1290 vaihdelaatikko
3 posters
Sivu 1 / 1
1290 vaihdelaatikko
Terve.
Mahtaakohan 1290 taavetissa olla sama vaihdelaatikko kuin missä muissa malleissa?
Tuossa traktorissani tuntui että vaihdekeppi "irtosi" jostain kun liikkui ihan tunnottomasti. Tehtiin kopin lattiaan reikä ja avattiin vaihdelaatikon kansi, niin selvisi että kepin alapäässä oleva pallo oli päässyt hahlostaan koska siitä oli lohennut pala yhdestä reunasta. Mahtaakohan tuohon löytyä osia jostain vai kannattaako etsiä toista laatikkoa? Tiedossa olisi purettu 1210 onkohan noiden vaidelaatikoissa miten eroa?
Mahtaakohan 1290 taavetissa olla sama vaihdelaatikko kuin missä muissa malleissa?
Tuossa traktorissani tuntui että vaihdekeppi "irtosi" jostain kun liikkui ihan tunnottomasti. Tehtiin kopin lattiaan reikä ja avattiin vaihdelaatikon kansi, niin selvisi että kepin alapäässä oleva pallo oli päässyt hahlostaan koska siitä oli lohennut pala yhdestä reunasta. Mahtaakohan tuohon löytyä osia jostain vai kannattaako etsiä toista laatikkoa? Tiedossa olisi purettu 1210 onkohan noiden vaidelaatikoissa miten eroa?
Arto- Vierailija
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Periaatteesa 1290:ssä on sama vaihteisto kuin 990, 995 ja 996 -malleissa, mutta en tiedä miten mahtaa olla käytännössä. 1210:ssä on raskaampaa tekoa oleva kuorirakenne, mutta siirtäjähaarukat voi olla silti samat. Ainakin vajaa vuosi sitten Englannista sai noita osia uutena varaosana, mutta hommansa on sen vaihtaminen jos laatikko pitää ottaa pöydälle sitä varten. Sehän on messinkinen osa, eikö vaan? Noita on kulemma Suomessakin jossain korjaushitsattu/juotettu, mutta en ole varma, että pystyykö tekemään paikalleen sellaista korjausta. Ainakin sinne pitää raivata hyvä näkyvyys ja pääsy jos löytyy kaasuhitsaaja jolta korjaus onnistuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Katsoppa ositteesta :http://partstore.caseih.com/us/ mallin mukainen laatikko ja sieltä osanumero mikä rikki.
Sitten purkupojilta tai barcleywilliamsilta Englannista uusi tai hyväkuntoinen vaihteensiirtäjä tilaukseen.
Laatikon irroituksen tuo vaatii vaikka laittais käytetynkin laatikon.
Vaihteensiirtäjän hahlo onnistunee vaihtaa purkamatta laatikkoa.Riippuu mikä osa rikki.
Täytehitsaus ei onnistune.
Tuolta partstoren sivuilta on helppo katsoa missä malleissa samoja osia.
Sitten purkupojilta tai barcleywilliamsilta Englannista uusi tai hyväkuntoinen vaihteensiirtäjä tilaukseen.
Laatikon irroituksen tuo vaatii vaikka laittais käytetynkin laatikon.
Vaihteensiirtäjän hahlo onnistunee vaihtaa purkamatta laatikkoa.Riippuu mikä osa rikki.
Täytehitsaus ei onnistune.
Tuolta partstoren sivuilta on helppo katsoa missä malleissa samoja osia.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Ihan offtopic, mutta jotain valujen hitsausta on itse tullut testailtua aivan lähiaikoina, ja jossain tulokset olleet aikas kovia lukemia kestoltaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Sen verran tuon osan materiaalista on tihkunut käsityksiä, ettei se ole sorvimessinkiä. Silloin se on täytehitsattavissa ihan perus messingillä, mutta noin pienten osien kanssa pitää olla pilli hyvin hanskassa että materiaalin saa osumaan ja tarttumaan juuri tarkoitettuun kohtaan.
Juu, kyllä valurautakin tarttuu kun se hitsataan oikein. Pienemmät kappaleet saa kuumennettua punahehkuun ja hitsauksen jälkeen tasaisesti jäähdyttämällä vältytään halkeamilta ja hauralta mikrorakenteilta. Kylmän valun hitsaaminen on se vaikeampi toimenpide, mutta pakon edessä sekin onnistuu hyvin tai huonosti tai jotain siltä väliltä.
Juu, kyllä valurautakin tarttuu kun se hitsataan oikein. Pienemmät kappaleet saa kuumennettua punahehkuun ja hitsauksen jälkeen tasaisesti jäähdyttämällä vältytään halkeamilta ja hauralta mikrorakenteilta. Kylmän valun hitsaaminen on se vaikeampi toimenpide, mutta pakon edessä sekin onnistuu hyvin tai huonosti tai jotain siltä väliltä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Itse en lämmittänyt kuin 200asteiseksi, ja murtotestissä tarvis voimaa (n.30x70 kokoinen kappale, hitsausalaltaan) n. 14tonnia, missään vaiheessa kappaleen lämpö ei ollut yli 350 astetta hitsausten välilläkin mitaten, ja oli aika liki sauman kestoa jo tuo testi...erkki kirjoitti:
Juu, kyllä valurautakin tarttuu kun se hitsataan oikein. Pienemmät kappaleet saa kuumennettua punahehkuun ja hitsauksen jälkeen tasaisesti jäähdyttämällä vältytään halkeamilta ja hauralta mikrorakenteilta. Kylmän valun hitsaaminen on se vaikeampi toimenpide, mutta pakon edessä sekin onnistuu hyvin tai huonosti tai jotain siltä väliltä.
https://www.youtube.com/watch?v=VEz5bzld07k&feature=share&list=UU2o-l6f_N_ARjpbdJ4OnE1w
Tuossa nuffisivun linkki, jossa kuvatkin näkyy
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551&start=525
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Ihan hyvin onnistui lujuus kylmähitsauskokeeksi. 200 astetta on nippa nappa se lämpötila, josta hidas ja tasainen jäähtyminen ei aiheuta oikein pahasti kutistumisjännityksiä. Sata - parisataa astetta lisää siihen ja oikein hidas jäähtyminen niin hitsi jää vielä paremmin yhteensopivaksi perusaineen kanssa. Lujuus ei välttämättä nouse paljon, mutta sitkeyttä tulee lisää. Tavalliselle harmaalle valuraudalle pätee oikeastaan sääntö, että mitä kuumempana sen hitsaa niin sen paremmin voi onnistua. Se vaan oikein kuumana tahtoo juosta pois alta kun siihen polttaa lisäainetta pintaan kiinni, jalkoasento onnistuu pahaiten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1290 vaihdelaatikko
Omakohtaista kokemusta vaihteensiirtohahlojen täytehitsauksesta ei ole.
Mutta kokenut taavetin huoltomies kertoi että kokemukset on huonoja.
Sehän on ainakin kuvan mukaan aika avoin tuo 1290:n laatikko.Joten siirtäjän vaihto onnistunee amtööriltäkin.
Pitää vain olla tarkkana että helmet ja jouset tulee oikein paikoilleen kun vaihteensiirtäjän tangon työntää takaisin paikoilleen.
Siellähän on tankojen välissä helmi joka estää kahden vaihteen kykeytymisen yhtä aikaa.
Mutta kokenut taavetin huoltomies kertoi että kokemukset on huonoja.
Sehän on ainakin kuvan mukaan aika avoin tuo 1290:n laatikko.Joten siirtäjän vaihto onnistunee amtööriltäkin.
Pitää vain olla tarkkana että helmet ja jouset tulee oikein paikoilleen kun vaihteensiirtäjän tangon työntää takaisin paikoilleen.
Siellähän on tankojen välissä helmi joka estää kahden vaihteen kykeytymisen yhtä aikaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Similar topics
» 1290 vaihdelaatikko
» Case 1290 kytkin ja vaihdelaatikko.
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» 996 vaihdelaatikko
» DB:n vaihdelaatikko
» Case 1290 kytkin ja vaihdelaatikko.
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» 996 vaihdelaatikko
» DB:n vaihdelaatikko
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa