1690 vs. 1690 turbo
+2
taavettimies
jouto
6 posters
Sivu 1 / 1
1690 vs. 1690 turbo
Juu..
Onhan tästä aiheesta ollut ketjuissa aiemminkin, mutta kun kertaus on opintojen äetee, niin:
- Mitä erovaisuuksia on keskenänsä 1690 imukuutosen ja 1690 turbokuutosen moottorissa? Onko joku pultannut solmua vapariin ihan niine sisäkaluineen lievästi sitä ahtaakseen?
- Onko vaparin ja turbon välillä muita kuin moottori-eroavaisuuksia? Onko rivipumppu erilainen?
- Minkä tyyppinen on alkuperäinen ahdin 1690:ssä? Entä vaihtoehtoiset puhaltimet alkuperäisen tilalle?
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
Onhan tästä aiheesta ollut ketjuissa aiemminkin, mutta kun kertaus on opintojen äetee, niin:
- Mitä erovaisuuksia on keskenänsä 1690 imukuutosen ja 1690 turbokuutosen moottorissa? Onko joku pultannut solmua vapariin ihan niine sisäkaluineen lievästi sitä ahtaakseen?
- Onko vaparin ja turbon välillä muita kuin moottori-eroavaisuuksia? Onko rivipumppu erilainen?
- Minkä tyyppinen on alkuperäinen ahdin 1690:ssä? Entä vaihtoehtoiset puhaltimet alkuperäisen tilalle?
t. Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
Urpo mallissa on erilainen moottorinöljypumppu. Jos en ihan väärässä ole eroja löytyy myös männistä ja pakoventtiileistä. Vaikka 1594 on vapari koneella, se on kasattu turbo koneen sisuskaluilla eli puhaltimen laitto on helpompi homma. 1690 vaparin turbotusta en suosittele... Enkä kyllä minkään kuutostaavetin viritystä, hyvä kun kestäisivät kasassa alkuperäisilläkin hevosvoimilla.jouto kirjoitti: Mitä erovaisuuksia on keskenänsä 1690 imukuutosen ja 1690 turbokuutosen moottorissa? Onko joku pultannut solmua vapariin ihan niine sisäkaluineen lievästi sitä ahtaakseen?
Turbo mallissa on vetovarsi tunnustelu ja uudempi nostolaite konsoli. Pumppu taitaa olla sama, säädöissä voi toki olla eroja.jouto kirjoitti:Onko vaparin ja turbon välillä muita kuin moottori-eroavaisuuksia? Onko rivipumppu erilainen?
Holsettihan siellä on alkuperäisenä, galleriassa on kuvia 1594:sta johon on laitettu turbo jälkikäteen, olisikohan ollut switserijouto kirjoitti:Minkä tyyppinen on alkuperäinen ahdin 1690:ssä? Entä vaihtoehtoiset puhaltimet alkuperäisen tilalle?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
Ihan vaan kymysyksenä noin muuten...
Onko turpomallis männille öljyjäähdytys (suihkut siellä alla)?
Turpottomassa ei?
Onko turpomallis männille öljyjäähdytys (suihkut siellä alla)?
Turpottomassa ei?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
Tuo öljypumppu suurin ero,oliko se niin että vaparissa 7/8 tuuman ja turbossa tasan tuumaset nuo pyörät pituudeltaan,männät samat,imuventtiilit samat,pakoventtiilit erit ja öljynsuihkutusta ei männänalle kummassakaan koneessa,pumpun elementit taisi olla 9,5mm molemmissa.
Taavettimiehen kanssa samoilla linjoilla omien kokemusten pohjalta,ajoin vakiosäädössä olevalla 1690 turbolla hiljattain,ei muuten ole mikään tykki tehtaanjäljiltä ,jos haluaa alkaa virittelemään isompia tehomääriä ulos,ehkä kannattaa katella eri aihio jos 200 heposille meinaa pistää hanttiin .
Normaali tehoilla tehdassäädöissä menee paljon hoikemmalla lompsalla eteenpäin ,toki se on mukavaa aikansa kun vetoja ja kiekkoja on mistä ottaa ulos.
Tuo 1056 oli senoloinen kone että siiitä kestäis ottaa tehoja suurempiaki määriä ulos.
Sunnuntaina taas kahtelin viimekesän pullinkivetoja,kyllä oli mahtavia tykkejä taas tehty talvenaikana noin sataheposista veteraaneista radoille,voima jyllää....
Taavettimiehen kanssa samoilla linjoilla omien kokemusten pohjalta,ajoin vakiosäädössä olevalla 1690 turbolla hiljattain,ei muuten ole mikään tykki tehtaanjäljiltä ,jos haluaa alkaa virittelemään isompia tehomääriä ulos,ehkä kannattaa katella eri aihio jos 200 heposille meinaa pistää hanttiin .
Normaali tehoilla tehdassäädöissä menee paljon hoikemmalla lompsalla eteenpäin ,toki se on mukavaa aikansa kun vetoja ja kiekkoja on mistä ottaa ulos.
Tuo 1056 oli senoloinen kone että siiitä kestäis ottaa tehoja suurempiaki määriä ulos.
Sunnuntaina taas kahtelin viimekesän pullinkivetoja,kyllä oli mahtavia tykkejä taas tehty talvenaikana noin sataheposista veteraaneista radoille,voima jyllää....
Vieraili- Vierailija
Njet turbo
Joo, kyllä saa vapari riittää tällä mäellä. Ei mulla sitä paitsi ole mitään semmosta tekemistä tuolle, että sitä oikeasti tarviittis kuisata föönillä. Mutta hauska on tietää.
Tänkx!
Kauko Ollila
Tänkx!
Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
Noin 125 hepoon ahdetusta taitaa olla jonnin verran kokemusta ja sehän litratehona alkaa olla traktorin moottoriin tarpeeksi. Yli 20 hepan litrateho alkaa syödä käyttöikää jos kaikki kopukat otetaan jatkuvasti ulos.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
On mulla tuo vapari 1594, kyllä se on piisannu suurin piirtein hommiinsa. Äestykseen ois paree turbo mutta on HS pykäliä tarpeeksi.. Eilenki kaveri ajoi kylvöpohjaa 15 ha sillä. Urponelosella kylvöä saman verran.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1690 vs. 1690 turbo
mullahan on 1690 vapari johon on joku edellinen omistaja laittanut turbon.se käy ja kukkuu ihan kivasti,ja kyllä se ihmeen hyvin ryntää lämä pohjassa isoilla 18,4 38 kiekoilla ja siitä on penkissä mitattu 100 hv ulosotosta. tallissa lojuu vielä asentamaton välijäähy.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa