DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
Nestettä on tippunut jarrupolkimenvartta pitkin lattialle. Toisen jarrupolkimen paine menetetty, joten ilmeisesti nesteet loppu. Jos jollakin on alustavaa tietoa millainen korjaustoimenpide on tulossa,niin kiitoksella olen kuulolla.
Karl_- David Brown : 1490 4WD
Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Tampere
Vs: DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
Sieltä on nyt luultavasti antanut jarrun pääsylinterin tiivisteet periksi, eli vika on aivan ominainen vanhemmissa koneissa (tiivisteet sylintereissä ei kestä öljyä ikuisuuksia). Ensimmäisenä irroitat ratin (muovikuppi nostamalla pois ratin keskeltä, ja sen jälkeen iso mutteri irti ratin keskeltä, tämän jälkeen lyöt napakasti käsipohjilla molemmin puolen ratin alta ylöspäin...RATTI ON POOREISSAAN JOSKUS TODELLA LUJASTI!!). Sitten irroitat kojelaudan päältä (edestä) huoltoluukun, ja otat mittaristosta irti sähköt ja kierroslukumittarin vaijerin. Tämän jälkeen otat irti käsikaasuvivun (uudemmissa malleissa on käsikaasuvivun juuressa isohko mutteri, niin tämä irti...jos on kyseessä vanhempi malli missä ei ole mutteria, niin homma on hieman "kinkkisempi" silloin vivun lukitukset pitää vapauttaa kojelaudan alapuolelta (tästä sitte tarvittaessa enempi neuvoja). Sitten seuraavaksi irroitat sähkösarjojen liittimet (nämä sijaitsee kojelaudan alla kumisuojien alla). Seuraavaksi irroitat kojelaudan edestä sivuilta "tähtipääkantaiset mutterit", tämän jälkeen sinulla pitäisi olla kojelauta irti, ellei koneeseen ole tehty mitään "jälkimuutoksia". Nyt sinulla pitäisi olla vuotava pääsylineri edessäsi esillä. Tässä vaiheessa korjaavien toimenpiteiden suhteen on tarjolla kaksi vaihtoehtoa, eli sinne saa kokonaan uuden pääsylinterin, mikä maksaa varmaan jotain noin: reilun 100€, tai sitten purat sylinterin paloiksi ja hoonaat sen, ja ostat sylinteriin muutaman kympin tiivistesarjan (toki ensimmäinen vaihtoehto on aina varmempi valinta). Sylinterin purkuun tarjolla sitten taas tarvittaessa tarkempi purku/kokoamisohje. Sitten kun olet laittanut joko uuden tai korjatun sylinterin tilaansa, ja laitat uudet nesteet jarruihin, niin MUISTA LAITTAA JARRUIHIN OIKEA NIIHIN TARKOITETTU MINERAALIÖLJY, ELI EI DOT 4:sta tai DOT 5:sta!!! NÄMÄ RIKKOO TIIVISTEET! Tämän jälkeen kojelaudan ym. irroitettujen osien kokoaminen takaisin käänteisessä järjestyksessä. Sitten jarrujen ilmaus, eli kattelet kaverin apuun hommaan (jos halutaan tehdä homma varmasti hyvin)...eli etsit takaa jarrujen työsylinterien päästä ilmauspropun, laitat MINERAALIÖLJYÄ säiliön täyteen, ja käsket kaverin pumpata jarrua noin 4-6 kertaa ja jättämään jarrun lujasti pohjaan, tämän jälkeen avaat ilmauspropun (tällöin tulee järjestelmästä ilmat ulos), ja laitat taas propun kiinni (koko tämän ajan kaverin täytyy pitää jarrupoljin pohjassa). Kun olet saanut propun kiinni toistakaa edellä mainittu toimenpide niin monta kertaa että, jarruissa on taas normi tuntuma...(MUISTAKAA LISÄTÄ MINERAALIÖLJYÄ ILMAUKSEN AIKANA TARVITTAESSA JARRUNESTESÄILIÖÖN!!!) Eli kiteytettynä: jos teet korjauksen itse, niin voit päästä ongelmasta jopa vaan muutamien kymppien korjauskustannuksilla, jos ei lasketa omalle työlle hintaa!
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
David antoi hyvät ohjeet ,miten homma pitää tehdä.
Omana kokemuksena sanoisin että vaihda uusi jarrusylinteri tai vaikka molemmat.
Nämä on jo sen ikäisiä vehkeitä ettei pelkällä tiivisteiden vaihdolla ja hoonauksella kenties kauaa mennä.
Omaan 1594:een vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen sylinteriin uudet tiivisteet ja nyt tiputtaa taas.
Uusi sylinteri vaihdettava.
Omana kokemuksena sanoisin että vaihda uusi jarrusylinteri tai vaikka molemmat.
Nämä on jo sen ikäisiä vehkeitä ettei pelkällä tiivisteiden vaihdolla ja hoonauksella kenties kauaa mennä.
Omaan 1594:een vaihdoin muutama kuukausi sitten kytkimen sylinteriin uudet tiivisteet ja nyt tiputtaa taas.
Uusi sylinteri vaihdettava.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
Minulla vuoti jarrunesteet talvisin, mutta ei kesällä. Vaihdoin molempien sylinterien tiivisteet ilman toivottua tulosta. Täältä saadun vinkin mukaan vaihdoin seuraavana kesänä jarrunestesäiliöstä sylintereihin tulevat jarruletkut ja tämän jälkeen vuoto loppui. Letkut eivät kesällä vaihtoa tehdessäni näyttäneet kovin huonoilta,mutta ilmeisestikin talvella riittävät vuotokohdat löytyivät. Tarkasta huolellisesti myös letkujen kunto. Niiden vaihto ei maksa paljoa. Kolmisen vuotta sitten uusi sylinteri olisi maksanut edullisimmillaan noin 300 e kappale.
seppo- Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
Kiitos David, outsider,seppo vinkeistä ja erityisesti Davidille perusteellisestä ohjeistuksesta. Vaihdan mielipiteiden pohjalta koko syliterin ja samalla kierroslukumittarin ja vaijerin koska mittari ei ole toiminut enään aikoihin. Kokonaisuudessa tua remontti ei kauvaa vie ja jos kaikki irrotukset onnistuu kohtuudella. Käden puristukset ja hyviä kuivempia säitä odotellessa. Terveisin Karl
Karl_- David Brown : 1490 4WD
Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Tampere
Vs: DB 1490 4W Jarrupiiri ei toimi
Lainaan Masinisteistä käyttäjä aeemelilta tälläisen jutun, ei tarkoita että pitäisi täällä huolestua tms. mutta näköjään tämäkin on mahdollista:
Terve.
Korjasin pari vuotta sitten mf699:n jarruja.Polkimet painuivat aivan pohjaan ja ilmaaminen oli mahdotonta.Pääsylinteriä ei saanut täyttymään millään.Ostin silloin IKH:lta toiseen sylinteriin korjaussarjan ja toisen sylinterin kokonaan uuden.Jarrut toimivat silloin muutaman päivän todella hyvin,kunnes tulivat taas nihkeäksi-toimivat kyllä mutta poljin painui lähes lattiaan.
Nyt päätin sitten että pistetään kuntoon ja haetaan vika vaikka pitäisi perä purkaa.
Syyksi paljastui turvonneet/rikkoontuneet pääsylinterien kumit.Nesteenä käytetty vihreetä mineraalipohjaista jarruöljyä (LHM)
Toiseen sylinteriin tuli korjaussarja ja toinen uusi.Keskolta kysyin tätä kasviöljypohjaista nestettä mitä traktorin jarrunestepurkin vieressä oleva tarra kehoittaa käyttämään.Ei kuulema saa AGCO:lta enää.Soitin huoltomiehelle,sanoi että mineraalipohjaista on käyttäneet.Laitetaan sitä sitten taas.-jarrut toimii hyvin,seuraavana päivänä illalla kiva yllätys.Jarrut on nahkeat ja jumittaa...Voi v...u.
Soitto turun jarruosaan, johon en siis ollut aikaisemmin yhteydessä.
Sanoi että on alkuperäisiä Lockheedin korjaussarjoja hyllyssä.Ajan sinne ja kysyn tästä pääsylinterin kumien turpoamisesta.Vastaus-sulla on siellä väärää nestettä.Nämä alkuperäiset lockheedin kumit on ainakin tarkoitettu jarrunesteelle.Nyt on jarrunesteet sisällä ja myös uudet työsylinterien kumit-jarrunesteel tarkoitetut nämäkin.Peräkärryn jarruventtiilin linjaston otin pois käytöstä,jotta jarruneste ei ainakaan karkaa peräöljyn joukkoon.Nyt traktorin jarrut on olleet reilu viikon ainakin sellaiset jotta kyllä pysähtyy eikä poljintuntuma ole ihmeellinen.
Tämä nyt vinkkinä kun tilaatte noita uusia nestejarrujen osia 500-600 sarjan verkuihin.Kumien materiaali ei välttämättä ole enää samaa kuin 80-luvulla.
Outoa on myös se että ohjekirja neuvoo käyttämään jarrunestettä-molemmat painokset-ja traktorissa on tuo tarra että käytä kasviöljypohjaista ja huolto sanoo laittaneensa mineraali LHM...
Toivottavasti turaaminen näiden jarrujen osalta on muutamaksi vuodeksi ohi
Terve.
Korjasin pari vuotta sitten mf699:n jarruja.Polkimet painuivat aivan pohjaan ja ilmaaminen oli mahdotonta.Pääsylinteriä ei saanut täyttymään millään.Ostin silloin IKH:lta toiseen sylinteriin korjaussarjan ja toisen sylinterin kokonaan uuden.Jarrut toimivat silloin muutaman päivän todella hyvin,kunnes tulivat taas nihkeäksi-toimivat kyllä mutta poljin painui lähes lattiaan.
Nyt päätin sitten että pistetään kuntoon ja haetaan vika vaikka pitäisi perä purkaa.
Syyksi paljastui turvonneet/rikkoontuneet pääsylinterien kumit.Nesteenä käytetty vihreetä mineraalipohjaista jarruöljyä (LHM)
Toiseen sylinteriin tuli korjaussarja ja toinen uusi.Keskolta kysyin tätä kasviöljypohjaista nestettä mitä traktorin jarrunestepurkin vieressä oleva tarra kehoittaa käyttämään.Ei kuulema saa AGCO:lta enää.Soitin huoltomiehelle,sanoi että mineraalipohjaista on käyttäneet.Laitetaan sitä sitten taas.-jarrut toimii hyvin,seuraavana päivänä illalla kiva yllätys.Jarrut on nahkeat ja jumittaa...Voi v...u.
Soitto turun jarruosaan, johon en siis ollut aikaisemmin yhteydessä.
Sanoi että on alkuperäisiä Lockheedin korjaussarjoja hyllyssä.Ajan sinne ja kysyn tästä pääsylinterin kumien turpoamisesta.Vastaus-sulla on siellä väärää nestettä.Nämä alkuperäiset lockheedin kumit on ainakin tarkoitettu jarrunesteelle.Nyt on jarrunesteet sisällä ja myös uudet työsylinterien kumit-jarrunesteel tarkoitetut nämäkin.Peräkärryn jarruventtiilin linjaston otin pois käytöstä,jotta jarruneste ei ainakaan karkaa peräöljyn joukkoon.Nyt traktorin jarrut on olleet reilu viikon ainakin sellaiset jotta kyllä pysähtyy eikä poljintuntuma ole ihmeellinen.
Tämä nyt vinkkinä kun tilaatte noita uusia nestejarrujen osia 500-600 sarjan verkuihin.Kumien materiaali ei välttämättä ole enää samaa kuin 80-luvulla.
Outoa on myös se että ohjekirja neuvoo käyttämään jarrunestettä-molemmat painokset-ja traktorissa on tuo tarra että käytä kasviöljypohjaista ja huolto sanoo laittaneensa mineraali LHM...
Toivottavasti turaaminen näiden jarrujen osalta on muutamaksi vuodeksi ohi
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Similar topics
» 1490 jarrupiiri
» 1490 OHJAUS EI TOIMI
» 1490 Sähköt, lähes mikään ei toimi...
» 990 nostolaite ei toimi
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» 1490 OHJAUS EI TOIMI
» 1490 Sähköt, lähes mikään ei toimi...
» 990 nostolaite ei toimi
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa