DB 1190 koneremontista ??
+3
erkki
outsider
taavetti1190
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 1190 koneremontista ??
Elikkäs olen suunnitellut että tekisin kenoremontin taavettiin ensi talvena. Niin tarvitseeko lohko käyttää koneistamolla vai irtoaako vanhat putket vetämällä pois, kun en millään jaksaisi katkaista
Ja mites harvinainen tuo 1190 sitten on? Montako niitä on suomeen tuotu?
Omani on 82vm hörökorvalampuilla.
Ja mites harvinainen tuo 1190 sitten on? Montako niitä on suomeen tuotu?
Omani on 82vm hörökorvalampuilla.
Viimeinen muokkaaja, taavetti1190 pvm Su Heinä 15 2012, 17:37, muokattu 1 kertaa
taavetti1190- David Brown : david brown 1190
Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 29
Paikkakunta : Rantasalmi
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Eiköhän tuo 1190 kone ole putketon tai sitten kuivilla putkilla.
Jos uudenveroisen haluaa niin koneistamolle lohko,poraus ylikoon männille ja pinnnan oikaisu.
Sitten kansiremontti ja kampiakseli hiotaaan alikoon laakereille.
Jos kone ei ole huono,niin kevyempi korjaus on :putkien hoonaus lohko paikoillaan,uudet männärenkaat tai männät renkaineen ja uudet laakerit.
Kansiremontti sitten tarpeen mukaan.
Uskoisin että tämä kevyempi vaihtoehto riittää jos kone on käyntikuntoinen.
Jos uudenveroisen haluaa niin koneistamolle lohko,poraus ylikoon männille ja pinnnan oikaisu.
Sitten kansiremontti ja kampiakseli hiotaaan alikoon laakereille.
Jos kone ei ole huono,niin kevyempi korjaus on :putkien hoonaus lohko paikoillaan,uudet männärenkaat tai männät renkaineen ja uudet laakerit.
Kansiremontti sitten tarpeen mukaan.
Uskoisin että tämä kevyempi vaihtoehto riittää jos kone on käyntikuntoinen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Kyllä 1190 on täällä melkoinen harvinaisuus. Veikkaan, ettei niitä ole rekisteröity kuin korkeintaan muutamia kymmeniä kappaleita, voi olla ettei ole ollut kahtakymmentä kappaletta enempää uutena. Moottorin ja voimansiirron osien puolesta 1190 on läheistä sukua 885:lle, joka on aika harvinanen sekin.
Huonot puristukset paranevat kyllä aika mukavasti rengastuksella ja venttiiliremontilla. Myös uusia mäntiä asennetaan hoonattuihin sylintereihin jos ei ole pahasi pykälää porauksen yläpäässä.
Huonot puristukset paranevat kyllä aika mukavasti rengastuksella ja venttiiliremontilla. Myös uusia mäntiä asennetaan hoonattuihin sylintereihin jos ei ole pahasi pykälää porauksen yläpäässä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1190 koneremontista ??
1190 on suoraan porattu moottori eikä siinä ole kuiviakaan putkia tehtaan jäljiltä. Kuivia putkia on asennettu jos joku yksittäinen sylinteri on leikannut kiinni tai siihen on tullut esimerkiksi ruostumisesta johtunut vuoto, jolloin on voitu käyttää alkuperäistä mätää. Kunnollinen moottoriremontti vaatii traktorin katkaisemisen ja moottorin nostamisen pois rungon päältä koska muuten ei pääse käsiksi päämäisiin runkolaakereihin eikä voida tehdä mitään muita työstöjä, kun kannen hionta. Korjauksen laajuuden tarve selviää, kun ensin ottaa kannen ja öljypohjan pois. Tämän jälkeen irrotetaan männät ja mitataan kaikkien sylintereiden halkaisijat ja selvitetään kulumat. Myös kiertokankien laakerikaulat kannattaa mitata ja tutkia niiden kunto. Keskimmäisen runkolaakseipukin irrottaminen antaa jotai osviittaa runkolaakereiden kunnosta, mutta ei kerro koko totuutta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
DB 1190 koneremontista ??
Juu kone on kylläkin ihan käyntikuntoinen, mutta huohottaa jonkin verran.
taavetti1190- David Brown : david brown 1190
Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 29
Paikkakunta : Rantasalmi
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Syy huohotukseen voi olla esimerkiksi sylinteriseinämien killottuminen (lasittuminen), porausten kuluminen tai männänrenkaiden katkeaminen. Kaikissa tapauksissa täytyy ainakin männät vetää pois. Sylintereiden lasittuminen voidaan korjata hoonamalla mutta kuluneisuus vaatii lohkon käyttöä koneistamolla. Minä ottaisin kyllä suosiolla moottorin pois ja tekisin kunnon korjauksen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Tossa kun 584:n huohotti vielä pari suvea sitten ja käynnistyminen oli onnetonta (hehkun vaati kesälläkin), niin otimme koneen auki. Sylinteriputket olivat kiilsivät, venttiili-istukat olivet rokonarpiset ja männänrenkaat veltommat kuin tiedä mikä. Pytyissä toisaalta näkyi vielä tehtaan työstöjälki Englannin poikien rauta tuntuu olevan kestävää. Männissä taasen ohipuhallus (ja koneella ajettu n. 3400h). Nyt peli käy kunnolla.
Ota nyt ekana kansi ja öljypohja irti ja katso mitä koneen sielunelämään kuuluu.
Ota nyt ekana kansi ja öljypohja irti ja katso mitä koneen sielunelämään kuuluu.
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Tällaiset matalaviritteisten moottoreiden sylinteriseinämien kiillottuminen (peilikirkas pinta) aiheutuu siitä että kone käytetään pitkiä aikoja pienillä kuormilla (tyhjäkäynti on pahasta) ja käytetään "liian hyvää" moottoriöljyä ja polttoöljyä polttoaineena. Nämä moottorit pitävät työnteosta, ei lepsuilusta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Sylinterin kiillottumisen aiheuttaa mäntään rengasurien yläpuolelle kertyvä karstakerros joka hio sylinteriä. Liian hyvä öljy sitä ei aiheuta liian lepsu ajo kylläkin (karstoittuu). Edellisessä työjuhdassa tätä estettiin erillisellä renkaalla sylinterin yläpäässä joka piti huolta siitä että karsta kerros ei päässyt kasvamaan niin paksuksi että ottaisi sylinteriin kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=1oT8vokqQyc&feature=plcp tossa vidossa näkyy toi rengas sylinterin yläpäässä
https://www.youtube.com/watch?v=1oT8vokqQyc&feature=plcp tossa vidossa näkyy toi rengas sylinterin yläpäässä
sKy- Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila
Vs: DB 1190 koneremontista ??
Ainakin sitä mieltä olen ettei turhaan kannata konetta aukoa parin höyrypilven takia, auttaisko jos pistät oikeisiin töihin koneen, kuumaksi ajoa. Oman 1390 hohuutus väheni kun raskasta äestä vedätin päivän pikkutraktorilla. itse olen näin vanhemmiten yrittänyt "turhia " remontteja välttää.. teininä tuli tehtyä ihan kaikenlaista turhaa..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» DB 1190
» uuden seelannin 1190
» 1190 kytkinletku ja muuta.
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» DB / Case 1190, 1290, 1390, 1194, 1294, 1394 maski
» uuden seelannin 1190
» 1190 kytkinletku ja muuta.
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» DB / Case 1190, 1290, 1390, 1194, 1294, 1394 maski
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa