Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
+2
outsider
mercstang
6 posters
Sivu 1 / 1
Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Morjens. Eli tuollainen otsikossa mainittu nelikko kaipaa tiivistesarjoja jarru- ja kytkinpääsylintereihin. Marjakankaalla on kaksi erilaista settiä tarjolla, osaako joku sanoa kumpi noista sopii tähän.
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=45877&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=29636&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47
Melkei kaikkea muuta tuosta on tullutkin jo rassattua (n. 7000h tuntia mittarissa). Tästä varmaan tarvii irroittaa tuo kojelauta, että nuo pääsee vaihtamaan, onko niksejä tähän? Syöttöpumppuun tilaan samalla tiivistesarjan, akseleiden o-renkaat nähneet parhaat päivänsä. Tähän täällä olikin hyvä ohje jossakin...
Eka postaus tällä foorumilla, taavetteja ja vain ainoastaan taavetteja vuodesta -58 (muistaakseni)
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=45877&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=29636&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47
Melkei kaikkea muuta tuosta on tullutkin jo rassattua (n. 7000h tuntia mittarissa). Tästä varmaan tarvii irroittaa tuo kojelauta, että nuo pääsee vaihtamaan, onko niksejä tähän? Syöttöpumppuun tilaan samalla tiivistesarjan, akseleiden o-renkaat nähneet parhaat päivänsä. Tähän täällä olikin hyvä ohje jossakin...
Eka postaus tällä foorumilla, taavetteja ja vain ainoastaan taavetteja vuodesta -58 (muistaakseni)
Viimeinen muokkaaja, mercstang pvm Pe Toukokuu 23 2014, 08:37, muokattu 2 kertaa
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Tervetuloa foorumille täällä on mukavaa porukkaa ja neuvoja jaetaan jos osataan.
Toki tuolla DB-kokemuksella mikä sinulla on niin uskon että hyviä neuvoja löytyy sinultakin.
Sehän tämän foorumin hyvä puoli onkin että aina joku osaa neuvoa.
Paljon on myös kiinnostus ja arvostus taavetteja kohtaan noussut tämän foorumin ja oman kerhon myötä.
Tuosta tiivistesarjasta sanoisin että tuo halvempi versio sopii.
Itse vaihdoin 1594:een vuosi sitten tiivisteet ja muistaakseni tuo pieni sininen siinä oli mukana .
Kojelauta tosiaan ensin itri: ratti,kaasuvipu,sähköjohtoliittimet .kierroslukumittarin vaijeri, 2 pulttia molemmin puolin siinä nyt joitain juttuja.
Jos ratti lähtee helposti niin vartissa on kojelauta irti.
On nähty rälläköintiäkin kun ei ole viitsitty perhtyä irroittamiseen
Toki tuolla DB-kokemuksella mikä sinulla on niin uskon että hyviä neuvoja löytyy sinultakin.
Sehän tämän foorumin hyvä puoli onkin että aina joku osaa neuvoa.
Paljon on myös kiinnostus ja arvostus taavetteja kohtaan noussut tämän foorumin ja oman kerhon myötä.
Tuosta tiivistesarjasta sanoisin että tuo halvempi versio sopii.
Itse vaihdoin 1594:een vuosi sitten tiivisteet ja muistaakseni tuo pieni sininen siinä oli mukana .
Kojelauta tosiaan ensin itri: ratti,kaasuvipu,sähköjohtoliittimet .kierroslukumittarin vaijeri, 2 pulttia molemmin puolin siinä nyt joitain juttuja.
Jos ratti lähtee helposti niin vartissa on kojelauta irti.
On nähty rälläköintiäkin kun ei ole viitsitty perhtyä irroittamiseen
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Minulla on ollut kalliimman näköiset sarjat (ilman kuulaa ja sinistä) 1394 -84:ssä. Saattaa se halvempikin käydä. Marjakankaalle kun pirauttaa, niin löytynee varma tieto.Syöttöpumpun akselin o-renkaat on helpot vaihtaa.Siellä on vain kaasuvivuston ja rungonvälillä jousi jolla on kolme kiinnitypaikkaa. Kantta täytyy varovasti raottaa ja kurkkia miten jousi on. Omassa koneessa se oli lähimpänä akselia olevassa reiässä. Akselin voi painaa kannesta läpi, jos ei mahdu jousta irrottamaan. Pysäyttimen puolella ei ole mitään kiini. Asentaessa katsoo että pysäytinakselin nappi osuu haarukkaan
kuvakin taitaa löytyä syöttöpumpun jousi
sylinteri P5231139
kuvakin taitaa löytyä syöttöpumpun jousi
sylinteri P5231139
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Kurkkasin tuonne Davidbrownparts-sivuille.
Sen mukaan vm1985 eteenpäin sopis tuo halvempi sarja.
Sen mukaan vm1985 eteenpäin sopis tuo halvempi sarja.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Kiinnostaa tietää, onhan koneessa aina käytetty vain LHM öljyä kytin ja jarru sylintereissä. Pienikin määrä jarrunestettä vaurioittaa tiivisteet. Jos järjestelmässä on ollut jarrunestettä, tulee kaikki putket huuhdella kunnolla ja järjestelmät täyttää LHM öljyllä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Yritinkin tuossa jo soitella Marjakankaalle ja varmistaa tuota settiä, ei vastannut joten heitin mailia, eiköhän se siitä... Niin ja jep, eihän siellä tietenkään ole niitä vihreitä ollut sisällä ainakaan kymmeneen vuoteen, yllättävän pitkään kestivät kuitenkin?
Itse olen isännän kaverina muttereita väännellyt -70 luvun alusta ja ensimmäinen taavetti tosiaan on taloon tullut joko ihan -60 luvun alusta tai jopa -50 luvun puolella. Hassua sinänsä, että verkua olivat silloin haaveilleet mutta eipä niitä Kajaaniin mistään silloin ollut saatavilla ja joku olis ehdottanut taavettia ja loppu on historiaa... Ei ole kuulemma tarvinut katua. Nyt olis haussa edellämainitulle kaveri halontekokoneen pyöritykseen ja potunpanoon, taavetteja vain aika vähän tarjolla ~80 luvun alun kieppeiltä. Joutuuko tässä sekaantumaan toisenmerkkiseen?
Itse olen isännän kaverina muttereita väännellyt -70 luvun alusta ja ensimmäinen taavetti tosiaan on taloon tullut joko ihan -60 luvun alusta tai jopa -50 luvun puolella. Hassua sinänsä, että verkua olivat silloin haaveilleet mutta eipä niitä Kajaaniin mistään silloin ollut saatavilla ja joku olis ehdottanut taavettia ja loppu on historiaa... Ei ole kuulemma tarvinut katua. Nyt olis haussa edellämainitulle kaveri halontekokoneen pyöritykseen ja potunpanoon, taavetteja vain aika vähän tarjolla ~80 luvun alun kieppeiltä. Joutuuko tässä sekaantumaan toisenmerkkiseen?
Viimeinen muokkaaja, mercstang pvm Pe Huhti 25 2014, 21:13, muokattu 1 kertaa
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Halkokoneen ja pottukoneen eteen on 60-luvun loppupuolen hytitön selecta hyvä valinta, siis kun osuu kohdalle hyväkuntoinen yksilö. Sopivan hintaisia ovat nykyään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
No niin, Marjakankaan Juhan mukaan mukaan tuo tiivistesetti vaihtuu -85 runko-/valmistenumerolla #11504378, eli tuo ja suuremmat käy se halvempi setti ja meikäläisen tuurilla #11140... täytyy investoida noihin kalliimpiin. No kunhan saa, ei nämä vielä maata kaada...
Tuo meidän halkosilppuri Palax ks35s booster ottaa yllättävän paljon tehoa halkoessa vähän sitkeämpiä pölkkyjä palasiin, monta kertaa tuokin 1394:n on sammunut kuin saunalyhty, no tietty iso perä päällä pienillä kierroksilla ettei tarvi huudattaa. Eipä sillä kyllä tuollainen selecta varmaan riittäisi...
Tuo meidän halkosilppuri Palax ks35s booster ottaa yllättävän paljon tehoa halkoessa vähän sitkeämpiä pölkkyjä palasiin, monta kertaa tuokin 1394:n on sammunut kuin saunalyhty, no tietty iso perä päällä pienillä kierroksilla ettei tarvi huudattaa. Eipä sillä kyllä tuollainen selecta varmaan riittäisi...
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Jaa sattu olemaankin alkupään 1394 sinulla.
Jos 1394 meinaa olla liika pieni klapin tekoon ,eikä sopivaa taavettia löydy niin joutuukin mennä yli 100 heppaiseen valmettiin.
Sen verran riski 1394 on.Toki pikkukierroksilla sitkeys ei vielä pääse esiin.
Kyllä 990 imple ja 990 selecta hitaammalla ulosototolla ja kunnon kierroksilla on aika sitkeitä .Ei mene paljoa löpöä.
Tuollainen pikkukierroksilla pyörittely päiväkausia on tosi myrkkyä moottorille.
Ja hämmästyyttävää että juuri noissa kevyissä klapihommissa on mennyt kampiakseleita.
Jos 1394 meinaa olla liika pieni klapin tekoon ,eikä sopivaa taavettia löydy niin joutuukin mennä yli 100 heppaiseen valmettiin.
Sen verran riski 1394 on.Toki pikkukierroksilla sitkeys ei vielä pääse esiin.
Kyllä 990 imple ja 990 selecta hitaammalla ulosototolla ja kunnon kierroksilla on aika sitkeitä .Ei mene paljoa löpöä.
Tuollainen pikkukierroksilla pyörittely päiväkausia on tosi myrkkyä moottorille.
Ja hämmästyyttävää että juuri noissa kevyissä klapihommissa on mennyt kampiakseleita.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Ei se 1394 ole alitehoinen klapikoneen edessä. Vika on siinä, että käytät moottoria lähes tyhjäkäynnillä. Ei mikään moottori silloin anna paljoakaan tehoja ja vääntömomenttia. Kyllä moottorissa täytyy olla kierroksia jotta se toimisi kunnolla. Tyhjäkäynnillä ei saa aikaan muuta, kun sylinteriseinämien lasittumisen, savutuksen ja öljynkulutuksen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Parempi 1500rpm kevyellä kuormalla kuin 750rpm ..... Tehokin silloin jo varmaan enemmän kuin kolminkertainen....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
OlleK kirjoitti:Ei se 1394 ole alitehoinen klapikoneen edessä. Vika on siinä, että käytät moottoria lähes tyhjäkäynnillä. Ei mikään moottori silloin anna paljoakaan tehoja ja vääntömomenttia. Kyllä moottorissa täytyy olla kierroksia jotta se toimisi kunnolla. Tyhjäkäynnillä ei saa aikaan muuta, kun sylinteriseinämien lasittumisen, savutuksen ja öljynkulutuksen.
Ihan oikeassa olet, 1394:ssa tehoa piisaa todellakin aivan tarpeeksi halontekoon ja on tuo riittänyt kaikkeen muuhunkin tähän asti... Kone pyörii n. 1200-1300rpm halkoja tehdessä, eli ei ihan tyhjäkäynnillä kuitenkaan. Koneen hyytyessä halottavana on ollut ISO ja kiero pölkky kuuteen osaan.
Toiseksi koneeksi kävin reilu viikko sitten katsomassa yhtä nettikoneessa vieläkin myynnissä olevaa 1390:stä Kestilässä, tämä oli todella kaukana siitä mitä ilmo ja puhelinkeskustelut antoivat odottaa.
Matkahuolto toi tänään hilut Marjakankaalta, saa nähdä ehtiikö viikonlopun aikaan rassaamaan...
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?
Syöttöpumpun tiivistäminen suoritettu, tosin koppa piti aukaista toistamiseen, tuli näemmä jousi toisesta päästä ekalla kerralla väärään paikkaan. Otin kuvia purun aikana ja kuvittelin niistä näkyvän kaikki, mutta eipäs tietenkään näkynyt oikean reiän paikka levyssä. Laitoin jousen alimpaan reikään ja 200 kierrosta jäi uupumaan koneen kierroksista, no tämä oli pian korjattu. Purin sitten kojelaudan ja huolsin ensin kytkimen sylinterin, helppo rasti. Seuraavaksi vuorossa jarrusylinterit. Viimeistä tiivistesarjaa Marjakankaan pussista ei löytynyt, mitä hittoa, oli jäänyt jälkitoimitukseen. En tietenkään lukenut lähetyslistaa tarkkaan, kyllähän se siellä mainittiin. Pussissa oli sen verran muutakin roinaa, etten puuttuvaa huomannut. No nyt joutuu purkamaan kaikki vielä toistamiseen, tätä rassaamisen riemua...
mercstang- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa