1294 Polttoainetankin korvausilma
+8
erkki
Tessu
jusape
otsoni
1690 metsä
Paulig
OlleK
sopanja
12 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
1294 Polttoainetankin korvausilma
Pitää melkoisen suhauksen ja korinan kun avaa polttoainetankin korkin ajon jälkeen. Kone sinänsä toimii normaalisti. Onko tässä joku huohotusputki tankeille vai pitäisikö korvausilman tulla korkin raosta? Täyttöputki on hytin etunurkassa ja tankit hytin alla molemmilla puolilla.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Varmista, että oheisen linkin kuvassa img 108 ja sivulla 3-44 näkyvät huohotinletkut ovat auki https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUC1lWVRSSDBKYlk
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Putki on auki kun puhalsin. Putken toinen pää tulee tuohon täyttöputkeen korkin alapuolelle. Voiko tarvikekorkki olla liian tiivis?
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
jos siinä on huohotinputki erikseen, eikai korkin välistä tarvitse enää mitään ilmankiertoa olla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Isommissa Taavetissa on ainakin kummastakin tankista oma huohotinputki konepellin alle lämmityslaitteen ilmanotto systeemin lähettyville.
Näissä on kyllä tankkausputki kopin takana
Tuosta pienemmästä en tiedä onko eri systeemi
Näissä on kyllä tankkausputki kopin takana
Tuosta pienemmästä en tiedä onko eri systeemi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
1690 metsä, mainitsemasi tankkien huohotinratkaisu löytyy 90-sarjan (1190, 1290, 1390, 1490, 1690, 1690T) koneista joissa on täyttöputki takana. Klikkaa lähettämäni linkkiä, jolloin saat näkyviin 94-sarjan (1294, 1394, 1494, 1594, 1694) huohotin ja näissä on tankkausputki edessä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Ei aukene tuo linkki mun koneella, mutta se ei ole mulle mitenkään tärkeä
94 sarjassa on ilmeisesti olut kahta käytäntöä, kun mulla oli aikoinaan Case internationaali 1594 siinäkin oli tuo edellä mainitsemani
tankinhuohotus systeemi ja tankkausputki takana
94 sarjassa on ilmeisesti olut kahta käytäntöä, kun mulla oli aikoinaan Case internationaali 1594 siinäkin oli tuo edellä mainitsemani
tankinhuohotus systeemi ja tankkausputki takana
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Jos ei linkki aukea klikkaamalla, kopioi linkki osoitekenttään
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Kyllä se tarvikekorkki voi olla liian tiivis. Korkin kautta tuon rakenteen täytyy huohottaa. Jos haluaa ratkaisun jossa löpöt pysyy jyrkässäkin alamäessä tankissa on tiivis korkki silloin paikallaan. Huohotukselle voi tehdä olemassa olevista letkuista haaran ylemmäs tuulilasin alareunan tasolle.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
OlleK kirjoitti:1690 metsä, mainitsemasi tankkien huohotinratkaisu löytyy 90-sarjan (1190, 1290, 1390, 1490, 1690, 1690T) koneista joissa on täyttöputki takana. Klikkaa lähettämäni linkkiä, jolloin saat näkyviin 94-sarjan (1294, 1394, 1494, 1594, 1694) huohotin ja näissä on tankkausputki edessä.
Emännyksen valkoinen CASE 1494 -85 + etukuormaaja VILSKE 1405 , tankkausputki on kyllä takana.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Jos katsoin oikein niin tankeista konetilaan lähtevän putken pää menee oikealla puolella hehkun säiliölle ja vasemmalla puolella suuttimien paluulinjaan. Mitään huohotusputken avointa päätä en löytänyt konetilasta tai muualta.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:52, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Hyvin pulputti eli putki on auki tankkiin saakka.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:52, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Huohotus on kuin OlleK:n linkissä näytetään. Ilma vaihtuu korkin kautta. Tankatessa säiliöt alkaa täyttyä alakautta ja silloin ilma pääsee huohotinputkea pitkin pois. Kun tankit on täpösen täynnä korkkia myöten, huohotinputkikin on täynnä.Korvausilma tulee korkin kautta ja tankin vajetessa pääsee taas asianmukaiseen paikkaan. 1394:ssa (-84) sama systeemi. 1694 (-85) tankataan takakautta, huohotus jossain? 1690 tankataan takakautta, huohotus molemmista tankeista tuulilasin alareunaan konepellin alle.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Su Maalis 07 2021, 14:53, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
sopanja kirjoitti:Jos katsoin oikein niin tankeista konetilaan lähtevän putken pää menee oikealla puolella hehkun säiliölle ja vasemmalla puolella suuttimien paluulinjaan. Mitään huohotusputken avointa päätä en löytänyt konetilasta tai muualta.
Se lie paluulinja, Imulinja lähtee tankkien välisestä yhdysputkesta traktorin alta, kutakuinkin keskilinjalta.
1390 koneissa ainakin huohotinputken päät on siinä ohjaamon etuseinässä, konepellin alla, ohjaamon ilmansuodattimen molemmin puolin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Tein korkin tiivisteeseen keskelle korkkia pienen reiän, jospa huohottaisi siitä. Mikäköhän tuohon tuli eilen. Laitoin koneen käymään kylmästä katoksessa. Pyöri tyhjäkäynnillä jonkun aikaa normaalisti. Sitten kuuntelin että käynti muuttui. Menin katsomaan niin kävi huonosti ja työnsi mustaa putkesta eikä vastannut kaasuun. Sammutin koneen ja starttasin. Lähti normaalisti käyntiin, kävi hyvin ja toimi sen jälkeen normaalisti.
Epäilin jäätä polttoaineessa. Tankki on täynnä talvilaatua, kesälaadulla ei ajeta olleenkaan ja suodattimet on pari vuotta vanhat muutaman kymmenen tuntia käytetyt. Siirtopumpun kupissa ei näkynyt mitään ihmeellistä. Kone seisoo aina katon alla. Tietysti voisi katsoa onko ilmanputsarissa jotain ihmeellistä.
Epäilin jäätä polttoaineessa. Tankki on täynnä talvilaatua, kesälaadulla ei ajeta olleenkaan ja suodattimet on pari vuotta vanhat muutaman kymmenen tuntia käytetyt. Siirtopumpun kupissa ei näkynyt mitään ihmeellistä. Kone seisoo aina katon alla. Tietysti voisi katsoa onko ilmanputsarissa jotain ihmeellistä.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Hmmmm. Jos ilmanputsarista löytyy jotain poikkeavaa, niin olisiko käynyt niin, että alipaine imaisi suodattimelta imusarjalle menevän letkun luttuun ja ilman tulo meni tiukalle. Kun kierrokset yrittää laskea, niin pumpun säädin vetää syöttöä isommalle. Silloin ilma ei riitä polttoaineen polttamiseen, vaan lykkää mustaa savua. Sammutuksen seurauksena letku poksahti takaisin pyöreäksi ja ilma kulki taas. Tuollaista tuli mieleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Tervehdys. Sukulaismiehelläni oli aikoinaan "tippa rellu". Hän oli hukannut tankin korkin tankkausreissulla ja ostanut hetimiten uuden korkin tarvikeliikkeestä. Satoja kilometrejä ajettuaan hän oli ihmettellkyt polttoainemittaria joka näytti edelleen täyttä. Oliko autosta tullut todellakin nimensä veroinen vai oliko mittari rikki. Tankille ja tankkauksessa tankkiin mahtui 2,5 litraa. Tosi bensapihi. Kun asiaa tutkittiin korjaamolla niin todettiin, että uusi pööki oli ilmapihi ja bensapumppu oli imenyt tankin littuun. Tankki saatiin oikeaistua koeponnistamalla se paineilmalla.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Juu, jos tankki on suunnilleen kenkälaatikon muotoinen peltikanisteri niin se sietää tosi vähän alipainetta. Ylipaineen siedossakin on rajansa. Joskus vuonna kuokka ja kirves alkoi Sierran tankki vuotaa. Se oli ruostunut puhki semmoisesta kohdasta, jossa mutakerros oli asettunut tankin päälle. Tietenkin irrotin tankin, pesin se huolellisesti ja hitsasin nätin paikan pehmentyneen kohdan peitteeksi. Migillä ei onnistu ilmatiiviin sauman teko lähellekään 100% ensi vedolla, joten tiiveys piti tarkistaa lorauttamalla tankkiin hiukan bensiiniä, jotta tankkia kallistelemalla sai katsottua että sauma pitää menoveden takanaan. No, ei tietenkään pitänyt, vaan ihan pieni märkä läiskä ilmestyi yhteen kohtaan liitosta. Neuvokas korjaaja ei siitä hätkähdä, vaan kaataa bensiinin pois tankista ja vesitäytön sijaan valitsee nopeamman tavan poistaa palovaara ja laittoi sitten ison kompressorin puhaltamaan puolen tuuman letkulla raikasta ilmaa tankin sisään kymmeneksi minuutiksi, että höyryt haihtuu sieltä olemattomiin. Koska varoitukset tankin hitsaamisesta olivat kuitenkin kylvetyt hedelmälliseen maaperään, korjausmies asetti tankin ulos parin auton pyörän päälle, ikään kuin hyllylle ja asettui selinmakuulle tuikkaamaan altapäin muutaman millin pituisen täytteen vuotavaan kohtaan. Ensimmäisellä liipasimen vedolla kuului BANG ja tankki hyppäsi korkealle ilmaan. Tankki pullistui lähes pyöreäksi ja remonttireiskalle riitti sitten sen tankin kanssa pulaaminen ihan hyvin. Tarinassa lienee hauskinta se, että se on tosi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Kurkkasin ilmanputsariin ja ei siellä näkynyt mitään ylimääräistä.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
On gumma juttu. Musta savu on aina merkki palamattomasta polttoaineesta ja kun polttoainetta kulkeutuu palotilaan enempi kuin ehtii palaa, niin moottori kiihtyy oikein räväkästi jos sille riittää ilmaa. Polttoainepulasta ei synny mustaa savua. Jos thermostartti olisi jäänyt hehkutuksen jatkoksi vuotamaan niin siitä kyllä menee polttoainetta imusarjan kautta palotilaan, mutta kun se menee isoina pisaroina niin se taitaa aiheuttaa siniharmaata savua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
sopanja likes this post
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Niin on. Sisempää putsaria en irrottanut. Eilen en käyttänyt hehkua ollenkaan. Lähtee pikku pakkasessakin hyvin käyntiin ilmankin. Äsken laitoin käyntiin ja toimi normaalisti. Kokeilin myös että ennakonsäätöruuvi oli täysin auki. Ilmansuodattimen välillä on kova putki ja muutama lyhyt letku. Ne ei oikein pääse lyttyyn. Täytyy vielä ottaa sisempi suodatin irti ja tutkia. Suodattimet on melkoisen puhtaat. Pihakone ei juuri pölyä näe.
Tuossa on tyhjäkäynti melko matala ja kylmänä vielä matalampi. Voiko liian matala tyhjäkäynti sotkea jotenkin pumpun toimintaa? Tosin jos ilmaa saa ja polttoainetta työnnetään liikaa niin eikös sitten tuon olisi pitänyt rynnätä.
Tuossa on tyhjäkäynti melko matala ja kylmänä vielä matalampi. Voiko liian matala tyhjäkäynti sotkea jotenkin pumpun toimintaa? Tosin jos ilmaa saa ja polttoainetta työnnetään liikaa niin eikös sitten tuon olisi pitänyt rynnätä.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 Polttoainetankin korvausilma
Juu, diesel toimii juuri niin, että se ottaa ilmaa aina täyden määrän ja kierrokset säädetään polttoaineen ruiskutusmäärää säätelemällä. Jos moottori olisi rynnännyt mustan savun kanssa, niin katse kääntyisi pumpun säätöjärjestelmään, mutta kun kierrokset eivät nousseet niin ilmapula on oikeastaan ainoa mieleen tuleva selitys.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» 1294 vetovastustunnustelija
» 1294 nostoventtiili
» 1294: ään turbo ?
» 1294 nokkapumppu
» 1294+maatilakaivuri
» 1294 nostoventtiili
» 1294: ään turbo ?
» 1294 nokkapumppu
» 1294+maatilakaivuri
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa