1294 turbottaminen
5 posters
Sivu 1 / 1
1294 turbottaminen
Tuli tuossa mieleen että onko tuossa moottorissa mitä eroavaisuuksia isoveljeen muuta kuin ahtimen puuttuminen? Onko perusmoottorissa tai voimansiirrossa jotain eroa? Mikäli tuon haluaa ahtaa niin käykö nuo 139x ahdinromppeet suoraan? Mitään varsinaista tarvetta/järkeä ei tuossa hommassa olisi, kunhan harrastemielessä pohdiskelen.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 turbottaminen
1294 moottorin iskunpituus on 12 mm lyhempi, kuin 1394:sen. Tämä vaikuttaa moottorin iskutilavuuteen, syöttömäärään ja syöttöpumpun ajoituksen. Kaikki turbotetut David Brown moottorit ovat pitkäiskuisia (kuten 1394). 1394 moottorityyppi on 4/49 ja 1394:sessa on 4/55 moottori. 1394 turbon kamppeet sopivat todennäköisesti pakosarjan päälle, mutta konepeitossa oleva pakoputken reikä on väärässä paikassa ja imusarja saattaa aiheuttaa ongelmia ahtoputkea sovitettaessa. Pääasialliset erot moottoreiden välillä on kampiakseli ja männät ja lisäksi on 1394 mallissa vahvempi kytkin. Vaihteisto on sama, joten siinä suhteessa ei ole ongelmia.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1294 turbottaminen
Kylläkait minunkäsittääkseni 1294 moottori on pääpiirteittäin ihan sama kun 1394 moottori turboa lukuunottamatta,alkupään 1290 oli sitten lyhempi-iskuinen...1490 ja 1494 on sitten paksumpikampinen
Vierailija- Vierailija
Vs: 1294 turbottaminen
Kaikissa 1290 ja 1294 mallien moottorit ovat lyhytiskuisia, minkä vuoksi kampiakseli ja männät ovat erilaiset, kuin 1390 ja 1394 malleissa. 1290 ja 1294 moottori on sama, kuin 990 moottori ja 1390 ja 1394 moottori on sama, kuin 995 / 996 moottori.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1294 turbottaminen
Tuotatuota... Konedatahan ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta sen mukaan 1290:ssä vain 80-81 on tuo 3,2-litrainen AD4/49 ja heti sitten 81:stä eteenpäin 3,6-litrainen AD4/55, sama kuin 1390:ssä. Ja tilavuus pysyi sen mukaan samana 3,6 litrana sitten 1294/1394:ssä. Kuinkahan tuo nyt on?
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1294 turbottaminen
Kyllä minunkin "Brobuskat" väittäis että 1294 ja 1394 olis 3,6litran koneella.
Omakohtaista kokemusta ei ole 1294 senverran harvinainen.
1394 :ssa turbon vahvistetut männät.
Mutta tyydyn kyllä Ollen vastauksiin.
Konedatan tietoihin en ihan 100% luota.
Omakohtaista kokemusta ei ole 1294 senverran harvinainen.
1394 :ssa turbon vahvistetut männät.
Mutta tyydyn kyllä Ollen vastauksiin.
Konedatan tietoihin en ihan 100% luota.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 turbottaminen
Juu, kyllä konedatan tiedot pitää paikkansa. Sitä en tiedä että onko 1294 ja 1394 moottoreissa muuta isompaa eroa kuin turbottomuus/turbollisuus, mutta 1394 on joka tapauksessa miedosti ahdettu, joten sinä ei ole paksua kampea 1490/1494 tapaan.
Ahtamisen myötä yleensä muutetaan myös ruiskutusmäärää ja ennakkoa, joten pelkkä ahtimen lisääminen ei välttämättä paljonkaan vaikuta moottorin tehoon.
Ahtamisen myötä yleensä muutetaan myös ruiskutusmäärää ja ennakkoa, joten pelkkä ahtimen lisääminen ei välttämättä paljonkaan vaikuta moottorin tehoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 turbottaminen
Hämmennetään vielä.
Case-traktorin infon mukaan toukokuussa 1981 1290:iin on tullut 3,6 litran kone ja toukokuussa 1982 parikytkin.
Case-traktorin infon mukaan toukokuussa 1981 1290:iin on tullut 3,6 litran kone ja toukokuussa 1982 parikytkin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 turbottaminen
Tämähän on herättänyt vilkasta keskustelua. Mistäpäin moottoria tuon moottorin koodin löytää? Voisin varmistaa mikä pata tuossa on.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 turbottaminen
Moottorin tyyppi on ainakin vanhemmissa DB:ssä stanssattuna alumiiniseen tyyppikilpeen ja myös moottorin lohkoon tasaiseen kohtaan, joka jää nasevasti täsmälleen ohjaustehostimen pumpun taakse.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 turbottaminen
220007-8 ainakin Case-traktorin tiedotteen mukaan pitäis olla tyyppi.
Uskoisin että lohkon ainut ero 1394 lohkoon on öljyn lähtö-ja paluuputken reiät turbon voiteluun.
Mutta nehän voi porata lohkoon tai ottaa voitelun lähtö T-haaralla paineanturin reiästä ,paluuputki ??
Joskus aina tulee "ropleema" joka pitää selvittää perin pohjin
Uskoisin että lohkon ainut ero 1394 lohkoon on öljyn lähtö-ja paluuputken reiät turbon voiteluun.
Mutta nehän voi porata lohkoon tai ottaa voitelun lähtö T-haaralla paineanturin reiästä ,paluuputki ??
Joskus aina tulee "ropleema" joka pitää selvittää perin pohjin
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 turbottaminen
Noh,olkoon sitten lyhytiskuinen mutta olen tehny moottoriremontin 1290 vm -82 ja 1294 vm 1984 ja molempiin kävi 1390 männät ...minunkäsittääkseni se ei lähtisi käyntiin noilla männillä jos olisi lyhytiskuinen.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1294 turbottaminen
Koitin katsella moottorista merkintöjä mutta laihoin tuloksin. Ainoa valussa oleva numero löytyi koneen vasemmalta puolelta mutta se oli siinä kehdossa. Tehostajan pumpun taakse en nähnyt, kuormaaja peittää melko tehokkaasti näkyvyyden. Pitääkö turbon öljynpaluu saada öljypohjaan pinnan alapuolelle vai voiko paluun tehdä mihin vain?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 turbottaminen
Turbon paluuöljyputken alapää tulee 1394:ssa lohkon alareunaan keskelle vasemmalla puolen moottoria.
1294:ssakin lienee "kyhmy" siinä kohtaa.
Siihen vain reikä ja jenka,,,
1294:ssakin lienee "kyhmy" siinä kohtaa.
Siihen vain reikä ja jenka,,,
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1294 turbottaminen
Katselin ohjekirjaa. Siellä kerrotaan että 1194, 1294, 1394 sekä 1494 kaikissa on sama poraus ja isku. 1194 ja 1294 puristussuhde on 17:1 ja noissa kahdessa isommassa 16:1. Kytkin noissa pikkuveljissä on 280mm ja isommissa se oli jotain reilut 300mm.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 turbottaminen
Monesti on juuri noin, että vapaastihengittävissä on hiukka korkeampi puristusssuhde, tai sanotaanko niin päin, että turbokoneissa on usein hieman madallettu rustistusta. Nakutuksen kanssa sillä lienee jotain tekemistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa