990 nostolaite ei toimi
+3
Aloottelija
erkki
mattkau
7 posters
Sivu 1 / 1
990 nostolaite ei toimi
Tuli talokaupoissa mukana db 990 vm. 73 jonka nostolaitteet ei toiminu. Naapuri avasi oikealta puolelta laskuun liittyvän kara systeemin ja sai laitteet eloon. Neuvoi poistamaan sen pakkolasku jutskan ja tilalle löytyi korkki. Laitteet toimi tämän jälkeen hyvin. Sain vähän tehtyä pihatöitä kunnes.... Äkeet jäi maahan. Ei nouse vaikka mitä tein. Lekalla tapit irti ja tyhjät varret nousi ylös. Nyt oon putsaillu sekä lasku että nosto puolen niitä oikealla olevia jutskia ja se tupla mutteri hommakin näyttää menevän alas. Mutta kun nytten laitteet nousee aina heti ylös kun koneen käynnistää mutta laskee vain kun avaan korkin siitä laskujutskan päältä. Jos joku ymmärtää mistä puhun niin neuvokaas toivotonta. Ja olisko etelä- Pohjanmaalla käteviä remonttimiehiä?
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Eipäs tunnu kukaan vastaavan niin yritetään.
Minulla tulee ensimmäisenä mieleen noista varovaisesti nousevista varsista ettei sinulla vain vahingossa ois luiskahtanu TCU päälle. Oikealla puolella olevan luukun, jonka alla nosto ja laskuventtiilit on, vieressä on nostolaitteen toimintatavan valitsin, kolmeen asentoon kääntyvä kiertovipu. Oikealla on TCU, keskellä korkeussäätö ja vasemmalla vetovastussäätö eli kyntöasento. Vivun tulisi olla keskellä normaalikäytössä. Sitä vipua käännellään kun ensin painetaan nostolaitteen käyttövipu ihan taakse jousta vasten. Muuten siellä särkyy jotain jos väkisellä yrittää.
Kyllä TCUllakin varsien pitäisi nousta ja laskea, mutta käyttövivun asennot on erit. Takana nostaa, jossain keskellä laskee ja vipu edessä TCU panee varsiin pikkasen painetta, että ne tyhjillään nousee ylös.
Ja putsasithan sen nostoventtiilin (oikeanpuoleinen niistä kahdesta korkista) karan sisällä olevan pienen sihdin ja prikan missä keskellä ihan pieni reikä.
Se pudotusventtiili on kyllä ihan hyödyllinen kapistus. Kannattaisi harkita sen panemista takaisin.
Minulla tulee ensimmäisenä mieleen noista varovaisesti nousevista varsista ettei sinulla vain vahingossa ois luiskahtanu TCU päälle. Oikealla puolella olevan luukun, jonka alla nosto ja laskuventtiilit on, vieressä on nostolaitteen toimintatavan valitsin, kolmeen asentoon kääntyvä kiertovipu. Oikealla on TCU, keskellä korkeussäätö ja vasemmalla vetovastussäätö eli kyntöasento. Vivun tulisi olla keskellä normaalikäytössä. Sitä vipua käännellään kun ensin painetaan nostolaitteen käyttövipu ihan taakse jousta vasten. Muuten siellä särkyy jotain jos väkisellä yrittää.
Kyllä TCUllakin varsien pitäisi nousta ja laskea, mutta käyttövivun asennot on erit. Takana nostaa, jossain keskellä laskee ja vipu edessä TCU panee varsiin pikkasen painetta, että ne tyhjillään nousee ylös.
Ja putsasithan sen nostoventtiilin (oikeanpuoleinen niistä kahdesta korkista) karan sisällä olevan pienen sihdin ja prikan missä keskellä ihan pieni reikä.
Se pudotusventtiili on kyllä ihan hyödyllinen kapistus. Kannattaisi harkita sen panemista takaisin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Sama juttu tuli mieleen kuin Matilla. Se oikealla-vasemmalle kääntyvä pikkuvipu on valitsin, jolla kutketään käyttöön asennonsäätö (keskellä), vetovastusssäätö vasemmalla ja painonsirto/ulkopuoliset hydrauliikat oikealla. Monelle traktorille on käynyt niin, että valitsinta on väännetty väkisin vaikka nostolaitevipu ei ole ollut ihan taakse painettuna ja sen seurauksena valitsimen akselista on voinut sokka katketa ja vipu likkuu sillöin ylhäältä, mutta ei alapäästä. Samten vipuakselin alapäässä oleva muovinen siirtohaarukka on voinut murtua tuon tapaisessa käsittelyssä. Kun avaat nostoakselin oikean puolen päässä olevan peltiluukun, niin näet aukosta siirtohaarukan ja pystyt toteamaan osien kunnon kääntelemällä valitsinvipua.
Semmoinen oire, että tyhjät varret pyrkii ylös aina moottorin käydessä, pystyy tulemaan venttiilipesään ja se johtuu tavallisesti siitä, että lukitusventtiilin holkin kiinnitys on löysääntynyt ja holkki pyörähtää pesässään. Se tapahtuu vähitellen, oire ilmestyy ensin heikompana ja voimistuu käytön mukana jopa viikkokausia, joten tässä tapauksessa en pidä tuota todennäköisenä.
Semmoinen oire, että tyhjät varret pyrkii ylös aina moottorin käydessä, pystyy tulemaan venttiilipesään ja se johtuu tavallisesti siitä, että lukitusventtiilin holkin kiinnitys on löysääntynyt ja holkki pyörähtää pesässään. Se tapahtuu vähitellen, oire ilmestyy ensin heikompana ja voimistuu käytön mukana jopa viikkokausia, joten tässä tapauksessa en pidä tuota todennäköisenä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Putsailin sitä karaa, sen sisällä oli se jousi sekä mopon kaasuttimen pääsuutinta muistuttava osa. Sihtejä en sieltä löytänyt mutta täytyy uudestaan avata. Samoin avasin sen peltiluukun takaapäin, osat liikkui valitsinta käytettäessä mutta tarkistan tämänkin uudestaan. Illalla ehdin taas hetken perehtyä tähän kapistukseen.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Karassa sen mopon suuttimen alla pitäisi olla alumiininvärinen prikka, minkä keskellä on pikkasen hiusta isompi reikä. Sen alapuolella, siis ihan pohjimmaisena karan sisällä on siivilä, minkä tehtävänä on pitää roskat pois siitä neulanreiästä. Tuon ikäisestä koneesta pitäisi löytyä molemmat (minulla on vain se reikäprikka kun on ensimmäisiä selectoja). Saattaa olla että öljy piti ne siellä karan sisällä. Mutta ne, varsinkin se reikäprikka on tärkeä osa. Nostolaite ei toimi kunnolla jos sitä ei ole tai se on tukossa.
Sitten sen peltiluukun takana olevista asioista. Nostoakselin päässä on nokkalevy jonka tehtävänä on kertoa varsien asento korkeussäädössä eli siinä valitsijan keskiasennossa. Levy vastaa taaempana olevaan rullaseuraajaan joka taasen on osa pystyssä liikkuvaa välittäjätankoa. Tangon alapään tietämillä näkyy toisen, vaakavivun pää, jonka pitäisi liikkua sivuttain, kun nostolaitteen toimintatavan valitsinvipua kääntelee. Sen pitäisi asettua suoraan em. välittäjätangon alapuolelle kun valitsin on keskiasennossa eli siinä normaaliasennossa. Tämä traktoriin nähden pitkittäin oleva vaakavipu on yhteydessä nostolaitteen käyttövipuun ja painelee karaventtiiliä eli ohjausventtiiliä (sitä minkä yläpäässä ne mutterit oli) käyttövivun ja nostolaitteen asennon mukaan. Enpäs tiedä näiden osien oikeita suomenkielisiä nimiä, mutta toivottavasti selvisi. Muut korjailkoot.
Yhtä asiaa vain tässä ihmettelen edelleenkin. Sumujen saarten pojat on 50 vuotta sitten tehneet täysin mekaanisesti toimivan esiohjatuilla venttiileillä olevan nostolaitteen joka toimii ja tarkasti, sillon kun sen osat ovat kunnossa.
Sitten sen peltiluukun takana olevista asioista. Nostoakselin päässä on nokkalevy jonka tehtävänä on kertoa varsien asento korkeussäädössä eli siinä valitsijan keskiasennossa. Levy vastaa taaempana olevaan rullaseuraajaan joka taasen on osa pystyssä liikkuvaa välittäjätankoa. Tangon alapään tietämillä näkyy toisen, vaakavivun pää, jonka pitäisi liikkua sivuttain, kun nostolaitteen toimintatavan valitsinvipua kääntelee. Sen pitäisi asettua suoraan em. välittäjätangon alapuolelle kun valitsin on keskiasennossa eli siinä normaaliasennossa. Tämä traktoriin nähden pitkittäin oleva vaakavipu on yhteydessä nostolaitteen käyttövipuun ja painelee karaventtiiliä eli ohjausventtiiliä (sitä minkä yläpäässä ne mutterit oli) käyttövivun ja nostolaitteen asennon mukaan. Enpäs tiedä näiden osien oikeita suomenkielisiä nimiä, mutta toivottavasti selvisi. Muut korjailkoot.
Yhtä asiaa vain tässä ihmettelen edelleenkin. Sumujen saarten pojat on 50 vuotta sitten tehneet täysin mekaanisesti toimivan esiohjatuilla venttiileillä olevan nostolaitteen joka toimii ja tarkasti, sillon kun sen osat ovat kunnossa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Okei, eli sihti on oikesti tosi pieni. Valitsimen toiminta ei meinaa nyt kunnolla hahmottua mutta ehkä sitten kun pääsen luukun alle ja lunttaan teidän ohjeita. Eli kiitos jo nyt vinkeistä. Katotaan kuinka äijän käy.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Etelä-pohojanmaalla on paljonkin taavi-ukkoja, jotka tietää tuon hydrauliikan salat. Missä päin asustelet?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Kauhajoella harrastellaan.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Laitoon yksityisviestiä. Kauhajoella on ainakin yksi DBTCF:n jäsen, joka tarkoitaa samalla hyvää paikallista DB- traktoreiden ja DB -osaajien tuntemusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Kiitos Erkki. Koitan viälä putsailla/tutkailla ja sitten täytyy soitella apua.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Prikka löytyi mutta sihtiä siälä ei kyllä ollut. Ja pelliluukun takana vivut tuntui menevän niinkuin kuvailitte ja muovinen haarukkakin ehjä ja liikkui valitsimesta. Kone käyntiin, nostolaite nousi vaikka yritin estää... Eikä ne suostu alas menemään ennenkuin löysää Karan päältä korkkia. Nyt täytynee nostaa kädet ilmaan.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Kriikkulan Petri joka piti ennen korjaamoa Kauhajoella on taavetteihinkin perehtynyt huoltomies.
Nykyisin taitaa tehdä huoltoja Kurikassa
Googlettamalla löytyy.
Nykyisin taitaa tehdä huoltoja Kurikassa
Googlettamalla löytyy.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Siltä se näyttää että ammattimiehen apua on pyydettävä.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Joskus on tullut vastaan sellainen tapaus, että on lukkoventtiilin kara jumittanut porauksessaan. On harvinainen juttu, mutta ei täysi mahdottomuus. Jos sinne karan ja hylsän väliin kulkeutuu juuri sopivan kokoinen hitula, niin saattaa kai noinkin käydä. Ko. venttiiliin ei pääse käsiksi ellei päästä ulos koko venttiilipesää taka-akselikotelosta.
Jos lukkoventtiili ei läpäise öljyä, niin varret tosiaan hyppää ylös heti kun moottori käy, mutta kun nostovipu on edessä, ei nostossa ole voimaa kuin alle miehen painon verran, koska laskuventtiili kuitenkin avautuu normaalisti.
Automaattinoston pystyy aiheuttamaan teoroassa myös kiinni jumahtanut tai erittäin likainen TCU-venttiili, mutta käytännössä en ole kuullut kenellekään niin käyneen.
Äärimmäinen tapaus on sitten se, että ohjausventtiilin porauksiin on kertynyt niin hurjasti moskaa, ettei se enää läpäise kunnolla.
Oikeastaan mitään noista ei saa tarkistettua purkamatta venttiilipesää. Ohjausventtiilin kanssa pitä olla oikein tarkkana, että se tulee alkuperäiseen säätöön takaisinasennuksessa. Siis oikein tarkkana tarkoittaa, ettei puolen millin tarkkuus riitä läheskään.
Jos lukkoventtiili ei läpäise öljyä, niin varret tosiaan hyppää ylös heti kun moottori käy, mutta kun nostovipu on edessä, ei nostossa ole voimaa kuin alle miehen painon verran, koska laskuventtiili kuitenkin avautuu normaalisti.
Automaattinoston pystyy aiheuttamaan teoroassa myös kiinni jumahtanut tai erittäin likainen TCU-venttiili, mutta käytännössä en ole kuullut kenellekään niin käyneen.
Äärimmäinen tapaus on sitten se, että ohjausventtiilin porauksiin on kertynyt niin hurjasti moskaa, ettei se enää läpäise kunnolla.
Oikeastaan mitään noista ei saa tarkistettua purkamatta venttiilipesää. Ohjausventtiilin kanssa pitä olla oikein tarkkana, että se tulee alkuperäiseen säätöön takaisinasennuksessa. Siis oikein tarkkana tarkoittaa, ettei puolen millin tarkkuus riitä läheskään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Ohjausventtiilin (siis karaventtiilin) säädön tarkkuus on yksi tuhannesosa tuumaa. Tämä vastaa 0,025 mm ja säätö on tehtävä heittokellon avulla. Muttereiden kierrosmäärän pistäminen muistiin purettaessa johtaa suurella todennäköisyydellä nostolaitteen toimintahäiriöihin. Jokaisen karaventtiilin liikematka on kirjoitettu sähkökynällä venttiilikaran pohjaosaan ja siinä mainittua lukua tulee ylittää yhdellä tuuman tuhannesosalla. Karan liike on liian pieni jos liike on sama tai pienempi kuin karassa oleva lukema. Liian pieni liikematka estää nostolaitetta nostamasta. Jos siis karan pohjassa on luku 100, pitää liikematkan olla 101 tuhannesosa tuumaa, eli 2,565 mm. Tehty säätö pitää aina tarkistaa sen jälkeen, kun mutterit on kiristetty ja säätö on tehtävä uudelleen kunnes liikematka on varmasti oikeaan suuruinen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Jos traktori tullu talokaupoissa niin lie mahdollisuus että ollu vuosia käyttämättä?
Käyttämättömyys ja ikuiset öljyt kyllä tukkii kaiken mahdollisen,koneen taustoja kun ei tiedä liekö mitä tehty ja millon...
Käyttämättömyys ja ikuiset öljyt kyllä tukkii kaiken mahdollisen,koneen taustoja kun ei tiedä liekö mitä tehty ja millon...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Nyt teidän toleranssit on kuin F1 tehtaissa :-) tessu on oikeassa, ei siinä parasta konetta varmastikkaan taloon jätetty ja onhan se sen näköinenkin. Mutta jos sillä lumia sais siirtettyä sivuun. Tämä ilta pyhitettiin pesulle, ei kehtaa viarasta pyytää tutkimaan kun öljykuraa on joka paikka täynnä. Huomenna sitten ruvetaan tiedustelemaan onko halukkaita.
Aloottelija- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Näin se kävi täälläkin kun vanhapappa nukku pois niin oli aika paneutua 850 Taaviin ja ei ollu ikinä vaihettu sitä peräöljyä,sehän kiertää lootasta hydrauliikkaan asti,ei siis ihme kun kylmällä kelillä ei oikein nostolaitteet noussu,onni ollu se että pelkkää kesäkäyttöä ollu.
Diesel suodattimetkin oli kerran ukon aikana NIIN tukossa ettei mikään menny läpi,millon lie nekin vaihettu?? ihmeteltiin keväällä kun ei saanu polttoainetta HEH!
Tästä ei enää kyllä meikäläinen rakentele mitään erikoista kun perikunnan vehjekkin nyt on,mutta päälisin puolin on vielä hyvännäkönen peli,aika näyttää josko joku sen entraa,mulla ei ole siihen rahkeita.
Nää vanhat raksat pelais kyllä vähälläkin hoidolla mutta eipä moni vanhempi niistäkään välittäny,ikävä kyllä
Se hyvä ainakin mulla itellä on että koneet ja laitteet on päältä ja sisältä aina ollu senverran puhtaat mitä saa,suututtaa itteäkin jos ensin pitää etsiä osia öljyn seasta!
Diesel suodattimetkin oli kerran ukon aikana NIIN tukossa ettei mikään menny läpi,millon lie nekin vaihettu?? ihmeteltiin keväällä kun ei saanu polttoainetta HEH!
Tästä ei enää kyllä meikäläinen rakentele mitään erikoista kun perikunnan vehjekkin nyt on,mutta päälisin puolin on vielä hyvännäkönen peli,aika näyttää josko joku sen entraa,mulla ei ole siihen rahkeita.
Nää vanhat raksat pelais kyllä vähälläkin hoidolla mutta eipä moni vanhempi niistäkään välittäny,ikävä kyllä
Se hyvä ainakin mulla itellä on että koneet ja laitteet on päältä ja sisältä aina ollu senverran puhtaat mitä saa,suututtaa itteäkin jos ensin pitää etsiä osia öljyn seasta!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Onhan se nostolaitteen hydrauliikka aika monimutkainen ja oikeastaan liian hieno moneen tarkoitukseen. Pihalla lumen työntelyyn riittäisi aivan hyvin samanlainen systeemi kuin 25/30 taaveteissa oli. Käyttövivussa oli kolme asentoa, yksi laski, toinen nosti ja kolmas piti paikallaan. Jos tuntuu sille, niin sellaisen pystyy rakentamaan kohtuullisella vaivalla ja hinnalla selectamatic venttilistön tilalle. Tästä on ollut kirjoittelua näillä sivuilla joskus aiemmin.
Mutta on tuossa systeemissä puolensakin. Eilen nostelin taavetilla Ivecon moottori/vaihteistoyhdistelmän paikalleen. Tuntui se aika hienolle, kun pystyi nostamaan/laskemaan muutaman millin kerrallaan tuota monta sataa kiloa painavaa murikkaa ja se pysyi siinä mihin sen asetti. Vaikka ei tuo minunkaan taavetin nostolaite "ihan" tehtaan tikissä ole mutta niin vain sen pystyi tekemään. Ainoat ongelmat koko puuhassa olivat että pakki meinasi olla liian nopea ja kaksoiskytkimen puute.
Mutta on tuossa systeemissä puolensakin. Eilen nostelin taavetilla Ivecon moottori/vaihteistoyhdistelmän paikalleen. Tuntui se aika hienolle, kun pystyi nostamaan/laskemaan muutaman millin kerrallaan tuota monta sataa kiloa painavaa murikkaa ja se pysyi siinä mihin sen asetti. Vaikka ei tuo minunkaan taavetin nostolaite "ihan" tehtaan tikissä ole mutta niin vain sen pystyi tekemään. Ainoat ongelmat koko puuhassa olivat että pakki meinasi olla liian nopea ja kaksoiskytkimen puute.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Selectamatic nostolaite sai aikanaan monimutkaisen maineen, eikä tämä väärä tieto poistu millään ihmisten mielistä. Selectamatic on itse asiassa hyvin yksinkertainen rakenteeltaan mutta se vaatii puhdasta öljyä ja suodattimia. Nostolaitteen korjaaminen ei onnistu "korvakuulolla", vaan siinä on noudatettava tehtaan antamia ohjeita. Oikein huollettuna, käytettynä ja korjattuna on Selectamatic yksi parhaimmista ja tarkemmista nostolaitteista. Jos jättää huollot tekemättä ja päästetään "kyläseppä" korjauspuuhiin niin lopputulos on varmasti toimintahäiriö.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Komppaan Ollea,
"yleis" huoltomiehet kyllä tekevät mielellään kotikäynnin, mutta ellei ole perillä systeemin toiminnasta, niin saattaa tulla enemmän harmia kuin hyötyä. Lähinnä sitä kautta, että kun systeemiä tutkii sellainen huoltomies, joka tietää jutut, joutuu arvailemaan, että mitähän tälle on mahdettu tehdä tähän mennessä. Yhden 995:n venttiilipesän otin käsiini kun omistaja sitä kovasti halusi ja siinä oli suurin vika väärin päin poraukseensa asennettu laskeutumisnopeuden säädön venttiilin kara. Myös pitoventtiilin pohja vuoti kuin seula kun siellä ei ollu seegerirenkaasta kuin kolme neljäsosaa paikallaan. Kone oli asentajan jäljiltä.
"yleis" huoltomiehet kyllä tekevät mielellään kotikäynnin, mutta ellei ole perillä systeemin toiminnasta, niin saattaa tulla enemmän harmia kuin hyötyä. Lähinnä sitä kautta, että kun systeemiä tutkii sellainen huoltomies, joka tietää jutut, joutuu arvailemaan, että mitähän tälle on mahdettu tehdä tähän mennessä. Yhden 995:n venttiilipesän otin käsiini kun omistaja sitä kovasti halusi ja siinä oli suurin vika väärin päin poraukseensa asennettu laskeutumisnopeuden säädön venttiilin kara. Myös pitoventtiilin pohja vuoti kuin seula kun siellä ei ollu seegerirenkaasta kuin kolme neljäsosaa paikallaan. Kone oli asentajan jäljiltä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Olen samaa mieltä Ollen kanssa ja lisäään vielä että ilman käyttäjän ohjekirjaa ei pitäisi rusikoida ja viritellä itse koska esim. Valitsimen asento on jo tajuttava muuten vain itketään ja haukutaan turhaan
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Pitäisköhän omaa lausuntoaan muuttaa sen verran että minusta jonkin verran hydrauliikkaa ymmärtävänä se nostolaitteen hydrauliikka ei ole liian monimutkainen. Tarkoitin muiden merkkien ja vaikkapa 25/30 linjan konstruktioon verrattuna, siinä on venttiileitä enemmän ja tietysti sen ymmärtäminen ja korjaaminen ilman ohjetta on hankalaa, mukaan lukien mainitsemattoman merkin tai kauppaketjun valtuutetut huoltomiehet.
Erkki on ihan oikeassa. Kun avaa laitteen ensimmäistä kertaa niin täytyy tutkia mitä edelliset sepät on tehneet. Monesti riittää että systeemin palauttaa tehtaan tarkoittamaan kuosiin ja puhdistaa, niin taas toimii. Näin kävi minulle kun ihmettelin laskunopeuden säätöpyörän toimimattomuutta. Toimihan se muuten, mutta pyörän putkiakseli oli hitsttu korjauksen yhteydessä umpeen niin ettei neula päässyt perääntymään riittävästi ja avaamaan kuristusta. Saa sitä sitten yrittää pyörittää
Edelleenkin ihastelen suunnittelijoita jotka ovat tehneet venttiilipesäkkeen. Kymmenen senttiä kanttiinsa oleva raudanpala on kuin reikäjuusto. Systeemin kaikki tarpeelliset venttiilit (paitsi pumpun ylipaine) on saatu kerättyä yhteen kasaan. Näin on mm. saatu putkitus ja siitä johtuvat ongelmat minimoitua
Erkki on ihan oikeassa. Kun avaa laitteen ensimmäistä kertaa niin täytyy tutkia mitä edelliset sepät on tehneet. Monesti riittää että systeemin palauttaa tehtaan tarkoittamaan kuosiin ja puhdistaa, niin taas toimii. Näin kävi minulle kun ihmettelin laskunopeuden säätöpyörän toimimattomuutta. Toimihan se muuten, mutta pyörän putkiakseli oli hitsttu korjauksen yhteydessä umpeen niin ettei neula päässyt perääntymään riittävästi ja avaamaan kuristusta. Saa sitä sitten yrittää pyörittää
Edelleenkin ihastelen suunnittelijoita jotka ovat tehneet venttiilipesäkkeen. Kymmenen senttiä kanttiinsa oleva raudanpala on kuin reikäjuusto. Systeemin kaikki tarpeelliset venttiilit (paitsi pumpun ylipaine) on saatu kerättyä yhteen kasaan. Näin on mm. saatu putkitus ja siitä johtuvat ongelmat minimoitua
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 nostolaite ei toimi
Jep tuossa meijän Taavissa ei muta toimikkaan kuin nosto,pito ja lasku jase pitokin ON mitä on hieman alkaa tippuu kun ylhäälä on vähänkin aikaa.
No käyttöä on enää parikertaa kesässä niin saapi olla,Natikalal sitten lumityöt ja siinäkin jo aika tehoton nostolaite mutta niin kauan kun pelaa saa olla sekin.
Tuo on kyllä totta että moni laite ON saatu pilalle kun ei ole luettu ohjekirjoja eikä kyselty keltään,ainahan kaikkea voi testata muttaväkisin vääntö ja voimankäyttö ei kaikessa olekkaan hyvä.
Aikanaan ei tienny yks perhetuttu että lumilingossaan oli ryyppy... ihmetteli vaan kun täyty bensahuikka antaa pyttyyn, KUNNES jostain selvisi että ONHAN siinä ryyppyvipu,että tuo ohjeeksi eteenpäin.
No käyttöä on enää parikertaa kesässä niin saapi olla,Natikalal sitten lumityöt ja siinäkin jo aika tehoton nostolaite mutta niin kauan kun pelaa saa olla sekin.
Tuo on kyllä totta että moni laite ON saatu pilalle kun ei ole luettu ohjekirjoja eikä kyselty keltään,ainahan kaikkea voi testata muttaväkisin vääntö ja voimankäyttö ei kaikessa olekkaan hyvä.
Aikanaan ei tienny yks perhetuttu että lumilingossaan oli ryyppy... ihmetteli vaan kun täyty bensahuikka antaa pyttyyn, KUNNES jostain selvisi että ONHAN siinä ryyppyvipu,että tuo ohjeeksi eteenpäin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Nostolaite ei toimi
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» Case 1390 nostolaite ei toimi
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» Case 1390 nostolaite ei toimi
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» case 1594 nostolaite ei toimi kunnolla
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa