Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

880 imple 3 sylinterinen

4 posters

Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  outsider La Heinä 14 2012, 17:21

Onks tietoo ,onko 3 sylinterinen 880 imple plus vai miinus-maadoitettu?? Rolling Eyes Rolling Eyes

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  mattkau La Heinä 14 2012, 23:06

Ei varsinaisesti tietoa mutta sivistynyt arvaus kyllä, että miinusmaa.

Jostain syystä ensimmäiset taavit (VAK1, cropmaster) olivat myös miinusmaita. Sitten 23, 30, 900 ja aikalaiset olivat plusmaita. Implematicit olivat (varmaankin) miinusmaita vaikka kytkentäkaavioissa oli jotain painovirheitä tämän suhteen. Sitten välimalli 950 ilman Implematicia on mulle hämärän peitossa.

Mutta tuo punainen 3-pytty 880. Sitä alettiin tekemään elokuussa 1964 ja samalla akut yhdistettiin yhdeksi 12 volttiseksi ja tuotiin keulalle. Sanoisin että 99.99% varmuudella on maa kiinni miinuksessa.

Miksi muuten moista kyselet?

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  mattkau Su Heinä 15 2012, 00:12

Pitääpäs kuitenkin korjata omaa lausuntoa Imlematicien suhteen. Taisivat kuitenkin olla aika lailla plusmaata. Mutta kolmipyttysen kohdalla edelleen sanoisin sen olevan miinus. Löysin (kun jäi vaivaamaan) yhden sähkökaavion jossa akku selkeästi miinustettu.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  outsider Su Heinä 15 2012, 07:50

Kiitos Matti.
Kyllä minulla 990imple on plus-maa ja kuulu ollakin.
Tosiaan tuo 880 on ollut epäselvä,enkä ole mistään onnistunut sitä varmistamaan.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  käyttäjä Su Heinä 15 2012, 09:47

-64 880 Implematic miinusmaadotteinen.
Kolomepyttynen

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  outsider Su Heinä 15 2012, 11:00

Kiitokset myös käyttäjälle.

Minulla on moinen 880 enkä ollut varma kumpi maa.
990 implet on tietääkseni olleet plus-maalla loppuun saakka.
Ja oisko 880implekin tuohon 3-sylinteriseen saakka.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  mattkau Su Heinä 15 2012, 15:41

Plussamaa alkoi Ameriikoista ja levisi sodan (sen toisen ison) jälkeen saarelle. Eli toisin sanoen tämä on sitä anglosaksista hömppää niinkuin tuumakierteet ja kivet ja jyvät painomittana ja kaapelin pituus (185.2m) pituusmittana.

Eduiksi on perusteltu bensakoneiden sytytysjärjestelmän parempaa toimivuutta näin päin. Tulpan negatiivisesta keskipiikistä hyppää kipinä paremmin (kipinä kulkee miinuksesta plussaan). Syy tähän on keskielektrodin pienempi pinta-ala ja suurempi lämpötila. Myös katkojan kärjet ja muut kytkinpinnat kestävät tämänsuuntaista sähköä paremmin. Vihreää ainettakin syntyy liitoskohtiin vähemmän. Vastaavasti positiivinen runko pyrkii syöpymään. Siksiköhän englantilaisten autot oli niin herkkiä ruostumaan.

Sitten vaihtovirtalatureiden ja muun elektroniikan tullessa päädyttiin kääntämään sähköjärjestelmä miinusmaaksi, joka tänä päivänä on "maailman standardi". Toisaalta, olisi sen laturin tasuridiodit voinu rakentaa toisinkin päin. Saksalaiset olivat keksineet, että sytyssysteemin saa toimimaa miinusmaisena yhtä hyvin kääntämällä vain puola toisin päin (vain korkeajännitepuoli oli plusmaa). Katkojan piikkiintymistaipumus torjuttiin tekemällä kärkeen piikinmuodostumiskohtaan reikä, nerokasta.

Dieseleissähän napaisuudella ei ole juurikaan merkitystä, mutta yhdenmukaisuuden vuoksi ne tehtiin samoin päin kuin bensa/petroolivehkeet. Jostain syystä ensimmäiset taavetit olivat miinusmaita. 50-luvulla käännyttiin plusmaaksi yleisen virtauksen mukana ja sitten vähitellen muiden mukana takaisin miinusmatettuun systeemiin.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 imple 3 sylinterinen Empty Vs: 880 imple 3 sylinterinen

Viesti  Tessu Su Heinä 15 2012, 16:00

Meillä oli 900 taavi ja nykynen 850 imple plusmaassa ainakin!
Ja eiköhän se ruostuminen johtunu huonosta suojauksesta ja suolasta jota alettiin -70 luvun alus kylvää tielle?
On niitä lahoja autoja nykyäänkin markkinoilla että tarkkaan saa kattoo kun käytettyä ostelee

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa