Case 1394 (DB) Nostokynkkä
+7
erkki
outsider
TIKO
OlleK
Jyryytin
ikilika
Lerssinen
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Hei ja terve palstalle..
Piti rekisteröityä kun lumikone case päätti tipauttaa toisen nurkkansa kenttään kerrasta
Saako noita varsia mistään ja ennenkaikkea mitä tästä pitää purkaa että tuo irtoaa.. Irtonainen tuossa akselillaan tuntuu olevan..
Pääsis järkevimmällä purkamisen määrällä..
Pelottaa vain että tää on taas niitä osia jotka näyttää helpolta vaihtaa mutta vaatii koko rattorin katkaisun kuitenkin
Piti rekisteröityä kun lumikone case päätti tipauttaa toisen nurkkansa kenttään kerrasta
Saako noita varsia mistään ja ennenkaikkea mitä tästä pitää purkaa että tuo irtoaa.. Irtonainen tuossa akselillaan tuntuu olevan..
Pääsis järkevimmällä purkamisen määrällä..
Pelottaa vain että tää on taas niitä osia jotka näyttää helpolta vaihtaa mutta vaatii koko rattorin katkaisun kuitenkin
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Ei tartte purkaa yhtikäs mittää ku otat ja hitsaat kasalle. Niin on minunkin koneessa tehty.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Joudut purkaamaan molemmin puolin auki tuon nostoakselin laakeroinnit, niin saat käsiisi sitten koko akselin. Akselin oikeanpuoleisella sivulla on nostolaitteen toiomintaa ohjaavia vipuja/levy niiden irroittamisesta en ole aivan satavarma, että saako akselin pois paikoiltaan, ilman niiden purkamista.
Tuo nostokynkkä löytyy kyllä melkein jokaiselta purkaamolta/sitten täältä joltakin palstalaiselta. Se kynkkä taitaa vaan olla melkoisen tiukalla sovituksella nostoakselilla, saattaa vaatia prässiä irroitukseen.
Tuosta lähtee, osa ruuveista menee taka-akselin läpi, joten mutterit löytyy akselin etupuolelta.
Palstan tietäjät kertovat sitten enemmän tuon oikeanpuolen kannattimen irroittamisesta. Tai sitten tosiaan nopein konsti on hitsata silmä takaisin paikoilleen.
Tuo nostokynkkä löytyy kyllä melkein jokaiselta purkaamolta/sitten täältä joltakin palstalaiselta. Se kynkkä taitaa vaan olla melkoisen tiukalla sovituksella nostoakselilla, saattaa vaatia prässiä irroitukseen.
Tuosta lähtee, osa ruuveista menee taka-akselin läpi, joten mutterit löytyy akselin etupuolelta.
Palstan tietäjät kertovat sitten enemmän tuon oikeanpuolen kannattimen irroittamisesta. Tai sitten tosiaan nopein konsti on hitsata silmä takaisin paikoilleen.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Tuon rikkoontuneen varren et saa mistään. Varsi on osa nostoakselia johon kuuluu molemmat varret ja se on alun perin kiinnitetty urien ja lämpösovituksen avulla akseliin. Voit kyllä irrottaa mainitun varren jostain vanhasta nostoakselista ja puristaa se toisen akselin päälle, mutta en suosittele sellaista operaatiota, liitos tulee löysäksi eikä se tule kestämään. Hae jostain purkamosta koko nostoakseli, se on varmin tapa. Olen sitä mieltä, että osa on rikkoontunut sen takia, että kartiopultin päässä oleva mutteri on päässyt löystymään, jolloin kartiopultti pääsee "hölskymään" reiässä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Kyllähän tuon hyväksi saa pitkän kaavan mukaisesti kuten Olle mainitsi. Mutta itse korjaisin tuon hitsaamalla, hyvää terästähän tuo on. Ensin heftaat sen paikalleen, sitten seeviä hiotaan kunnolla. Sen pultinkin voisi laittaa paikalleen muotiksi että mahtuu sitten.. Siis sellainen hitsari joka osaa asentohitsauksen, räpömällä ei vahvaa tule. Puikolla hitsattava riittävän sulamisen aikaansaamiseksi! Ei migillä. Korjaisin itse tuon jos vieressä asuisit
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
No eipä se ota jos ei annakkaan.. Ensin tilanne oli tämä
Nyt se on tämä, katotaan parin tunnin päästä uudelleen miten kävi
Migillä kun sellainen vieressä oli, isolla sellaisella.. Sauma -> taontaa -> 2 saumaa -> taontaa -> 3 saumaa yliasti -> taontaa..
Nyt se on tämä, katotaan parin tunnin päästä uudelleen miten kävi
Migillä kun sellainen vieressä oli, isolla sellaisella.. Sauma -> taontaa -> 2 saumaa -> taontaa -> 3 saumaa yliasti -> taontaa..
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Ja uretaania päälle Näytti siltä puhelimen näytöllä ekalla vilkasulla... vaan villaahan tuo...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
1210:n nostoakseli löytyy nurkista jos tuo ei hitsaamalla kestä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
No se jää nähtäväksi kestääkö
Ihan vastaisuuden varalle minkälainen homma se tosiaan tuo akseli on purkaa irti ?
Tuon aiemmissa kuvissa olevan luukun hoksaan joo mutta miten se öljyntäyttökorkkipuoli ? Otetaanko se täyttökorkin kotelo irti ja sieltä sisältä mitä ?
Onko tässä mitään "ansoja" että kun aukaisee jonkun ruuvin / vetäisee jonkun akselin pois tms niin kuuluu helähdys ja jotain romua on öljypohjassa ?
Kyselen kun en tiiä..
Ihan vastaisuuden varalle minkälainen homma se tosiaan tuo akseli on purkaa irti ?
Tuon aiemmissa kuvissa olevan luukun hoksaan joo mutta miten se öljyntäyttökorkkipuoli ? Otetaanko se täyttökorkin kotelo irti ja sieltä sisältä mitä ?
Onko tässä mitään "ansoja" että kun aukaisee jonkun ruuvin / vetäisee jonkun akselin pois tms niin kuuluu helähdys ja jotain romua on öljypohjassa ?
Kyselen kun en tiiä..
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Tuo pystyy kestämään hitsaamalla jos se on kunnolla läpihitsattu ja railo täyteen täytetty. Yhdellä ehdolla: Korjattu kohta pitää hieroa hinkulla ja vinkulla niin sileäksi, että korjaus on kuin kasvanut kiinni. Siinä ei saa silmällä näkyä missä perusaine loppuu ja hitsiaine alkaa. Se pitää olla kuin nivelkuppi mammutin luussa. Usko pois. Tunnen nämä asiat.
Jos akselin ottaa pois, niin oikeassa päässä oleva luukku pitää irrottaa ja poistaa akselin päässä oleva nokkalevy, joka on kahdella pienellä ruuvilla kiinni. Nokkalevyn alkuperäinen asento kannataa merkitä hyvin, että se tulee jetsulleen oikeaan asentoon kootessa. Kun nokkalevy on pois, niin akseli todennäköisesti suostuu liukumaan poikittain ulos laakerista.
Jos akselin ottaa pois, niin oikeassa päässä oleva luukku pitää irrottaa ja poistaa akselin päässä oleva nokkalevy, joka on kahdella pienellä ruuvilla kiinni. Nokkalevyn alkuperäinen asento kannataa merkitä hyvin, että se tulee jetsulleen oikeaan asentoon kootessa. Kun nokkalevy on pois, niin akseli todennäköisesti suostuu liukumaan poikittain ulos laakerista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Valitettavasti ei pääse liukumaan pois. Eli pitää purkaa enempi. Taka-akselin etupuolelta kotelo pois johon tulee nostolaiteen vivut joilloin pääsee käsiksi venttiilipaketin kahteen pulttiin sekä sen jäkeen pudotusventtiili irti. Vasta sitten antaa sen verran periksi että nostoakseli pääsee liukumaan pois tilastaan. Työntövarren tilan irroitimme myös jolloin sai hieman enempi työskentely tilaa.erkki kirjoitti:Tuo pystyy kestämään hitsaamalla jos se on kunnolla läpihitsattu ja railo täyteen täytetty. Yhdellä ehdolla: Korjattu kohta pitää hieroa hinkulla ja vinkulla niin sileäksi, että korjaus on kuin kasvanut kiinni. Siinä ei saa silmällä näkyä missä perusaine loppuu ja hitsiaine alkaa. Se pitää olla kuin nivelkuppi mammutin luussa. Usko pois. Tunnen nämä asiat.
Jos akselin ottaa pois, niin oikeassa päässä oleva luukku pitää irrottaa ja poistaa akselin päässä oleva nokkalevy, joka on kahdella pienellä ruuvilla kiinni. Nokkalevyn alkuperäinen asento kannataa merkitä hyvin, että se tulee jetsulleen oikeaan asentoon kootessa. Kun nokkalevy on pois, niin akseli todennäköisesti suostuu liukumaan poikittain ulos laakerista.
Soittelin Petrille ja kyselin neuvoja, kyseli onko revennyt ulkoa- vai sisältäpäin, kerroin että ulkoa. Hän suositteli korjaamaan juuri noin olet tehnyt, totesi sen olevan kovempi homma purkaa niin että akseli lähtee irti. Totesi kylläkin: "ruuvaamista se vain on" ja onneksi minulla oli mestarina innokas ruuvaaja.
Haluankin KIITTÄÄ nyt näin netin välityksellä Erkkiä, Raimoa ja Petriä hyvistä neuvoista sekä etenkin Jounia koko remontista.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Mikäli akseli tarvii irrottaa vaihteistonvoiteluputki on ja löysättävä irti nostolaiteventtiilistä ja varmistettava ettei pääse tippumaan. Putken kiristyspultti lukitusmuttereineen on oikealla sivulla. Molemmat nostovarret olen vaihtanut/vaihdattanut joskus 25v. takaperin ja hyvin on kestäneet.Merkkihuollossa ei työpäivä piisannut vasemman vaihtoon, oikean vaidoin itse.Lämmittäen irti ja lämpösena kiinni.Tuohon varteen mahtuu vahvikepala alapuolelle.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Vinguti vinguti, ei se kyllä luonnossa ole niin ruma kuin kuvassa
Niin että mitenkä, kannataako raapia lattarautaa vielä päälle ?
Niin että mitenkä, kannataako raapia lattarautaa vielä päälle ?
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Tuo on ihan tyyppivika Taavetissa,katkeilevat jos raskaampia koneita käytetään,onnistuu vaihtaa mutta vaatii prässin ja kaasupillit,toki helpompi koko akseli vaihtaa.
Tuo on täysin hitsattavaa terästä ja pysyy kunnolla hitsaten,alapuolelle siihen on monesti hitsattu jotain 20 mm harjateräspätkä ja tulee luja.
Koko nostolaite pitää irrottaa jos akselin vaihtaa,pitää olla tosi losut laakerit jos pääsee tulemaan ulos ilman oikeanpuoleisen kotelon ja selectamaticventtiilin purkua.
Tuo on täysin hitsattavaa terästä ja pysyy kunnolla hitsaten,alapuolelle siihen on monesti hitsattu jotain 20 mm harjateräspätkä ja tulee luja.
Koko nostolaite pitää irrottaa jos akselin vaihtaa,pitää olla tosi losut laakerit jos pääsee tulemaan ulos ilman oikeanpuoleisen kotelon ja selectamaticventtiilin purkua.
Vierailija- Vierailija
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Mulla on ollu niin losut laakerit, että on mahtunut liikkumaan poikittain. Jotakin vajaat 10 000 tuntia oli takana kun olen poikkiakselin joutunut irrottamaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Harjateräs ei muuten ole sontarautaa niinkun monesti aatellaan,jos mahtuu pikkurälläkkä niin lamellilaikalla on hyvä viimeistellä sileää,hiomata nuo on vaan kyllä yleensä jääny mitä on näkynä ja tehtynä
Vierailija- Vierailija
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
1690:n nostoakseli ainakin lähti kajoamatta selectamatic-venttiiliin ym.Pikkasen vaati voimaa ja taiteilua.
Katkeilu"tyyppivikaa" ei ole meillä ilmaantunut.
Katkeilu"tyyppivikaa" ei ole meillä ilmaantunut.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Tämäpä ei olekkaan selektamatikki vaan ihan "kova" keppilaatikko.. Turbolla silti joten lie joku sekasikiö
Huomaa söpö "huoltoluukku" mistä vaihdoin kytkinsylinterin aiemmin..
Pitänee siis tempaista alapuolelle vielä vahvikerautaa tunteella kiinni, uskoisin sitten toimivan.. Onneksi tällä ei pääse kuin varmaan maks 20 km/h niin ei tule äkkitilanteita jos päättää väsähtää uudestaan
Huomaa söpö "huoltoluukku" mistä vaihdoin kytkinsylinterin aiemmin..
Pitänee siis tempaista alapuolelle vielä vahvikerautaa tunteella kiinni, uskoisin sitten toimivan.. Onneksi tällä ei pääse kuin varmaan maks 20 km/h niin ei tule äkkitilanteita jos päättää väsähtää uudestaan
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Turbohan näissä 1394:n koneissa on aina, tehtaalta lähtien...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Selectamatic (selektamatikki kuten sinä sanoit) tarkoittaa traktorin nostolaitetta eikä sillä ole mitään tekemistä vaihteiston kanssa. Kaikissa valkoisissa David Brown ja Case merkkisissä sekä punaisissa Case IH merkkisissä traktoreissa on Selectamatic nostolaite. Vaihteisto voi olla synkronoitu (niin sanottu kova laatikko) tai Hydra Shift. Viimeksi mainittu vaihteisto perustuu kahteen planeettapyörästöön ja vaihteet vaihdetaan hydrauliikkapaineen avulla iltaman kytkinpolkimen käyttöä. 1394 malli on tehtaalla varustettu turbolla ja traktori voi olla takavetoinen tai nelivetoinen. Toivottavasti edellä oleva selitys antaa tietoja väärinkäsitysten poistamiseksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Eikäku joo, meni itellä sekaisin sen hydrashiftin kanssa kun sitä tässä nimenomaan ei ole.. Mutta mistäpä valamettimies näitä tietäisi
Jöötiä lattaa on nyt sitten alla ja päällä ratkeaman yli vielä lisäksi, kuvaa katsoessa niska saa vasemalle mukavasti venytystä..
Nostelin ja paukuttelin linkoa kartanolla eikä ainakaan vielä tippunu kenttään..
Koska palstalta sai apuja niin laitetaan koko komeuden kuva vielä lisäksi todisteena että linko jopa pysyy ylhäällä
Jöötiä lattaa on nyt sitten alla ja päällä ratkeaman yli vielä lisäksi, kuvaa katsoessa niska saa vasemalle mukavasti venytystä..
Nostelin ja paukuttelin linkoa kartanolla eikä ainakaan vielä tippunu kenttään..
Koska palstalta sai apuja niin laitetaan koko komeuden kuva vielä lisäksi todisteena että linko jopa pysyy ylhäällä
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Hienoa, kyllä kestää tuo! Kunhan vaan se alkuperäinen katkeamakohta on sulatettu kunnolla niin pysyy. Onkin kulumattomat palarenkaat tuossa alla
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Näkyy olevan samanlainen alatalkkarin linko ko mun 880:n perässä.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Olikohan tuo 240 alatalkkari en oo ihan varma.. En tiiä miks ne noita moittii tuolla lentää lumi komiasti ja imee se nuoskaakin muttei toki määräänsä enempää ennennku alkaa "laattaamaan"..
Yks tunnin linkoreissu tehty ja edelleen nousee
Yks tunnin linkoreissu tehty ja edelleen nousee
Lerssinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1394 (DB) Nostokynkkä
Lerssinen kirjoitti:Olikohan tuo 240 alatalkkari en oo ihan varma.. En tiiä miks ne noita moittii tuolla lentää lumi komiasti ja imee se nuoskaakin muttei toki määräänsä enempää ennennku alkaa "laattaamaan"..
Yks tunnin linkoreissu tehty ja edelleen nousee
Juu, kyllä lumi lentää. Alkaa 880:ssä vaan teho loppumaan
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa