950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
+2
erkki
hantta
6 posters
Sivu 1 / 1
950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Terve.
Tavoitteena on lumien sulettua, pestä dave, ajaa talliin ja pistää osiksi. Syyt siihen ovat lähinnä takanostimen toiminnassa, reviirin merkkauksessa ja vahvasti ruostuneiden lokasuojien/akku koteloiden korjaustarve. Moottori osasto ei suurempaa murhetta aiheuta, mutta samaan vaivaan senkin huoltaa. Entisöinti kävi mielessä, mutta: käyttökunnostus, mittariston elvytys ja sähköjen päivittäminen on se pääasia. Otan kiitollisena vastaan korjauskokemuksia. Vinkkejä mihin kannattaa varautua ja miten yleensä kannattaa raskaiden osien siirtelyä tehdä ilman nosturia (tallissa ei voi puhaltaa ja maalata). Joo ja dave on vaan 950, moottori osastolla 950 implen tiivisteet kaiketi sopivat kattilaan ?
Mieli tekisi aloittaa projekti heti nyt, mutta itku tulisi kun palikat on levällään ja 20cm lunta tiellä
-hantta
Tavoitteena on lumien sulettua, pestä dave, ajaa talliin ja pistää osiksi. Syyt siihen ovat lähinnä takanostimen toiminnassa, reviirin merkkauksessa ja vahvasti ruostuneiden lokasuojien/akku koteloiden korjaustarve. Moottori osasto ei suurempaa murhetta aiheuta, mutta samaan vaivaan senkin huoltaa. Entisöinti kävi mielessä, mutta: käyttökunnostus, mittariston elvytys ja sähköjen päivittäminen on se pääasia. Otan kiitollisena vastaan korjauskokemuksia. Vinkkejä mihin kannattaa varautua ja miten yleensä kannattaa raskaiden osien siirtelyä tehdä ilman nosturia (tallissa ei voi puhaltaa ja maalata). Joo ja dave on vaan 950, moottori osastolla 950 implen tiivisteet kaiketi sopivat kattilaan ?
Mieli tekisi aloittaa projekti heti nyt, mutta itku tulisi kun palikat on levällään ja 20cm lunta tiellä
-hantta
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Peltiosien irrotus kunnostusmaalausta varten on pikku juttu, mutta jos aikomus on laittaa koko traktori murusiksi niin sitten on enemmän ruuvaamista tiedossa. Mistä merkkaa? Jos mustaa öljyä noppasee kytkinkopan pohjan juorureijästä, niin kampiakselin takapään tiivistys fuskaa. Sen korjaaminen vaatii moottorin purkamisen, joten jos vuoto ei ole merkittävä, niin ei kannata ryhtyä. Huolehdit vain siitä, että moottorin huohotin on kunnossa eikä kampikammioon tule painetta. Alunperin siinä taitaa olla letku imusrajaan, joten kampikammio on periaatteessa alipaineinen.
Takanostimen, eli nostolaitteen vika on todennäköisesti takerteleva (likainen) venttiili. Kuvaile vähän oireita niin päästää jäljille. Korjaaminen saattaa olla ihan pikku juttu.
Takanostimen, eli nostolaitteen vika on todennäköisesti takerteleva (likainen) venttiili. Kuvaile vähän oireita niin päästää jäljille. Korjaaminen saattaa olla ihan pikku juttu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Piti oikein antaa traktorin olla rauhassa niin näki mistä merkkaa pahiten. Pahin vuoto näyttäisi olevan vaihdelaatikon ja perän välinen liitossauma. Nostolaite tuppaa jämähtämaan ala-asentoon, pienellä avituksella suostuu nousemaan.
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Ulosottovaihteen yläpinnalla, lähellä etureunaa on proppu jossa on puolen tuuman neliskanttinen sisäpuolinen avainkolo. Avaa proppu niin alla näkyy pultin pää. Kokeile koputtaa jollakin tapilla pulttia alapäin kun nostovipu on takana. Silloin pitäisi alkaa nostamaan. Jos venttiilipesä on kovin likainen niin siellä alkaa venttiilit takerrella, mutta tuolla tempulla nostot pitäisi löytyä ja hiukan nitkuttelemalla osien pitäisi alkaa liikkumaan herkemmin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Elo 20 2012, 07:22, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Takasillan ja vaihdelaatikon sauman pystyy tihittää purkamatta mitään suuremmin.
Pitää laskea öljyt ulos ja antaa tippua vaikka yön yli.
Löysää muutaman kierroksen kaikkia pultteja ko liitoksessa.
Liitokseen saa pari milliä rakoa.Sitten vain bräkleenillä tai vastaavalla sauma kuivaksi ja tiivistemassaa väliin.
Pitää laskea öljyt ulos ja antaa tippua vaikka yön yli.
Löysää muutaman kierroksen kaikkia pultteja ko liitoksessa.
Liitokseen saa pari milliä rakoa.Sitten vain bräkleenillä tai vastaavalla sauma kuivaksi ja tiivistemassaa väliin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Kiitos paljon vinkeistä. Rauhoittaa sopivasti suurinta purkausintoa. Posti kantoi pari manuaalia iltalukemisiksi, niistä selviää jonkin verran mitä kone pitää sisällään. Eli otetaan rauhallisesti tässä vaiheessa ja kikkaillaan annetuilla neuvoilla. Maalauksen tarve ei tietty poistu ja sitä pitää pähkäillä, miten järkevästi toteuttaa suht siistin lopputuloksen.
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Capo "faija" päätti että, otetaan riskillä ja perä irti nyt. Näinhän tehdään (putsataan ja tiivistetään hd pumppu, ym. samalla) siinä tuskin suurta vahinkoa syntyy, tehdään maalauspohjat osille valmiiksi. Kaikki peltiosat tosin jäävät sitten korjattavaksi niissä on vähän enemmän töitä. Akku päätettiin siirtää sivulle startin alapuolelle. Siihen varmaankin uskaltaa runkopalkkiin porata reiät/kierteet akkutelineelle. Varaosakuvastoa selatessa tuli vastaan alakautta vedetty pakoputkisto. Sellainen toimisi meidän tarpeissa. Lähtölaipan löytyminen olisi hienohomma.
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Jos aiotte irrottaa taka-akselin vaihdelaatikosta, niin ensin kannattaa irrottaa ulosottovaihde ja siellä hydraulipumpulle tuleva imuputki. Sitten molemmin puolin alennuspyörästöt, että vetoakselit tulee vedettyä pois tasauspyörästöstä. Vasta sitten lähtee taka-akselikotelo sovinnolla.
Jos alennuspyörästöjen irrotus ei innosta niin vaihtoehtoissti voi vaihdelaatikon kannen avata, jonka jälkeen vaihteiston sisukset voi vetää ulos taka-akselin mukana. Pelkästään sauman tiivistystä varten niin isoon ruuvausurakkaan ei kannata ryhtyä.
Jos alennuspyörästöjen irrotus ei innosta niin vaihtoehtoissti voi vaihdelaatikon kannen avata, jonka jälkeen vaihteiston sisukset voi vetää ulos taka-akselin mukana. Pelkästään sauman tiivistystä varten niin isoon ruuvausurakkaan ei kannata ryhtyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Asiasta toiseen. Kaikki mun näkemät david brown kuvat, niissä konepeitto menee yli eturunkopalkista. Meidän versiossa etusäleikkö on noin etuakselin kohdilla. Onko siitä jotain tarinaa olemassa?
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Hantta, tarkoitatko kysymykselläsi, että sinun traktorissa eturungon valu on edestä näkyvissä ja kulmikas ja maskipelti alkaa sen yläpuolelta?
Jos joo, niin yritän vastailla jotain. Erkki, Exso, OlleK, Outsider ja muut voivat lisäillä ja korjailla, jos kovin menee metsään.
Tuo esille tuleva kulmikas etukehto oli minusta taavetin tunnusomainen piirre yli kymmenen vuoden ajan. Se alkoi Cropmasterin loppuaikana (siis jotkut viimeaikojen Cropmasterit oli tällaisia), ja jatkui 25, 30, 50 sarjoissa, ysisatasessa ja edelleen 950 malleissa. En muista nähneeni yhtään ysiviiskymppistä ilman tätä kulmikasta etukehtoa, voinhan kyllä olla väärässäkin, mutta siis en muista. Exso kyllä on nähnyt useamman kuin minä.
Kun sitten tulivat 850, 880 ja 990 mallit, rakennetta muutettiin hieman. Maskipelti alkoi edelleen keulavalun yläpuolelta, mutta valun etureunaa pyöristettiin myötäilemään nokkapellin muotoa. Joissakin alkupään traktoreissa on tietysti saattanut olla vähän vaihtelua. Esimerkiksi on yksi kuva, jossa 850 prototyypissä on kantikas keula.
Sitten valkoisin traktoreihin tuli erillinen muotopelti varsinaisen maskipellin alapuolelle peittämään keulavalua.
En osaa sanoa onko tässä mitään varsinaista tarinaa taustalla, viisaammat kertokoot jos on.
Jos joo, niin yritän vastailla jotain. Erkki, Exso, OlleK, Outsider ja muut voivat lisäillä ja korjailla, jos kovin menee metsään.
Tuo esille tuleva kulmikas etukehto oli minusta taavetin tunnusomainen piirre yli kymmenen vuoden ajan. Se alkoi Cropmasterin loppuaikana (siis jotkut viimeaikojen Cropmasterit oli tällaisia), ja jatkui 25, 30, 50 sarjoissa, ysisatasessa ja edelleen 950 malleissa. En muista nähneeni yhtään ysiviiskymppistä ilman tätä kulmikasta etukehtoa, voinhan kyllä olla väärässäkin, mutta siis en muista. Exso kyllä on nähnyt useamman kuin minä.
Kun sitten tulivat 850, 880 ja 990 mallit, rakennetta muutettiin hieman. Maskipelti alkoi edelleen keulavalun yläpuolelta, mutta valun etureunaa pyöristettiin myötäilemään nokkapellin muotoa. Joissakin alkupään traktoreissa on tietysti saattanut olla vähän vaihtelua. Esimerkiksi on yksi kuva, jossa 850 prototyypissä on kantikas keula.
Sitten valkoisin traktoreihin tuli erillinen muotopelti varsinaisen maskipellin alapuolelle peittämään keulavalua.
En osaa sanoa onko tässä mitään varsinaista tarinaa taustalla, viisaammat kertokoot jos on.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Eiköhän asia ole noin kuten Mattkau kirjoitteli.
Voi olla että loppupään 950 on jo pyöreällä keulavalulla,mutta tuosta en ole100varma.
Jos laitat Hantta tänne talliin kuvan siitä 950:n nokasta niin voi paremmin ottaa kantaa.
Monenlaisia virityksiäkin on nähty.
Voi olla että loppupään 950 on jo pyöreällä keulavalulla,mutta tuosta en ole100varma.
Jos laitat Hantta tänne talliin kuvan siitä 950:n nokasta niin voi paremmin ottaa kantaa.
Monenlaisia virityksiäkin on nähty.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Juuri noin se on minustakin, eli viimeiset DB950 on pyöreällä nokalla. Olen luullut DB 950 olevan kantiikkaalla nokalla ja jos on ollut pyöreä nokkainen DB950 olen ajatellut että siihen on nokkapala vaihdettu muusta mallista. Löysin nettikoneen myytyjen osastolta kylläkin useamman DB950 pyöreällä nokkapalalla ja kaikki 1962 mallisia. DB990 se ei ole väärillä tarroilla kun DB990 / DB950 imusarja ja polttoaine suodattimet ovat eri puolella moottoria.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Piti oikein käydä katsomassa. Joo, kyllä ysiviiskymppistä on ollut pyöreällä nokalla kans, mut ehkä silloin viimeisenä tekovuonna ja varsinkin jenkkeihin. Nimittäin CNH katalogissa on annettu ainoaksi vaihtoehdoksi keulakappaleelle just tuo pyöristetty malli. Sitäpaitsi Oliver kuussataset (= vihreäksi maalattu 950) olivat pyöreällä nokalla.
Vihjeeksi muuten. Joka haluaa ysiviiskympistä pienoismallin, niin sen saa pensselitöillä Oliverin mallista. Niitä näköjään oli.
matti
Vihjeeksi muuten. Joka haluaa ysiviiskympistä pienoismallin, niin sen saa pensselitöillä Oliverin mallista. Niitä näköjään oli.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Marjakankaalla oli kans. Ei ole sivulla, mutta kysy. En ole myöskään varma että oliko se 880, 950 vai 990. Itse tilasin sieltä 990 Selectan.
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Pitäisi varmaan muuttaa ketjun otsikko muotoon "purku ja kasaus elo-syyskuussa -12"
Lapasesta lähtee heti, kun aloittaa. Ehkä hyvä niin. Akkukoteloita ei käytännössä enään ollut ja lokasuojat olivat kantavana voimana parilla m6 pultilla. Eli ahteri olisi voinut nitkahtaa äkkiseltään alemmas Nostimen mekanismit on purettuna ja voimanulosotto irti. Sisuskalut näyttävät hyviltä. Nostimen työsylinteri mietityttää. Käytössä olevat kirjaset eivät äkkiseltään kerro, mitä tapahtuu kun otan venttiilipuolen auki. Eli implematic malleissa sen kolmen venttiilin asetelman. Tässä vain yksi venttiili ja sen haluaisin purkaa, että saan lähdön pystysuoraan. Miten se purkautuu ja miten männän tausta mekanismit rakentuvat?
Vuodon tilkkimisen kanssa lähden outsiderin neuvon pohjalta liikkeelle, vaikka ei sekään helppo tie ole
Mitenköhän se huohotin ventiilikopasta imusarjaan, pitäisikö irrota hellästi vai kestääkö raakaa väkivaltaa ?
Lapasesta lähtee heti, kun aloittaa. Ehkä hyvä niin. Akkukoteloita ei käytännössä enään ollut ja lokasuojat olivat kantavana voimana parilla m6 pultilla. Eli ahteri olisi voinut nitkahtaa äkkiseltään alemmas Nostimen mekanismit on purettuna ja voimanulosotto irti. Sisuskalut näyttävät hyviltä. Nostimen työsylinteri mietityttää. Käytössä olevat kirjaset eivät äkkiseltään kerro, mitä tapahtuu kun otan venttiilipuolen auki. Eli implematic malleissa sen kolmen venttiilin asetelman. Tässä vain yksi venttiili ja sen haluaisin purkaa, että saan lähdön pystysuoraan. Miten se purkautuu ja miten männän tausta mekanismit rakentuvat?
Vuodon tilkkimisen kanssa lähden outsiderin neuvon pohjalta liikkeelle, vaikka ei sekään helppo tie ole
Mitenköhän se huohotin ventiilikopasta imusarjaan, pitäisikö irrota hellästi vai kestääkö raakaa väkivaltaa ?
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Huohotin putki joka menee venttiilikopasta imusarjaan on ainakin 990implessä kierteellisellä holkilla kiinni imusarjassa ja venttiilikopan puolella mutterilla.
Mutta 950 voi olla vain venttiilikopan puoleisessa päässä lukitusmutteri ja imusarjanpuolipää vain painetaan paikoilleen.
Akkukotelot voi teettää peltiliikkeessä uudet ,jollei prikullleen alkuperäisiä halua.Vanhan keskiosan kotelosta voi säilyttää ja siihen hitsata uudet akkukotelot.
Tai tilaa uuden koko systeemin esim www.traktoritjavaraosat.fi osoitteesta.Hinta taisi olla 150 euron tienoilla.
Kuvauksestasi päätellen sinun taavetissasi on kolmitieventtiili mutta vain yksi hana tallella ????
Vai lähteekö nostosylinterin päästä (vasemman kantapään takana) vain yksi putki???
Oli kumpi systeemi hyvänsä se on kiinni banjopultilla.
Mikäli olet irrottanut nostolaitteen nostotangon niin nostolaitemäntä tulee ulos taaksepäin.Sen voi työntää ulos ohuella tangolla etupuolelta,jos olet ensin irrottanut kolmitieventtiilin. Tai sitten paineilmalla tai voimakkaalla magneetilla.
Mutta 950 voi olla vain venttiilikopan puoleisessa päässä lukitusmutteri ja imusarjanpuolipää vain painetaan paikoilleen.
Akkukotelot voi teettää peltiliikkeessä uudet ,jollei prikullleen alkuperäisiä halua.Vanhan keskiosan kotelosta voi säilyttää ja siihen hitsata uudet akkukotelot.
Tai tilaa uuden koko systeemin esim www.traktoritjavaraosat.fi osoitteesta.Hinta taisi olla 150 euron tienoilla.
Kuvauksestasi päätellen sinun taavetissasi on kolmitieventtiili mutta vain yksi hana tallella ????
Vai lähteekö nostosylinterin päästä (vasemman kantapään takana) vain yksi putki???
Oli kumpi systeemi hyvänsä se on kiinni banjopultilla.
Mikäli olet irrottanut nostolaitteen nostotangon niin nostolaitemäntä tulee ulos taaksepäin.Sen voi työntää ulos ohuella tangolla etupuolelta,jos olet ensin irrottanut kolmitieventtiilin. Tai sitten paineilmalla tai voimakkaalla magneetilla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Nyt on dave "tiivistelty" ei merkkaa vielä, pitää varmaan laittaa öljyt laatikkoon Kaikki sähköt vedetty uusiksi ja hieman päivitetty, viimeistely kunhan maali kuivuu peltiosista. Uusi akkukotelo tehty. Konepelti ja lokasuojat vielä vaiheessa. Keulakoriste tuli entisöinnistä. Sitten toivotaan ensiviikolle paria kuivaa päivää, että saa tehtyä tylysti ylimaalauksen. Projektikuviakin oli, mutta saa nähdä mitä kaivavat kovalevyltä esiin. Pääkompuutterin kovo hajosi. Takanostimen takkuiluun ei löytynyt mitään hyvää syytä. Kaikki rojut olivat kuin "uusia" ja mekanismit toimivat. Kenties litkut öljyt ja lämmin sää tekivät tepposet. Talvella kun ei ongelmia ole ollut.
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Nostolaite toimii vesiseka öljyillä ja kovallakin helteellä jos venttiilissä on kaikki kohdallaan. Avasitko venttiilin osiinsa kun ulosottovaihde oli auki?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
En avannut venttiili pakkaa, pelkästään pumpun laipan. Tietty olettamuksilla ei saisi mennä, mutta kun isommalti mujua näkynyt niin, laiskuus iski. Ohjausventtiili liikkuu ongelmitta. No sitä ulosottoa onneksi saa availtua suhteellisen helposti. Muuten projekti edistynyt ihan hyvin, ei siitä museolaitetta saa ja sähköissä on laturin kanssa tekemistä, mutta "capo" tykkäsi kun mittarit ja valot toimii, eikä penkki huoju alta pois
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Vs: 950 purku, korjaus, maalaus ja kokoaminen kesällä 2013
Tämä viestiketju voidaan katsoa valmiiksi. Traktori on nipussa, nostolaite ja sähköt pl.laturi toimivat. Lokasuojat ja istuin pysyvät paikoillaan. Uuttaväriä pinnassa, joskin hieman liian oranssina. Alkuperäisestä ideasta karsittiin n.90%. Toisaalta ihan hyvä niin. Napista käyntiin lähtevää konetta ei välttämättä kannata purkaa palasiksi. Öljyä tiputtaa vielä, mutta vähemmän, seuraava kohde tiedossa (kunhan saan sen mutterin auki voimanulosotto pyörästä Kiitos neuvoista, niistä oli apua. Ai niin, löytyihän sieltä vähän mujua yhden venttiilin yhteydessä. HD pumppu tuntuu toimivan ampuu sujuvasti 1,5m kaaren öljyä avoimesta linjasta........
hantta- DBTCF:n jäsen nro : 35
Viestien lukumäärä : 12
Similar topics
» Ohjaussylinterin purku DB 996 4WD -79
» 1490 4WD selectamatic;in purku irti
» jakajapumpun purku
» taakapään purku
» Kojelaudan maalaus
» 1490 4WD selectamatic;in purku irti
» jakajapumpun purku
» taakapään purku
» Kojelaudan maalaus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa