinaamalla käyntiin.
Yhtä entisöintitaavettia aikanaan ilmailin hyvin ja starttailin pitkään saamatta käyntiin.Noin puolen kilometrin hinauksen jälkeen lähti käyntiin ja pelasi sitten ok.
Jos sinulla on joku kaveri joka voi taavettia hinata ,niin laita hinaamalla käyntiin.
Yhtä entisöintitaavettia aikanaan ilmailin hyvin ja starttailin pitkään saamatta käyntiin.Noin puolen kilometrin hinauksen jälkeen lähti käyntiin ja pelasi sitten ok.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Siellä on annosteluventtiili jumahtanut kiinni. Annosteluventtiilin irroittaa todennäköisesti sopivan napakka koputtelu vasaralla pumpun kuoreen samalla kun starttaa. Otollisin kohta on pumpun rungossa suunnilleen tuon "2" numerolla rengastetun alueen paikkeilla. Jos ei avaudu koputtelemalla niin on käytettävä koppaa irti niin sen saa väännettyä liikkeelle sormenpäällä. Annosteluventtiili on se mihin menee hentoinen jousi pumpun kannesta ja sen pitää kääntyä herkästi porauksessaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
erkki kirjoitti:Siellä on annosteluventtiili jumahtanut kiinni. Annosteluventtiilin irroittaa todennäköisesti sopivan napakka koputtelu vasaralla pumpun kuoreen samalla kun starttaa. Otollisin kohta on pumpun rungossa suunnilleen tuon "2" numerolla rengastetun alueen paikkeilla. Jos ei avaudu koputtelemalla niin on käytettävä koppaa irti niin sen saa väännettyä liikkeelle sormenpäällä. Annosteluventtiili on se mihin menee hentoinen jousi pumpun kannesta ja sen pitää kääntyä herkästi porauksessaan.
Eli koko pumppua ei siis tarvi poistaa, kansi auki jne...ymmärsinkö oikein?
JOS ei koputtelu auta...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
ThePete kirjoitti:erkki kirjoitti:Siellä on annosteluventtiili jumahtanut kiinni. Annosteluventtiilin irroittaa todennäköisesti sopivan napakka koputtelu vasaralla pumpun kuoreen samalla kun starttaa. Otollisin kohta on pumpun rungossa suunnilleen tuon "2" numerolla rengastetun alueen paikkeilla. Jos ei avaudu koputtelemalla niin on käytettävä koppaa irti niin sen saa väännettyä liikkeelle sormenpäällä. Annosteluventtiili on se mihin menee hentoinen jousi pumpun kannesta ja sen pitää kääntyä herkästi porauksessaan.
Eli koko pumppua ei siis tarvi poistaa, kansi auki jne...ymmärsinkö oikein?
JOS ei koputtelu auta...
Pelekästään se kansi auki.'¨Kannattaa olla tarkkana että missä reijässä se hentoinen jousi siellä sisällä oikein on.
Helpottaa kasausta suuresti
https://www.taavetti-talli.net/t758-cav-jakajapumpun-polttoainevuodot?highlight=pumpun+kansi
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Koputtelu on poikaa, meidänkin kuormaaja Taavetti alko startata ihan kunnolla kun vähän aikaa kopsulla käynnistettiin ja 2-tahti öljyä löpön sekaan
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Siispä koputtelemaan...onpahan tuo nyt kolme päivää nyt kerinnyt likoamaankin löpökylvyssä. Jos illalla ehtisi koittamaan. Ja jos enää jaksaa.
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Niin ja vanhat taavithan ei lähe käyntiin, jollei startilla pyöritä ja samalla ole suutinputket aukastu suuttimisssaja sieltä päästä ilmaa pois,eipä jaksa käsipumpulla sitä työntää ulos!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Elimenluovottajaa...
...no nythän se projekti sitten tökkäsi ekan kerran. Pumppu sökö, jotain kunnolla jumissa, eikä aukea ei koputtelemalla, ei liuotushoidolla...edes naputus ei auta, muija kävi vieressä naputtamassa ja minä kyllä aloin liikkumaan, mutta polttoaine ei.
Eli, oliskos kellään tollasta pumppua, taitaa kyllä löytyä korjaussarjojakin, mutta vaikuttaa nyt sille, että vuosien seisominen kondensiovedet sisällä on aiheuttanut aikamoisia hapettumisvaurioita. Saattaapi tulla remontti oikein pumppukorjaamolla aikas arvokkaaksi, en ole uskaltanut edes ajatella sitä vielä...
Pumppua ei ole vielä avattu, ylhäällä oleva kansi on poistettu ja paikat siellä herkistelty 2-tahtiöljyn kanssa, naheata sielläkin ensin oli, mutta ongelma ei sillä ratkennut. Jotenkin arveluttaa tuo kannen ottaminen siitä sivusta ihan noin vaan. Mun tapauksessa sieltä tulee miljoona pikkuosaa, jotka iloisesti hihitellen leviävät pitkin pihamurskeita, pudottuaan ryömivät kivien alle ja varmuuden vuoksi vaihtavat värinsäkin maastoutuakseen paremmin...
Vinkkejä/ohjeita/elimenluovuttajia/mielipiteitä/faktoja?
Eli, oliskos kellään tollasta pumppua, taitaa kyllä löytyä korjaussarjojakin, mutta vaikuttaa nyt sille, että vuosien seisominen kondensiovedet sisällä on aiheuttanut aikamoisia hapettumisvaurioita. Saattaapi tulla remontti oikein pumppukorjaamolla aikas arvokkaaksi, en ole uskaltanut edes ajatella sitä vielä...
Pumppua ei ole vielä avattu, ylhäällä oleva kansi on poistettu ja paikat siellä herkistelty 2-tahtiöljyn kanssa, naheata sielläkin ensin oli, mutta ongelma ei sillä ratkennut. Jotenkin arveluttaa tuo kannen ottaminen siitä sivusta ihan noin vaan. Mun tapauksessa sieltä tulee miljoona pikkuosaa, jotka iloisesti hihitellen leviävät pitkin pihamurskeita, pudottuaan ryömivät kivien alle ja varmuuden vuoksi vaihtavat värinsäkin maastoutuakseen paremmin...
Vinkkejä/ohjeita/elimenluovuttajia/mielipiteitä/faktoja?
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
ThePete kirjoitti: Jotenkin arveluttaa tuo kannen ottaminen siitä sivusta ihan noin vaan. Mun tapauksessa sieltä tulee miljoona pikkuosaa, jotka iloisesti hihitellen leviävät pitkin pihamurskeita, pudottuaan ryömivät kivien alle ja varmuuden vuoksi vaihtavat värinsäkin maastoutuakseen paremmin...
Vinkkejä/ohjeita/elimenluovuttajia/mielipiteitä/faktoja?
Jos tarkoitat sitä sivukantta mihin tulee kaasutaaki ja sammuttimen taaki kiinni niin kylä sen uskaltaa avata.
Hilppeet pois päält'ä ja kantta varovasti rakoselleen niin näät että mihin reikään se jousi menee.
Sen jälkeen jousi irti ja kansi irti.
Putsaa se jakajapumppu ensin kunnolla päältäpäin niin ei tule hiekan tms. kanssa onkelmia.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Komppaan Käyttäjää.
Kaasuvivuvusta tulee yksi ohut jousi pumpun keskipakosäätimen vivulle. Kun varot ettet venäytä sitä niin sepä melkein riittääkin.
Katso purkaessa missä reijässä jousi on vivun varressa, etä tulee oikein takaisin laittaessa.
Tunnetaan sellaisiakin tapauksia, että annosteluventtiilin ja keslipakosäätimen välisen jousen alta on bakeliittinen prikka haljennut. Senhän saa näkyviin samalla kertaa.
Kaasuvivuvusta tulee yksi ohut jousi pumpun keskipakosäätimen vivulle. Kun varot ettet venäytä sitä niin sepä melkein riittääkin.
Katso purkaessa missä reijässä jousi on vivun varressa, etä tulee oikein takaisin laittaessa.
Tunnetaan sellaisiakin tapauksia, että annosteluventtiilin ja keslipakosäätimen välisen jousen alta on bakeliittinen prikka haljennut. Senhän saa näkyviin samalla kertaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Helpoutksen huokaus...
...yksi puhelu ja asiat alkaa paranemaan!
Löysin elimenluovuttajan, suoritamme pumpunvaihdon...toimiva pumppu parilla sadalla...ei paha
Palaan asiaan, kun saan pumpun vaihdettua...
Löysin elimenluovuttajan, suoritamme pumpunvaihdon...toimiva pumppu parilla sadalla...ei paha
Palaan asiaan, kun saan pumpun vaihdettua...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Talleta huolellisesti entinen pumppu, sille saattaa ilmestyä ostajia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
erkki kirjoitti:Komppaan Käyttäjää.
Kaasuvivuvusta tulee yksi ohut jousi pumpun keskipakosäätimen vivulle. Kun varot ettet venäytä sitä niin sepä melkein riittääkin.
Katso purkaessa missä reijässä jousi on vivun varressa, etä tulee oikein takaisin laittaessa.
Tunnetaan sellaisiakin tapauksia, että annosteluventtiilin ja keslipakosäätimen välisen jousen alta on bakeliittinen prikka haljennut. Senhän saa näkyviin samalla kertaa.
Saatanpa kuitenkin koittaa tätä vielä...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vanha pumppu
menee vaihdossa, jos sen vaihdan...
erkki kirjoitti:Talleta huolellisesti entinen pumppu, sille saattaa ilmestyä ostajia.
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
No niin...ei vaan käy...
Lomat lusittu ja kotiin palattu.
Vaihdoin syottöpumpun taatusti toimivaan, myös sakkakupin reunasta puuttui pala, uusin senkin.
Ilmasin ja taas ilmasin, kun olin ilmannut, ilmasin uudelleen. Irroittelin suutinputket ja starttailin, kunnes tuli ainetta.
Putket kiinni ja ote virta-avaimesta, varmistus, että nälkääntappovipu on oikeassa asennossa ja avainta kiertämään...ei vaan lähtenytkään.
Taas ilmattiin. Ei tullut ilmaa. Uusi yritys.
Ei lähde käymään.
Noh...jospa pikkusen jarrukliineriä imusarjaan.
Voin vaikka vannoa, että kävi muutaman kierroksen!
Uusimaan sama juttu, ja taas sauhu muuttui mustaksi.
Vaan ei käy itsekseen ilman startin apua.
Mystinen juttu on myös se, että pyörittää iloisesti muutaman sekunnin startilla, mutta hyytyy muutaman sekunnin kuluttua ihan kun virta loppuisi akusta. Eipä lopukaan, vieressä kävi aina uskollinen 508D, josta kaapeleilla virtaa valutellen koitin auttaa...sama juttu. Tähän ei auta Mersut, ei boostrerit, tekee samaa kokoajan...
Vaihdoin syottöpumpun taatusti toimivaan, myös sakkakupin reunasta puuttui pala, uusin senkin.
Ilmasin ja taas ilmasin, kun olin ilmannut, ilmasin uudelleen. Irroittelin suutinputket ja starttailin, kunnes tuli ainetta.
Putket kiinni ja ote virta-avaimesta, varmistus, että nälkääntappovipu on oikeassa asennossa ja avainta kiertämään...ei vaan lähtenytkään.
Taas ilmattiin. Ei tullut ilmaa. Uusi yritys.
Ei lähde käymään.
Noh...jospa pikkusen jarrukliineriä imusarjaan.
Voin vaikka vannoa, että kävi muutaman kierroksen!
Uusimaan sama juttu, ja taas sauhu muuttui mustaksi.
Vaan ei käy itsekseen ilman startin apua.
Mystinen juttu on myös se, että pyörittää iloisesti muutaman sekunnin startilla, mutta hyytyy muutaman sekunnin kuluttua ihan kun virta loppuisi akusta. Eipä lopukaan, vieressä kävi aina uskollinen 508D, josta kaapeleilla virtaa valutellen koitin auttaa...sama juttu. Tähän ei auta Mersut, ei boostrerit, tekee samaa kokoajan...
Viimeinen muokkaaja, ThePete pvm La Loka 20 2012, 20:11, muokattu 1 kertaa
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Tutki jakopää,sehän on noiden mallien ongelma,voinu mennä jako sekaisin,niissähän on ruiskutuspumppu virranjakajan paikalla ja se pyörästö on voinu osin rikkoontua ja syöttöjen ajotukset on metässä
Vieraili- Vierailija
Näinkö on?
V-M kirjoitti:Tutki jakopää,sehän on noiden mallien ongelma,voinu mennä jako sekaisin,niissähän on ruiskutuspumppu virranjakajan paikalla ja se pyörästö on voinu osin rikkoontua ja syöttöjen ajotukset on metässä
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Jakopään hajoamisesta en ole koskaan kuullut, mutta pumppua käyttävä yläviisto akseli on laakeroitu runkoon kuulalaakerilla, joka punaisissa kolmipyttyisissä ei kuulemma saa kovin paljon voiteluhöyryjä mooottorin puolelta ja saattaa mennä väljäksi. Silloin akseli siirtyy hitusen pitkittäin ja ruiskutushetki ryömii myöhäiselle. Jos jakopäästä lähtee hampaita niin siellä ottaa venttiili mäntään ja siitä seuraa vaikka mitä. Oletko kokeillut miten suutin sumuttaa putken päässä? Moottori kyllä käy jollakin tavalla vaikka ajoitus olisi pahastikin pielessä kun sen vaan saa alkuun vaikka jarrukliinerillä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
erkki kirjoitti:Jakopään hajoamisesta en ole koskaan kuullut, mutta pumppua käyttävä yläviisto akseli on laakeroitu runkoon kuulalaakerilla, joka punaisissa kolmipyttyisissä ei kuulemma saa kovin paljon voiteluhöyryjä mooottorin puolelta ja saattaa mennä väljäksi. Silloin akseli siirtyy hitusen pitkittäin ja ruiskutushetki ryömii myöhäiselle. Jos jakopäästä lähtee hampaita niin siellä ottaa venttiili mäntään ja siitä seuraa vaikka mitä. Oletko kokeillut miten suutin sumuttaa putken päässä? Moottori kyllä käy jollakin tavalla vaikka ajoitus olisi pahastikin pielessä kun sen vaan saa alkuun vaikka jarrukliinerillä.
Tää on valkoinen kolmipyttyinen vm 1966, mutta kaiketi samanlainen. Tuo laakeri kyllä näytti ja tuntui ihan hyvälle, kun sitä pumppua vaihtaessa reiässään koittelin. Vaan eihän tuosta tiedä. Saako sen tarpeen vaatiessa vaihdettua yläkautta? JOS sen joudun aukaisemaan.
Suuttimia en ole avannut, niiden toimintaa vähän itse epäilisin...kuinkas ne ovat kiinni, joku kartio vai?
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Vs: 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Ne on painettuna holkkeihin. Pultit vaan auki ja rekkaraudalla varovasti nitkuttamalla pitäisi lähteä nousemaan. Joskus ne saattava olla aika tiukassakin. Joku on käyttänyt samaan takoitukseen liukuvasaraakin. Laakerin voitelu on selectassa tehokkaampi, johonkin kohtaan valuun tehtiin hiukan lisää kanavaa öljysumulle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Mites ne suuttimet,
tarvitaanko irroittamiseen jonkinlaista "erikoistyökalua"? Jotenkin kokoajan miettiessäni kallistun enemmän ja enemmän sinnepäin, toki tuon laakerinkin voin vaihtaa, mutta kuten Erkki sanoit, pitäisihän sen jotenkin käydä vaikka ajoitus hiukan seikkailisikin...
ThePete- David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» 880 Selectamatic
» DB 990 selectamatic -68
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» M 990 Selectamatic
» DB 990 selectamatic -68
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» M 990 Selectamatic
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa