990-kone
4 posters
Sivu 1 / 1
990-kone
Nyt sitten yritän haarukoida seurauksen syytä.
Just kunnostettu pumppu, joten laihalla käyvä kone on tietty meikäläisen eka kristallipallosta löydetty syyllinen.
Just kunnostettu pumppu, joten laihalla käyvä kone on tietty meikäläisen eka kristallipallosta löydetty syyllinen.
DBS- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990-kone
Diesel käy tarkkaan ottaen aina muulloin laihalla kuin silloin kun se puskee mustaa pakoputkesta. Kaasuläppäähän siinä ei ole imupuolella, joten ilmaa menee männän päälle aina niin paljon kuin ehtii. Poltoaineen määrällä säädetään sitten kierroksia tarpeen mukaan.
Irto seeti pitää laittaa paikalleen riittävän isolla krympillä. On mahdollista, ettei ole tullut riittävän piukkaan asennuksen yhteydessä. Valurautakansi on sikäli armollinen, ettei se lämpölaajene yhtä paljon kuin esim. alumiinikansi, joten seetien ei pitäisi kovinkaan helposti löystyä vaikka koneelle annettaisiin jerkkua oikein Porvoon mitalla.
Irto seeti pitää laittaa paikalleen riittävän isolla krympillä. On mahdollista, ettei ole tullut riittävän piukkaan asennuksen yhteydessä. Valurautakansi on sikäli armollinen, ettei se lämpölaajene yhtä paljon kuin esim. alumiinikansi, joten seetien ei pitäisi kovinkaan helposti löystyä vaikka koneelle annettaisiin jerkkua oikein Porvoon mitalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990-kone
erkki kirjoitti:Diesel käy tarkkaan ottaen aina muulloin laihalla kuin silloin kun se puskee mustaa pakoputkesta. Kaasuläppäähän siinä ei ole imupuolella, joten ilmaa menee männän päälle aina niin paljon kuin ehtii. Poltoaineen määrällä säädetään sitten kierroksia tarpeen mukaan.
Irto seeti pitää laittaa paikalleen riittävän isolla krympillä. On mahdollista, ettei ole tullut riittävän piukkaan asennuksen yhteydessä. Valurautakansi on sikäli armollinen, ettei se lämpölaajene yhtä paljon kuin esim. alumiinikansi, joten seetien ei pitäisi kovinkaan helposti löystyä vaikka koneelle annettaisiin jerkkua oikein Porvoon mitalla.
Jotain katvealueita oli pumpunkorjaajan mukaan, eli nestepään uusinta tulisi jossain vaiheessa eteen. Jos sitä enään edes mistään saa...
Säädöt oli kuitenkin saatu hikisesti std-mukaiseksi.
Suuttimet oli kyllä kaakossa kun tota tuli rytkytettyä, jos traktori ei sitä kestä, niin sitten on väärä työkalu pellolla.
DBS- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990-kone
Suutin on aina auki juuri sen ajan, kun syöttöpumpun nestepäästä tuleva polttoainemäärä tarvitsee. Moottoriin syötetyn polttoainemäärän määrittää syöttöpumppu, ei suuttimet. Dieselmoottori ei käy niin sanotusti "laihalla" vaan se saa aina ylimääräinen määrä ilmaa jonka avulla poltetaan syöttöpumpun syöttämän polttoainemäärän (kuten Erkki jo sanoi). Tehdas mankeloi istukoiden porauksien reunat istukoiden ulkoreunojen päälle, jolloin mahdollisesti löystyneen istukan putoaminen estyi. Mikäli kansi plaanataan, hiotaan tämä mankelointi pois, ja istukka on pelkästään krympin varassa. Kannen plaanauksen jälkeen tulee istukoiden paikallaanpysyminen varmistaa tyssäämällä kannessa olevien porauksien reunat sopivalla tavalla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990-kone
OlleK kirjoitti:Suutin on aina auki juuri sen ajan, kun syöttöpumpun nestepäästä tuleva polttoainemäärä tarvitsee. Moottoriin syötetyn polttoainemäärän määrittää syöttöpumppu, ei suuttimet. Dieselmoottori ei käy niin sanotusti "laihalla" vaan se saa aina ylimääräinen määrä ilmaa jonka avulla poltetaan syöttöpumpun syöttämän polttoainemäärän (kuten Erkki jo sanoi). Tehdas mankeloi istukoiden porauksien reunat istukoiden ulkoreunojen päälle, jolloin mahdollisesti löystyneen istukan putoaminen estyi. Mikäli kansi plaanataan, hiotaan tämä mankelointi pois, ja istukka on pelkästään krympin varassa. Kannen plaanauksen jälkeen tulee istukoiden paikallaanpysyminen varmistaa tyssäämällä kannessa olevien porauksien reunat sopivalla tavalla.
Juuri näin, syöttöpumppu ei hallitse mitään reaaliaikaista vaihtelua tarvittavasta polttoainemäärästä. Pumppu on apina, se on laitettu antamaan banaaneja 4-sylinterille vaikka mukana olisi näiden lisäksi myös gorilla.
DBS- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990-kone
erkki kirjoitti:Diesel käy tarkkaan ottaen aina muulloin laihalla kuin silloin kun se puskee mustaa pakoputkesta. Kaasuläppäähän siinä ei ole imupuolella, joten ilmaa menee männän päälle aina niin paljon kuin ehtii. Poltoaineen määrällä säädetään sitten kierroksia tarpeen mukaan.
Irto seeti pitää laittaa paikalleen riittävän isolla krympillä. On mahdollista, ettei ole tullut riittävän piukkaan asennuksen yhteydessä. Valurautakansi on sikäli armollinen, ettei se lämpölaajene yhtä paljon kuin esim. alumiinikansi, joten seetien ei pitäisi kovinkaan helposti löystyä vaikka koneelle annettaisiin jerkkua oikein Porvoon mitalla.
Juu, kaasuläpällähän kuski säätää mm. polttoaineensaanti-, ilma ja ennakonsäätömäärää näissä kaasariversioissa.
Mitäs jos nakussa on ilmavuoto, pumpulla on edelleenkin happyday, ja laihalla mennään.
DBS- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990-kone
Vaikka irrotat koko imusarjan moottorista, niin pumppu silti säätää edelleen kierrokset. Seos on siis aina laihalla ellei putkesta tule hiukan mustaa, joka on siis palamatonta polttoainetta, joka ei ole palanut koska ilmaa oli polttoainemäärään nähden liian vähän.
Stökiömetrisessä seoksessa on ilmaa juuri sen verran kuin spruutatun polttoaineen palamiseen tarvitaan ja dieselissä se tilanne on tyypillisesti kovassa vedossa, ei muuten.
Stökiömetrisessä seoksessa on ilmaa juuri sen verran kuin spruutatun polttoaineen palamiseen tarvitaan ja dieselissä se tilanne on tyypillisesti kovassa vedossa, ei muuten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990-kone
Erkki on aivan oikeassa. Diesel moottori ei KOSKAAN käy niin sanotusti laihalla. Dieselmoottori käy AINA ilmaylimäärällä (paitsi jos vedätetään niin, että pakoputkesta tulee mustaa savua), eikä tarkkaan ottaen voida puhua laihalla käymisestä, koska sylinteriin ei imetä polttoaineen ja ilman seosta. Sylintereihin imetään vain happea sisältämää ilmaa jota puristuspaineella kuumennetaan niin, että suuttimien ruiskuttama polttoaine syttyy ja mäntä painuu alaspäin. Mahdollinen ilmavuoto ei vaikuta ollenkaan dieselmoottorin toimintaan. Ainoa haitta mitä imupuolen ilmavuodosta saattaa seurata, on lian pääseminen sylintereihin. jos vuoto on ilmanpuhdistimen jälkeen. Dieselmoottorin toimintaperiaate EI OLE sama, kuin kaasutinmoottorissa. On syytä pitää mielessä, että "käy laihalla" on puhekieltä joka koskee vain ottomoottoreita, ei dieselmoottoria, eikä sanonta kerro mistä todellisuudessa on kysymys. Oikea termi on "laiha seos" joka tulee englanninkielestä "lean mixture". Kysymyksessä on siis bensiinin ja ilman seos jota imetään moottorin sylinteriin ja sytytetään sytytystulpan tuottamalla kipinällä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990-kone
Diiselikoneeseen voidaan lykätä ahtimella vaikka usean kilon paineella ilmaa, joka riittäisi vaikka 200hv tehoille, ja silti syöttää vain 30hv:hn edestä polttoainetta, niin ei hajoa "laihuuteen"
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa