David Brown 25D taas eloon
+2
outsider
sarvikalle
6 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 25D taas eloon
Sain kyliltä takaisin isävainaan Taavetin 25D vm -57. Edellinen haltija kertoi, että kone sammui kertalaakista kesken menon eikä siihen saanut mitään eloa sen jälkeen. Ei kyllä yrittänytkään tutkia lähemmin syytä, vaan Taavetti on seisonut ladossa jo useamman vuoden.
Olisin mielellään kuulemassa alan miehiltä tai naisilta neuvoja, mistä kannattaa aloittaa vian etsintä.
Löpöpumppu ehkä? Ja jos, onko sen purku ylivoimainen tehtävä ensikertalaiselle?
Olisin mielellään kuulemassa alan miehiltä tai naisilta neuvoja, mistä kannattaa aloittaa vian etsintä.
Löpöpumppu ehkä? Ja jos, onko sen purku ylivoimainen tehtävä ensikertalaiselle?
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Moro
Kyllähän tuo vika polttoainepuolelle viittaa.
En nyt heti lähtisi laittamaan pumppua atomeiksi.
Ensinnä tarkistaisin että pysäytysvipu pelaa niinkuin pitää.
Siiten polttoaineen tulo pumpulle ,voi olla putket tukossa,suodattimet solmussa,,,
Seuraava tarkistuskohde on jakopään rattaat.
Tuon ikäluokan koneista on mennyt hammasrattaita rikki.
Sekä ehjiä rattaita että pumppuja voi löytyä käytettynä tämänkin foorumin kautta jos niille on tarpeita.
Kyllähän tuo vika polttoainepuolelle viittaa.
En nyt heti lähtisi laittamaan pumppua atomeiksi.
Ensinnä tarkistaisin että pysäytysvipu pelaa niinkuin pitää.
Siiten polttoaineen tulo pumpulle ,voi olla putket tukossa,suodattimet solmussa,,,
Seuraava tarkistuskohde on jakopään rattaat.
Tuon ikäluokan koneista on mennyt hammasrattaita rikki.
Sekä ehjiä rattaita että pumppuja voi löytyä käytettynä tämänkin foorumin kautta jos niille on tarpeita.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
Kuulostaa hyvältä neuvolta, kiitos jo etukäteen!
Mahtaako tämän ikäisestä koneesta löytyä manuaalia jollain kielellä, tietysti mieluiten suomeksi?
Mahtaako tämän ikäisestä koneesta löytyä manuaalia jollain kielellä, tietysti mieluiten suomeksi?
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Kai moottori sentään pyörii? helpottaisi vian etsintääkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D taas eloon
Tessu kirjoitti:Kai moottori sentään pyörii? helpottaisi vian etsintääkin
Niin tosiaankin jollei moottori edes pyöri niin silloin vika on todennäköisesti muuaalla kuin polttoainesysteemissä.
Silloin mennään moottorin sisuskaluihin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
Ja nyt kun seisonu jo usean vuoden on voinu tulla jumia jo koneeseenkin vaikka sillon olikin toiminu,kiva olis tietää lisää diagnoosia...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D taas eloon
Rojekti ei ole edennyt kuin uuden akun ostoon, mukana tullut ei enää ottanut virtaa. Vierähti hyvää aikaa siinäkin kun selvitin napaisuuden. Onnistuin googlaamaan manuaalin ja siitä selvisi, että runkoon plussa. Alunperin siinä on ollut 2x 6v akkua sarjassa mutta nyt yksi 12v. Äsken kun yritin startata ei tapahtunut mitään, startti ei saa virtaa. Nyt pitää lähteä hakemaan vian syytä. Veivinkin voisi tehdä ja sillä kokeilla pyöriikö kone. Katsotaan miten äijän käy.
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Nyt tiedetään, että kone ei ole jumissa, sain startin pelittämään ja nätisti pyöritti. Hyvä näin.
Homma jatkuu nyt polttoainepuolella.
Homma jatkuu nyt polttoainepuolella.
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Nyt sitte ainakin näkee pyöriikö yläkerta kun ottaa venttiilikopan pois on sitte jakopääkin kunnossa jos liikettä näkyy.
Enempi kyllä epäilisin että on saanu joko ilmaa tai sitte polttoainepumppu,suodattimet tai muu tukos,voihan se jakopumppukin joskus kyllä hajota
Enempi kyllä epäilisin että on saanu joko ilmaa tai sitte polttoainepumppu,suodattimet tai muu tukos,voihan se jakopumppukin joskus kyllä hajota
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D taas eloon
Tessu kirjoitti:Nyt sitte ainakin näkee pyöriikö yläkerta kun ottaa venttiilikopan pois on sitte jakopääkin kunnossa jos liikettä näkyy.
Enempi kyllä epäilisin että on saanu joko ilmaa tai sitte polttoainepumppu,suodattimet tai muu tukos,voihan se jakopumppukin joskus kyllä hajota
Kyllä minunkin ykkösveikkaus on että polttoaine ei tule pumpulle saakka.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
sarvikalle kirjoitti:Kuulostaa hyvältä neuvolta, kiitos jo etukäteen!
Mahtaako tämän ikäisestä koneesta löytyä manuaalia jollain kielellä, tietysti mieluiten suomeksi?
Manuaaleja on myynnissä noissa vanhojen koneiden tapahtumissa rompetorilla.
Joskus löytyy myös tori.fi,keltainenpörssi,huutonet.
http://www.davidbrownparts.com/page105.html tuolta löytyy englannin kielinen versio.
Minultakin löytyy kopio suomalaisesta manuaalista.
Voin lainata sitä jos haluat kopioida siitä .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
Kiitos Outsider reilusta tarjouksesta, mutta sain masinistien ruotsinkielisiltä sivuilta imuroitua manuaalin på finska. Ei erityisen selkeä opus, mutta katson miten pitkälle pärjään sillä.
Tämän päivän saldo on, että käsipumpulla lutkuttamalla uskon tietäväni, että tulopuolella ei ole tukosta, löpö tulee jakopumpulle asti. Seuraava kohde on jakopään hammasrattaat, kuten ehdotit. Paitsi että ensin pitää saada lainaksi kylälta tuumamitalliset hylsyavaimet
Ja taas pitää kysyä neuvoa- kannattaako keulakoppa ja jäähdytin purkaa pois jo ensivaiheessa vai pystyyko tarkastuksen ja mahd hammaspyörän vaihdon tekemään sivulta käsin?
Ja vielä kysyisin moottoriöljyn suodattimesta, löytyykö Suomesta vai pitääkö tilata briteiltä?
Tämän päivän saldo on, että käsipumpulla lutkuttamalla uskon tietäväni, että tulopuolella ei ole tukosta, löpö tulee jakopumpulle asti. Seuraava kohde on jakopään hammasrattaat, kuten ehdotit. Paitsi että ensin pitää saada lainaksi kylälta tuumamitalliset hylsyavaimet
Ja taas pitää kysyä neuvoa- kannattaako keulakoppa ja jäähdytin purkaa pois jo ensivaiheessa vai pystyyko tarkastuksen ja mahd hammaspyörän vaihdon tekemään sivulta käsin?
Ja vielä kysyisin moottoriöljyn suodattimesta, löytyykö Suomesta vai pitääkö tilata briteiltä?
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Jakopäätä on aika vaikea avata jollei ota jäähdytintä pois .
Milliavaimilla kyllä pärjää hyvin remonttihommissa.
Öljyusuodattimen saa Konekorjamo Marjakankaalta mutta voi löytyä autotarvikeliikkeestäkin kun ottaa maillin mukaan.
Tuo Marjakankaan suodatinkin on muistaakseni muutaman millin liika lyhyt.
Vaatii o-renkaan jatkoksi tai alkuperäisestä leikkaa kumisen pään irti ja laitta uuden päähän jatkoki.
http://www.konekorjaamo.fi/?type=1667&brand=1532&model=882&cPath=7
tämä 62185 on alkuperäinen :http://www.davidbrownparts.com/page69.html
Milliavaimilla kyllä pärjää hyvin remonttihommissa.
Öljyusuodattimen saa Konekorjamo Marjakankaalta mutta voi löytyä autotarvikeliikkeestäkin kun ottaa maillin mukaan.
Tuo Marjakankaan suodatinkin on muistaakseni muutaman millin liika lyhyt.
Vaatii o-renkaan jatkoksi tai alkuperäisestä leikkaa kumisen pään irti ja laitta uuden päähän jatkoki.
http://www.konekorjaamo.fi/?type=1667&brand=1532&model=882&cPath=7
tämä 62185 on alkuperäinen :http://www.davidbrownparts.com/page69.html
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
Jos jakopäästä on mennyt pyörä, niin venttiilit lopettaa liikkumisen. Helppo tarkistus on irrottaa venttiilikoppa ja katsoa mitä sen alla tapahtuu kun pyörittää moottoria startilla. Toki vanhan traktorin jakopän kunto voi kiinnostaa sen verran, että sinnekin kannattaa vilkaista ennenkuin ottaa pelin uudelleen käyttöön.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 25D taas eloon
Myös ennen isompia purkamisia löysää pari suutinputkea ja katso "sylkeekö" pumppu polttöainetta kun starttaat.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 25D taas eloon
Osaavampien neuvoista kiittäen, raportti tämän päivän annista:
-venttiilikoppa auki, startilla pyöräytys: venttiilit liikkuu
- kaksi suutinputkea irti ja taas pyöräytys: ruikkii kuin pikkupoika
Polttoaineviat eivät näin ollen vaikuta olevan syy käymättömyyteen. Paitsi että pumpun antamaa painettahan kokeella ei voinut todeta. En tiedä voiko jakopumppuun tulla sellainen vika?
Nyt tulee mieleen ikävämpi vaihtoehto, että koneen sisuksissa on tapahtunut jotain. Ei kyllä aavistustakaan, mistä silloin voisi olla kyse?
Vielä kysyisin, mikä on venttiilikopan etupäässä olevan n.15 cm pitkän kääntyvän pallopäisen vivun käyttötarkoitus?
Toinen kummastelun aihe on, että ohjekirjan mukaan jakopumpussa pitäisi olla nappi, josta painamalla käynnistyy paremmin kylmällä. Mitään sellaista en kyllä ole löytänyt. Onko mahdollista, että kaikissa pumpuissa sitä ei ole?
-venttiilikoppa auki, startilla pyöräytys: venttiilit liikkuu
- kaksi suutinputkea irti ja taas pyöräytys: ruikkii kuin pikkupoika
Polttoaineviat eivät näin ollen vaikuta olevan syy käymättömyyteen. Paitsi että pumpun antamaa painettahan kokeella ei voinut todeta. En tiedä voiko jakopumppuun tulla sellainen vika?
Nyt tulee mieleen ikävämpi vaihtoehto, että koneen sisuksissa on tapahtunut jotain. Ei kyllä aavistustakaan, mistä silloin voisi olla kyse?
Vielä kysyisin, mikä on venttiilikopan etupäässä olevan n.15 cm pitkän kääntyvän pallopäisen vivun käyttötarkoitus?
Toinen kummastelun aihe on, että ohjekirjan mukaan jakopumpussa pitäisi olla nappi, josta painamalla käynnistyy paremmin kylmällä. Mitään sellaista en kyllä ole löytänyt. Onko mahdollista, että kaikissa pumpuissa sitä ei ole?
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
SE pallopäinen vipu siellä kannen etupäässä on puolipuristin kun sitä nostat ottaa traktori kierroksia startilla huimasti ja kun sen päästät ales niin tulee puristukset takasin ja starttaat edelleen niin traktori lähtee paremmin käyntiin, ja alhaalla se pitää olla kun traktori käy. meilä oli 900 samahomma
Jos moottorissa olis suurempi vika niin ei se kyllä entisellä omistajalla olis ihan hissukseen stopannu ja jos kone pyörii startilla ilman mitään kolinoita niin ei oikein vika sieltä löydy...
Katoppa nyt kuiteskin että tuleeko ainetta jokasuuttimille ja onko puristukset päällä,luultavasti se pakkosyöttöruuvi on siellä punpun alla tai sitten ei? meillä Natikassa on sama pumppu mutta siinä ei ruuvia ole,hehkut taas siitä löytyy mitä Taaveissa ei ole,luultavasti siksi ei pakkosyöttöä siinä ole,luulis sulla olevan?
Ellei joku ole jotain tehny... niin ja riippuu toki millanen jakopumppu siel on nyt?
Jos ei vieläkään käy vaikka ainetta tulee niin sillon vois olla jakopumpussa jotain hämärää.
Onko muutes AIVAN varmaa ettei kukaan ole sille mitään tehny kun käynti loppu? meitä kun on moneksi...
Jos moottorissa olis suurempi vika niin ei se kyllä entisellä omistajalla olis ihan hissukseen stopannu ja jos kone pyörii startilla ilman mitään kolinoita niin ei oikein vika sieltä löydy...
Katoppa nyt kuiteskin että tuleeko ainetta jokasuuttimille ja onko puristukset päällä,luultavasti se pakkosyöttöruuvi on siellä punpun alla tai sitten ei? meillä Natikassa on sama pumppu mutta siinä ei ruuvia ole,hehkut taas siitä löytyy mitä Taaveissa ei ole,luultavasti siksi ei pakkosyöttöä siinä ole,luulis sulla olevan?
Ellei joku ole jotain tehny... niin ja riippuu toki millanen jakopumppu siel on nyt?
Jos ei vieläkään käy vaikka ainetta tulee niin sillon vois olla jakopumpussa jotain hämärää.
Onko muutes AIVAN varmaa ettei kukaan ole sille mitään tehny kun käynti loppu? meitä kun on moneksi...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 25D taas eloon
Tuleeko startatessa minkäänlaista savunhaiventa pakoputkesta ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 25D taas eloon
25D:ssä on rivipumppu jos oikein mustan, eikä rivipumpussa ole ruuvia sen alla. Jakajapumpun alla on ruuvi, mutta se on automaattisen ennakonsäätimen lukitsin, eikä pakkosyöttö. Ruuvin avulla lukitaan ruiskutusennakko myöhäisempään mahdolliseen ajankohtaan, jolloin vastus moottorin pyörittämiseen startilla on mahdollisimman pieni. Esimerkiksi 1210 mallissa on rivipumppu ja siinä on painike jota painamalla kytketään pakkosyöttö päälle. Rivipumpussa on siis pakkosyöttö ja jakajapumpussa ennakon lukitsin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: David Brown 25D taas eloon
Jakajapumppuja oli ihan viimeisissä 25D:ssä. Ylivoimaisesti suurimmassa osassa on rivipumput, jossa siis suutinputket kiinnittyvät pumpun selkään yhdessä rivissä. Jos palotilaan menee polttoainetta, niin startatessa pakoputkesta pitää tulla harmaata usvaa oikein runsaasti.
Jos harmaata usvaa tulee, niin moottori käynnistyy seuraavanlaisin keinoin:
1. Hinauskäysnnistys. Hinattavaan suurin vaihde päälle ja hinaaja vetämään kävelyvauhtia. Moottori pyörii nopeammin kuin startilla ja käynnistyy paremmin.
2. Kuumennettu imuilma. Ilmaa voi kuumentaa vaikka hiustenkuivaimella jos käytettävissä ei ole kuumailmapuhallinta. Parhaiten temppu tehoaa kun kuuman ilman saa puhallettua imusarjaan, mutta sekin auttaa jos ilmaputsarista kaataa öljyt ulos ja puhaltaa sinne.
3. Eeetteri tai käynnistyssumu, eli stattipilotti. Sitä pitää annostella varovasti ettei kone hajoa. Parhaiten käy niin, että samalla kun starttaa, niin sumuttaa ilmaputsaria kohti parin- kolmenkymmenen sentin päästä. Jos käytät eetteriä, niin ilmaputsariin voi sitä nopottaa muutaman tipan ja antaa sen höyrystyä minuutin- pari ennen starttausta.
Jos pakoputkesta ei tule harmaata usvaa, niin polttoainepuolella on jotain vialla.
Lykka till.
Jos harmaata usvaa tulee, niin moottori käynnistyy seuraavanlaisin keinoin:
1. Hinauskäysnnistys. Hinattavaan suurin vaihde päälle ja hinaaja vetämään kävelyvauhtia. Moottori pyörii nopeammin kuin startilla ja käynnistyy paremmin.
2. Kuumennettu imuilma. Ilmaa voi kuumentaa vaikka hiustenkuivaimella jos käytettävissä ei ole kuumailmapuhallinta. Parhaiten temppu tehoaa kun kuuman ilman saa puhallettua imusarjaan, mutta sekin auttaa jos ilmaputsarista kaataa öljyt ulos ja puhaltaa sinne.
3. Eeetteri tai käynnistyssumu, eli stattipilotti. Sitä pitää annostella varovasti ettei kone hajoa. Parhaiten käy niin, että samalla kun starttaa, niin sumuttaa ilmaputsaria kohti parin- kolmenkymmenen sentin päästä. Jos käytät eetteriä, niin ilmaputsariin voi sitä nopottaa muutaman tipan ja antaa sen höyrystyä minuutin- pari ennen starttausta.
Jos pakoputkesta ei tule harmaata usvaa, niin polttoainepuolella on jotain vialla.
Lykka till.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 25D taas eloon
Tuli viivettä. Tunaroin. Kehtaako edes tunnustaa Ostin Mikkelin tarvikeliikkeestä uuden öljysuodattimen. Ei ollut sopivaa, ostin ulkohalkaisijalla 72 mm, siis 2 mm suurempi kuin pitäisi. Painui pesän pohjalle vain voimaa käyttäen. Ja juuttui lähtemättömästi. Pitää irrottaa suodatinpesä ja rassata jollain pois. Oikea koko nyt tilauksessa Marjakankaalta.
Siitä jakajapumpusta, suutinputket lähtevät säteettäisesti, Erkin kuvauksen perusteella ei ole rivipumppu.
Jatkuu vasta kun saan suodattimen ja uudet öljyt sisään.
Siitä jakajapumpusta, suutinputket lähtevät säteettäisesti, Erkin kuvauksen perusteella ei ole rivipumppu.
Jatkuu vasta kun saan suodattimen ja uudet öljyt sisään.
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: David Brown 25D taas eloon
Eli jakajapumpulla oleva, mallisarjan loppupään laite .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» david brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 880Bselectamatic
» David Brown 30D
» David Brown 880
» david brown 995 pääsulakeongelma
» David Brown 880Bselectamatic
» David Brown 30D
» David Brown 880
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa