1394 ylikuumeneva valojen ukkojohto
2 posters
Sivu 1 / 1
1394 ylikuumeneva valojen ukkojohto
Huomenta!
Vuoden -85 1394 HS:n valoissa on 40 ampeerinen pääsulake kojelaudan sisällä olevan johdon varrella. Tämän sulakkeen takana ovat kaikki ajovalot. Vasta tämän jälkeen on sitten varsinaisia käyttökohdekohtaisia sulakkeita.
Nyt tämä ukkojohto, ihan normaalin valojohtimen paksuinen sellainen, kuumii ajovalojen päällä ollessa niin, että päälle tunnin ajossa valot auki tuo 40 ampeerin rasia sulaa. Hirvittää siis, vaikka koneessa onkin pääkytkin. Onko jossain nyt joku mesta mistä sähkö ei kulje kunnolla läpi vai mistä tuo mahtaa johtua? Vaiva on mielestäni tullut matkan varrella viimeisen vuoden aikana, kone on ollut mulla vajaat kolme vuotta.
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
Vuoden -85 1394 HS:n valoissa on 40 ampeerinen pääsulake kojelaudan sisällä olevan johdon varrella. Tämän sulakkeen takana ovat kaikki ajovalot. Vasta tämän jälkeen on sitten varsinaisia käyttökohdekohtaisia sulakkeita.
Nyt tämä ukkojohto, ihan normaalin valojohtimen paksuinen sellainen, kuumii ajovalojen päällä ollessa niin, että päälle tunnin ajossa valot auki tuo 40 ampeerin rasia sulaa. Hirvittää siis, vaikka koneessa onkin pääkytkin. Onko jossain nyt joku mesta mistä sähkö ei kulje kunnolla läpi vai mistä tuo mahtaa johtua? Vaiva on mielestäni tullut matkan varrella viimeisen vuoden aikana, kone on ollut mulla vajaat kolme vuotta.
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
erkki
Terve,
Kyllä tuo kuulostaa siltä, että on oikosulun tapaista vuotoa maihin jossain matkan varrella. Jossakin kohtaa on eriste hankautunut puhki ja siitä tulee maavuotoa, joka ei ole täysi oikosulku. Jäljittäminen saattaa olla hankala paikka. Helpoin on aloittaa erilliten pikkusulakkeiden takana olevista johdotuksista. Se vaan ei tavallisella yleismittarilla tahdo oikein toimia. Jos on semmoinen akkulaturi jossa on amppeerimittari, niin se voi sopia hommaan jos yhden sulakkeen takana ei ole älyttömästi lamppuja. Miinusnapa runkoon ja plussanapaa sulakkeen napaan. Jos johto on väliltä oikosessa niin mittari räpsähtää pohjaan kyllä heti. Se hankaluus vaan on, että jos johto käy tärinästä vain välillä hiukan oikosulussa niin sitäpä ei testatessa välttämättä huomaa.
Jotenkin vaan tuntuisi, että vuodon täytyy olla sen ison sulakkeen ja pikkusulakkeiden välissä. muutenhan siitä palaisi yksi pikkusulake heti.
Kyllä tuo kuulostaa siltä, että on oikosulun tapaista vuotoa maihin jossain matkan varrella. Jossakin kohtaa on eriste hankautunut puhki ja siitä tulee maavuotoa, joka ei ole täysi oikosulku. Jäljittäminen saattaa olla hankala paikka. Helpoin on aloittaa erilliten pikkusulakkeiden takana olevista johdotuksista. Se vaan ei tavallisella yleismittarilla tahdo oikein toimia. Jos on semmoinen akkulaturi jossa on amppeerimittari, niin se voi sopia hommaan jos yhden sulakkeen takana ei ole älyttömästi lamppuja. Miinusnapa runkoon ja plussanapaa sulakkeen napaan. Jos johto on väliltä oikosessa niin mittari räpsähtää pohjaan kyllä heti. Se hankaluus vaan on, että jos johto käy tärinästä vain välillä hiukan oikosulussa niin sitäpä ei testatessa välttämättä huomaa.
Jotenkin vaan tuntuisi, että vuodon täytyy olla sen ison sulakkeen ja pikkusulakkeiden välissä. muutenhan siitä palaisi yksi pikkusulake heti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Lämpiävä sulakerasia
Tänx. Jotenkin nuin aattelin, vaan en osannut ihellenikään jäsennellä. Tsekkaan nuilla neuvoilla tilannetta, kiitos!
KO
KO
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1394 ylikuumeneva valojen ukkojohto
Minun kokemus asiasta on että virtalinja kuumenee juuri siitä missä on se kosketushäiriö. Jos joku johto on punaisena väliltä, pitää sen vuotopaikankin olla melko punainen. Jos muuta kuumaa paikkaa ei tosissaan ole, johto on sisältä hapertunut/poikki eikä johda virtamäärää läpi, mitä ollaan siitä viemässä. Liika virta eskalisoituu lämmöksi siinä pullonkaulapaikassa.
Tällaisia vikoja kaapeleissa on nimittäin ollut, jopa startin peukalonpaksuisessa johdossa, ihmetellään vikaa kun ei jaksa startata, vaihdetaan akkua ja starttia, vika ei lähde, lopuksi pannaan uudet kaapelit, menee startilla vaikka puuhun sen jälkeen.
Tämä kannattaa ainakin ottaa huomioon.
Tällaisia vikoja kaapeleissa on nimittäin ollut, jopa startin peukalonpaksuisessa johdossa, ihmetellään vikaa kun ei jaksa startata, vaihdetaan akkua ja starttia, vika ei lähde, lopuksi pannaan uudet kaapelit, menee startilla vaikka puuhun sen jälkeen.
Tämä kannattaa ainakin ottaa huomioon.
Vieraili- Vierailija
erkki
Sehän se kummallista onkin kun sulakerasia kuumenee. Ettei vaan olisi huono kontakti siinä rasiassa?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 ylikuumeneva valojen ukkojohto
Ite laitan nykyisin kaikkiin käyttötraktoreihin releet valoille ja työvaloille,ei rasita vanhoja johtoja ja sulakerasioita läheskään entiseen malliin ,kun mene vain ohjausvirta niiden läpi.
Releet maksaa pari euroa kipale.pitkille oma ja lyhyille oma. Laittaa ne nokalle ,akusta suoraan syöttövirta sulakkeen läpi yhteen liitimeen,maajohto yhteen, ohjausvirta yhteen ja lampuille lähtö yhteen liittimeen. Onnistuu keneltä tahansa,kun minultakin onnistui. Valot on myös paljon kirkkaammat.
Katolla oleville työvaloille olen vetänyt myös oman syöttöjohdon startin nokasta . Johdon saa yllättävän helposti menemään oikean puoleista ohjaamon etupilaria ylös. Työntää sinne ensin rautalangan ,jolla vetää johdon sisään.
Loppuu sulakkeiden/johtojen kuumenemisongelmat.
Releet maksaa pari euroa kipale.pitkille oma ja lyhyille oma. Laittaa ne nokalle ,akusta suoraan syöttövirta sulakkeen läpi yhteen liitimeen,maajohto yhteen, ohjausvirta yhteen ja lampuille lähtö yhteen liittimeen. Onnistuu keneltä tahansa,kun minultakin onnistui. Valot on myös paljon kirkkaammat.
Katolla oleville työvaloille olen vetänyt myös oman syöttöjohdon startin nokasta . Johdon saa yllättävän helposti menemään oikean puoleista ohjaamon etupilaria ylös. Työntää sinne ensin rautalangan ,jolla vetää johdon sisään.
Loppuu sulakkeiden/johtojen kuumenemisongelmat.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1394 ylikuumeneva valojen ukkojohto
Oletko tutkinu lattian rajassa olevaa liitinpistoketta,voi olla,että hitsaa se liitos,tutki se ihan ekana,ja jos vikaa,ohita sokerinpalalla,monasti korjaantuu jo tuolla.
Sivupeltiin on myös ollut hierautuneena valojohto monesti,käytä oikea pelti pois,ja tutki myös se.
Voi olla jo pilassa se sulakerasiaki,uusi myös se,tai ota se ruskea johto oman sulakkeen taakse.
Tuo markun neuvoma relehomma on hyvä ratkaisu,mutta kannattaa vastuspaikka silti selvittää.
Peräkärryn pistokkeen allaki on ollut joskus vikaa,voitu johtosarja rikkoa työkoneella sieltäki.
Jos nämä kaikki on kunnossa,voi olla että johdon letitys on niin hapettunu,että vastusta tulee liikkaa,vaihda tarvittaessa tämä paksu johto uuteen,olen senki joutunu tekeen,ja silloin kyllä sulakerasia alkaa kestää.
Jos vika on paikallinen johdossa,vaihda se pätkä puristusliitosella,ja tinaa päälle,ja kutistesukka lopuksi suojaksi.
Sivupeltiin on myös ollut hierautuneena valojohto monesti,käytä oikea pelti pois,ja tutki myös se.
Voi olla jo pilassa se sulakerasiaki,uusi myös se,tai ota se ruskea johto oman sulakkeen taakse.
Tuo markun neuvoma relehomma on hyvä ratkaisu,mutta kannattaa vastuspaikka silti selvittää.
Peräkärryn pistokkeen allaki on ollut joskus vikaa,voitu johtosarja rikkoa työkoneella sieltäki.
Jos nämä kaikki on kunnossa,voi olla että johdon letitys on niin hapettunu,että vastusta tulee liikkaa,vaihda tarvittaessa tämä paksu johto uuteen,olen senki joutunu tekeen,ja silloin kyllä sulakerasia alkaa kestää.
Jos vika on paikallinen johdossa,vaihda se pätkä puristusliitosella,ja tinaa päälle,ja kutistesukka lopuksi suojaksi.
Vieraili- Vierailija
Johtohommelit
Kiitos asiaan kantaa ottaneille! Jos ei näillä setvity, niin sitten ei viinalla ja tervallakaan. Kerron miten kävi, jahkas kerkiän pojan pihamoporempalta taas peukaloimaan.
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa