DB 1412 moottori remontti.
+2
Pakki
Jukka-Pekka
6 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB 1412 moottori remontti.
Apuva. Olen tekemässä DB1412 moottori remonttia ja tarvitsisin hieman momentteja.
1.kannenpultit/mutterit
2.kiertokangenpukit
3.nokkapukit
Muitakin vinkkejä saa jakaa homman suorittamiseksi, koska olen peukalo keskellä kämmentä asian kanssa.
1.kannenpultit/mutterit
2.kiertokangenpukit
3.nokkapukit
Muitakin vinkkejä saa jakaa homman suorittamiseksi, koska olen peukalo keskellä kämmentä asian kanssa.
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Lueppas tuolta meidän Info ja UKK osiosta löytyy monet tiedot
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Kannenpulttien kiristysmomentti on: 122 Nm (nuoremmissa Taaveteissa: 135 Nm). Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kannenpulteille kireysarvon: 13,8 Kpm, ja Kannen pinnapultit: 3,46 Kpm. Itse kiristin (piristetyn) 1410:pin kannen 135 Nm. Kiristin pultit kolmessa erässä: 40 Nm, 80 Nm, 135 Nm. HUOM! muista laittaa öljyä pulttien kierteisiin ennen kuin laitat pultteja tilaansa (tällöin pultit kiristyvät varmemmin momenttiinsa).
Kiertokangen pukkkien kiristysmomentti on: 68 Nm. Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kiertokangenpulteille kireysarvon: 6,92 Kpm
Nokkapukeille en löytänyt kiristysarvoja, mutta käytä (oikean pulttikoon mukaan) jotain seuraavista arvoista:
Pultin koko (tuumaiset kierteet);
- 1/4: 0,97 Kpm
- 5/16: 2,07 Kpm
- 3/8: 3,46 Kpm
- 7/16: 6,22 Kpm
- 1/2: 8,98 Kpm
- 5/8: 15,2 Kpm
- 3/4: 19,3 Kpm
Kampiakselin runkolaakerien kiristysmomentit:
- Pääimmäiset (etu ja takapukki): 217 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 22,12 Kpm)
- Keskipukki: 298 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 38,6 Kpm) HUOM! Keskipukissa on isommat pultit!!
Kun olet ajanut moottorin kunnolla lämpöiseksi (vaikka esim. noin pari tuntia kevyttä ajoa) niin jälkikiristä kansi. Jälkikiristys tapahtuu kiristysjärjestyksen mukaisesti siten, että kiristelet pultit yksi kerrallaan niin että väännät pultin löysälle, jonka jälkeen vedät pultin kerralla oikeaan momenttiin, tämän toistat kaikille pulteille. HUOM! jälkikiristys täytyy tehdä kun moottori on kuumana.
Jos sinulla on moottori irti traktorista, niin suosittelen tarkastamaan myös kampiakselin laakerit, sekä tarkastamaan kampiakselin kaulojen mitat (eli onko akselia tarve hioa). Tämän ikäluokan traktoreissa on kumminkin jo mittarissa jonninverran tunteja, jotenka moottorikaan ei ole enää kunnoltaan uudenveroinen!! Mikäli kampiakselin laakerit ovat jo väljät niin kampiakseli saattaa mennä moottoria käytettäessä Ns. värinään, mikä väsyttää kampiakselia, ja tästä syystä akseli saattaa mennä jopa (pitkään väliänä ajettuna) poikki. Eli suosittelen tarkastamaan kys. paikan, tämä on hyvä henkivakuutus moottorille. Kampiakselin hionta ei ole lopuuksi mahdottoman kallis operaatio, ja runkolaakerit maksavat melkein saman verran kuin kiertokangen laakeritkin, ja niitä on hyvin saatavilla.
Jos tulee mieleen vielä jotain kysyttävää, niin soita minulle. Numeroni on: 050-5054280
Kiertokangen pukkkien kiristysmomentti on: 68 Nm. Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kiertokangenpulteille kireysarvon: 6,92 Kpm
Nokkapukeille en löytänyt kiristysarvoja, mutta käytä (oikean pulttikoon mukaan) jotain seuraavista arvoista:
Pultin koko (tuumaiset kierteet);
- 1/4: 0,97 Kpm
- 5/16: 2,07 Kpm
- 3/8: 3,46 Kpm
- 7/16: 6,22 Kpm
- 1/2: 8,98 Kpm
- 5/8: 15,2 Kpm
- 3/4: 19,3 Kpm
Kampiakselin runkolaakerien kiristysmomentit:
- Pääimmäiset (etu ja takapukki): 217 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 22,12 Kpm)
- Keskipukki: 298 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 38,6 Kpm) HUOM! Keskipukissa on isommat pultit!!
Kun olet ajanut moottorin kunnolla lämpöiseksi (vaikka esim. noin pari tuntia kevyttä ajoa) niin jälkikiristä kansi. Jälkikiristys tapahtuu kiristysjärjestyksen mukaisesti siten, että kiristelet pultit yksi kerrallaan niin että väännät pultin löysälle, jonka jälkeen vedät pultin kerralla oikeaan momenttiin, tämän toistat kaikille pulteille. HUOM! jälkikiristys täytyy tehdä kun moottori on kuumana.
Jos sinulla on moottori irti traktorista, niin suosittelen tarkastamaan myös kampiakselin laakerit, sekä tarkastamaan kampiakselin kaulojen mitat (eli onko akselia tarve hioa). Tämän ikäluokan traktoreissa on kumminkin jo mittarissa jonninverran tunteja, jotenka moottorikaan ei ole enää kunnoltaan uudenveroinen!! Mikäli kampiakselin laakerit ovat jo väljät niin kampiakseli saattaa mennä moottoria käytettäessä Ns. värinään, mikä väsyttää kampiakselia, ja tästä syystä akseli saattaa mennä jopa (pitkään väliänä ajettuna) poikki. Eli suosittelen tarkastamaan kys. paikan, tämä on hyvä henkivakuutus moottorille. Kampiakselin hionta ei ole lopuuksi mahdottoman kallis operaatio, ja runkolaakerit maksavat melkein saman verran kuin kiertokangen laakeritkin, ja niitä on hyvin saatavilla.
Jos tulee mieleen vielä jotain kysyttävää, niin soita minulle. Numeroni on: 050-5054280
Viimeinen muokkaaja, David pvm Ma Tammi 25 2016, 22:33, muokattu 1 kertaa
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Kopioin tuon äskeisen Info-osioonkin...
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Kiitos kaikille vastauksista! Tiesin että täältä jos jostain saisin apua!
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Myös pulttien/muttereiden otsapinnat (kantta/prikkaa vasten menevä pinta) pitää voidella öljyllä, ei pelkästään kierteet.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Tässä 1210 / 1410 / 1412 kirjasta (vuodelta jotain -78) pari kuvaa, ja venttiilivälys moottorin ollessa kylmänä on 0.25mm :
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Hyviin ohjeisiin vois vielä lisätä kiertokankien alapäiden tarkistus etteivät ole menneet soikioksi
Ja yläpään puslien kunto,eivat saa pyöriä paikoillaaan eikä tietenkään liika löysät.
Uudet kk yläpään puslat ei paljon maksa mutta ne joutuu koneistaa paikoillaan.
Kun laitat uuden kannentiivisteen niin lohkon ja kannen pinnat pitää olla ehdottoman puhtaat mm öljystä.
Siksi myös kannenpulttien alapäiden öljyämisessä pitää olla huolellinen ei liikaa öljyä.
Kannen jälkikiristys kuumana (Jusape) oli minulle uutta ,olen aina tehnyt kylmänä myös jälkikiristyksen.
Niin venttiilien säädöt joutuu myös tarkistaa jälkikiristyksen jälkeen.
Moottoriremontti on mukavaa hommaa ja onnistuu kyllä maallikoltakin.
Itse tehtynä ei myöskääm maltaita maksa.
Ja yläpään puslien kunto,eivat saa pyöriä paikoillaaan eikä tietenkään liika löysät.
Uudet kk yläpään puslat ei paljon maksa mutta ne joutuu koneistaa paikoillaan.
Kun laitat uuden kannentiivisteen niin lohkon ja kannen pinnat pitää olla ehdottoman puhtaat mm öljystä.
Siksi myös kannenpulttien alapäiden öljyämisessä pitää olla huolellinen ei liikaa öljyä.
Kannen jälkikiristys kuumana (Jusape) oli minulle uutta ,olen aina tehnyt kylmänä myös jälkikiristyksen.
Niin venttiilien säädöt joutuu myös tarkistaa jälkikiristyksen jälkeen.
Moottoriremontti on mukavaa hommaa ja onnistuu kyllä maallikoltakin.
Itse tehtynä ei myöskääm maltaita maksa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Kyllä tämä opiskelijan kukkaron päälle käy aika rankasti:D
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Ei Jukka-Pekka sattunut traktorillaan Rauta ja Petrooli tapahtumassa olleen ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Kyllä vain ja tänä vuonna olisi tarkoitus uudelleen!
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Jukka-Pekka kirjoitti:Kyllä vain ja tänä vuonna olisi tarkoitus uudelleen!
No sittenhän oikein useampaan kertaankin juteltiinkin , esim siinä nuffiteltalla ja munkin turbonuffin äärellä, ja oli juttua näistä 1410/12 koneista .......
Räknäsin vaan yhteen koneen (1412) , nimimerkin iän, ja että opiskelija ( kuten Riihimäellä kerroit olevasi ) ja sitten kun vielä paikkakunnan sijainnin tarkistin, niin aattelin että sama nuorimies siellä on , jonka kanssa turistiin lauantaina ja sunnuntaina R&P-tapahtumassa ..... Vielä viimeksi siin sunnuntaina myöhemmin iltapäivästä kun tapahtuma alkoi jo purkaantumaan .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Joo. Toivottavasti näen sinut taas ensikesänä täällä ja taavettikin on saanut kalkatukset pois moottorista.
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Todennäköisesti. Sitä ei vielä tiedä, onko mitä konetta sitten mukana, vaiko onko lainkaan .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Ja joskun koneen avaat, niin laita ehdottomasti ne kk-yläpään puslat uusiksi.
Maksavat jotain luokkaa kympin kipale, mut vaati koneistuksen veiveissä paikoillaan joka on luokkaa 15-25ekee kipale ......
Eli kannattaa jättää koneistamon hoteisiin puslien vaihto ja koneistus kokonaisuudessaan.
Siinä ei kannata säästää kun kokemus on vähäistä sulla vielä tällä moottoririntamalla ......
Maksavat jotain luokkaa kympin kipale, mut vaati koneistuksen veiveissä paikoillaan joka on luokkaa 15-25ekee kipale ......
Eli kannattaa jättää koneistamon hoteisiin puslien vaihto ja koneistus kokonaisuudessaan.
Siinä ei kannata säästää kun kokemus on vähäistä sulla vielä tällä moottoririntamalla ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Joo no männät on uudet. 4 sylinteri kiinnileikannut 2 ja 3 murtunut hieman palotilasta. Kansi käynyt pajalla oli kiero ku lentokoneen ropelli. 3 venttiiliä uusiksi ja muut selvis hiomalla. kankien laakerit on hommattu ja suuttimet myös tarkastutettu. sama kait se on nyt vaihtaa vielä ne puslat sinne niin on kaikki kuluvat vaihdettu alapäästä tällä avauksella. runkolaakereihin en pääse käsiksi kun ei ole mahdollista katkaista traktoria. Sponsorinhan tässä tarvii hommata sitten on vielä edessä se haastavin vaihe eli löytää paikka niille kaikille osille
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Tuolle kiinnileikkautumiselle ja mäntien halkeilulle lienee selvä syy-oireyhtymä...... Omakohtaista kokemusta on kans vastaavasta tuolta -80 luvun puolivälin paikkeilta .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Juu kiinnileikkaaminen lienee johtua siitä kun kävi pari vuotta sitten hieman lämpäsenä kun linkosin lunta ja pakkasnesteet oli kadonneet jonnekkin.
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Myöskään syötön ja kierrosten liiallista nostoa pidempiaikaiseen rasitukseen tuo ei siedä ilman pieniä parannuksia koneeseen,
ja ahdot ei saa mennä liian ylös ( varsinkin ilman välijäähyä ) , jonka se voi tehdä ihan pelkällä sopan lisäyksellä .......
Onkos siinä moottoriöljylle omaa jäähdytintä ? Kaikissa 1410/12 koneissa sitä ei ilmeisesti ole, vaikka käsittääkseni kirjan mukaan olisi ??? Tää on hiukka epävarma tieto kylläkin .....
ja ahdot ei saa mennä liian ylös ( varsinkin ilman välijäähyä ) , jonka se voi tehdä ihan pelkällä sopan lisäyksellä .......
Onkos siinä moottoriöljylle omaa jäähdytintä ? Kaikissa 1410/12 koneissa sitä ei ilmeisesti ole, vaikka käsittääkseni kirjan mukaan olisi ??? Tää on hiukka epävarma tieto kylläkin .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
on sielä ainakin kaksi kennoa keulalla syylärin lisäksi ja ymmärtääkseni 1 on moottorille ja 1 hydrashiftille. ja syötöt on ihan tehdas asetuksissa hyvin on pärjännyt noillakin syötöillä. mutta välijäähyä ei sielä ole menee putki koneen yli suoraan ahtimelta imusarjaan.
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
No jos siel 2 pienempää n. A4 arkin kokoista kennoa on, niin sitten on vaihteistolle ja moottorille öljykennot.
Saattaa ihan hyvinkin olla, et oireet voi olla ihan puhtaasti ylikuumentumisestakin johtuvia ja seuranneita vikoja, jäähdytinnesteen vähyyden takia.
Saattaa ihan hyvinkin olla, et oireet voi olla ihan puhtaasti ylikuumentumisestakin johtuvia ja seuranneita vikoja, jäähdytinnesteen vähyyden takia.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
juu ja onhan toi 5000 tuntia ja 40 vuotta jo ihan hyvä remontti ikä vaikka ei varsinaisesti suurempia vikojakaan olisi.
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
Toi 1410 täällä on -78 mallinen. n. 4700 mittarituntia, ja kaikki on mittarissa ..... Tuli meille 714.4h mittarituntia ajettuna ja 3v vanhana, heinäkuussa -81 ......
Eikös tuo Sekura-koppi tullut -77 täällä Suomessa käyttöön, samoin kuin HS-vaihteistokin tuli samana vuonna vasta markkinoillemme, ettei se ole vast kun 39v ikäinen kaiketi ......
Eikös tuo Sekura-koppi tullut -77 täällä Suomessa käyttöön, samoin kuin HS-vaihteistokin tuli samana vuonna vasta markkinoillemme, ettei se ole vast kun 39v ikäinen kaiketi ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1412 moottori remontti.
papereihin oli kyllä 76 merkattu?
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Vs: DB 1412 moottori remontti.
ei ku hitto sehän nuoreni heti 1977 oli papereissa nyt kun tarkistin
Jukka-Pekka- David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 990 moottori remontti
» 1390 moottori remontti
» 1412 myynnissä
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» DB 1412 6pot perkins
» 1390 moottori remontti
» 1412 myynnissä
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» DB 1412 6pot perkins
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa