DB 880 selectamatic nostolaite
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 selectamatic nostolaite
Nostolaite tuntuu olevan "Taavettien" riesa, niin minullakin. Nostaa ja laskee tovin normaalisti lakkaa yht´äkkisesti. Herkistelty eri venttiileitä vaihdeltu suodattimet öljyt ym samalla lopputuloksella, Jonkin ajan kuluttua taas hetken toimii, tunttuu aika mystiseltä.Missähän vika?
jussip- Vierailija
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
Taavettien nostolaitteen riesana on vettä ja likaa öljyssä. Vika joka tulee ja menee saattaa olla liasta johtuva hirttävä karaventtiili. Kun nostolaite seuraavan kerran ei suostu nostamaan, poista käyttövivun takana oleva pieni luukku ja katso, että karaventtiili on täysin alhaalla. Muttereiden alla oleva laatta täytyy olla täysin pesäkkeen runkoa vasten, kun käyttövipu on täysin takana. Selectamatic nostolaitteen ohivirtaus- ja pitoventtiilit on sovitettu pesäkkeen runkoon eikä niitä pidä vaihtaa, ainoastaan puhdistaa. Venttiilit saattavat hirttää kiinni lämpötilan noustessa jos välys on liian tikka.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
Tässä kun oli vanha ketju valmiina niin en viihtiny uutta alottaa. Eli 880 Selectan nostolaitteessa häikkää. Nostaa nostonlaitteen vasta kun nostolaitteen vipu veletty ihan yläasentoon ja sielläkin vasta kaasun kanssa. Öljyt ja putsari vaihlettu ja se pieni sihti putsattu. Pumppu vaihlettu 10v sitten, jonka jälkeen ajettu muutama sata tuntia.
Nostolaite ei myöskään laske pumpun käylessä ala-asentoonsa vaan jää n. puoleen väliin. Raktorin sammuttua nostolaite alkaaa pikkuhiljaaa laskeutua. Mutta kun raktorin käynnistää ja nostaa kytkimen ja pumppu lähtee pyörimään, nostolaite nousee taas takaisin n. puoleenväliin. Mikähän voisi olla vikana? Kiitos jo etukäteen.
Nostolaite ei myöskään laske pumpun käylessä ala-asentoonsa vaan jää n. puoleen väliin. Raktorin sammuttua nostolaite alkaaa pikkuhiljaaa laskeutua. Mutta kun raktorin käynnistää ja nostaa kytkimen ja pumppu lähtee pyörimään, nostolaite nousee taas takaisin n. puoleenväliin. Mikähän voisi olla vikana? Kiitos jo etukäteen.
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
Jos nostolaite nostaa puoleen matkaan heti kun moottori käy, niin siellä on säädöt pielessä. Kokeile seuraavaa: Avaa nostovivivun edessä oleva peltiluukku. Sen kannessa on laskeutumisnopeuden säätöpyörä. Ota luukku pois niin takana näkyy nostovivun alapää ja siihen tuleva kierretanko, jossa on nylock mutteri.
Paina nostovipu ihan taakse ja käännä valitsinta naksaus myötäpäivään, eli TCU:lle. Nyt kun nostovipu on suunnilleen liikeratansa puolessa matkaa, nostolaitteen pitäisi laskea. Kun vipu vedetään taakse, mutta ei jousipainetta vastaan, sen pitäisi pitää, eli ei nostaa eikä laskeutua. Kun vipua painetaan ihan taakse jousipainetta vasten, pitäisi alkaa nostaa. Kokeile löydätko nylock mutterille sellaisen säädön, että noin tapahtuu. Veikkaan, että nylock- mutteria pitää kiertää aukipäin, että löytyy sellainen asento, jossa varret alkaa nousta kun nostovipua painaa sentin verran taakse jousipainetta vasten. Jos sellainen löytyy, niin säätö on suunnilleen kohdallaan. Kun oikea säätö on löytynyt, vedä nostovipu ihan taakse ja käännä valitsin keskelle, eli asennonsäätö- alueelle. Nyt pitäisi nostolaitteen nousta lähes ylös kun vipu on takana ja laskeutua lähes alas kun vipu on edessä. Molempiin ääripäihin pitäisi jäädä runsas tuuma pelivaraa. Jos varret jää liian ylös tai eivät nouse tarpeeksi, pitää avata nostoakselin oikeassa päässä oleva peltiluukku ja säätää nostoakselin päässä olevan nokkalevyn asento. Nokkalevy on kiinni kahdella pienellä ruuvilla nostoakselin päässä pitkulaisista reijistä, joten kun muttereita hiukan löysää, pystyy levyä kääntämään. Kokeilemalla löytyy sopiva asento.
Kokeile nuo ihan ensin ja kerro mitä löytyi. Tuumitaan sitten uusia metkuja.
Paina nostovipu ihan taakse ja käännä valitsinta naksaus myötäpäivään, eli TCU:lle. Nyt kun nostovipu on suunnilleen liikeratansa puolessa matkaa, nostolaitteen pitäisi laskea. Kun vipu vedetään taakse, mutta ei jousipainetta vastaan, sen pitäisi pitää, eli ei nostaa eikä laskeutua. Kun vipua painetaan ihan taakse jousipainetta vasten, pitäisi alkaa nostaa. Kokeile löydätko nylock mutterille sellaisen säädön, että noin tapahtuu. Veikkaan, että nylock- mutteria pitää kiertää aukipäin, että löytyy sellainen asento, jossa varret alkaa nousta kun nostovipua painaa sentin verran taakse jousipainetta vasten. Jos sellainen löytyy, niin säätö on suunnilleen kohdallaan. Kun oikea säätö on löytynyt, vedä nostovipu ihan taakse ja käännä valitsin keskelle, eli asennonsäätö- alueelle. Nyt pitäisi nostolaitteen nousta lähes ylös kun vipu on takana ja laskeutua lähes alas kun vipu on edessä. Molempiin ääripäihin pitäisi jäädä runsas tuuma pelivaraa. Jos varret jää liian ylös tai eivät nouse tarpeeksi, pitää avata nostoakselin oikeassa päässä oleva peltiluukku ja säätää nostoakselin päässä olevan nokkalevyn asento. Nokkalevy on kiinni kahdella pienellä ruuvilla nostoakselin päässä pitkulaisista reijistä, joten kun muttereita hiukan löysää, pystyy levyä kääntämään. Kokeilemalla löytyy sopiva asento.
Kokeile nuo ihan ensin ja kerro mitä löytyi. Tuumitaan sitten uusia metkuja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
Juu säätämällä saatiin kuntoon kiitos neuvoista.
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Ei nosta,ei
Tähän jatkoksi samanlainen ongelma, hyvin pelannut nostolaite teki lakon. Olin vienyt lokasuojat + konepellin maalaamolle ja kun piti koko traktori, niin lana ei hievahtanutkaan maasta.
Sen jälkeen on maalattu runko, laskettu vetinen hydrauliöljy pois, huuhdeltu öljytila, kallisteltu pari litraa jäämiä pois, pantu uudet universal-öljyt ja suodatin, avattu ja putsattu venttiilit nostolaitevivun takaa ja tarkistettu, että alumiinin värisestä prikasta näkyy läpi, puhallettu mahdolliset moskat pois, eikä nostolaitteisiin ole tullut eloa.
Jostain syystä tcu-venttiilin asento on kääntynyt tilansa sivuun ja vasempaan asentoon saadakseen vasen ruuvi täytyi irrottaa, ks. kuva. Sisällä kaikki näyttäisi kuiten ainakin maallikon silmään kaikki liikkuvan normaalisti.
Mistä kannattaisi seuraavaksi etsiä vikaa?
Sen jälkeen on maalattu runko, laskettu vetinen hydrauliöljy pois, huuhdeltu öljytila, kallisteltu pari litraa jäämiä pois, pantu uudet universal-öljyt ja suodatin, avattu ja putsattu venttiilit nostolaitevivun takaa ja tarkistettu, että alumiinin värisestä prikasta näkyy läpi, puhallettu mahdolliset moskat pois, eikä nostolaitteisiin ole tullut eloa.
Jostain syystä tcu-venttiilin asento on kääntynyt tilansa sivuun ja vasempaan asentoon saadakseen vasen ruuvi täytyi irrottaa, ks. kuva. Sisällä kaikki näyttäisi kuiten ainakin maallikon silmään kaikki liikkuvan normaalisti.
Mistä kannattaisi seuraavaksi etsiä vikaa?
Pateq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Kuva
Kuvan lisääminen ei jostain syystä onnistunut, mutta se löytyy täältä http://aijaa.com/dunN6Y
Näyttääkö tuo sisusta normaalilta?
Linkki korjattu / Ylläpito
Näyttääkö tuo sisusta normaalilta?
Linkki korjattu / Ylläpito
Pateq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
On saattanut valitsimen akselista mennä sokka poikki. Kuvassa näkyy, että haarukka, jota valitsin siirtää poikittaisssuunassa, ei näyttäisi olevan ihan perillä vetosvastussäädön pystyluistin kanssa. Kokeile käännellä valitsinta niin näet miten haarukka kääntyy. Keskiasennossa haarukassa olevan tangon pitää olla tuon luistin alla, joka liikkuu nostoakselin päässä olevan nokkalevyn painamana alaspäin kun varsia nostaa ylöspäin.
Tuo nostamattomuus johtuu todennäköisesti siitä, että pumppu ei jaksa löpöhuuhtelun jälkeen alkaa imemään tuoretta öljyä. Avaa istuimen oikealla puolella olevasta "kamelinkyyttyrästä" taaempi proppu ja pyöritä ihan pikkasen moottoria startilla. Reijästä pitää pyrkiä öljy ylös. Jos siellä ei ole mitään tulollaan, niin voit kaada reikään öljyä, niin pumppu saa sitä sen verran sisäänsä, etä se todennäköisesti jaksaa taas imaista.
Tuo nostamattomuus johtuu todennäköisesti siitä, että pumppu ei jaksa löpöhuuhtelun jälkeen alkaa imemään tuoretta öljyä. Avaa istuimen oikealla puolella olevasta "kamelinkyyttyrästä" taaempi proppu ja pyöritä ihan pikkasen moottoria startilla. Reijästä pitää pyrkiä öljy ylös. Jos siellä ei ole mitään tulollaan, niin voit kaada reikään öljyä, niin pumppu saa sitä sen verran sisäänsä, etä se todennäköisesti jaksaa taas imaista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Ei vieläkään
Kuvassa venttiili on keskiasennossa http://aijaa.com/AzZf27
Valitsinvipu liikkuu minusta normaalisti, paitsi että on tuon tilansa sivussa. Ensimmäisen postauksen kuvassa kyllä näkyy, että haarukka ei ole ihan päässä, mutta se menee vääntämällä perille asti ja palautuu kuvan asentoon kuin jousen painamana.
Jos sokka on poikki, niin vipu on jumittunut tuohon asentoon melkoisen lujasti.
Kamelinkyttyrässä ei ole minkäänlaista elämää, vaikka olen valuttanut sinne öljyä puolisen desiä, eikä sinne enempää ainakaan kovin nopeasti tunnu laskevan.
Startatessa öljyn pinta ei värähdäkään.
Toisessa kuvassa joka on kommentissa, näkyy vivun "keskiasento" ja kamelinkyttyrä.
Mitä voisi seuraavaksi tarkistaa? Vikahan alkoi jo vanhoilla öljyillä, nostolaite pelasi kymmenisen kertaa hyvin konetta noudettaessa ja sitten kerrasta mykkä ilman minkäänlaista oiretta.
Valitsinvipu liikkuu minusta normaalisti, paitsi että on tuon tilansa sivussa. Ensimmäisen postauksen kuvassa kyllä näkyy, että haarukka ei ole ihan päässä, mutta se menee vääntämällä perille asti ja palautuu kuvan asentoon kuin jousen painamana.
Jos sokka on poikki, niin vipu on jumittunut tuohon asentoon melkoisen lujasti.
Kamelinkyttyrässä ei ole minkäänlaista elämää, vaikka olen valuttanut sinne öljyä puolisen desiä, eikä sinne enempää ainakaan kovin nopeasti tunnu laskevan.
Startatessa öljyn pinta ei värähdäkään.
Toisessa kuvassa joka on kommentissa, näkyy vivun "keskiasento" ja kamelinkyttyrä.
Mitä voisi seuraavaksi tarkistaa? Vikahan alkoi jo vanhoilla öljyillä, nostolaite pelasi kymmenisen kertaa hyvin konetta noudettaessa ja sitten kerrasta mykkä ilman minkäänlaista oiretta.
Pateq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 880 selectamatic nostolaite
Kyllä systeemi pitäisi tuon luistin asennon puolesta toimia.
Kaadoit siis öljyä kamelinkyttyrän takanapaan, siis siihen joka on ylempänä? Eikä pinta värähdäkkään?
Pumpusta ei silloin pyri mitään ulos. Kokeile vielä laittaa proppu paikalleen ja käynnistää traktori.
Onko tuon rempan yhteydessä avattu vaihdelaatikon pohjassa oleva peltiluukku ja putsattu siellä oleva verkkosuodatin?
Mahdollisia vikoja on suunnilleen kaksi: pumpun imusiivilä on tukossa tai pumpun käyttöhammaspyörä on löysällä tai siitä kiila katkennut.
Semmoinen niksi ehkä kannattaa kokeilla vielä, että moottori sammuksissa laita nopea ulosotto päälle ja paina kytkin pohjaan. Ulosottoakselia vastapäivään pyörittämällä pumpun pitäisi imaista kamelinkyttyrästä kaadettu öljy kitusiinsa.
Kaadoit siis öljyä kamelinkyttyrän takanapaan, siis siihen joka on ylempänä? Eikä pinta värähdäkkään?
Pumpusta ei silloin pyri mitään ulos. Kokeile vielä laittaa proppu paikalleen ja käynnistää traktori.
Onko tuon rempan yhteydessä avattu vaihdelaatikon pohjassa oleva peltiluukku ja putsattu siellä oleva verkkosuodatin?
Mahdollisia vikoja on suunnilleen kaksi: pumpun imusiivilä on tukossa tai pumpun käyttöhammaspyörä on löysällä tai siitä kiila katkennut.
Semmoinen niksi ehkä kannattaa kokeilla vielä, että moottori sammuksissa laita nopea ulosotto päälle ja paina kytkin pohjaan. Ulosottoakselia vastapäivään pyörittämällä pumpun pitäisi imaista kamelinkyttyrästä kaadettu öljy kitusiinsa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Selvitystä
Suodatin on uusi, verkkosiivilä puhdistettu öljyt on uudet, takimmaisen letkun reiästä valutin öljyä. Se valui hiljalleen sisään kun malttoi vain odottaa, ehkä teelusikallinen vartissa.
Laitoin reikään suppilon ja siihen kolme desiä öljyä valumaan.
Maanantaina seuraavan kerran katsomaan.
Laitoin reikään suppilon ja siihen kolme desiä öljyä valumaan.
Maanantaina seuraavan kerran katsomaan.
Pateq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vika
Tämä selittää miksi ei nostanut, kiila poikki ja ratas irti. http://aijaa.com/iUQA1q
Vaihdekeppien suojakumit eivät siis ole mitään koristeita.
Vaihdekeppien suojakumit eivät siis ole mitään koristeita.
Pateq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Similar topics
» DB-990 Selectamatic Nostolaite.
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
» 990 Selectamatic Nostolaite
» 880 selectamatic nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa