Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1210 Turbo

+6
Jyryytin
taavettimies
_hape
OlleK
erkki
ValtraValmet
10 posters

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

1210 Turbo Empty 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet Ke Helmi 04 2015, 11:42

Nyt tällekki oma aihe, nyt on toi garret (garrett airesearch) Volvo 740 (D24volkkari) turbo otettu tohon, ahot nyt noin 1bar, ilman hukkaporttia päälle 2. Mitä eroja tossa 1410/1210 moottorissa on? Männät, kiertokanget, kampi? Onko kannessa eroja? Tarkotus ois ottaa vielä enemmän tehoa.  Jos nyt ois vanhassa koneessa jo se alkuperäne luku tallella. Kesällä jos aikataulut sallii ois tarkotus käyä kiskomassa kärryä mäkikisoissa. Wink
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  erkki Ke Helmi 04 2015, 12:31

Paksumpi kampi on tärkeä pointti. Kun kampi on paksumpi niin tietenkin kiertokanget on myös erilaiset.
Ahtaminen nostaa lämpötiloja, jolloin männät on vaarassa pehmetä liikaa ja jopa palaa puhki. Myös pakoventtilien lämpötila nousee, jolloin riski venttiilien palamiseen kasvaa jyrkästi. En tunne asiaa tarkkaan, mutta turbon männissä on todennäköisesti teräksella vahvistettuja rengasuria ja myös mäntien pään seos voi olla paremmin lämpöjä kestävää plaatua. Voimakkaasti ahdetuissa koneissa on öljyspruutta jäähdyttämässä mäntiä alapuolelta, mutta minusta DB:ssä ei ole tuota järjestelmää.

Pakoventtiilti voivat turbokoneissa hyvinkin olla tulenkestävää laatua. Kansien eroista en ole lukenut mistään mitään kommenttia. Tiiviste siellä on lujilla, joten nestekierrossa voi olla jotain, mikä tehostaa pakoventtiilin ympäristön jäähdytystä.

Nuo Hollannin Tractor Pulling nelos- DB:t taitavat olla paksulla kammella kaikki. Muistaakseni olen nähnyt jotain mainintoja noin 500 hv:n tehoista.

Kilpapuuhat tahtovat olla varaosia kuluttava harrastus, mutta mikäs harrastus ilmaista on, ei mikään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  OlleK Ke Helmi 04 2015, 12:44

Ainakin seuraavia eroja on 1210 ja 1410 moottoreiden välillä: Männät ovat vahvempia ja puristussuhde pienempi turbomoottorissa. Kampiakseli on huomattavasti vahvempi turbo koneessa ja runkolaakerit ja kiertokankien laakerit ovat erilaiset. Kiertokanget ovat vahvempaa tekoa turbokoneessa. Lohko on erilainen ja ilmansuodatin on 1210 mallissa öljykylpyinen ja 1410 mallissa paperinen. 1410 mallissa on lisäksi öljyn lauhdutin jota 1210 mallista ei löydy. Missään David Brown moottorissa ei ole Erkin mainitsemaa mäntien voitelua / jäähdytystä ruiskuttamalla öljyä alhaalta päin mäntien sisään.  1410 moottorista otetaan 91 hevosvoimaa ja latauspaine on siinä hieman alle 1 bar. Ne muutokset jotka sinä olet tehnyt aiheuttavat suuria rasituksia moottorille ja mielestäni kampiakseli laakereineen on ensimmäinen osa joka on vaaravyöhykkeellä Männät saattavat myös kuumentua liikaa ja vaurioitua. Kahden bar ahtopaine hajoittaa taatusti moottorin ja on myös otettava huomioon, että valmista on tehnyt edellä mainittuja muutoksia nostaakseen tehoa 20 hevosvoimaa ahtopaineen ollessa alle 1 bar. Hommaa varamoottori jos meinaat jatkaa pulling traktorin rakentelua.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  jusape Ke Helmi 04 2015, 13:09

1410pis ei aina välttämättä ole öljynlauhdutinta. Tossa mein on, mutta kaverin 1410pis EI ole, ollutkaan koskaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  OlleK Ke Helmi 04 2015, 13:27

Moottorin öljynlauhdutin tuli vakiovarusteeksi sarjanumerosta 1051059 alkaen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  _hape Ke Helmi 04 2015, 16:58

täällä 1200 taavetti kanssa volvon turpolla tosin pensavolvon jossa isompi pakopesä kuin diisselin garretissa.. syöttö ruuvi tapissa ja ahtoa sen verran että kaikki löpö palaa kun turpo herää. ei ainakaan ole ongelmia ollu.
lisää syöttöä tuo kaipaisi mutta pitäs varmaan pumppua modifioida sitten??

_hape

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  _hape Ke Helmi 04 2015, 17:02

ja se sellanen vielä että kannattaa mittailla pakopaineita se rikkoo moottorin kyllä jos karkaa taivaisiin.. tuossa allekirjoituksen 1210 raktorissa olevassa ahtimessa on a\r 36 pakopuolella ja veikkaan että on tukossa jo puolenpaarin jälkeen jolloin ahdin on tulppana -> lämpöä perskeleesti

_hape

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  jusape Ke Helmi 04 2015, 17:03

Mulla Nuffis pako pysyy 1.6-1.7 lukemissa kun ahdot 2+bar .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  _hape Ke Helmi 04 2015, 18:03

minkäs kokonen puhallin on kiinni ja minkä kokonen moottori

_hape

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  OlleK Ke Helmi 04 2015, 18:07

Lisää vain ahtimia ja maantienopeutta, se on autuasta ja hauskaa leikkiä. Hmmmm.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  taavettimies Ke Helmi 04 2015, 21:12

En välttämättä lähtisi kovin korkealle taavettia virittämään, parempiakin aihioita löytyy siihen touhuun. Etenkään kun kyseinen moottori ei ole tullut linjalta ulos ahdettuna, ohuemmalla kammella jne.

Jos nyt kuitenkin päätät lähteä mäkivetokisoihin edes hieman piristetyllä moottorilla niin kannattaa tosiaan ottaa huomioon pakopaine, pakolämmöt, moottoriöljyn lämpötila, ahtoilman lämpötila jota pidän erityisen tärkeänä asiana. Koneessa ei liene cooleria tällä hetkellä?

Kunnollinen välijäähdytin auttaa pitämään kannen lämmöt kurissa, pelkkä syötönlisäyksellä ja ahtimen vaihdolla saadaan vain sulaneita venttiilejä ym ongelmia. Kennojen jäähdytystehossakin on huimia eroja kiinalaisen ja laadukkaamman version välillä, vaikka ulkomitat olisivatkin samat.

Toinen seikka on voitelu, vakiotehoisenkin 4-sylinterisen ahdetun DB:n moottoriöljyt käyvät varsin lämpimänä ihan tavan työssä ilman öljynlauhdutinta, saati sitten jos konetta aletaan oikein kiusata.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  Jyryytin Ke Helmi 04 2015, 22:05

Taavetin moottorissa on "heikkopaikka" kannentiivisteen osalta 2-3 sylinterien väli.

Katsokaapa tämä kuva, niin näkee, että kuinka iso väli kansipulteissa on tuossa 2-3 sylinterien välissä, ja kuinka siinä menee lähellä j.neste kanavat... Eli kansipaffi joutuu koville, kun tuo keskipaikkeilla ei ole tiheässä vaarnaruuveja.

1210 Turbo IMG_5308


Muuten, viilataanpa pikkuisen pilkkua.
Missään taaveteissa ei taida olla öljynLAUHDUTINTA, vaan öljynjäähdyttimiä ne taitaa kuitenkin olla Wink
Lauhdutin muuttaa hoyryn, tai kaasun takaisin neste muotoon.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  jusape Ke Helmi 04 2015, 22:18

Taavin yks mahdollinen murhehan on vain 3 RK-laakeria akselilla.....

Tosta mein 1410pistä aikoinaan meni mäntä halki, kun ruuvia olin vähä vääntänyt, ja tais sen tapauksen jälkeen jossain kohtaa ahdin vaihtua , ja sittemmin halkesi vielä toinenkin mäntä, molemmat laestaan/sivulle, ja vähän leikkaili tietty kiinni.....
Ruuvin löysäämisen jälkeen ei enää taas ollut mäntämurheita...... ( eka haljennut saattaa edelleen olla tallessa, tapaus jostain vuodelta -85-86 )
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  Vierailija To Helmi 05 2015, 08:07

Tuosta välistä on taavin kansi heikoin niinkun jyryytin sanoi,kansikoneistaja oli tehny saman havainnon ja on itelläki tuota vuoto-ongelmaa ollu,syöttöjä kun lisää niin tulee varmasti mäntä ja tiivisteongelmia,viimetalvenaki viimeksi 1412 mäntä halkesi täällä ja sylinteri kerkisi vähän viottua,meinaa kalakuttaa kylmänä kun ei oo porattu vielä.

Massikanmiehet sanoi kun oltiin poikasia että teidän rattorin kampiakselissa ei ole kun yksi laakeri enemmän kun mopon moottorissa:evil: ,heh niinkihän se on,tuo on mielestäni suurin ongelmakohta noissa,aika yleinen vika jo vakiona.

Ei noista tosi pullinkihommiin ole alkujaankaa mutta jos traktori on mopoauton korvike jolla tykkää harrastaa ja rikkontuminen ei haittaa niin viritä vaan pois,on niitä paljon huonompiaki harrastuksia,toinenki taavetti tulee vakioluokan kisoihin ensikesälle,kansi noissa on myös huono pullinkikonetta aatellen,venttiilit on tosi pienet ja kanavat ahistaa ja lämpökuormaa männille tulee sitten liikaa josta voi seurata vaurio.

Pääasia että nuoret miehet tekee jotain joka kiinnostaa,ei se niin järkevää ja totista tarvi aina olla...

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  outsider To Helmi 05 2015, 13:42

Ruben Siebkes juhlii Hollannin vetokisoissa 1410:llä ja kuutostaaveteilla. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  erkki To Helmi 05 2015, 15:34

Engelsmannin palstalla postailee myös nimerkki Anne ajoittain pullinghommistaan Hollannista. Minusta Annella on ollut kevyemmässä sarjassa 1494. Sallittu viritys taitaa riippua siitä missä luokassa kilpailee.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Helmi 06 2015, 07:22, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet To Helmi 05 2015, 17:28

Koitetaa ny viritellä tätä ku ei kehtaa merkkiä vaihtaa. Laughing Ei ole kuuleria, pakopaineita vois mittailla.
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  Vierailija To Helmi 05 2015, 18:23

Kyllä,pullinkia on monta lajia niinkun Erkki ja sitä seuraavat konemiehet sen tietää,Jalasjärvellä on vakiotraktoriluokka ja pienen mittakaavan harrastepullinki ja siellä on hyvä kokeilla kevyestiviritettyjä,vastaavia on ympäri maailmaa ja näillä ei ole mitään tekemistä euroopantason kisojen kanssa,harrasteurheiluluokkia siis.

Nuo jo 2,5 tonniset oikeat pullingit jyrää isotki harrastepullinkiluokat kevyesti.


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet To Helmi 05 2015, 18:31

Tällästä tällä hetkellä, tosin 3'' pilari putki on kans nykyään. Päällepäin ei oo erona kun putki.
Vanhoja kuvia vanhalla putkella.
1210 Turbo 1zn5zdh

1210 Turbo 13702241
1210 Turbo 13702253
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  _hape To Helmi 05 2015, 20:43

kyllä on turbo loppu sinulla Shocked  kompurasiipi aika kulahtanut Rolling Eyes

Edit. 500tkm deekunkyljessä näyttäs olleen Laughing

_hape

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  TIKO To Helmi 05 2015, 21:43

Kyllä multa joutilas öljyn JÄÄHYTTÄJÄ löytyy jos joku ruuvaaja tahoskelee.. 1690 mallista. Very Happy
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet Pe Helmi 06 2015, 10:07

Noku ei se ees oo väljä. Rolling Eyes Se vissii vaan on tollane, 450tkm ajetusta deekusta. happy
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet La Helmi 07 2015, 21:26

Tälläse putken mää toho väsäilin, nyt ei loista xenonit takas silmille.
1210 Turbo Amtmoz
Sopisko se 1690 lohko tohon helposti, jos ostais koko moottorin runkoineen?
Mitähän tälle 1210 on tehty.
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  TIKO La Helmi 07 2015, 21:43

Käsittääkseni kuutosen etukehto sopii 1410 malliin, ei 1210. Oisko helpompi jos suoraan toimivan 1690 takapotkun ostat! ei painoeroja paljoa.. Very Happy
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 Turbo Empty Vs: 1210 Turbo

Viesti  ValtraValmet La Helmi 07 2015, 22:31

Se ois pia liia helppoa. Laughing Pitää käyä kyselee sitä 1694, siitä vaa kartaani irti ja lonkkanopeutukset. Very Happy Joskus sitte nopeuttas etupäänki.
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa