Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
+3
Tessu
mattkau
erkki
7 posters
Sivu 1 / 1
Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Euromasterin asentaja kertoi, että nykyiset traktorinrenkaat kestävät vain viitisen vuotta. Netistä olen asiaa katsellut, ja kertovat siellä renkaiden hajoavan muutamassa vuodessa vaikka traktorilla ajetaan vain vähän, ja sitä säilytetään tallissa, auringolta suojassa.
Omaan 880 Selectaani vaihdettiin alle Petlakset muutama vuosi sitten. Ihan hyviltä ne vielä näyttävät.
Millaisia kokemuksia raadilla on renkaista. Nuo Petlakset maksoivat alle laitettuina noin 1000 e. Jos renkaat pitää uusia alle 10 vuoden välein, tulee polttopuunkeruusta melko kallis harrastus.
Omaan 880 Selectaani vaihdettiin alle Petlakset muutama vuosi sitten. Ihan hyviltä ne vielä näyttävät.
Millaisia kokemuksia raadilla on renkaista. Nuo Petlakset maksoivat alle laitettuina noin 1000 e. Jos renkaat pitää uusia alle 10 vuoden välein, tulee polttopuunkeruusta melko kallis harrastus.
PERAX- Vierailija
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Minusta tuommoinen kestoikäarvio on melkoisen pessimistinen. Omaan 1200:een laitettiin uudet eturenkaat kymmenisen vuotta sitten ja traktori on ollut koko ajan ulkona. Muutamia pikku murtumia niissä on kun tarkasti katsoo, mutta ihan hyvät on vielä. Veikkaan että ovat palveluksessa vielä ainakin toisen mokoman ellei tule mitään onnettumuutta joka ne särkee.
Murtuilleet renkaat näyttää ikäviltä, mutta kun kudokset on ehyet niin niillä huristellaan silti vielä pitkät päivät. Auringonpaiste taitaa edelleen olla pahinta myrkkyä renkaille.
Murtuilleet renkaat näyttää ikäviltä, mutta kun kudokset on ehyet niin niillä huristellaan silti vielä pitkät päivät. Auringonpaiste taitaa edelleen olla pahinta myrkkyä renkaille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Nykyrenkaista
Aika outoja ovat nykyrenkaat. Oltiin katsomassa vaimolle uutta Toyotaa, ja ihmettelin kun liikkeessä olevien autojen renkaiden alla oli vahapaperi, jossa oli öljylätäkkö. Automyyjä sanoi, että renkaista valuu öljyä. Enpä ole ennen moista nähnyt.
Aurinko tosiaan on renkaiden surma. Paikallisessa Euromasterissa säilytetään traktorinrenkaita ulkona, rakennuksen eteläpuolella. Kertomani asentaja sanoi, ettei kaikkia noita renkaita voi enää myydäkään. Liekö firmalle tullut yllärinä, että aurinko teki renkaille tepposet.
Aurinko tosiaan on renkaiden surma. Paikallisessa Euromasterissa säilytetään traktorinrenkaita ulkona, rakennuksen eteläpuolella. Kertomani asentaja sanoi, ettei kaikkia noita renkaita voi enää myydäkään. Liekö firmalle tullut yllärinä, että aurinko teki renkaille tepposet.
PERAX- Vierailija
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Henkilöauton renkaiden kestävyydestä vielä sen verran, että tuntuvat pysyvän ajokuntoisina puolenkymmentä vuotta, Sitten alkaa ringot antautumaan vaikka pintaa olisi jäljellä. Tämä koskee erityisesti vanhoja talvirenkaita kesäkäytössä. Liekkö osasyynä kovempi renkaiden lämpeneminen kesätiellä ajettaessa.
Traktorin takaset taasen kestää hyvin vaikka saattaa olla hurjankin näköisillä railoilla kumi niinkuin Erkki tuossa toteaa. Yksi syy saattaa olla niissä käytettävä pieni paine ja ajonopeudet verrattuna vaikkapa kuorma-autojen renkaisiin-
Traktorin takaset taasen kestää hyvin vaikka saattaa olla hurjankin näköisillä railoilla kumi niinkuin Erkki tuossa toteaa. Yksi syy saattaa olla niissä käytettävä pieni paine ja ajonopeudet verrattuna vaikkapa kuorma-autojen renkaisiin-
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Onhan niissä sitten eroa kun NAtikan pyörät on kestäny JO 53v eli alkuperäiset ovat,yks autonasentajakin tokas että joku leveä rengas oli enempi muovia kuin kumia ja sano että semmosta pyörää hän ei kyllä autonsa alle laittaisi.
saman oon huomannu ittekkin että kun tuolla auton romujen alla pyöriä on niin joku ikivanha silee Bridgeston siel vaan kestää ja kestää ja taas joku toinen hyväkuvioinenkin ei kestä kun pikkusen aikaa niin poksahtaa!
Eli pakko on olla eroa materiaaleissa ollu jo aikanaankin?
saman oon huomannu ittekkin että kun tuolla auton romujen alla pyöriä on niin joku ikivanha silee Bridgeston siel vaan kestää ja kestää ja taas joku toinen hyväkuvioinenkin ei kestä kun pikkusen aikaa niin poksahtaa!
Eli pakko on olla eroa materiaaleissa ollu jo aikanaankin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Taavetti -57
Mulla on Taavetissa vielä ensiasennusrenkaat. Ei ole pintaa mutta ilma pysyy vielä sisällä.Uudet on tulossa tuskin yhtä pitkäikäiset. Olikohan SEHA merkkiset 11.2-28
Arska55- David Brown : David Brown 25 vm 1957
DBTCF:n jäsen nro : Leyland 384 vm -71 Fiat 600 vm-70
Viestien lukumäärä : 6
Ikä : 69
Paikkakunta : Asikkala
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Niinhän se on, että nykyiset hehkulamput palavat muutaman sata tuntia kunnes poksahtavat, kun taas maailman vanhin hehkulamppu palaa vielä n. 115 käyttövuodenkin jälkeen.
Kulutustavaraksi tehty, muuten ei pisnes pyöri. Samahan koskee paljolti kodinkoneita yms.
Kulutustavaraksi tehty, muuten ei pisnes pyöri. Samahan koskee paljolti kodinkoneita yms.
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Toinen pointti on se, että monet valmistajat painavat valmistuskustannukset alas käyttämällä mahdollisimman halpoja raaka-aineita.
Traktori- ja puimurivalmistajat ovat tietenkin hieman varuillaan sen suhteen mitä hyväksytään ensiasennusrenkaiksi, mutta toisaalta ovat niin suuria asiakkaita, että pystyvät saamaan edullisia toimitussopimuksia. Kumin murtuiluongelma on ollut olemassa niin kauan kun ilmakumirenkaita on tehty. Muistan lapsuudessa, miten tarkkana isännät olivat siitä, että auringonpaisteessa traktoreiden ja peräkärryjen renkaita peiteltiin tai ajettiin ladon taakse varjoon kun ajoa ei ollut. Nykyään sellainen ei taida olla muotia.
Traktori- ja puimurivalmistajat ovat tietenkin hieman varuillaan sen suhteen mitä hyväksytään ensiasennusrenkaiksi, mutta toisaalta ovat niin suuria asiakkaita, että pystyvät saamaan edullisia toimitussopimuksia. Kumin murtuiluongelma on ollut olemassa niin kauan kun ilmakumirenkaita on tehty. Muistan lapsuudessa, miten tarkkana isännät olivat siitä, että auringonpaisteessa traktoreiden ja peräkärryjen renkaita peiteltiin tai ajettiin ladon taakse varjoon kun ajoa ei ollut. Nykyään sellainen ei taida olla muotia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Juuri näin!hespex kirjoitti:Niinhän se on, että nykyiset hehkulamput palavat muutaman sata tuntia kunnes poksahtavat, kun taas maailman vanhin hehkulamppu palaa vielä n. 115 käyttövuodenkin jälkeen.
Kulutustavaraksi tehty, muuten ei pisnes pyöri. Samahan koskee paljolti kodinkoneita yms.
Hieman asian sivusta.
Minulta meni imurista rikki johtokelan kelauksen lukitus, eli vetää johtoa kokoajan sisälleen. Ei tahdo pysyä löysässä pistorasiassa. Tiedustelin remontin hintaa ja osan hinta oli 124,00 € + työ päälle. Uusi samanlainen imuri maksaa liikkeessä 199,00 € tingattuna 180,00 €. Imuri Miele merkkinen laatukone made in Germany , saahan esim. Volta merkkistä imuria nyt 39,00 €.
Taidan tyytyä vaimon ehdottamaan pyykkipoika jarruun. Se ikävintä kun meni rikki minulla itsellä ettei voi tehdä vaimon syyksi.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Nykyisten traktorinrenkaiden kesto
Täytyy muistaa että rengas hommissa on tapahtunut aika paljon muutoksia vuosien varrella, ristikudosrenkaat ovat vaihtuneet vyörenkaisiin ja uusien traktoreiden nopeudet ovat kaksinkertaistuneet sitten 50-luvun. Renkaitten ominaisuudet on menneet eteenpäin esim. talvipito on parantunut paljon verrattuna vanhempiin renkaisiin, mutta kuitenkaan liikaa heikentämättä kulutuskestävyyttä(Tosin Michelin ei pidä talvella).
Toki renkaat kuluvat uudemissa koneissa nopeammin kuin ennen vanhaan, mutta käyttökin on monesti painottunut enemmän koville pinnoille. Eräs renkaitten kulumista lisäävä ominaisuus uusissa traktoreissa on automaatti neliveto, aina liikkelle lähtiessä neliveto kytkeytyy päälle ja monessa merkissä se on päällä aina 15km/h asti. Kovilla pinnoilla konetta pyöritellessä tuo neliveto syö turhaan renkaita. Uskoisin että harrastepeleissä uudet renkaat kestää isältä pojalle jos vaan on vähänkään auringolta suojassa.
Toki renkaat kuluvat uudemissa koneissa nopeammin kuin ennen vanhaan, mutta käyttökin on monesti painottunut enemmän koville pinnoille. Eräs renkaitten kulumista lisäävä ominaisuus uusissa traktoreissa on automaatti neliveto, aina liikkelle lähtiessä neliveto kytkeytyy päälle ja monessa merkissä se on päällä aina 15km/h asti. Kovilla pinnoilla konetta pyöritellessä tuo neliveto syö turhaan renkaita. Uskoisin että harrastepeleissä uudet renkaat kestää isältä pojalle jos vaan on vähänkään auringolta suojassa.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa