Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1690 ohjaus

3 posters

Siirry alas

1690 ohjaus Empty 1690 ohjaus

Viesti  taavettimies Su Toukokuu 12 2013, 22:38

1690:n ohjaus menee välillä hyvinkin kangertevaksi, ei mitään mahdollisuutta kääntää pyöriä kone paikallaan. Nokalla on kevyt etukuormain että en uskoisi sen vaikuttavan kovin paljoa. Välillä taas pelaa vähän paremmin, joskaan ei kevyt ole ollut milloinkaan. Aikanaan ennen ek:n asennusta oli hyvin pitkälti samanlainen käytökseltään. Ohjauspumpun suodatin on vaihdettu ja paineidenkin luulisi olevan ainakin sinneppäin kohdallaan kun välillä toimii hiukan paremmin. Tosin ne paineet pitää vielä ehdottomasti mitata. Öljynä on 10W-30 monitraa.

Outona juttuna se että renkaat linkussa pyörät alkaa vatkata, ja ei nivelissä ei ole väljää vaan ohjaussylinterin varsi liikkuu vaikka rattiin ei koske. Sama homma kun kone sammuksissa nostaa keulan ilmaan, pyörää pystyy välillä kääntämään vaikka rattiin ei koske. Näkee selvästi miten sylinterin varsi pääsee tekemään noin 2cm liikettä. Tämäkin riippuu varmaankin henkimaailman asioista koska välillä taas toimii ihan normaalisi. Kun rattia pyörittää keula ilmassa kone sammuksissa pyörät saattavat kääntyä laidasta laitaan ihan normaalisi mutta jossain kohtaa ratti alkaa pyörimään tyhjää.

Tiellä on kuitenkin ihan hyvä ajaa ei puolla tai hypi mihinkään suuntaan mutta jyrkissä käännöksissä tekee noita ihme temppuja.

Mikähän lienee vikana, ilmaa järjestelmässä vai ohjassylinterin sisällä jotain sanomista? Orbitrooli on meikäläiselle täysin vieras laite, mitähän se on syönyt?

Tärkeintä olisi nyt saada tuo vatkaaminen loppumaan, lisävoiman saaminen pyörien kääntämiseen on varmaankin isompi homma.

Käsittääkseni näissä ei ole koskaan ollut erikoisen kevyttä ohjausta vaikka pumppu olisi tuliterä. Toista kääntösylinteriä kehiin ja isompaa/tehokkaampaa pumppua niin alkaa homma sujua. Ei tuota kehtaa oikein kylvökoneen eteen laittaa kun on niin perhanan jäykkä ohjailla, pitäisi saada renkaat aika nopeasti linkkuun päisteessä jos meinaa silmukkä käännöksen tehdä.

Jännä juttu kun 802 valmetti samalla akselilla on mielestäni suht kevyt ohjata että eikai tässäkään ole muusta kyse kuin järjestelmän liian alhaisesta paineesta.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjaus Empty Vs: 1690 ohjaus

Viesti  jusape Ma Toukokuu 13 2013, 00:20

Jotenkin tulisi mieleen orbin venttiilistössä vikaa.... Ja se, että renkaat ilmassa ilman käyntiä rattia käännellessä viittaisi kanssa siihen että orbi ei ime öljyä säiliöstä vaan vetää ilmaa joukkoon....

Orbin purku on sitten ihan oma hommansa, ite olen yhden avannut ja kasannut (ja 25+vuotta konehommia tehneenä) jouduin kolmesti purkaan-kasaamaan että toimis taas.
Tarkkana, tosi tarkkana saa olla purkaessa mikä missäkin on, ja kuvaa kannattaa tutkia huolella ennen purkua ja osien on pysyttävä oikeilla paikoillaan just, eikä melkein....
Ja jossainkohtaa purkaessa varisee kenties 2 kuulaa sieltä kahdesta eri kanavasta vielä kääntäessä ylösalaisin....

Ohjausvoimaa saanee helpoiten vaihtamalla sylinterin/t 10mm isommalle männänhalkaisijalle..... Ohjaus tosin hiukan hidastuu samalla, jollei orbia vaihda isommaksi kierrostilavuudeltaan samalla....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 ohjaus Empty Vs: 1690 ohjaus

Viesti  outsider Ma Toukokuu 13 2013, 09:17

Meillä oli aikoinaan 1394 neliveto etunostolaitteella.
Kesäkuumalla kun touhusi uutispeltotyömaalla niin ohjaus meni joskus kankeaksi.
Siihen auttoi kun laittoi automaattilaatikon öljyt ohjaukseen.

Uskoisin kuitenkin tuohon mitä Jusape kirjoitti.Uusi tiivistesarja JOUSINEEN orbitroliin tai uusi orbitrol.Kenties vielä isompi kuten Jusape kertoi.Eihän ohjaus varmaan liika nopeaksi mene.

Minun 1690T ohjaus oli kans äänekäs ja käynnistyksen jälkeen vaati pitkän hetken ennenkuin lähti pelaamaan.
Vaihdoi siihen uuden pumpun ja vaivat loppui.

Kuusmukisen pumppu on mielestäni sama kuin nelipyttyisten paitsi ylipaineventtiili eri.Sen laitoin vanhasta uuteen pumppuun.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa