880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
3 posters
Sivu 1 / 1
880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon ilman mitään oireita.
Ei laske sitten millään, ei vivuista, ei moottori sammutettuna. Nököttänyt viikon tapissa vaikka painoa on niin että melkein keulii.
Nosto/lasku vipua liikuttamalla saa rajoitinventtiilin huutamaan.
Laskun nopeudensäätö pyörä on jäykkä mutta ei vaikuta vaikka karasta vääntää.
Öljy on kyllä aika maitoa. Tarkoitus vaihtaa öljy sekä imu- että ohivirtaussuodatin.
Olisiko jotain pikavinkkiä korjaukseen? Kiitos.
T.Markku
Ei laske sitten millään, ei vivuista, ei moottori sammutettuna. Nököttänyt viikon tapissa vaikka painoa on niin että melkein keulii.
Nosto/lasku vipua liikuttamalla saa rajoitinventtiilin huutamaan.
Laskun nopeudensäätö pyörä on jäykkä mutta ei vaikuta vaikka karasta vääntää.
Öljy on kyllä aika maitoa. Tarkoitus vaihtaa öljy sekä imu- että ohivirtaussuodatin.
Olisiko jotain pikavinkkiä korjaukseen? Kiitos.
T.Markku
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Kokeile ensin onko jumi mekaaninen vai hydraulinen. Jos siinä on ilmausruuvi nostosylinterin etupäässä niin siitä löysäämällä öljyt tulee ulos ja nostolaite laskee jos jumi on hydraulinen. Jos ei ole ilmausruuvia niin raota varovasti pito/laskuventtiilin tulppaa. Tulpan kauluksessa on poraus, josta öljy pakenee kun tulppa on löysällä.
Mekaanisesta lukosta tunnetaan tapauksia, että nostomännän 0-rengas on jotenkin liimautunut sylinteriin ja sen seurauksena se on alkanut mennä siekaleiksi ja ne repaleet on kiilautuneet männän ja sylinterin väliin. Ne saattaa jumittaa todella kovasti. Myöskin nostolaitteen mekaanisessa lukitsimessa saattaa olla jotain löysässä ja lukko on päällä vaikka kuunsirppi osoittaa ylöspäin.
Jos siellä on lukko päällä, niin paina nostovipua ihan taakse ja käännä nostoakselin vasemmassa päässä oleva kuunsirpinmuotoinen vipu osoittamaan ylöspäin.
Mekaanisesta lukosta tunnetaan tapauksia, että nostomännän 0-rengas on jotenkin liimautunut sylinteriin ja sen seurauksena se on alkanut mennä siekaleiksi ja ne repaleet on kiilautuneet männän ja sylinterin väliin. Ne saattaa jumittaa todella kovasti. Myöskin nostolaitteen mekaanisessa lukitsimessa saattaa olla jotain löysässä ja lukko on päällä vaikka kuunsirppi osoittaa ylöspäin.
Jos siellä on lukko päällä, niin paina nostovipua ihan taakse ja käännä nostoakselin vasemmassa päässä oleva kuunsirpinmuotoinen vipu osoittamaan ylöspäin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Kiitos. "kuun sirppi" on vissiin se vipu takaa vasemmalla nostolaitteen uloin osa? Tämä vipu ei liiku edes voimalla.
Avasin ruuvin mutta reijässä näytää olevan kuula joten pitänee koittaa kiristää kun seuraavaksi ehtii.
Palaan asiaan.
Avasin ruuvin mutta reijässä näytää olevan kuula joten pitänee koittaa kiristää kun seuraavaksi ehtii.
Palaan asiaan.
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Otin ilmausruuvin ja kuulan pois sekä irroitin 4-asentoisen vipuventtiilin. Nostolaite pysyy ylhäällä.
Päästin vanhat öljyt pois ja kaadoin sisään huuhteluöljyt . Käytin startilla ja irroitetun venttiilin syöttöputkesta alkoi tulla
öljyä jonka virtaus säätyi nosto/lasku vivulla.
Oletettavasti on sitten se mekaaninen jumi päällä. Parempi ajaa talliin syvällisempää purkua varten.
Onko tuolla puolikuun muotoisella vivulla tässä mitään osaa. Nyt vipu lähtee klo 09:00 suuntaan.
Päästin vanhat öljyt pois ja kaadoin sisään huuhteluöljyt . Käytin startilla ja irroitetun venttiilin syöttöputkesta alkoi tulla
öljyä jonka virtaus säätyi nosto/lasku vivulla.
Oletettavasti on sitten se mekaaninen jumi päällä. Parempi ajaa talliin syvällisempää purkua varten.
Onko tuolla puolikuun muotoisella vivulla tässä mitään osaa. Nyt vipu lähtee klo 09:00 suuntaan.
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Vipu kääntyy kevyesti kun nostovipu on ihan takana ja ylipaineventtiili kurisee. Jos siellä on monta sataa kiloa kuormaa päällä niin lukko ei aukene edes voimalla. Lukon saa löysälle nostolaitetta kohottamalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Kiitos.
Pitää hakea uusia O-renkaita että saa taas laitteen nippuun sekä uusi "ohi virtaus" suodatin. Saakohan moistaa suodinta mistää ?? Vai jättääkö kotelon tyhjäksi?
Pitää hakea uusia O-renkaita että saa taas laitteen nippuun sekä uusi "ohi virtaus" suodatin. Saakohan moistaa suodinta mistää ?? Vai jättääkö kotelon tyhjäksi?
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Onko siinä kolme merkkivaloa kojelaudan yläreunassa? Jos ei ole niin siinä on imupuolella vain pestävä tiheä verkko, ei vaihdettavaa suodatinta. Toki verkko saa olla puhdas. Jos imupuolella on täysvirtasuodatus niin kojetaulussa on hydraulikkasuodattimen tukkeutumiselle erillinen keltainen merkkivalo. Tuon imupuolen täysvirtasuodattimen voi asentaa myös näihin vanhempiin malleihin jos viitsii etsiä osat purkaamolta. Ne sopii heittämällä, mutta jos haluaa tukkeutumisen merkkivalon myös, niin sitten on enempi hommia. Vetokoukkun joutuu tekemään muutoksia kanssa kun suodatin tulee juuri samalle linjalle.
Sivuvirtasuodattimet ovat käymässä harvinaisiksi, pari vuotta sitten Pihlajaniemeltä niitä vielä sai, mutta en tiedä nykytilannetta. Jossakin Triumph automallissa on sama patruuna moottoriöljyn suodattimena. Sehän on melkein yhdentekevää onko kotelossa tukkeutunut partuuna tai ei patruunaa ollenkaan. Lopputulos on sama. Mitään ei silti mene rikki mutta öljykään ei kyllä putsaannu.
Sivuvirtasuodattimet ovat käymässä harvinaisiksi, pari vuotta sitten Pihlajaniemeltä niitä vielä sai, mutta en tiedä nykytilannetta. Jossakin Triumph automallissa on sama patruuna moottoriöljyn suodattimena. Sehän on melkein yhdentekevää onko kotelossa tukkeutunut partuuna tai ei patruunaa ollenkaan. Lopputulos on sama. Mitään ei silti mene rikki mutta öljykään ei kyllä putsaannu.
jees- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Hep.
Ei ole kuin 2 valoa. Pitää avata pohjakaukalo kun päästän huuhteluöljyt pois. Kiitos taas . Palataan asiaan.
T.Markku
Ei ole kuin 2 valoa. Pitää avata pohjakaukalo kun päästän huuhteluöljyt pois. Kiitos taas . Palataan asiaan.
T.Markku
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Nyt on O-renkaat vaihdettu ja kyllä se nostolaite sieltä alastuli kun väänsi täydet ylös ja lukitusvipua käänsi. Hienosti pelas levy perässä, ylös alas monta kertaa.
Irroitin perälevyn ja ajelin vajaa 500m metriä ja nyt sitten nostolaite ei nosta, ei kuulu mitään hydrauliikan ääniä yms.suhinoita vaikka vivut olis missä asennossa.
Tästähän tuli oikein harraste peli
T. Markku
Irroitin perälevyn ja ajelin vajaa 500m metriä ja nyt sitten nostolaite ei nosta, ei kuulu mitään hydrauliikan ääniä yms.suhinoita vaikka vivut olis missä asennossa.
Tästähän tuli oikein harraste peli
T. Markku
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Katso edellistä viestiketjua, jossa Jopperi etsii eloa omansa hydrauliikkaan. Samoilla neuvoilla kannattaa selättää molemmat tapaukset:
Nostoventtiilin sihti ja kuristinlevy ensin puhtaaksi ja sitten tarkistetaan, että ohjausventtiili liikkuu kevyesti alas saakka. 99% todennäköisyydellä näillä tempuilla pelaa taas.
Nostoventtiilin sihti ja kuristinlevy ensin puhtaaksi ja sitten tarkistetaan, että ohjausventtiili liikkuu kevyesti alas saakka. 99% todennäköisyydellä näillä tempuilla pelaa taas.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
?
Ihme parantuminen? Kävin taavetin kimppuun haalarit päällä ja kas, kaikki toimi ihan normaalisti??. Käytin ja ajoin puoli tuntia ja nostolaite pelasi normaalisti ja tarkasti.
Pitänee laskea vielä kerran huuhtelu öljyt pois ja avata pohja sihti. Ohivirtaussuodatin on avattu ja poistettu, ei vaikuta toimintaan.
Vielä 1 kysymys? mistä saisi tai korvaava kumipalje noihin vaihde yms. keppien juureen?
Pitänee laskea vielä kerran huuhtelu öljyt pois ja avata pohja sihti. Ohivirtaussuodatin on avattu ja poistettu, ei vaikuta toimintaan.
Vielä 1 kysymys? mistä saisi tai korvaava kumipalje noihin vaihde yms. keppien juureen?
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Sellainen ihmeparantuminen siinä on tapahtunut, että ohjausventtiili on lutviutunut eikä takertele ylös.
Juu, ohivirtaussuodattimen patruuna ei vaikuta suoraan hydrauliikan toimintaan mitenkään, itseasiassa koko zydeemin voi vaikka poistaa ja tulpata reijät niin ei tunnu missään. Pitemmässä juoksussa suodattimesta on kuitenkin hyötyä koska se poistaa partikkeleita öljykierrosta, siksi se kannattaa pitää toiminnassa.
Vaihdekepin suojakumeja saa varaosaliikkeistä, mutta hyvä ja halpa tulee vaikka auton hammastangon suojakumista.
Juu, ohivirtaussuodattimen patruuna ei vaikuta suoraan hydrauliikan toimintaan mitenkään, itseasiassa koko zydeemin voi vaikka poistaa ja tulpata reijät niin ei tunnu missään. Pitemmässä juoksussa suodattimesta on kuitenkin hyötyä koska se poistaa partikkeleita öljykierrosta, siksi se kannattaa pitää toiminnassa.
Vaihdekepin suojakumeja saa varaosaliikkeistä, mutta hyvä ja halpa tulee vaikka auton hammastangon suojakumista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Taavetti 990 selekta ja nostolaite jumi
Hankin juuri viikko sitten taavetin nostolaitteet jäi yläasentoon eikä meinannut kuunsirppi pyörähtää muutakuin täydellä kaasulla ja nostovipu takana sain kuunsirpin pyörähtään, ajattelin jotain on tehtävä purkasin vetokoukun rungon pois päästin öljyt pois ( vesiseoksen ) avasin suodatinkotelon propun josta tuli kuin jogurttia avasin suodattimen kannen ja kaskummaa sielä ei ollu suodattimesta jäljellä ku se imuputkeen menevä holkki jossa ei edes sitä teräsverkkoa enää paikallaan.( Tämä oli jonkun tee se itse miehen temppu mutta tyhmä sellanen ku uusi suodatin maksaa 21-22€ ja luukun tiiviste tulee mukana) tuon kaltaisille remonttimiehille olis saunantakana tilaa.
Hankin juuri viikko sitten taavetin nostolaitteet jäi yläasentoon eikä meinannut kuunsirppi pyörähtää muutakuin täydellä kaasulla ja nostovipu takana sain kuunsirpin pyörähtään, ajattelin jotain on tehtävä purkasin vetokoukun rungon pois päästin öljyt pois ( vesiseoksen ) avasin suodatinkotelon propun josta tuli kuin jogurttia avasin suodattimen kannen ja kaskummaa sielä ei ollu suodattimesta jäljellä ku se imuputkeen menevä holkki jossa ei edes sitä teräsverkkoa enää paikallaan.( Tämä oli jonkun tee se itse miehen temppu mutta tyhmä sellanen ku uusi suodatin maksaa 21-22€ ja luukun tiiviste tulee mukana) tuon kaltaisille remonttimiehille olis saunantakana tilaa.
manniman- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Vanhoissa traktoreissa näkee vaikka mitä. Täysin umpeen limoittunut suodatin tai kokonaan puuttuva suodatinpatruuna on aika tyypillinen löytö, samaten vetiset öljyt. Se on vanhan traktorin kohtalo, että sillä ajetaan samoilla öljyillä ym. niin kauan kuin se vähänkin liikkuu tai suostuu lähtemään käyntiin. Sitten se jätetään liiterin taakse pakoputkien pää avoimena odottamaan ilmojen haltijan lopullista iskua.
Hydrauliikan huonon toiminnan selvittelyä hankaloittaa usein se, että kun siihen on tullut hämminkiä niin systeemiä on korjattu ties millä konstilla ja lopputuloskin on sitten mitä sattuu. Minua harmittaa semmoinen, että jopa arvostetut "ammattimiehet" saattavat syyllistyä samaan ja saavat vielä asiakkaankin uskomaan, että nyt se on korjattu niin hyväksi kun sen ylipäätään voi saada.
Vetisestä öljystä on vaikea päästä eroon kun peräpään pohja on niin sokkeloinen. Se tarvitsee polttoöljy huuhtelun pariinkin kertaan ja silti uutukaiseen öljyyn saattaa ilmestyä heti hiukan sameutta. Huuhteluun riittää kerralla 10...15 litraa löpöä ja kevyttä ajelua pihan ympäri, että neste huuhtoo myös laatikon seinämiä.
Hydrauliikan huonon toiminnan selvittelyä hankaloittaa usein se, että kun siihen on tullut hämminkiä niin systeemiä on korjattu ties millä konstilla ja lopputuloskin on sitten mitä sattuu. Minua harmittaa semmoinen, että jopa arvostetut "ammattimiehet" saattavat syyllistyä samaan ja saavat vielä asiakkaankin uskomaan, että nyt se on korjattu niin hyväksi kun sen ylipäätään voi saada.
Vetisestä öljystä on vaikea päästä eroon kun peräpään pohja on niin sokkeloinen. Se tarvitsee polttoöljy huuhtelun pariinkin kertaan ja silti uutukaiseen öljyyn saattaa ilmestyä heti hiukan sameutta. Huuhteluun riittää kerralla 10...15 litraa löpöä ja kevyttä ajelua pihan ympäri, että neste huuhtoo myös laatikon seinämiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Erkki puhuu asiaa,näin se meilläkin meni vaikka raktori oli katonalla ei paljoo öljyjä kukaan vanhanisännänaikana vaihellu,sitten ihmettelivät yhtenä keväänä kun ei lähtenykkään enää käyntiin kun piti perunamaata mennä äestää!
Eipä tullu polttoainetta ja syykin selvä,polttoainesuodattimet AIVAN TUKOSSA,olipa vielä toinen puhjennu niin oli laitettu panta ympärille ettei vuoda eheeh!
Että semmosia korjailuja oli siinäkin
Eipä tullu polttoainetta ja syykin selvä,polttoainesuodattimet AIVAN TUKOSSA,olipa vielä toinen puhjennu niin oli laitettu panta ympärille ettei vuoda eheeh!
Että semmosia korjailuja oli siinäkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Kuitenkin koneilla on rahallinen arvo, ja se olisi sitä suurempi mitä paremmassa kunnossa kone on. En oikein ymmärrä näitä huoltojen laiminlyöntiä ja rautalanka korjausten tarkoitusta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Samaa mieltä olen minäkin,jos itte jotain korjaa niin voi sen tehdä omillatavoilla hyvinkin vaikkei olisikaan alkuperäinen.
Olipa joku isäntä menny hitsaamaan samaisessa Taavissa etupyörän laakerimutterit kiinni!
No pienen kiroilun jälkeen hitsisauma pois ja uudet mutterit,kiristys ja sokkareijät ja sokat,siel ne vielä on ainakin pysyny aika näyttää koska irtoo.
Olikohan se tällä palstalla kun joku oli kokenu oikein HENGENVAARALLISEN virityksen ostamassaan etukuormaajaraksassa kun oli katkennu varret kesken ajon,tarkastuksen jälkeen oli huomattu räkähitsisauma ja PAKKELIA päällä!!
Mun mielestä tommoset on jo oikeuteen johtavia toimenpiteitä jos liikenteeseen on myyty ,huh huh.
Kaverin emännällä lenti konepelti auki vanhas kadetissa kun tuulihaka oli rautalangalla kiinni,olin kaverille sanonu että tuo ei kestä,se vaan tokas et ei nyt kerkee ja kestää se!
On hyvä että asioista täälläkin kirjoitellaan oppii olemaan varovainen ja tarkkaavaisempi kun jotai ostaa ja nuoretkin tiedostaa että kaikkee ei passaa uskoo mitä myyjä sanoo.
Anteeksi menin asiasta sivuun mutta onhan tääl tilaa heh
Olipa joku isäntä menny hitsaamaan samaisessa Taavissa etupyörän laakerimutterit kiinni!
No pienen kiroilun jälkeen hitsisauma pois ja uudet mutterit,kiristys ja sokkareijät ja sokat,siel ne vielä on ainakin pysyny aika näyttää koska irtoo.
Olikohan se tällä palstalla kun joku oli kokenu oikein HENGENVAARALLISEN virityksen ostamassaan etukuormaajaraksassa kun oli katkennu varret kesken ajon,tarkastuksen jälkeen oli huomattu räkähitsisauma ja PAKKELIA päällä!!
Mun mielestä tommoset on jo oikeuteen johtavia toimenpiteitä jos liikenteeseen on myyty ,huh huh.
Kaverin emännällä lenti konepelti auki vanhas kadetissa kun tuulihaka oli rautalangalla kiinni,olin kaverille sanonu että tuo ei kestä,se vaan tokas et ei nyt kerkee ja kestää se!
On hyvä että asioista täälläkin kirjoitellaan oppii olemaan varovainen ja tarkkaavaisempi kun jotai ostaa ja nuoretkin tiedostaa että kaikkee ei passaa uskoo mitä myyjä sanoo.
Anteeksi menin asiasta sivuun mutta onhan tääl tilaa heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Uutta vuotta vaan kaikille. Kyllä sitä piti vielä ennen ensimmäisiä lumitöitä puhdistaa se pieni sihti huilun sisältä ja hioa molemmat huilut.
Toimi taas koko urakan ajan. Yllätyin vaan kuinka lämpimäksi laatikko/öljy tulee tunnin työskentelyllä. Moottorikin lopetti pienen savuttamisen kun lorautin vähän 2tahtiöljyä tankkiin.
Toivotaan että pelittää tämän talven...
Toimi taas koko urakan ajan. Yllätyin vaan kuinka lämpimäksi laatikko/öljy tulee tunnin työskentelyllä. Moottorikin lopetti pienen savuttamisen kun lorautin vähän 2tahtiöljyä tankkiin.
Toivotaan että pelittää tämän talven...
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Hyvää Uutta vuotta kaikille minunkin puolesta.
Se huilun sihtin tukkiva moska voi tähän aikaan vuodesta olla jäähilettä. Öljyn seassa saattaa liikkua pieniä sirpaleita jotka sen pystyvät tukkimaan. Tuo venttiilikarojen kiillottamistarve hiukan ihmetyttää, että onkohan siinä joskus päässyt iskemään korroosio niihin osiin oikein reippaasti että on tullut pinnakarheutta sen myötä. Omissa selectoissa ei ole nimittäin koskaan tarvinnut kajota pintoihin.
Jos se 880 on sukuunsa tullut niin se pelittää vielä pitkät talvet ja kesät nyt kun on päässyt hiukan huollosta osalliseksi.
Se huilun sihtin tukkiva moska voi tähän aikaan vuodesta olla jäähilettä. Öljyn seassa saattaa liikkua pieniä sirpaleita jotka sen pystyvät tukkimaan. Tuo venttiilikarojen kiillottamistarve hiukan ihmetyttää, että onkohan siinä joskus päässyt iskemään korroosio niihin osiin oikein reippaasti että on tullut pinnakarheutta sen myötä. Omissa selectoissa ei ole nimittäin koskaan tarvinnut kajota pintoihin.
Jos se 880 on sukuunsa tullut niin se pelittää vielä pitkät talvet ja kesät nyt kun on päässyt hiukan huollosta osalliseksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
Tervehdys taas. Sihdistä loytynyt roska oli pientä ruskeahkoa huokoista hilettä. Itse epäilen sen olevan palasia takaisinvirtaus suodattimen patruunasta koska se oli aika rapea kun sen poistin. Jäljet huiluissa näyttivät enemmänkin siltä että olisivat olleet ruuvipenkin leukojen välissä tai vastaavaa. Syöpymiseltä ei näyttänyt.
Taas pelitti tunnin rupeaman paitsi että hajosi aivan muusta paikasta .Avataampa sille uusi asia valikkoon Ohjaus vaihteen "kansi"
T. Markku
Taas pelitti tunnin rupeaman paitsi että hajosi aivan muusta paikasta .Avataampa sille uusi asia valikkoon Ohjaus vaihteen "kansi"
T. Markku
Markku- Vierailija
Vs: 880 selectamatic nostolaite jäi yläasentoon
aja traktori vaikka kaivonkantta vasten perälevyn kanssa niin että perälevy nousee niin kuunsirpin saa vapautumaan ja saat nostolaitteen alas
oti- Vierailija
Similar topics
» David Brown 990 Selectamatic nostovarret jäi yläasentoon
» DB 880 selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 Selectamatic nostolaite...
» 990 Selectamatic Nostolaite
» DB 880 selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic nostolaite
» 880 Selectamatic nostolaite...
» 990 Selectamatic Nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa