Hydrauliikka
+3
tv43
jusape
kytöpelto
7 posters
Sivu 1 / 1
Hydrauliikka
DB/Case 1290, vm. 1980. En ole oikein päässyt edes ohjekirjan kanssa kärryille vehkeen nostolaitteiden ja hydrauliikan käytöstä. Nostolaitetta käytetään kahdella vivulla, joista toinen on laajasäätöinen ja toine pieni nypykkä joka ei liiku mihinkään. Ilmeisesti sen pitäsi liikkua?
Etukuormaaja nousee usein vain pitämällä nostolaitteen vipua äärimmäisessä nostoasennossa, väluillä toimii ihan muutenkin. Lisäisin öljyä, jos vaan tietäisin, mistä sitä pannaan. Löysin moottorin päältä takapäästä sellaisen suodatinpurkin, jossa oli korkki. Olisiko se oikea paikka.
Vasemmalla puolen ohjaamossa on kahva, jota nostamalla saa etukuormaajan käyttöön. Ala-asennossa se auttaa nostolaitetta. Mitä ovat ne kaksi muuta pykälää siinä?
Siis missä on hydrauliikan pumppu ja miten varmistetzaan, että öljyä on oikea määrä?
Etukuormaaja nousee usein vain pitämällä nostolaitteen vipua äärimmäisessä nostoasennossa, väluillä toimii ihan muutenkin. Lisäisin öljyä, jos vaan tietäisin, mistä sitä pannaan. Löysin moottorin päältä takapäästä sellaisen suodatinpurkin, jossa oli korkki. Olisiko se oikea paikka.
Vasemmalla puolen ohjaamossa on kahva, jota nostamalla saa etukuormaajan käyttöön. Ala-asennossa se auttaa nostolaitetta. Mitä ovat ne kaksi muuta pykälää siinä?
Siis missä on hydrauliikan pumppu ja miten varmistetzaan, että öljyä on oikea määrä?
kytöpelto- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: Hydrauliikka
Vaihteisto/perä/hydeöljyä lisätään koneen takapäästä, työntövarren korvakon oikealla puolen, takaa katsottuna, neliökanta tulppa, 1/2" , eli normi räikän jatkovarsi esim sopii....
Öljyn kokonaistilavuus lienee samaa luokkaa kuin muissakin samaa kokoluokka olevissa, eli n.~20+ L (esim isompi 1410 23L )
Öljylle taitaa tuossakin olle vaihteiston vasemmalla sivulla "tarkistussilmä" halkaisijaltaan n.15mm jonka keskitasoon öljyn pitäisi olla...
Öljyn kokonaistilavuus lienee samaa luokkaa kuin muissakin samaa kokoluokka olevissa, eli n.~20+ L (esim isompi 1410 23L )
Öljylle taitaa tuossakin olle vaihteiston vasemmalla sivulla "tarkistussilmä" halkaisijaltaan n.15mm jonka keskitasoon öljyn pitäisi olla...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Hydrauliikka
1490 on öljylle mittatikku hytin alla , takaapäin pääsee käsiksi . Ehkä vähän keskilinjasta
vasemmalla . Täyttö edellä kuvatussa paikassa , 42 litraa .
vasemmalla . Täyttö edellä kuvatussa paikassa , 42 litraa .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Hydrauliikka
On nähtävästi etukuormaaja kytketty traktorin 3-tieventtiiliin. Vipu on kai 90 -sarjalaisissakin neliasentoinen nuppi, joka liikkuu ylös-alas.
Asennot ovat ääripäästä toiseen lukien: ykköslinja, kakkoslinja, nostolaite ja ykköslinja sekä nostolaite. Jos kuormain on putkitettu kakkoslinjaan niin nuppi pitää olla joko naksaus tai pari ylimmästä asennosta alaspäin, jos se on ykköslinjassa niin nuppi pitää olla jommassa kummassa ääripäässä, ei kuitenkaan siinä, jossa nostolaite saa saman paineen samanaikaisesti, koska nostolaitteen samaan linjaan kytkentä sekoittaa kuormaimen käyttöä.
Jos on niinkuin arvelen, että kuormain on kakolsinjassa niin sinne saat tulemaan jatkuvan paineen jos nostolaitetta ei nosta ihan ylös ennenkuin kolmitieventtiilin kääntää 2- linjalle. Stten vaan vipu taakse ja kuormain toimii ilman, että nostovipuun tarvitsee koskea.
Se pikkanen nuppi nostovivun takana on valitsin, jolla valitaan nostolaite joko kyntöasentoon , eli vetovastussäädölle tai normaaliin asennonsäätöön. Nuppia voi kääntää kun nostolaitteen hallintavipu on ihan taakse painettuna. Naksaus vastapäivään siirtää nostolaitteen kyntöasentoon, eli kun aura ui maassa niin sen syvyys pysyy automaattisesti kohdallaan sitä syvemmällä mitä enemmän nostovipua työntää eteen. Kyntöasennossa auran voi nostaa päisteessä ylös, mutta sen korkeutta ei voi säätää ilmassa samalla tavalla kuin asennonsäätöasennossa.
Muistaakseni 1290:sa pumppu on ulosottovaihteen kotelon sisällä. Jos keulalla ei näy pumppua kampiakselin jatkeella niin perässä sen täytyy silloin olla.
Asennot ovat ääripäästä toiseen lukien: ykköslinja, kakkoslinja, nostolaite ja ykköslinja sekä nostolaite. Jos kuormain on putkitettu kakkoslinjaan niin nuppi pitää olla joko naksaus tai pari ylimmästä asennosta alaspäin, jos se on ykköslinjassa niin nuppi pitää olla jommassa kummassa ääripäässä, ei kuitenkaan siinä, jossa nostolaite saa saman paineen samanaikaisesti, koska nostolaitteen samaan linjaan kytkentä sekoittaa kuormaimen käyttöä.
Jos on niinkuin arvelen, että kuormain on kakolsinjassa niin sinne saat tulemaan jatkuvan paineen jos nostolaitetta ei nosta ihan ylös ennenkuin kolmitieventtiilin kääntää 2- linjalle. Stten vaan vipu taakse ja kuormain toimii ilman, että nostovipuun tarvitsee koskea.
Se pikkanen nuppi nostovivun takana on valitsin, jolla valitaan nostolaite joko kyntöasentoon , eli vetovastussäädölle tai normaaliin asennonsäätöön. Nuppia voi kääntää kun nostolaitteen hallintavipu on ihan taakse painettuna. Naksaus vastapäivään siirtää nostolaitteen kyntöasentoon, eli kun aura ui maassa niin sen syvyys pysyy automaattisesti kohdallaan sitä syvemmällä mitä enemmän nostovipua työntää eteen. Kyntöasennossa auran voi nostaa päisteessä ylös, mutta sen korkeutta ei voi säätää ilmassa samalla tavalla kuin asennonsäätöasennossa.
Muistaakseni 1290:sa pumppu on ulosottovaihteen kotelon sisällä. Jos keulalla ei näy pumppua kampiakselin jatkeella niin perässä sen täytyy silloin olla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Hydrauliikka
Kiitos Erkki!
Nyt sen ylös-alas hantaakin logiikka selvisi. Osaatko vielä sanoa, mikä on se suodantinkotelo moottorin päällä ihan takana, katsoin sinne sisään ja siellä oli matalan mallinen suodatin ja kirkasta öljyä, joka liikkui edes takaisin, kun kuormainta tai nostolaitetta käytti. Sillä pienellä nappulalla tarkoitin vipua, joka on samanlainen kuin nostolaiteen käyttövipu, mutta se oikealla puolen ja lyhyempi sekä liikuteltavuudeltaan lyhyt, mutta nyt on ihan jumissa.
Nyt sen ylös-alas hantaakin logiikka selvisi. Osaatko vielä sanoa, mikä on se suodantinkotelo moottorin päällä ihan takana, katsoin sinne sisään ja siellä oli matalan mallinen suodatin ja kirkasta öljyä, joka liikkui edes takaisin, kun kuormainta tai nostolaitetta käytti. Sillä pienellä nappulalla tarkoitin vipua, joka on samanlainen kuin nostolaiteen käyttövipu, mutta se oikealla puolen ja lyhyempi sekä liikuteltavuudeltaan lyhyt, mutta nyt on ihan jumissa.
kytöpelto- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: Hydrauliikka
Suodattimesta en esitä muuta arvausta, mutta voisiko olla jälkiasenteinen paluuöljynsuodatin kuormamen paluuöljylle?
90-sarja ei ole minulle kovin tuttu, mutta mainitsemasi vipu lienee 2-toimiventtiilin käyttövipu. Kun saat sen herkistettyä niin voi käytellä kaksitoimista sylinteriä sillä vivulla kun kytket letkut traktorin takana, oikealla oleviin pikaliittimiin. Tämä siis arvausta.
90-sarja ei ole minulle kovin tuttu, mutta mainitsemasi vipu lienee 2-toimiventtiilin käyttövipu. Kun saat sen herkistettyä niin voi käytellä kaksitoimista sylinteriä sillä vivulla kun kytket letkut traktorin takana, oikealla oleviin pikaliittimiin. Tämä siis arvausta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Hydrauliikka
Niin olisko pikkunappula syvyyden osoitin? Kiristetään ruuvilla sopivalle kohdalle jotta helposti löytyy aina sama kyntösyvyys.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Hydrauliikka
Juuh kyllähä se 2-toimisen lohkon vivulta kuulostaa. Siinä sen vieressä on sitt pitkulainen reikä mihin olisi saannun lisävarusteena toisen lohkon vivun. Ja hyde-pumpppu on siellä perän sisällä.
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Pikku vipu
Onko sulla tuollaiset vivut oikealla?
1. Laskun nopeudensäätö
2. Pakkolaskun vipu
3. Sormimerkki nostolaitteen vivulle
4. Nostolaitteen vipu
5. Voimanoton nopeudenvalinta
6. Valintavipu vetosvastus/asento/hydrauliikka
7. Kaksitoimisenlohkon vipu
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa