perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
+3
erkki
OlleK
david69
7 posters
Sivu 1 / 1
perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
onko kaikki samassa perä/laatikko/hydrauli öljy?
paljonko menee? ja mikä öljy kannattaa laiittaa että toimii? käykö monitra 10-30 esim.. tartteeko tehdä muuta kun vanhat pois ja uudet tilalle?
ulosotto ei mene pakkasella päälle rutisee vaan, leudommilla keleillä toimii. ei ole tietoa milloin viimeksi öljyt vaihdettu. traktori david brown 990 selecmatic vm69.
paljonko menee? ja mikä öljy kannattaa laiittaa että toimii? käykö monitra 10-30 esim.. tartteeko tehdä muuta kun vanhat pois ja uudet tilalle?
ulosotto ei mene pakkasella päälle rutisee vaan, leudommilla keleillä toimii. ei ole tietoa milloin viimeksi öljyt vaihdettu. traktori david brown 990 selecmatic vm69.
david69- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Vaihteisto ja tasauspyörästö on yhdessä ja samassa tilassa ja hydrauliikka käyttää vaihteiston öljyä Sopiva öljy on TOU tai STOU (traktorin yleisöljy) 10W-30. Monitra on näin ollen sopiva öljy. Öljynvaihdon yhteydessä tulee vaihteiston alla oleva luukkua avata ja siellä oleva sihti ja magneetti puhdistaa ja paperinen imusuodatin vaihtaa. Öljyä menee noin 27 litraa. Tarkemmat ohjeet saat traktorin ohjekirjasta, joten hommaa sellainen ensitilassa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
nyt on öljyt hommattu ja suodatin. nyt ei mene enää lämpimälläkään kelillä ulosotto päälle rutisee vaan. saa päälle jos sammuttaa traktorin ja sit laittaa päälle jä käynnistää niin pelaa. että onkohan tuolla nyt hajonnut/kulunut jotain niin pahasti et ei saa enää pelaamaan ilman osien vaihtoa? vai voiko öljyn vaihto auttaa? että kannattaako mennä nyt uusia öljyjä laittamaan jos joutuu ruveta purkamaan laitetta, vai minkalainen homma on?
david69- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Kun ulosoton laittaa päälle ja moottorin käyntiin, niin pysähtyykö ulosotto kuormitettuna kun kytkimen painaa pohjaan?
Polkimessa on vapaaliikkeen säätö ja kytkinasetelmassa toinen säätö, joilla molemmilla pystyy vaikuttamaan kykimen irrottamiseen. Myös kytkinpolkimen välirullan epäkeskon säätö vakuttaa ulosottokytkimen toimintaan.
Jos kytkin ei irrota edes ulosotto kuormitettuna niin siellä on voinut levy liimautua ajan myötä vauhtipyörään. Senkin voi hyvällä säkällä saada irtoamaan ilman kytkimen purkua.
Polkimessa on vapaaliikkeen säätö ja kytkinasetelmassa toinen säätö, joilla molemmilla pystyy vaikuttamaan kykimen irrottamiseen. Myös kytkinpolkimen välirullan epäkeskon säätö vakuttaa ulosottokytkimen toimintaan.
Jos kytkin ei irrota edes ulosotto kuormitettuna niin siellä on voinut levy liimautua ajan myötä vauhtipyörään. Senkin voi hyvällä säkällä saada irtoamaan ilman kytkimen purkua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
vaihteiston / hydrauliikan öljyn vaihto ja suodattimen huoltaminen ei vaikuta mitenkään kytkimen toimintaan. Testaa voimanoton kytkin siten, kun erkki on neuvonut. Öljyt voit vaihtaa koska haluat mutta se toimenpide ei saa voimanottoa kuntoon.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Mikäs on hyvä konsti että saa liimautuneen kykinlevyn irti?erkki kirjoitti:Kun ulosoton laittaa päälle ja moottorin käyntiin, niin pysähtyykö ulosotto kuormitettuna kun kytkimen painaa pohjaan?
Polkimessa on vapaaliikkeen säätö ja kytkinasetelmassa toinen säätö, joilla molemmilla pystyy vaikuttamaan kykimen irrottamiseen. Myös kytkinpolkimen välirullan epäkeskon säätö vakuttaa ulosottokytkimen toimintaan.
Jos kytkin ei irrota edes ulosotto kuormitettuna niin siellä on voinut levy liimautua ajan myötä vauhtipyörään. Senkin voi hyvällä säkällä saada irtoamaan ilman kytkimen purkua.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Laita nivelakseliin kiinni joku työkone jonka tehontarve voidaan lisätä sen jälkeen, kun traktoria on käynnistetty voimanotto päällä. Sellainen voisi olla esimerkiksi halkosirkkeli tai lumilinko. Pidä kytkinpoljin koko ajan pohjassa ja lisää kuormitusta voimanostolle (Katkaise puuta tai aja linko lumihankeen).
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Ainakin ohjekirja muistaakseni käski ennenvanhaan laittaa lootaan/perään /nostolaitteeseen hypoidiöljyä?
Voipihan se olla että muukin käy mutta semmoset mä Taaviin 850 laitoin ja siellä se on pelannu ainaki kesällä,ihmettelenkin sitä kun nykysin sitä normiöljyä käskevät?
Ainakin ennen kävi kaikkeen muuhunpaikkaan hypoidi ja sitten moottoriin ja ilmaputsariin moottoriöljy.
Itte olen laittanu laitteisiin sitä mitä kirjat käskee tai mitä jossain suositukset lukee jollei enää vanhoja laatuja ole olemassakaan.
Voipihan se olla että muukin käy mutta semmoset mä Taaviin 850 laitoin ja siellä se on pelannu ainaki kesällä,ihmettelenkin sitä kun nykysin sitä normiöljyä käskevät?
Ainakin ennen kävi kaikkeen muuhunpaikkaan hypoidi ja sitten moottoriin ja ilmaputsariin moottoriöljy.
Itte olen laittanu laitteisiin sitä mitä kirjat käskee tai mitä jossain suositukset lukee jollei enää vanhoja laatuja ole olemassakaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Jos kytkinpinta on liimautunut vauhtipyörään hiukan kuin tarra, niin siihen on Ollen kikan lisäksi pari muutakin temppua: Omasta irrotin liimautuneen ajokytkimen sillä, että laitoin ison vaihteen päälle ja puukalikan takarenkaan alle niin että rengas jäi aika tavalla alamäkeen ja köytin rautalangalla polkimen pohjaan. Seuraavana päivänä oli irronut. Siinä vikuttaa silloin kaksi asiaa: kun levystä poistuu paine, niin hyvin lievästi elastinen kytkinlevy kutistuu mikrosooppisesti, eli repii liimausta auki. Kun levyyn vaikuttaa samanaikaisesti ulkopuolinen kuorma, niin se tehostaa vaikutusta; se on hiukan kuin laastarin vetämistä irti, hitaasti vaan niin ei lähde ihoa mukaan.
Toinen kikka, jota en ole itse kokeillut, mutta olen kuullut toimivan, on uittaa kytkinasetelma polttoöljyssä. Polttoöljy on hyvin kapillaarista ainetta ja se pystyy tunkeutumaan pintojen väliin. Se ei kuulemma imeydy levyyn sen kummemmin tai aiheuta myöhemmin luistoa koska se haihtuu pois kun kytkin pääsee uudelleen käyttöön. Liotus on vaan sottainen homma koska se pitää tehdä alapuolen luukun kautta massaruiskulla ellei jostakin ylempää löydy aukkoa, josta spruuttaaminen hyvin onnistuu.
Olen kokeillut kerran tuota nivelakselilla kuormittamista, mutta silloin oli levy niin tiukassa ettei irronnut. Perään laitetiin raskas perävetokärry ja siihen veto päälle ja traktori vapaalle kytkin pohjassa. Kun kärry työnsi niin seisoin traktorin jarrulla moottorin tikahtumiseen saakka. Siinäkin on joku raja, miten kauan sopii pitää kytkintä pohjassa yhteen kyytiin, ettei kampiakselin päittäisliuskat ala vaurioitua. Minuutteja joka tapauksessa.
Toinen kikka, jota en ole itse kokeillut, mutta olen kuullut toimivan, on uittaa kytkinasetelma polttoöljyssä. Polttoöljy on hyvin kapillaarista ainetta ja se pystyy tunkeutumaan pintojen väliin. Se ei kuulemma imeydy levyyn sen kummemmin tai aiheuta myöhemmin luistoa koska se haihtuu pois kun kytkin pääsee uudelleen käyttöön. Liotus on vaan sottainen homma koska se pitää tehdä alapuolen luukun kautta massaruiskulla ellei jostakin ylempää löydy aukkoa, josta spruuttaaminen hyvin onnistuu.
Olen kokeillut kerran tuota nivelakselilla kuormittamista, mutta silloin oli levy niin tiukassa ettei irronnut. Perään laitetiin raskas perävetokärry ja siihen veto päälle ja traktori vapaalle kytkin pohjassa. Kun kärry työnsi niin seisoin traktorin jarrulla moottorin tikahtumiseen saakka. Siinäkin on joku raja, miten kauan sopii pitää kytkintä pohjassa yhteen kyytiin, ettei kampiakselin päittäisliuskat ala vaurioitua. Minuutteja joka tapauksessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Tulin David Brown Traktori Oy:n palvelukseen vuonna 1972, ja silloin oli kaikissa Selectamatic mallien ohjekirjoissa suosituksena TOU, eli traktorin yleisöljy. Implematic malleissa oli suosituksena vaihteistoöljyä GL4). Pyöränvälityksiin käskettiin laittaa SAE 80W-90, GL4 ja tämä suositus jatkui koko Selectamatic mallien elinajan. Poikkeuksena oli traktorit missä oli levyjarrut, niihin suositeltiin STOU pyöränvälityksiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
erkki kirjoitti:
Toinen kikka, jota en ole itse kokeillut, mutta olen kuullut toimivan, on uittaa kytkinasetelma polttoöljyssä. Polttoöljy on hyvin kapillaarista ainetta ja se pystyy tunkeutumaan pintojen väliin. Se ei kuulemma imeydy levyyn sen kummemmin tai aiheuta myöhemmin luistoa koska se haihtuu pois kun kytkin pääsee uudelleen käyttöön. Liotus on vaan sottainen homma koska se pitää tehdä alapuolen luukun kautta massaruiskulla ellei jostakin ylempää löydy aukkoa, josta spruuttaaminen hyvin onnistuu.
.
Tuota konstia, massaruiskulla litratolkulla löpöö kytkimeen, kytkin "irrotettuna" , konetta pyöritellen , käytin joskus tosa 1410pis jumiin, irtoomisen jälkeen litran verran jarrukliineriä perään, jälleen pyöritellen, ja ei ole auki kone ollut kytkimestä tuonkaan toimenpiteen jälkeen, eli n. 15 vuoteen.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Aivan eli oikeeta oon laittanu kun Taavi on vm:1961 850 Implematic,ja samaa oli 900 Taavissakin aikoinaa ja se tais olla 58? 59?
No hyvä et oikeet oli,ja uudempiin sitte muuta
No hyvä et oikeet oli,ja uudempiin sitte muuta
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Niin. Historiaa kummemmin tutkimatta minusta tuntuu, että farmiöljyt on myöhempien (kuin 60-luvun alku) aikojen keksintöjä. Implematicin aikoihin API GL-4 luokitettu öljy oli varmaankin parasta juuri tuollaisiin voimansiirtoihin. Ei tainnut Taavetin perässä olla hypoidipyöriä. Hypoidirakenne keksittiin (henkilö) autojen periin, kun äänettömyys ja suuri pyörintänopeus oli vaatimuksena. Siellä ei enää normaali vaihteistoöly kestänyt, kun keksinnön haittapuolena tuli toistensa suhteen liukuva hammaskosketus. Tähän tarkoitukseen kehitettiin voimakkaammin lisäaineistettu, ankarasti kissanpissalle haiseva GL-5 eli myös hypoidiöljyksi puhuteltu. GL-5 saattaa saada aikaan odottamattomia asioita laatikoissa mitä ei ole suunniteltu sille, kuten synkoronoinnin toimintahäiriöitä tai materiaalien (tiivisteet, jotkut metallit jne) rikkoutumisia. Mutta ehdottomasti GL-4 särkee tehokkaammin paikkoja, mitkä on tarkoitettu GL-5 voidelluksi.
Hauskaa joulua kaikille
Hauskaa joulua kaikille
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
GL-5 saattaa olla liian liukasta ( ei synkrot jarruttele nopeuseroja) , tai tahmaavaa (eli pyörittääkin mukana liian tehokkaasti, ja kytkentä on sitten mitä on ), tapauksesta riippuen, jos suunniteltu GL4selle, samoin päinvastoin.....
Eli senaikaisia vaatimuksia "parempaa" öljyä ei välttämättä kannata laittaa
Eli senaikaisia vaatimuksia "parempaa" öljyä ei välttämättä kannata laittaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Juuri näin ja lisäksi useimmat EP lisäaineet ovat rikkiä sisältäviä yhdisteitä, jotka sopivissa olosuhteissa syövyttävät kupariseoksia, siis pronsseja ja messinkejä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Jep GL luokitustahan en tiiä mutta eikös se Taavin perärattaat ole samanlaiset kuin minkä tahansa auton?
Eli on tuuttikartio ja pienet tasauspyörät,olisko sitten paremman tarttuvuuden ja pintapainee takia haluttu sitä hypoidia?
semmosat olen kahessa Taavissa tavannu ja semmosta laitoin,TOSIN empä muista että mitä GL luokkaa oli.
Ompa noita kaikenmoisia öljyjä mut semmosta oon kaadellu mitä ohjekirja antaa tai sitten jostain muualta on selville saanu.
Jännä homma on se että IH Mc Cormikissa taas on nostolaitteessa erikseen normi mineraaliöljy,liekö syynä JUURI se kun se on erikseen eikä niin että Taavissahan kiertää samaöljy nostolaitteessa sunmuussa??
No nykykäytössä ei mullakaan ole paljoa merkitystä kun en tulipalopakkasella aja kummallakaan ja Taavin riepulla vaan kesällä,pääasia on että öljyä kummiskin jokapaikassa ON tai sitte tuleepi kallita remontteja!
Eli on tuuttikartio ja pienet tasauspyörät,olisko sitten paremman tarttuvuuden ja pintapainee takia haluttu sitä hypoidia?
semmosat olen kahessa Taavissa tavannu ja semmosta laitoin,TOSIN empä muista että mitä GL luokkaa oli.
Ompa noita kaikenmoisia öljyjä mut semmosta oon kaadellu mitä ohjekirja antaa tai sitten jostain muualta on selville saanu.
Jännä homma on se että IH Mc Cormikissa taas on nostolaitteessa erikseen normi mineraaliöljy,liekö syynä JUURI se kun se on erikseen eikä niin että Taavissahan kiertää samaöljy nostolaitteessa sunmuussa??
No nykykäytössä ei mullakaan ole paljoa merkitystä kun en tulipalopakkasella aja kummallakaan ja Taavin riepulla vaan kesällä,pääasia on että öljyä kummiskin jokapaikassa ON tai sitte tuleepi kallita remontteja!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
Traktorin yleisöljy, TOU (Tractor Oil Univeral) kehitettiin aikanaan nimenomaan sopivaksi koneisiin joissa vaihteistoöljy toimii myös hydrauliikka öljynä. Tämä öljy on ominaisuuksiltaan lähellä moottoriöljyä (sopii siis myös moottoriin), mutta lisäksi siinä on vaihteistoluokitus (GL 4). Kun sitten tuli levyjarrut ja pikavaihteet joissa oli messinkisiä kitkapintoja, tarvittiin lisäominaisuuksia kitkapintojen toiminnan vuoksi. Tällöin tuli markkinoille uusi yleisöljy, STOU (Super Tractor Oil Universal) missä oli edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi kitkapintojen kanssa yhteensopivuus. Yleisöljy on tarpeen niissä koneissa joissa on esiohjattu hydrauliikkajärjestelmä, koska vaihteistoöljyn kalvo saattaa olla liian sitkeä. Lisäksi tarvittiin öljy jonka viskositeetti (paksuus) oli tarpeeksi, mutta ei liian suuri, eri lämpötiloissa. Sopiva viskositeetti Suomen oloihin havaittiin näin olevan 10W-30. Hypoidivaihteistossa on pienen vetopyörästön keskilinja alempana, kuin lautaspyörän keskilinja. Tämä ratkaisu vaatii erikoisöljyn, hypoidiöljyn käyttöä. Ratkaisu tehtiin sen vuoksi, että voitiin tehdä henkilöautoja pienemmällä maavaralla. Yhtään traktoria en ole havainnut missä olisi hypoidipyörästö.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Similar topics
» 990 selecmatic
» Perä rallattaa
» Oisko perä jumissa
» DB 880 Selectamatic perä jumissa?
» 990 hydrauli säätimet?
» Perä rallattaa
» Oisko perä jumissa
» DB 880 Selectamatic perä jumissa?
» 990 hydrauli säätimet?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa