DB996 aurauskulmien säätö
4 posters
Sivu 1 / 1
DB996 aurauskulmien säätö
Tarkoitus olisi vaihtaa DB996 4wd DB:n omalla etuakselilla varustetun raidepäät ja samalla ohjausakselin nivelet.
Mikä olisi helpoin konsti saada aurauskulmat kohilleen, kun aurausta pitäisi olla 3mm.
Olisiko jokin linjalanka tai pitkä lineaari patentti riittävä. Saisiko takapyöristä 0-tilanteen siten.
Tämän hetkinen tilanne on että aurauskulmat ovat ihan pielessä kun molemmat raidepään nivelet ovat ihan sököt, hyvä etteivät tule kupistaan pois.
Mikä olisi helpoin konsti saada aurauskulmat kohilleen, kun aurausta pitäisi olla 3mm.
Olisiko jokin linjalanka tai pitkä lineaari patentti riittävä. Saisiko takapyöristä 0-tilanteen siten.
Tämän hetkinen tilanne on että aurauskulmat ovat ihan pielessä kun molemmat raidepään nivelet ovat ihan sököt, hyvä etteivät tule kupistaan pois.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Valkaise renkaiden keskiosat pyörien takapuolella navan korkeudelta liidulla ja vedä pienet pystyviivat ja vaakaviivat liitumerkkiin pienellä ruuvimeisselillä. Vaakaviivojen tulee olla suurin piirtein navan korkeudella ja samalla korkeudella ´kummallakin puolella. Mittaa pystyviivojen etäisyys toisistaan vaakaviivojen kohdalla metrimitalla ja työnnä, tai aja, sen jälkeen traktori eteenpäin niin, että viivat päätyvät pyörien etupuolelle ja vaakaviivat samalla korkeudelle, kun ne olivat pyörien takapuolella. Mittaa etäisyys viivojen välillä ja säädä auraus niin, että mittauksien ero on se haluttu 3 mm. Laske tarkkaan kierrosmäärä, kun irrotat raidetankojen päät ja kierrä uudet osat paikoilleen yhtä monta kierrosta. Tällä tavalla pääset todennäköisesti melko lähelle oikeaa aurauskulmaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Aurauksen saa mitattua melko tarkasti kun pistää esim. Nuppineulat tai kiertää ruuvit keskelle renkaan kulutuspintaa. Siis molempiin eturenkaisiin. Ensin laittaa neulat sojottamaan taaksepäin ja mittaa rullamitalla niiden etäisyyden. Sitten pyöräyttää neulat sojottamaan eteenpäin ja uusi mittaus. Noiden mittojen erotus on auraus. Millin tarkkuuteen pääsee tuolla konstilla.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Hyviä ideoita kumpikin.
Ohjausakseli varmaan täytyy saada keskelle, siis molemmista päistä saman verran ulkoneva, jotta päästään johonkin ns. nolla tilanteeseen, rattihan ei välttämättä ole tässä kohtaa suorassa sillä ratti on otettu useamman kerran pois ja ohjaussylinteristä ei ole katsottu keskitystä.
Kyseessähän on nelikko, ja ohjausakseli on etuakseliston suuntainen.
Ohjausakseli varmaan täytyy saada keskelle, siis molemmista päistä saman verran ulkoneva, jotta päästään johonkin ns. nolla tilanteeseen, rattihan ei välttämättä ole tässä kohtaa suorassa sillä ratti on otettu useamman kerran pois ja ohjaussylinteristä ei ole katsottu keskitystä.
Kyseessähän on nelikko, ja ohjausakseli on etuakseliston suuntainen.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Tuossahan on helppo mitata molemmin puolin sylinterin ulkonema, näin saa sylinterin keskelle. Rattihan näissä pyörii aina pikkuhiljaa eri asentoon, orbitrol-venttiilistä johtuen. Eli rattia ei tarvitse irroitella keskityksen takia. Näin ainakin kaikissa niissä koneissa on, joissa on orbitrol ohjaus, niin niissä urakkanuppi asento on tahtonut muuttaa päivän aikana paikkaansa. Eli vaikka renkaat on suorassa, niin urakkanuppi on miltei aina eri asennossa ratin kehällä.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Käännät vain etupyöriä niin, että ne silmämääräisesti osoittavat suoraan eteenpäin. Sillä ei ole mitään merkitystä missä asennossa ohjauspyörä on.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Kyllä ajattelin tehdä ohjausakselin keskityksen ensin ja siitä ruvetaa mittailemaan kulmia kohilleen.
Ratin asennolla ei ole tuon taivaallisen merkitystä, kun Jyryytin tuossa asiasta mainitsikin.
Itse joskun ihmetellyt tuota ratin/urakkanupit paikkaa kun vaihtuu vähän väliä, mutta tosiaan tuo Orbitrol pitää tuosta huolen.
Tuossa huomasin että Rookie oli kirjoitellut 1490 pallonivelien vaihto juttua ja kuvan kanssa, itselläni juurikin samanlainen paketti, kas kun en huomannut kirjoitusta aikaisemmin.
Ratin asennolla ei ole tuon taivaallisen merkitystä, kun Jyryytin tuossa asiasta mainitsikin.
Itse joskun ihmetellyt tuota ratin/urakkanupit paikkaa kun vaihtuu vähän väliä, mutta tosiaan tuo Orbitrol pitää tuosta huolen.
Tuossa huomasin että Rookie oli kirjoitellut 1490 pallonivelien vaihto juttua ja kuvan kanssa, itselläni juurikin samanlainen paketti, kas kun en huomannut kirjoitusta aikaisemmin.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Mitäkö sinä tarkoitat sillä "ohjausakselilla", kun se tuntuu sinua niin kauheasti kiinnostavan ja aiheuttavan huolia.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
OlleK kirjoitti:Mitäkö sinä tarkoitat sillä "ohjausakselilla", kun se tuntuu sinua niin kauheasti kiinnostavan ja aiheuttavan huolia.
Tarkoitin "ohjausakselilla" ohjaussylinteriä, joka on etuakselin suuntainen jossa raidepäät ovat kiinni, sori vääränlainen "argumentointini".
Ei aiheuta sen suurempaa huolta, luulisin kuitenkin että ohjaussylinterin mäntien varsien olevan molemmin puolin saman verran ulkoneva, vaikka ei kait tuossa muutama milli haitaksi ole.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: DB996 aurauskulmien säätö
Minusta olemme yrittäneet kertoa sinulla, että ei tarvitse välittää ohjaussylinterin männän asennosta. Männänvarsi asettuu automaattisesti oikeaan kohtaan, kun lasket montako kierrosta kukin vanha raidetangon pää täytyy kiertää että se irtoaa ja kierrät uudet päät kiinni yhtä monta kierrosta. Tämä antaa sinulle lähtökohdan aurauksen säädölle. Voit tietysti myös mitata kuinka paljon raidetankojen päät ovat ulkona männänvarsien päistä, mutta tämä on turhaa jos kukaan ei ole "ryssinyt" jonkun aikaisemman korjauksen yhteydessä. Ohjaussylinterin mäntä ei rajoita pyörien kääntökulmia, sen tekee säädettävät rajoitinpultit olka-akseleissa, viite numero 34 seuraavassa kuvassa http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1297105 Rajoitinpultit täytyy säätää niin, että ne rajoittavat kääntökulmia ennen kun mäntä pohjaa sylinterissä tai eturenkaat ottavat kiinni traktorin runkorakenteisiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Similar topics
» DB996 pudotusventtiili
» Jarrunestesäiliö DB996
» DB996 hyytyi.
» DB996 ohjaustehostimen suodatin
» jarru- ja kytkinnestesäiliöt, DB996 jne
» Jarrunestesäiliö DB996
» DB996 hyytyi.
» DB996 ohjaustehostimen suodatin
» jarru- ja kytkinnestesäiliöt, DB996 jne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa