1210 Turbo
+6
Jyryytin
taavettimies
_hape
OlleK
erkki
ValtraValmet
10 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
1210 Turbo
Nyt tällekki oma aihe, nyt on toi garret (garrett airesearch) Volvo 740 (D24volkkari) turbo otettu tohon, ahot nyt noin 1bar, ilman hukkaporttia päälle 2. Mitä eroja tossa 1410/1210 moottorissa on? Männät, kiertokanget, kampi? Onko kannessa eroja? Tarkotus ois ottaa vielä enemmän tehoa. Jos nyt ois vanhassa koneessa jo se alkuperäne luku tallella. Kesällä jos aikataulut sallii ois tarkotus käyä kiskomassa kärryä mäkikisoissa.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 Turbo
Paksumpi kampi on tärkeä pointti. Kun kampi on paksumpi niin tietenkin kiertokanget on myös erilaiset.
Ahtaminen nostaa lämpötiloja, jolloin männät on vaarassa pehmetä liikaa ja jopa palaa puhki. Myös pakoventtilien lämpötila nousee, jolloin riski venttiilien palamiseen kasvaa jyrkästi. En tunne asiaa tarkkaan, mutta turbon männissä on todennäköisesti teräksella vahvistettuja rengasuria ja myös mäntien pään seos voi olla paremmin lämpöjä kestävää plaatua. Voimakkaasti ahdetuissa koneissa on öljyspruutta jäähdyttämässä mäntiä alapuolelta, mutta minusta DB:ssä ei ole tuota järjestelmää.
Pakoventtiilti voivat turbokoneissa hyvinkin olla tulenkestävää laatua. Kansien eroista en ole lukenut mistään mitään kommenttia. Tiiviste siellä on lujilla, joten nestekierrossa voi olla jotain, mikä tehostaa pakoventtiilin ympäristön jäähdytystä.
Nuo Hollannin Tractor Pulling nelos- DB:t taitavat olla paksulla kammella kaikki. Muistaakseni olen nähnyt jotain mainintoja noin 500 hv:n tehoista.
Kilpapuuhat tahtovat olla varaosia kuluttava harrastus, mutta mikäs harrastus ilmaista on, ei mikään.
Ahtaminen nostaa lämpötiloja, jolloin männät on vaarassa pehmetä liikaa ja jopa palaa puhki. Myös pakoventtilien lämpötila nousee, jolloin riski venttiilien palamiseen kasvaa jyrkästi. En tunne asiaa tarkkaan, mutta turbon männissä on todennäköisesti teräksella vahvistettuja rengasuria ja myös mäntien pään seos voi olla paremmin lämpöjä kestävää plaatua. Voimakkaasti ahdetuissa koneissa on öljyspruutta jäähdyttämässä mäntiä alapuolelta, mutta minusta DB:ssä ei ole tuota järjestelmää.
Pakoventtiilti voivat turbokoneissa hyvinkin olla tulenkestävää laatua. Kansien eroista en ole lukenut mistään mitään kommenttia. Tiiviste siellä on lujilla, joten nestekierrossa voi olla jotain, mikä tehostaa pakoventtiilin ympäristön jäähdytystä.
Nuo Hollannin Tractor Pulling nelos- DB:t taitavat olla paksulla kammella kaikki. Muistaakseni olen nähnyt jotain mainintoja noin 500 hv:n tehoista.
Kilpapuuhat tahtovat olla varaosia kuluttava harrastus, mutta mikäs harrastus ilmaista on, ei mikään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1210 Turbo
Ainakin seuraavia eroja on 1210 ja 1410 moottoreiden välillä: Männät ovat vahvempia ja puristussuhde pienempi turbomoottorissa. Kampiakseli on huomattavasti vahvempi turbo koneessa ja runkolaakerit ja kiertokankien laakerit ovat erilaiset. Kiertokanget ovat vahvempaa tekoa turbokoneessa. Lohko on erilainen ja ilmansuodatin on 1210 mallissa öljykylpyinen ja 1410 mallissa paperinen. 1410 mallissa on lisäksi öljyn lauhdutin jota 1210 mallista ei löydy. Missään David Brown moottorissa ei ole Erkin mainitsemaa mäntien voitelua / jäähdytystä ruiskuttamalla öljyä alhaalta päin mäntien sisään. 1410 moottorista otetaan 91 hevosvoimaa ja latauspaine on siinä hieman alle 1 bar. Ne muutokset jotka sinä olet tehnyt aiheuttavat suuria rasituksia moottorille ja mielestäni kampiakseli laakereineen on ensimmäinen osa joka on vaaravyöhykkeellä Männät saattavat myös kuumentua liikaa ja vaurioitua. Kahden bar ahtopaine hajoittaa taatusti moottorin ja on myös otettava huomioon, että valmista on tehnyt edellä mainittuja muutoksia nostaakseen tehoa 20 hevosvoimaa ahtopaineen ollessa alle 1 bar. Hommaa varamoottori jos meinaat jatkaa pulling traktorin rakentelua.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 Turbo
1410pis ei aina välttämättä ole öljynlauhdutinta. Tossa mein on, mutta kaverin 1410pis EI ole, ollutkaan koskaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 Turbo
Moottorin öljynlauhdutin tuli vakiovarusteeksi sarjanumerosta 1051059 alkaen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 Turbo
täällä 1200 taavetti kanssa volvon turpolla tosin pensavolvon jossa isompi pakopesä kuin diisselin garretissa.. syöttö ruuvi tapissa ja ahtoa sen verran että kaikki löpö palaa kun turpo herää. ei ainakaan ole ongelmia ollu.
lisää syöttöä tuo kaipaisi mutta pitäs varmaan pumppua modifioida sitten??
lisää syöttöä tuo kaipaisi mutta pitäs varmaan pumppua modifioida sitten??
_hape- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: 1210 Turbo
ja se sellanen vielä että kannattaa mittailla pakopaineita se rikkoo moottorin kyllä jos karkaa taivaisiin.. tuossa allekirjoituksen 1210 raktorissa olevassa ahtimessa on a\r 36 pakopuolella ja veikkaan että on tukossa jo puolenpaarin jälkeen jolloin ahdin on tulppana -> lämpöä perskeleesti
_hape- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: 1210 Turbo
Mulla Nuffis pako pysyy 1.6-1.7 lukemissa kun ahdot 2+bar .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 Turbo
minkäs kokonen puhallin on kiinni ja minkä kokonen moottori
_hape- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: 1210 Turbo
Lisää vain ahtimia ja maantienopeutta, se on autuasta ja hauskaa leikkiä. Hmmmm.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 Turbo
En välttämättä lähtisi kovin korkealle taavettia virittämään, parempiakin aihioita löytyy siihen touhuun. Etenkään kun kyseinen moottori ei ole tullut linjalta ulos ahdettuna, ohuemmalla kammella jne.
Jos nyt kuitenkin päätät lähteä mäkivetokisoihin edes hieman piristetyllä moottorilla niin kannattaa tosiaan ottaa huomioon pakopaine, pakolämmöt, moottoriöljyn lämpötila, ahtoilman lämpötila jota pidän erityisen tärkeänä asiana. Koneessa ei liene cooleria tällä hetkellä?
Kunnollinen välijäähdytin auttaa pitämään kannen lämmöt kurissa, pelkkä syötönlisäyksellä ja ahtimen vaihdolla saadaan vain sulaneita venttiilejä ym ongelmia. Kennojen jäähdytystehossakin on huimia eroja kiinalaisen ja laadukkaamman version välillä, vaikka ulkomitat olisivatkin samat.
Toinen seikka on voitelu, vakiotehoisenkin 4-sylinterisen ahdetun DB:n moottoriöljyt käyvät varsin lämpimänä ihan tavan työssä ilman öljynlauhdutinta, saati sitten jos konetta aletaan oikein kiusata.
Jos nyt kuitenkin päätät lähteä mäkivetokisoihin edes hieman piristetyllä moottorilla niin kannattaa tosiaan ottaa huomioon pakopaine, pakolämmöt, moottoriöljyn lämpötila, ahtoilman lämpötila jota pidän erityisen tärkeänä asiana. Koneessa ei liene cooleria tällä hetkellä?
Kunnollinen välijäähdytin auttaa pitämään kannen lämmöt kurissa, pelkkä syötönlisäyksellä ja ahtimen vaihdolla saadaan vain sulaneita venttiilejä ym ongelmia. Kennojen jäähdytystehossakin on huimia eroja kiinalaisen ja laadukkaamman version välillä, vaikka ulkomitat olisivatkin samat.
Toinen seikka on voitelu, vakiotehoisenkin 4-sylinterisen ahdetun DB:n moottoriöljyt käyvät varsin lämpimänä ihan tavan työssä ilman öljynlauhdutinta, saati sitten jos konetta aletaan oikein kiusata.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1210 Turbo
Taavetin moottorissa on "heikkopaikka" kannentiivisteen osalta 2-3 sylinterien väli.
Katsokaapa tämä kuva, niin näkee, että kuinka iso väli kansipulteissa on tuossa 2-3 sylinterien välissä, ja kuinka siinä menee lähellä j.neste kanavat... Eli kansipaffi joutuu koville, kun tuo keskipaikkeilla ei ole tiheässä vaarnaruuveja.
Muuten, viilataanpa pikkuisen pilkkua.
Missään taaveteissa ei taida olla öljynLAUHDUTINTA, vaan öljynjäähdyttimiä ne taitaa kuitenkin olla
Lauhdutin muuttaa hoyryn, tai kaasun takaisin neste muotoon.
Katsokaapa tämä kuva, niin näkee, että kuinka iso väli kansipulteissa on tuossa 2-3 sylinterien välissä, ja kuinka siinä menee lähellä j.neste kanavat... Eli kansipaffi joutuu koville, kun tuo keskipaikkeilla ei ole tiheässä vaarnaruuveja.
Muuten, viilataanpa pikkuisen pilkkua.
Missään taaveteissa ei taida olla öljynLAUHDUTINTA, vaan öljynjäähdyttimiä ne taitaa kuitenkin olla
Lauhdutin muuttaa hoyryn, tai kaasun takaisin neste muotoon.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1210 Turbo
Taavin yks mahdollinen murhehan on vain 3 RK-laakeria akselilla.....
Tosta mein 1410pistä aikoinaan meni mäntä halki, kun ruuvia olin vähä vääntänyt, ja tais sen tapauksen jälkeen jossain kohtaa ahdin vaihtua , ja sittemmin halkesi vielä toinenkin mäntä, molemmat laestaan/sivulle, ja vähän leikkaili tietty kiinni.....
Ruuvin löysäämisen jälkeen ei enää taas ollut mäntämurheita...... ( eka haljennut saattaa edelleen olla tallessa, tapaus jostain vuodelta -85-86 )
Tosta mein 1410pistä aikoinaan meni mäntä halki, kun ruuvia olin vähä vääntänyt, ja tais sen tapauksen jälkeen jossain kohtaa ahdin vaihtua , ja sittemmin halkesi vielä toinenkin mäntä, molemmat laestaan/sivulle, ja vähän leikkaili tietty kiinni.....
Ruuvin löysäämisen jälkeen ei enää taas ollut mäntämurheita...... ( eka haljennut saattaa edelleen olla tallessa, tapaus jostain vuodelta -85-86 )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 Turbo
Tuosta välistä on taavin kansi heikoin niinkun jyryytin sanoi,kansikoneistaja oli tehny saman havainnon ja on itelläki tuota vuoto-ongelmaa ollu,syöttöjä kun lisää niin tulee varmasti mäntä ja tiivisteongelmia,viimetalvenaki viimeksi 1412 mäntä halkesi täällä ja sylinteri kerkisi vähän viottua,meinaa kalakuttaa kylmänä kun ei oo porattu vielä.
Massikanmiehet sanoi kun oltiin poikasia että teidän rattorin kampiakselissa ei ole kun yksi laakeri enemmän kun mopon moottorissa:evil: ,heh niinkihän se on,tuo on mielestäni suurin ongelmakohta noissa,aika yleinen vika jo vakiona.
Ei noista tosi pullinkihommiin ole alkujaankaa mutta jos traktori on mopoauton korvike jolla tykkää harrastaa ja rikkontuminen ei haittaa niin viritä vaan pois,on niitä paljon huonompiaki harrastuksia,toinenki taavetti tulee vakioluokan kisoihin ensikesälle,kansi noissa on myös huono pullinkikonetta aatellen,venttiilit on tosi pienet ja kanavat ahistaa ja lämpökuormaa männille tulee sitten liikaa josta voi seurata vaurio.
Pääasia että nuoret miehet tekee jotain joka kiinnostaa,ei se niin järkevää ja totista tarvi aina olla...
Massikanmiehet sanoi kun oltiin poikasia että teidän rattorin kampiakselissa ei ole kun yksi laakeri enemmän kun mopon moottorissa:evil: ,heh niinkihän se on,tuo on mielestäni suurin ongelmakohta noissa,aika yleinen vika jo vakiona.
Ei noista tosi pullinkihommiin ole alkujaankaa mutta jos traktori on mopoauton korvike jolla tykkää harrastaa ja rikkontuminen ei haittaa niin viritä vaan pois,on niitä paljon huonompiaki harrastuksia,toinenki taavetti tulee vakioluokan kisoihin ensikesälle,kansi noissa on myös huono pullinkikonetta aatellen,venttiilit on tosi pienet ja kanavat ahistaa ja lämpökuormaa männille tulee sitten liikaa josta voi seurata vaurio.
Pääasia että nuoret miehet tekee jotain joka kiinnostaa,ei se niin järkevää ja totista tarvi aina olla...
Vierailija- Vierailija
Vs: 1210 Turbo
Ruben Siebkes juhlii Hollannin vetokisoissa 1410:llä ja kuutostaaveteilla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1210 Turbo
Engelsmannin palstalla postailee myös nimerkki Anne ajoittain pullinghommistaan Hollannista. Minusta Annella on ollut kevyemmässä sarjassa 1494. Sallittu viritys taitaa riippua siitä missä luokassa kilpailee.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Helmi 06 2015, 07:22, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1210 Turbo
Koitetaa ny viritellä tätä ku ei kehtaa merkkiä vaihtaa. Ei ole kuuleria, pakopaineita vois mittailla.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 Turbo
Kyllä,pullinkia on monta lajia niinkun Erkki ja sitä seuraavat konemiehet sen tietää,Jalasjärvellä on vakiotraktoriluokka ja pienen mittakaavan harrastepullinki ja siellä on hyvä kokeilla kevyestiviritettyjä,vastaavia on ympäri maailmaa ja näillä ei ole mitään tekemistä euroopantason kisojen kanssa,harrasteurheiluluokkia siis.
Nuo jo 2,5 tonniset oikeat pullingit jyrää isotki harrastepullinkiluokat kevyesti.
Nuo jo 2,5 tonniset oikeat pullingit jyrää isotki harrastepullinkiluokat kevyesti.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1210 Turbo
Tällästä tällä hetkellä, tosin 3'' pilari putki on kans nykyään. Päällepäin ei oo erona kun putki.
Vanhoja kuvia vanhalla putkella.
Vanhoja kuvia vanhalla putkella.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 Turbo
kyllä on turbo loppu sinulla kompurasiipi aika kulahtanut
Edit. 500tkm deekunkyljessä näyttäs olleen
Edit. 500tkm deekunkyljessä näyttäs olleen
_hape- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: 1210 Turbo
Kyllä multa joutilas öljyn JÄÄHYTTÄJÄ löytyy jos joku ruuvaaja tahoskelee.. 1690 mallista.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1210 Turbo
Noku ei se ees oo väljä. Se vissii vaan on tollane, 450tkm ajetusta deekusta.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 Turbo
Tälläse putken mää toho väsäilin, nyt ei loista xenonit takas silmille.
Sopisko se 1690 lohko tohon helposti, jos ostais koko moottorin runkoineen?
Mitähän tälle 1210 on tehty.
Sopisko se 1690 lohko tohon helposti, jos ostais koko moottorin runkoineen?
Mitähän tälle 1210 on tehty.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 Turbo
Käsittääkseni kuutosen etukehto sopii 1410 malliin, ei 1210. Oisko helpompi jos suoraan toimivan 1690 takapotkun ostat! ei painoeroja paljoa..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1210 Turbo
Se ois pia liia helppoa. Pitää käyä kyselee sitä 1694, siitä vaa kartaani irti ja lonkkanopeutukset. Joskus sitte nopeuttas etupäänki.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa