1490 4WD:n rengastus.
+3
Taavettifanaatikko
jusape
Jyryytin
7 posters
Sivu 1 / 1
1490 4WD:n rengastus.
Kun noita vanhoja tehtaan kuvia katselee nelivetoisen 1490 testauksesta, niin niissäkin näkee sen että traktorin nokka on ylhäällä. Eli traktori on niinkuin "hyökkäysvaunu" perä alhaalla ja nokka pystyssä.
Onko kukaan perillä sellaisesta rengaskoosta, millä saisi tuon taavetin ns. suoraan. Ilman että neliveto menisi kovasti eritahtia. Tuntuu jotenkin, että takapäähän saisi olla isommat renkaat alla.
Rengaskoothan tässä minun taavetissa ovat, etupäässä 11,2(12,4)x24 ja takapää 16,9x34. Tuo etupää siksi suluissa, kun en tarkasti muista, että kumpiko koko nyt siinä on.
Tuolta DBTC:n sivuilta näkee tuon 1490:n kuvia, mitä tarkoitin tuolla "nokka pystyssä" sanalla. Ja tämä koskee nyt vain alkupään neliveto taaveja DB:n omalla etuakselilla varustettuna.
Davib Brownin testirata.
Onko kukaan perillä sellaisesta rengaskoosta, millä saisi tuon taavetin ns. suoraan. Ilman että neliveto menisi kovasti eritahtia. Tuntuu jotenkin, että takapäähän saisi olla isommat renkaat alla.
Rengaskoothan tässä minun taavetissa ovat, etupäässä 11,2(12,4)x24 ja takapää 16,9x34. Tuo etupää siksi suluissa, kun en tarkasti muista, että kumpiko koko nyt siinä on.
Tuolta DBTC:n sivuilta näkee tuon 1490:n kuvia, mitä tarkoitin tuolla "nokka pystyssä" sanalla. Ja tämä koskee nyt vain alkupään neliveto taaveja DB:n omalla etuakselilla varustettuna.
Davib Brownin testirata.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Todennäköisesti edessä 12,4-24, ja rengastuksella ei sitä "vaateriin" tahdo saada, esim 5cm takasen halkaisijassa lisää vierintämatkaa jo 15cm, eli 16,9-34 kumin tilalle jos laittaa 18,4-34 kumin, on se jo auttamatta liian iso kehältään...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Onpas teitillä pieni renkastus. Meitillä on 1290:ssä toisessa 36 ja toisessa 38. 38 tosin tekee sen jottei kehtaa peruutella nopealla alueella, on sen verta raskas lähtemään liikkeelle.
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Vannekoko ei kerro kaikkea, täällä 1410pis 34", 18,4/15-34, tuo 36" on kait jokin 13,6/12-36 tms koko ??
18,4-34 on huomattavasti isompi halkaisijaltaan kuin 12,4 tai 13,6-36 kummi.....
18,4-34 on huomattavasti isompi halkaisijaltaan kuin 12,4 tai 13,6-36 kummi.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Tässä carraron akselilla varustetussa on takaset 18,4-34, edessä 13,6-24, melko vaaterissa on tämä. Haitanneeko tuo takakeno nyt mitään, Ominaisuus noissa vanhemmilla akseleilla varustetuissa. Jos suoraksi haluaa, etukehto ja akseli vaihtoon. Työläämpi vaihtoehto..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Eipä ole noitten vanhempien nelivetojen etu/takapään suhdelukua tiedossa.
Uudempien on:
1294-1494 1,369
1594 synchro 1,393
1594-1694HS 1,344
Etupää pitäsi olla 0-6% nopeampi kuin takapää .
Siitä vain laskemaan renkaiden vierintämatkojen suhdelukuja niin tietää mitkä tassut sopii yhteen.
Uudempien on:
1294-1494 1,369
1594 synchro 1,393
1594-1694HS 1,344
Etupää pitäsi olla 0-6% nopeampi kuin takapää .
Siitä vain laskemaan renkaiden vierintämatkojen suhdelukuja niin tietää mitkä tassut sopii yhteen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Vai olisko kuitenkin helpompi/halvempi kääntää ronkkia yhden reikävälin verran?TIKO kirjoitti:Tässä carraron akselilla varustetussa on takaset 18,4-34, edessä 13,6-24, melko vaaterissa on tämä. Haitanneeko tuo takakeno nyt mitään, Ominaisuus noissa vanhemmilla akseleilla varustetuissa. Jos suoraksi haluaa, etukehto ja akseli vaihtoon. Työläämpi vaihtoehto..
Tietenkin tuota etu-taka-akselin välistä suhdetta voi muuttaa välilaatikolla, tai vaihtamalla pudotuslaatikon välitystä mutta ei ole mielekästä.
Rengaskokojen suhdetta ei tosiaan voi niin paljon muuttaa, että menisi vaateriin.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 1490 4WD:n rengastus.
Eturengas pienenpänä pyörii nopeampaa, joten takarenkaan halkaisija kasvaa nopeammin renkaita suurennettaessa, eli lähenee vaateria.
Ainakin näin olen päätellyt tuossa omassa Casen natikkapohjaisessa 4000 sarjalaisessa olevan, koska suuremmilla renkailla olevat turbomallit näyttävät olevan lähempänä vaateria.
Ainakin näin olen päätellyt tuossa omassa Casen natikkapohjaisessa 4000 sarjalaisessa olevan, koska suuremmilla renkailla olevat turbomallit näyttävät olevan lähempänä vaateria.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa