David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
4 posters
Sivu 1 / 1
David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Pikku porukalla on käyty erilaisissa tapahtumissa Melthamissa pari kertaa.Viimeksi 2013 syyskuussa.
Tulevana syksynä 12-13.syyskuuta juhlitaan selectamaticin 50-vuotissynttäreitä.
Reisulla on tarkoitus käydä tutustumassa myös Peter Williamsin kokoelmaan,kutsuttu on.
Reisuun lähdetään torstaina 11. päivä ja paluu sunnuntaina.
Halukkaat lähtijät ottakaa yhteyttä Erkkiin tai minuun.
Tulevana syksynä 12-13.syyskuuta juhlitaan selectamaticin 50-vuotissynttäreitä.
Reisulla on tarkoitus käydä tutustumassa myös Peter Williamsin kokoelmaan,kutsuttu on.
Reisuun lähdetään torstaina 11. päivä ja paluu sunnuntaina.
Halukkaat lähtijät ottakaa yhteyttä Erkkiin tai minuun.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Aikaisemmat reissut on tehty niin, että aamulla on menty lentämällä Helsingistä suoraan Manchesteriin,vuokrattu kentältä auto ja ajettu sillä Melthamiin ja Huddersfieldiin. Paluu on sitten vastaavasti suoralla lennolla Mansesta Helsinkiin. Lennot maksoi viimeksi jotain kolmen sadan huiteissa, hotelli kahden hengen huoneessa taisi olla jotain viidenkympin ja satasen välillä per yö, lisäksi tulee hiukan kuluja autosta. Entiseen traktoritehtaaseen ei viime reissulla päästy enää sisään, siellä on pieniä yrityksiä vähän kuin yrityskylässä, mutta ulkoa päin ne tietenkin pääsee näkemään. Itse tapahtuma on Spinks Millsissä olevalla DBTC:n museolla, jonne toivottavasti kertyy paljon traktoreita ja mielenkiintoista nähtävää. Sikäläinen murre on kouluenglannille aika haastavaa, mutta samanhenkisessä seurassa pärjää vähemmälläkin kielitaidolla. Todennäköisesti Durker Roodsissa on myös luentotilaisuus, jossa joku asioista perillä oleva henkilö kertoo selectamaticin vaiheista. Iltasella väki näyttää istuvan hotellin pubissa tuoppien äärellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Just, niinkuin tuossa aiemmin jo manasin, tällä kertaa mukaan jos vain henki pihisee edes pikkasen.
Tuo Williamsin paikka taitaa olla pikkaisen eri suunnalla kuin Meltham. Vaatii siis jonkun verran suunnittelua miten ja missä järjestyksessä tapahtuu matkailu. Sinne kyllä pitäisi päästä. Onkos se sama tyyppi joka pyörittelee David Brown Parts'ia. Olisi hyödyllistä nähdä elävänä jos näin on.
Tuo Williamsin paikka taitaa olla pikkaisen eri suunnalla kuin Meltham. Vaatii siis jonkun verran suunnittelua miten ja missä järjestyksessä tapahtuu matkailu. Sinne kyllä pitäisi päästä. Onkos se sama tyyppi joka pyörittelee David Brown Parts'ia. Olisi hyödyllistä nähdä elävänä jos näin on.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Sama henkilö, tulee myös takuuvarmasti Melthamiin kaluston kanssa, on sen verran aktiivinen harrastaja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Pistänpä reissun harkintaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Selectamatic- malliston lanseerauksen 50-vuotisjuhla lähestyy. Itse tapahtuma on Melthamissa 12.-13.09. 2015, mutta niin, että jo perjantaina 11.9 on esitelmä Durker Roods -hotellissa.
Durker Roods on siis se talo. jossa David Brownin perhe asusteli aikoinaan Melthamissa. Nyt se toimii hotellina.
Hotellista on varattuna suomen delegaatiolle kolme kahden hengen huonetta, joista kahteen on tällä hetkellä tulossa asukkaat.
Tämän hetken 4-henkinen joukkue on menossa torstaina 10.9 klo 08.25 Finskin lennolla AY933 Helsingistä Manchesteriin ja palaa kotimaahan sunnuntaina klo 17.50 Finskin lennolla AY 938. Tänään piletit maksoivat pyöreästi 350 per henkilö. Hotelli taitaa olla suuruuluokkaa 70 per yö per henkilö, en tiedä sen tarkemmin. Vuokraamme kentältä auton ja käymme katselemassa muutamia kokoelmia samalla reissulla.
Durker Roodsissa on vielä kahdelle varaukset voimassa, joten sinne mahtuu vielä kun laittaa asian pian vireille. Kentältä saa vuokrattua monen kokoisia autoja, joten kuuden henkilön joukkue liikkuu yhdellä autolla ihan hyvin kun vaan löytyy halukas kuski ajamaan väärällä puolella tietä.
Mukaan lähtijät ilmoittautukaa tänne tai minulle puhelimella 050 568 18 48. Ylimääräinen huonevaraus täytyy peruuttaa ajoissa jos joukkue ei tästä hiukan laajene.
Durker Roods on siis se talo. jossa David Brownin perhe asusteli aikoinaan Melthamissa. Nyt se toimii hotellina.
Hotellista on varattuna suomen delegaatiolle kolme kahden hengen huonetta, joista kahteen on tällä hetkellä tulossa asukkaat.
Tämän hetken 4-henkinen joukkue on menossa torstaina 10.9 klo 08.25 Finskin lennolla AY933 Helsingistä Manchesteriin ja palaa kotimaahan sunnuntaina klo 17.50 Finskin lennolla AY 938. Tänään piletit maksoivat pyöreästi 350 per henkilö. Hotelli taitaa olla suuruuluokkaa 70 per yö per henkilö, en tiedä sen tarkemmin. Vuokraamme kentältä auton ja käymme katselemassa muutamia kokoelmia samalla reissulla.
Durker Roodsissa on vielä kahdelle varaukset voimassa, joten sinne mahtuu vielä kun laittaa asian pian vireille. Kentältä saa vuokrattua monen kokoisia autoja, joten kuuden henkilön joukkue liikkuu yhdellä autolla ihan hyvin kun vaan löytyy halukas kuski ajamaan väärällä puolella tietä.
Mukaan lähtijät ilmoittautukaa tänne tai minulle puhelimella 050 568 18 48. Ylimääräinen huonevaraus täytyy peruuttaa ajoissa jos joukkue ei tästä hiukan laajene.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
jusape kirjoitti:Pistänpä reissun harkintaan.....
Osuu juuri Sammin mäkikisan kans samaan päivään, eli 12.9. ..... Eli se reissun harkinta siittä sitten....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Nelihenkinen suomalaisdelegaatio lennähti torstaina 10.9 Manchesteriin ja lähti sieltä katselemaan englantilaisten Taavetteja. Vuokraamosta saatiin joku korelainen citymaasturi peffan alle ja joukkue määräsi keskuudestaan kuljettajan sekä kartturin, joka oli sattumalta ottanut navigaattorin mukaan, ihan varmuuden vuoksi.
Kone oli maissa niin aikaisin, että ehdimme vierailulle D.C.Speakmanille Herefordshireen vielä samana päivänä. Putiikkiin ei ole mainoksissa annettu sähköpostiosoitetta, mutta omistaja ja toimitusjohtaja Rob vastaa puhelimeen numerosta +44 1568 720235. Paikka on yhdistetty osaamiskeskus, on huolto/korjaus/purkaamo joka pitää Taavetit liikenteessä uusilla ja käyteyillä osilla. Osia oli konttikaupalla pihalla ja muuallakin ja pihalla odotti ehkä kymmenkunta traktoria kohtaloaan tulla joko varaosakoneeksi tai kunnostetuksi. Robilla itsellään on aika tavalla kokemusta 1410/1412 sarjasta sekä 90/94 sarjan kuutosista sekä ratin takana että pajalla, joten osien lisäksi sieltä saa todennäköisesti erittäin asiantuntevat neuvot. Itse hän kertoi olevansa ennen kaikkea moottorimies, jota kyllä todisti myös niiden traktoreiden käynti, jotka pyöräytettiin tulille. Veikkaan, että ne purkuosat, joista Suomessa tuntuu jossakin vaiheessa tulevan pulaa turbonelosten ja tai kuutoskoneiden osalta, löytyy erittäin todennäköisesti Robin varastoista. Miehellä oli kokoelmissaankin yhtä ja toista, autoja, traktoreita ja mm. kolmekammioisella Wankelilla varustettu Norton -kilpamoottoripyörä, jonkalaisia on kuulemma valmistettu vain muutamia satoja kappaleita. Kokoelman helmenä Robilla oli tietenkin hyvin alkuperäinen 50D, jonka hän oli hommannut Australiasta monen mutkan kautta.
Speakmanilta jatkoimme matkaa edellisellä reissulla meille tutuksi tulleen Cliff Pricen luokse. Hänen kalustoaan oli Ross-on Wyessä, joka sijaitsee hiukan Birminghamin eteläpuolella, mutta lännempänä. Kaverinsa kanssa Cliff oli järjestänyt pellolle meitä varten näyttelyn, jossa oli esillä entisöity 900 Mark 2, lentokenttähinuri, joka oli työn alla, täysin entisöity teollisuusmallin 990 imple, täysin entisöity 2D, täysin entisöity 30D ja tietenkin myös täysin entisöity 50D. Cliff oli aikoinaan muutamia vuosia töissä DB:n huoltoryhmässä ja hän tuntee erittäin hyvin erityisesti aikakauden cropmasterista implematiciin. Hänellä on myös huoltokirjoja skannattuna melkoiset määrät, joten kaikessa hänenkään ei tarvitse turvautua pelkästään muistiin, lisäksi mies on erittäin aulis neuvomaan, joten entisöintidetaljiapua on siellä saatavissa tarpeen tullen sähköpostilla. Rakennusten sisällä oli muutamia Taavetteja, jotka olivat arkikäytössä edelleen.
Perjantai-aamuna vierailimme Peter Williamsin DB Worlwide - kaupassa, Ross on Wyessä. www.davidbrownparts.com. Siellä tarttui mukaan yhtä ja toista, mutta ennen kaikkea se tieto, että ensinnäkin Peter on aikamoinen tietäjävelho DB -saralla, koska on itse entisöinyt niitä useita viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja se, että kaupasta tosiaan köytyy kaikkea sitä, mitä muualta ei löydy. Pääasiassa tosin julkisivumateriaalia, mittareita, nuppeja, nippeleitä, tarroja, kilpiä lokasuojia, implen keulamaskeja, selectan keulamaskin otsapaloja, Cropmasterin tuulisuojia, implematicin istuimen alle akkulaatikoita, 90-sarjan sisäverhoiluja, emaloituja äänenvaimentimia, ratteja, ohjausakselieita ja ohjauksen muttereita, laakereita, stefoja, vaijereita, ym.ym.ym. Peter on selvästi myös tavallista parempi hankkimaan osia, koskapa hänellä oli paraikaa projektina teettää jossain valimossa sarja uusia pakosarjoja Cropmasteriin. Keulan ruusumerkkejä hänellä on kuulemma teetettynä nyt niin paljon, että niitä todennäköisesti riittää myytäväksi vähintään toistaiseksi. Peter on teettänyt jopa alkuperäisen näköisiä äänenvaimentimia 50D:een ruostumattomasta teräksestä. Firma myy pääasiassa postimyyntinä, pakkaa hyvin ja käyttää edullisia rahtareita, joten osien tilaaminen Suomeenkaan ei ole ylettömän kallista. Entisöintihommia ajatellen EHDOTON YKKÖSPAIKKA VALIKOIMAN LAAJUUDEN SUHTEEN.
Kaupasta lähdimme käymään Peterin paikassa ja siellä pääsimme lisää käsitykseen hänen harrastuksistaan. Yhdessä vajassa oli röykkiöittäin varaosia, uusia ja käytettyjä, enimmäkseen kylläkin aikaudelta Cropmaster-implematic-selectamatic. Osia oli niin paljon, ettei Peter voi mitenkän muistaa mitä kaikkea siellä olisikaan, mutta tarpeen tullen hän ehkä suostuu inventoimaan varastoaan jos osalle on tiedossa ostaja. Uudehkossa, ehkä parin- kolmensadan neliön hallissa oli kahdessa jonossa traktoreita, kunnostusta odottavia ja entisöityjä. Painopiste oli DB:n varhaistuotannossa, mm VAK1:iä taisi olla peräti kolme kappaletta. Cropmastereita ja 25:iä ja 30:iä, mutta myös uudempia malleja, mm. viimesen päälle hienosti laitettu nelivetoinen 1200, joka on mallina melkoinen harvinaisuus. Peter on hommannut sen Saksasta ja laittanut näyttelykuntoon. Harvinaiseen kalustoon on luettava myös DB750 Farmatic, jota on tehty Saksassa, DB 775, jota on tehty vain Saksan markkinoille ja Yeoman Turner, jonkalainen yksi on kuulemma myös Gårdskullan museossa. Yeoman lähtee napista käyntiin ja se on Peterin mukaan täydessä iskussa ajotapahtumia varten.
Perjantai-illaksi ehdimme sopivasti Melthamiin, jossa oli Durker Roodissa järjestetty pieni luentotilaisuus, jossa ikämies esitti DB:n vanhoja mainosfilmejä ja kertoi monenlaisista kommelluksista, joita oli tullut vastaan kun hän oli käynyt filmejä kuvaamassa 60-luvulla mm. Libanonissa, Syyriassa ja Ceylonilla. Pääkalustona oli vieterivetoinen kaitafilmikamera, jolla sai kerralla purkkiin 25 sekunnin pätkän otosta. Pääosa filmeistä on kuvattu mykkinä ja äänet on tehty Englannissa jälkikäteen. Olen kyllä osannut arvostaa filmien hyvää laatua aikaisemminkin, mutta kuultuani, minkälaisen vaivan ja työn takana niiden kuvaaminen, leikkaminen ja äänittäminen on ollut, on annettava täysi tunnustus miehen sinnikkyydelle ja pitkäjänteisyydelle. Samalla löytyi selitys sille, miksi traktoreiden mainosfilmit tuolta ajalta ovat niin harvinaista herkkua. Niiden teko oli yksinkertaisesti niin paljon aikaa, rahaa ja harrastusta vaativaa puuhaa, ettei siihen liiennyt panoksia kaikilla PR-osastoilla.
Lauantai ja sunnuntai sujuivat hyvin perinteisissä traktoritapahtuman merkeissä DBTC:n museolla ja sen takana sijaitsevalla pellolla, jonne oli parkkeerattuna ehkä vajaat satakunta Taavettia. Punaisia selectamatic 770:iä oli yhteen riviin parkkeerattu peräti kuusi kappaletta. Tapahtuman teema oli "Swich to selectamatic", joten yleisöä oli pyydetty tuomaan paikalle mahdollisimman paljon nimenomaan selectoja. Kiinnitin siihen huomiota, että pellolla oli paljon mallisarjan pieniä kolmosia, eli 770, 780, 880 ja 885 -malleja, mikä on selvä indikaatio siitä, että 60-luvun puoliväli oli myös Englannissa pienten perheviljelysten aikaa ja 30-40 hepan traktorit kävivät hyvin kaupaksi. Kalustoa katsellessa riitti edelleen keskustelua siitä, mitkä on valko-ruskeiden DB:n oikeat värisävyt. Asiasta oli pellolla nähtävissä useita mielipiteitä. Tapahtuman erikoisin traktori taisi olla taas museoon varastoitu 1010 -prototyyppi, joka on valmistettu noin 60 ja 70 -lukujen vaihteessa. Siinä on moottori 1200:sta rivipumpulla, HS-vaihteisto ja loput suurinpiirtein 990:sta. Nyt on vaikea tietää, millä perusteella malli ei koskaan päässyt tuotantoon, mutta aikanaan se olisi ollut aikamoinen paukku erittäin kilpailtuun kokoluokkaan.
Tällaisten reissujen parasta antia on tavata mielenkiintoisia ihmisiä ja kuulla mielenkiintoisia tarinoita. Suomalainen rytmiryhmä osoittautui aikamoiseksi pulinakoneeksi koskapa sekä perjantai- että lauantai-iltoina Durker Roodsin baarissa suurin keskusteluryhmä kasautui ja laajeni juuri meidän delegaatiomme pöydän ympärille. Toisessa päässä pöytää puhuttiin pääasiassa englantia, toisessa saksaa ja siinä keskellä suomea, siansaksaa ja fingliskaa. Hauskaa oli, kannatti lähteä.
Kone oli maissa niin aikaisin, että ehdimme vierailulle D.C.Speakmanille Herefordshireen vielä samana päivänä. Putiikkiin ei ole mainoksissa annettu sähköpostiosoitetta, mutta omistaja ja toimitusjohtaja Rob vastaa puhelimeen numerosta +44 1568 720235. Paikka on yhdistetty osaamiskeskus, on huolto/korjaus/purkaamo joka pitää Taavetit liikenteessä uusilla ja käyteyillä osilla. Osia oli konttikaupalla pihalla ja muuallakin ja pihalla odotti ehkä kymmenkunta traktoria kohtaloaan tulla joko varaosakoneeksi tai kunnostetuksi. Robilla itsellään on aika tavalla kokemusta 1410/1412 sarjasta sekä 90/94 sarjan kuutosista sekä ratin takana että pajalla, joten osien lisäksi sieltä saa todennäköisesti erittäin asiantuntevat neuvot. Itse hän kertoi olevansa ennen kaikkea moottorimies, jota kyllä todisti myös niiden traktoreiden käynti, jotka pyöräytettiin tulille. Veikkaan, että ne purkuosat, joista Suomessa tuntuu jossakin vaiheessa tulevan pulaa turbonelosten ja tai kuutoskoneiden osalta, löytyy erittäin todennäköisesti Robin varastoista. Miehellä oli kokoelmissaankin yhtä ja toista, autoja, traktoreita ja mm. kolmekammioisella Wankelilla varustettu Norton -kilpamoottoripyörä, jonkalaisia on kuulemma valmistettu vain muutamia satoja kappaleita. Kokoelman helmenä Robilla oli tietenkin hyvin alkuperäinen 50D, jonka hän oli hommannut Australiasta monen mutkan kautta.
Speakmanilta jatkoimme matkaa edellisellä reissulla meille tutuksi tulleen Cliff Pricen luokse. Hänen kalustoaan oli Ross-on Wyessä, joka sijaitsee hiukan Birminghamin eteläpuolella, mutta lännempänä. Kaverinsa kanssa Cliff oli järjestänyt pellolle meitä varten näyttelyn, jossa oli esillä entisöity 900 Mark 2, lentokenttähinuri, joka oli työn alla, täysin entisöity teollisuusmallin 990 imple, täysin entisöity 2D, täysin entisöity 30D ja tietenkin myös täysin entisöity 50D. Cliff oli aikoinaan muutamia vuosia töissä DB:n huoltoryhmässä ja hän tuntee erittäin hyvin erityisesti aikakauden cropmasterista implematiciin. Hänellä on myös huoltokirjoja skannattuna melkoiset määrät, joten kaikessa hänenkään ei tarvitse turvautua pelkästään muistiin, lisäksi mies on erittäin aulis neuvomaan, joten entisöintidetaljiapua on siellä saatavissa tarpeen tullen sähköpostilla. Rakennusten sisällä oli muutamia Taavetteja, jotka olivat arkikäytössä edelleen.
Perjantai-aamuna vierailimme Peter Williamsin DB Worlwide - kaupassa, Ross on Wyessä. www.davidbrownparts.com. Siellä tarttui mukaan yhtä ja toista, mutta ennen kaikkea se tieto, että ensinnäkin Peter on aikamoinen tietäjävelho DB -saralla, koska on itse entisöinyt niitä useita viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja se, että kaupasta tosiaan köytyy kaikkea sitä, mitä muualta ei löydy. Pääasiassa tosin julkisivumateriaalia, mittareita, nuppeja, nippeleitä, tarroja, kilpiä lokasuojia, implen keulamaskeja, selectan keulamaskin otsapaloja, Cropmasterin tuulisuojia, implematicin istuimen alle akkulaatikoita, 90-sarjan sisäverhoiluja, emaloituja äänenvaimentimia, ratteja, ohjausakselieita ja ohjauksen muttereita, laakereita, stefoja, vaijereita, ym.ym.ym. Peter on selvästi myös tavallista parempi hankkimaan osia, koskapa hänellä oli paraikaa projektina teettää jossain valimossa sarja uusia pakosarjoja Cropmasteriin. Keulan ruusumerkkejä hänellä on kuulemma teetettynä nyt niin paljon, että niitä todennäköisesti riittää myytäväksi vähintään toistaiseksi. Peter on teettänyt jopa alkuperäisen näköisiä äänenvaimentimia 50D:een ruostumattomasta teräksestä. Firma myy pääasiassa postimyyntinä, pakkaa hyvin ja käyttää edullisia rahtareita, joten osien tilaaminen Suomeenkaan ei ole ylettömän kallista. Entisöintihommia ajatellen EHDOTON YKKÖSPAIKKA VALIKOIMAN LAAJUUDEN SUHTEEN.
Kaupasta lähdimme käymään Peterin paikassa ja siellä pääsimme lisää käsitykseen hänen harrastuksistaan. Yhdessä vajassa oli röykkiöittäin varaosia, uusia ja käytettyjä, enimmäkseen kylläkin aikaudelta Cropmaster-implematic-selectamatic. Osia oli niin paljon, ettei Peter voi mitenkän muistaa mitä kaikkea siellä olisikaan, mutta tarpeen tullen hän ehkä suostuu inventoimaan varastoaan jos osalle on tiedossa ostaja. Uudehkossa, ehkä parin- kolmensadan neliön hallissa oli kahdessa jonossa traktoreita, kunnostusta odottavia ja entisöityjä. Painopiste oli DB:n varhaistuotannossa, mm VAK1:iä taisi olla peräti kolme kappaletta. Cropmastereita ja 25:iä ja 30:iä, mutta myös uudempia malleja, mm. viimesen päälle hienosti laitettu nelivetoinen 1200, joka on mallina melkoinen harvinaisuus. Peter on hommannut sen Saksasta ja laittanut näyttelykuntoon. Harvinaiseen kalustoon on luettava myös DB750 Farmatic, jota on tehty Saksassa, DB 775, jota on tehty vain Saksan markkinoille ja Yeoman Turner, jonkalainen yksi on kuulemma myös Gårdskullan museossa. Yeoman lähtee napista käyntiin ja se on Peterin mukaan täydessä iskussa ajotapahtumia varten.
Perjantai-illaksi ehdimme sopivasti Melthamiin, jossa oli Durker Roodissa järjestetty pieni luentotilaisuus, jossa ikämies esitti DB:n vanhoja mainosfilmejä ja kertoi monenlaisista kommelluksista, joita oli tullut vastaan kun hän oli käynyt filmejä kuvaamassa 60-luvulla mm. Libanonissa, Syyriassa ja Ceylonilla. Pääkalustona oli vieterivetoinen kaitafilmikamera, jolla sai kerralla purkkiin 25 sekunnin pätkän otosta. Pääosa filmeistä on kuvattu mykkinä ja äänet on tehty Englannissa jälkikäteen. Olen kyllä osannut arvostaa filmien hyvää laatua aikaisemminkin, mutta kuultuani, minkälaisen vaivan ja työn takana niiden kuvaaminen, leikkaminen ja äänittäminen on ollut, on annettava täysi tunnustus miehen sinnikkyydelle ja pitkäjänteisyydelle. Samalla löytyi selitys sille, miksi traktoreiden mainosfilmit tuolta ajalta ovat niin harvinaista herkkua. Niiden teko oli yksinkertaisesti niin paljon aikaa, rahaa ja harrastusta vaativaa puuhaa, ettei siihen liiennyt panoksia kaikilla PR-osastoilla.
Lauantai ja sunnuntai sujuivat hyvin perinteisissä traktoritapahtuman merkeissä DBTC:n museolla ja sen takana sijaitsevalla pellolla, jonne oli parkkeerattuna ehkä vajaat satakunta Taavettia. Punaisia selectamatic 770:iä oli yhteen riviin parkkeerattu peräti kuusi kappaletta. Tapahtuman teema oli "Swich to selectamatic", joten yleisöä oli pyydetty tuomaan paikalle mahdollisimman paljon nimenomaan selectoja. Kiinnitin siihen huomiota, että pellolla oli paljon mallisarjan pieniä kolmosia, eli 770, 780, 880 ja 885 -malleja, mikä on selvä indikaatio siitä, että 60-luvun puoliväli oli myös Englannissa pienten perheviljelysten aikaa ja 30-40 hepan traktorit kävivät hyvin kaupaksi. Kalustoa katsellessa riitti edelleen keskustelua siitä, mitkä on valko-ruskeiden DB:n oikeat värisävyt. Asiasta oli pellolla nähtävissä useita mielipiteitä. Tapahtuman erikoisin traktori taisi olla taas museoon varastoitu 1010 -prototyyppi, joka on valmistettu noin 60 ja 70 -lukujen vaihteessa. Siinä on moottori 1200:sta rivipumpulla, HS-vaihteisto ja loput suurinpiirtein 990:sta. Nyt on vaikea tietää, millä perusteella malli ei koskaan päässyt tuotantoon, mutta aikanaan se olisi ollut aikamoinen paukku erittäin kilpailtuun kokoluokkaan.
Tällaisten reissujen parasta antia on tavata mielenkiintoisia ihmisiä ja kuulla mielenkiintoisia tarinoita. Suomalainen rytmiryhmä osoittautui aikamoiseksi pulinakoneeksi koskapa sekä perjantai- että lauantai-iltoina Durker Roodsin baarissa suurin keskusteluryhmä kasautui ja laajeni juuri meidän delegaatiomme pöydän ympärille. Toisessa päässä pöytää puhuttiin pääasiassa englantia, toisessa saksaa ja siinä keskellä suomea, siansaksaa ja fingliskaa. Hauskaa oli, kannatti lähteä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Semmonen lisäys vielä edelliseen, että etanaposti on tuomassa osallistuneille 500M kuvamateriaalia. Niistä varmaankin osa siirtyy maistiaisiksi galleriaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown Selectamatic 50 vuotis juhlat Meltham 12-13.09
Taatusti oli hauskaa. Jos ajankohta olis hiukan toinen ollut, niin melko varmaan olisin koittanut mukaan ängetä.
Mutta kun tuo Sammin mäkikisa, eli mun Nuffin rakentelun syypää, päätapahtuma siis tavallaan, osui juuri nyt sitten samaan ajankohtaan ...
Mutta kun tuo Sammin mäkikisa, eli mun Nuffin rakentelun syypää, päätapahtuma siis tavallaan, osui juuri nyt sitten samaan ajankohtaan ...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» David Brown 990 Selectamatic - nostolaitehydraulikan toimintaselostus
» David Brown 990 selectamatic
» David Brown 990 selectamatic nostolaite
» Koeajo - David brown 880 Selectamatic
» David Brown 990 selectamatic kytkin
» David Brown 990 selectamatic
» David Brown 990 selectamatic nostolaite
» Koeajo - David brown 880 Selectamatic
» David Brown 990 selectamatic kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa