1294: ään turbo ?
5 posters
Sivu 1 / 1
1294: ään turbo ?
Onko kellään kokemusta tai tietoa, onnistuuko kevyesti turbottaminen? Kestääkö, tuleeko lämpöongelmia ym. murheita? Ja miten työläs juttu mahtaisi olla..?
Itäraja- Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1294: ään turbo ?
En nyt ole ihan varma onko 1294:ssä sama moottori kuin 1390:ssä, siis 3,6 litrainen nelonen, jossa on sama kampiakseli kuin 1210, 995 ja 996 -malleissa. Kyllä se tietenkin lievän turbottamisen sietää, mutta tehtaan turbomoottoreissa on erikaiset männät ja paksumpi kampiakseli. Jos kaipaat tehoja lisää niin 3.6 litran lohkosta saa rivipumpulla irti semmoiset 70 heppaa ilman turboakin, jakajapumpulla jotain 65 heppaa ilman pahempaa savutusta. Itte en alkaisi sitä turbottamaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294: ään turbo ?
Konedatan mukaan siinä on sama 3,6 litrainen moottori kuin 1394:ssä, AD4/55. 1394:ssä AD4/55T. Eli onko tässä turboversiossa on erilaiset männät ja vahvempi kampirauta? Muuten olis mieli tehnyt piristää kevyesti turbolla jos vain olis ilman suuria riskejä mahdollista. Olisiko siellä minkälaisia "valmiuksia" esim. öljynkierron suhteen, olisko suuritöinen asentaa?
Kiitoksia vastauksista!
Kiitoksia vastauksista!
Itäraja- Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1294: ään turbo ?
1394 on lievästi ahdettu, mutta en tiedä onko siinä silti paksumpi kampi, eli sama kuin 1490/1494 ja 1410 ja 1412 -malleissa. Turbomoottorin männissä tapaa olla vahvistuksia. Männät käy sen verran kuumempina ja onhan paineetkin täyskaasulla korkeammat. Edelleen jankutan sitä, että jos syöttöjä lisäämällä saa kymmenen heppaa lisää niin eikö se ole yksinkertaisin tapa piristää vetoja? Vaihteisto ja perä on kai samat kuin 990:ssa aikoinaan joten sielläkin tulee turbottamisen rajat vastaan aika pian.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294: ään turbo ?
On jo tovi aikaa kun oli mein 1410pist kone auki,
kaverinkin 1410pin laitosta jo 4v....
olis muistikuva et männille on öljyruiskut alla..
satavarmaks en väitä, mut 80%....
kaverinkin 1410pin laitosta jo 4v....
olis muistikuva et männille on öljyruiskut alla..
satavarmaks en väitä, mut 80%....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294: ään turbo ?
Enpä oikein tiedä tuosta puuhasta, mutta eikös olis halvempi antaa olla noin vaparina.. aika sitkeä kone on tuossa mielestäni muutenkin. 1390 mikä mulla on, siihen perustan arvioni käytettäviin koneisiin nähden. Mieluummin isomman traktorin laittaa jos oikeasti tarvetta. Jos jotain lumen lykintää pihassa vain niin se on turbon surma, sekä huolellisemmin sammutettava. Ei puhallin tuo vauhtia jne lisää,henkeä vain koneeseen hieman.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1294: ään turbo ?
Noin asiaa viel edes hiukan sivuten... Mikkä mahto olla 1410:pin orkkisahdot?
Ei varmaa hirveitä ollu, kuitenki "vaan" 91hv ohjekirjan mukaan... Kuitennii "sama" 3.6 L kone...
Ei varmaa hirveitä ollu, kuitenki "vaan" 91hv ohjekirjan mukaan... Kuitennii "sama" 3.6 L kone...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294: ään turbo ?
jusape kirjoitti:Noin asiaa viel edes hiukan sivuten... Mikkä mahto olla 1410:pin orkkisahdot?
Ei varmaa hirveitä ollu, kuitenki "vaan" 91hv ohjekirjan mukaan... Kuitennii "sama" 3.6 L kone...
Ahdoista ei tietoa, tuosta tehosta vain että kestävyydenkö takia laskettu teho 1490 mallissa 83 hepoon.. Jospa joku tietäisi.. Semmoinenkin taavimalli mulla nykyään..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1294: ään turbo ?
Joskus oman 1394 ahtopaineet mittasin, ja ennen ruuvausta ne oli n.1bar, eli vakio paineet. Nyt en tiiä mitä on kun on ruuvattu, ei ole tullut mieleen mitata...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1294: ään turbo ?
1410 on takapäästään kuutosten kantaäiti. Siinä on vajaat kymmenen hevosvoimaa enemmän kuin 1490:ssä, mutta 1490:n voimansiirto on lähisukulainen 990:n vaihteistolle. Viritysasteeltaan 1410 on traktorikäyttöön aika kireälle vedetty, taitaa olla lajinsa kovimpia litratehoja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294: ään turbo ?
Joo, viriaste oli aikanaan aika kova luku... 25.3hv/litra
Mein 903 vallu 97hv, 4.4L kone= 22hv/litra
Nyt tuol isommal ahtimel, syöttö aika pienel, meno tuntuu riittävän vielä, enemmänkin sietäis ruuvia ku savuu ei paljoo tuu...
Aikanaan tuost meni mäntä halki, muutama vuos myöhemmin toinen..... sillon oli kyl ruuvia puolkierrosta ainaki enemmän....
Ja siedettävästi savuukin putkenpäästä tuli....
Raskaammat hommat kun lopetettiin
(esim kyntö 4X16 auroil, 7kmh nopeutta, välil enempiki... kultivaattorihommat, yms....) ruuvii on pienennetty....
Mein 903 vallu 97hv, 4.4L kone= 22hv/litra
Nyt tuol isommal ahtimel, syöttö aika pienel, meno tuntuu riittävän vielä, enemmänkin sietäis ruuvia ku savuu ei paljoo tuu...
Aikanaan tuost meni mäntä halki, muutama vuos myöhemmin toinen..... sillon oli kyl ruuvia puolkierrosta ainaki enemmän....
Ja siedettävästi savuukin putkenpäästä tuli....
Raskaammat hommat kun lopetettiin
(esim kyntö 4X16 auroil, 7kmh nopeutta, välil enempiki... kultivaattorihommat, yms....) ruuvii on pienennetty....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294: ään turbo ?
Eli 1294 malli on käytännössä moottoriltaan 1394 lukuunottamatta turboa,pakoventtiilejä ja kytkintä sekä ilmanputsaria,männät ja kampiakseli sama kun 1394.
1294 on voimansiirroltaan sitten lähempänä 996 mallia,1394 on taas lähes sama kun 1490 voimansiirto, jarruja lukuunottamatta,kytkinki sama kun 1490 ja kuutoset 12 tuumainen valurauta asetelma.
1490 vaihteisto ja voimansiirto on siis kokonaan eri kun 990,vanhoista malleista 1210 on lähimpänä,vaipassa oleva vaihteisto ja kuutostaavettien vaihteisto on aivan sama murikka-akselia ja yläakselia lukuunottamatta,kuutosissa paksumpi vo akseli.
Eli 1490 malli pitäs olla huomattavasti kestävämpi voimansiirroltaan kun sisaruksensa molemmilta puolin kun ottaa tehot huomioon,ja oma kekemukseni sanoo samaa.
Esim. vaihteiston sivuakseli on sama 1490 ja 1690 malleissa ja monet muut avaiosat.
Perän hammasluku,takasillan kuoret ja ronkat kuutosisa on sitten erit,eli samaa sukua 1410 ja 1412 mallien kans.
8/41 kuutosissa ja 7/43 1490 ja 1394 mallissa,kestävyyttähän tuossa on tuolla haettu vaihteistoon.
1294 on voimansiirroltaan sitten lähempänä 996 mallia,1394 on taas lähes sama kun 1490 voimansiirto, jarruja lukuunottamatta,kytkinki sama kun 1490 ja kuutoset 12 tuumainen valurauta asetelma.
1490 vaihteisto ja voimansiirto on siis kokonaan eri kun 990,vanhoista malleista 1210 on lähimpänä,vaipassa oleva vaihteisto ja kuutostaavettien vaihteisto on aivan sama murikka-akselia ja yläakselia lukuunottamatta,kuutosissa paksumpi vo akseli.
Eli 1490 malli pitäs olla huomattavasti kestävämpi voimansiirroltaan kun sisaruksensa molemmilta puolin kun ottaa tehot huomioon,ja oma kekemukseni sanoo samaa.
Esim. vaihteiston sivuakseli on sama 1490 ja 1690 malleissa ja monet muut avaiosat.
Perän hammasluku,takasillan kuoret ja ronkat kuutosisa on sitten erit,eli samaa sukua 1410 ja 1412 mallien kans.
8/41 kuutosissa ja 7/43 1490 ja 1394 mallissa,kestävyyttähän tuossa on tuolla haettu vaihteistoon.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1294: ään turbo ?
Niin vielä,itellä on tuolla menossa 1390 koneremontti ja turbotus,sehän on sama kone käytännössä kun 1294
Vieraili- Vierailija
Similar topics
» Case 1594 turbotus
» 1210 Turbo
» 1690 vs. 1690 turbo
» 1690 vm83 vikoja
» O: 6-pyttyisen turbo-pakosarja.
» 1210 Turbo
» 1690 vs. 1690 turbo
» 1690 vm83 vikoja
» O: 6-pyttyisen turbo-pakosarja.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa