1294 vetovastustunnustelija
3 posters
Sivu 1 / 1
1294 vetovastustunnustelija
Minkälainen tiiviste on traktorin päässä tuossa korvakkeessa, johon työntövarsi kiinnittyy? Kuinka paljon korvakkeen kuuluu liikkua kuormituksen alla? Tuossa akselilla on joku irtonainen tiivisteenjämä ja tuntuu että tuo korvake liikkuu melko paljon eteen-taakse suunnassa. Olisiko jousi rikki tai kuoleentunut?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Pituussuunnassa sen ei pitäisi käsivoimin liikkua ollenkaan, siellä on niin jäykät jouset vastassa. Kai se purkautuu aika helposti että näkee mitä sisuskaluille kuuluu. Siinä läpiviennissä taitaa olla 0-rengas tms, yksinkertainen tiiviste. Sen kyllä näkee kanssa kun aparaatin päästää palasiksi.
Vetovastustunnistelun vaijeri pitää irrottaa ja sitten neljä pulttia korvakkeen laipasta. Laipan jatkeena oleva holkki voi olla hiukan jumissa poraukseensa, joten kun pultit on auki niin kannattaa kokeilla jotain taljalla vedon tapaista työntövarren korvakkeen tapista. Jos lyö terävää kiilaa laipan ja pesän väliin, voi saada laipasta korvakkeen lohkeamaan. Nimimerkki kokemusta on. Kulunut osa löytyy sitten osaa tutkimalla.
Vetovastustunnistelun vaijeri pitää irrottaa ja sitten neljä pulttia korvakkeen laipasta. Laipan jatkeena oleva holkki voi olla hiukan jumissa poraukseensa, joten kun pultit on auki niin kannattaa kokeilla jotain taljalla vedon tapaista työntövarren korvakkeen tapista. Jos lyö terävää kiilaa laipan ja pesän väliin, voi saada laipasta korvakkeen lohkeamaan. Nimimerkki kokemusta on. Kulunut osa löytyy sitten osaa tutkimalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
En ole käsipelillä kokeillut. Kone kiinnitettynä tuntuisi liikkuvan melko reilusti. Täytyy tutustua tarkemmin kun pääsee lumihommista eroon.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Jos sieltä katkeaa kulunut pidäkkeen tappi, voi koko roska pulpahtaa ulos valun porauksesta. Käytä työntövartta irti ja kokeile tyrkkiä sitä rekkaraudalla. Jos tuntuu jämäkältä niin tuskin löytyy mitään sisältäkään. Siinä taitaa olla kolmeasentoinen jäykkyyden säätövipukin? Kai sen asento jotain vaikuttaa?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Siinä korvakkeen yläpuolella lienee vipukahva, jossa on 3 asentoa
1410 koneen kirja kertoo tuollaisia voimia eri asennoille ( 1494 kirjasta en katsonut )
Asento A, vipu takaa katsottuna oikealle Puristus ( eli työntö korvaketta kohden ) 2700 kp ( kilopondia ? ) veto 1500 kp
Asento B, vipu ylöspäin, Puristus 1350 kp - veto 725 kp
Asento C, vipu vasemmalle käännettynä 900 kp ja 500 kp
Eli ei ihan pikkuvoimin liiku mihinkään.
Jos liikkuu käsivoimin, siellä on jotain vialla / rikki / kiinnitysmutteri irtoamassa tms muuta.
1410 koneen kirja kertoo tuollaisia voimia eri asennoille ( 1494 kirjasta en katsonut )
Asento A, vipu takaa katsottuna oikealle Puristus ( eli työntö korvaketta kohden ) 2700 kp ( kilopondia ? ) veto 1500 kp
Asento B, vipu ylöspäin, Puristus 1350 kp - veto 725 kp
Asento C, vipu vasemmalle käännettynä 900 kp ja 500 kp
Eli ei ihan pikkuvoimin liiku mihinkään.
Jos liikkuu käsivoimin, siellä on jotain vialla / rikki / kiinnitysmutteri irtoamassa tms muuta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Käytin äaken työntövarren irti. Vipu jäykimmässä asennossa tuo liikkuu käsin vajaat 10mm ilman suurempaa voimankäyttöä. Myös sivusuunnassa tuossa on klappia. Täytyy tutkia lisää. Jos joltain löytyy tuota murikkaa purkuosana niin laita viestiä.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Irrota vaijeri korvakkeesta, avaa ne neljä pulttia jotka pitää systeemiä koossa ja vedä ulos korvake niin näet mikä sitä vaivaa.
Kokonaisen käytetyn systeemin löydät todennäköisesti Järviseudun traktorista Alajärveltä.
Kokonaisen käytetyn systeemin löydät todennäköisesti Järviseudun traktorista Alajärveltä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Täytyy tutkia syvällisemmin kun talvi helpottaa ja ei tarvitse varautua lumitöihin.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Otin tuon auki. Paketin kasassa pitävä tappi on poikki eli betovastuksen jouset eivät ole olleet käytössä ollenkaan. Täytyy katsoa saisiko tapin tehtyä kovasta pultista. Lisäksi kaulalla oleva liukulaakeri on kulunut ja tiiviste on sohlona. Mistäköhän ne löytäisi? Voi olla mielenkiintoinen kasattava. Jos katsoin oikein niin paketti pitäisi saada puristettua kasaan että romut saa nippuun.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
On yhden korjannut tekemällä sen tapin kovasta pultista. Siinä oli käynyt niin, että työntövarren korvakkeessa oli ollut jotain vähän tanakampaa kiinni ja se oli vääntänyt korvaketta poikittain niin että oli tapit katkenneet. En muista että jousta olisi tarvinnut paljokaan puristaa että uuden tapin sai paikalleen. Purkuosia varmaankin löytyy, mutta laakerin saattaisi joku sorvari tekaista uuden kun olisi hieman mittoja. Varmaan siinä 0 -rengastiivistyskin toimii aikansa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Täytyy hakea kova pultti ja yritetään sillä. Onkohan tuo tappi alunperin saman pituinen kuin tuo päätyrengas on vai pitempi?Katselin että 55/50mm liukulaakerin pitäisi osua lähelle. Niitä luulisi löytyvän. Kaventaa vain sopivaksi. Tiiviste on jokin erikoinen. O-rengas voi pysyä kehnosti paikallaan. Otan romut kainaloon ja käyn tiivistekeskuksessa jos kävisi tuuri.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Siellä valussa on urat, joihin tapin päät menee estämään korvakkeen kiertymistä laakerin ympäri. En muista tarkkaan, mutta jotain 10 mm tai sinne päin ne tapin päät törröttää ulos siitä renkaasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Kiitos tiedosta. Niitä uria katselin ja nyt selvisi niiden tarkoitus.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Saattoi olla että urat oli hiukan kapeammat kuin mitä se reikä on on renkaassa ja akselissa, että tappien kylkiä pitää hiukan tasoittaa hiomalla ennen kuin suostuvat menemään uriin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 vetovastustunnustelija
Tapiksi hain tuumakokoisen 12.9 pultin, jonka kierteetön osuus on juuri oikean kokoinen. Laakeriksi tuli millikokoinen 50/55. Se on ulkohalkaisijaltaan aavistuksen liian pieni. Sisämitta tuntuu sopivalta. Laitoin lukitteella kiiinni. Ensimmäinen liimaus epäonnistui, vanha liima (yli 15v)? Hain uuden purkin. Toivottavasti pysyy. Laakeri oli viitisen milliä liian leveä, kavensin sopivaksi. Tiiviste on tulossa pihlajaniemeltä.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Similar topics
» D-B 1294 sähkövikaa....
» 1294 laturi
» 1294 liekkihehku
» 1294 Polttoainetankin korvausilma
» 1294 turbottaminen
» 1294 laturi
» 1294 liekkihehku
» 1294 Polttoainetankin korvausilma
» 1294 turbottaminen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa