Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
5 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Heipä hei,
Olen ollut aiemmin kahden 25D:n omistaja, välissä talossa oli 5000 Ford etukuormaajalla, mutta kun puolet omaisuudesta lähti kävelemään, piti Ford myydä pois. Traktori kuitenkin taloon nyt kahden vuoden tauon jälkeen tuli hommattua.
Moni varmaan nettikoneessa näkikin myytävänä 880 mallin, siellä halvimmassa päässä, surkea ilmestys. Päätin kuitenkin tätä käydä katsomassa ja kaupat sain tehtyä, omasta mielestä edullisesti.
Vikojahan ja hirveitä räpellyksiä tuossa tuntuu ja näyttää olevan, ensimmäisenä kuitenkin lähti öljypohja irti ja kaavinta saattoi alkaa. Taavetti kun savutti aika lailla, sinistä, harmaat ja mustaa. Kaikki sateenkaaren värit.
Mönjää öljypohjassa olikin useita senttejä ja imusihti aikalailla tukossa. Jarrucleaneria menikin tässä operaatiossa iso purkillinen, mutta puhdasta tuli. Vilkuilu pohjasta sisään ei tuonut mitään pahoja ylläreitä, nokka-akselit näyttivät hyvältä, eikä putkien alapäässäkään ollut naarmuja. Silti savutti. Noh, seuraavana kasaus. Oli tankin tyhjennyksen vuoro.
Laskeskelin tankista "dieselit" pois, tai siis imupumpulla imin. Se mitä sieltä ulos tuli oli ihan jotain muuta kuin polttoöljyä tai dieseliä. Jotain jäykempää shittiä, ehkä se joskus oli ollut polttoöljyä, kymmenen vuotta sitten.
Uudet aineet sisään ja starttausta. Edelleen sinistä, tästä rohkaistuneena ajattelin ajella rinkiä ja siinä tohinassa sitten unohdin polttoainehanan kiinni ja yllättävän kauan sillä sai ajella ennenkuin olikin sitten ilmauksen vuoro..tulipahan
sekin tehtyä samalla
Kun taavetin sain takaisin käyntiin, alkoi sininen savukin hälvetä. Ei nyt kokonaan, mutta väheni, ehkä polttoaineen vaihdollakin oli osuutta asiaan. Tai motonetin ruiskucleanerilla..
Nyt taavetti saa seistä muutaman päivän ja seuraavan onkin vaihdelaatikkovaseliinin vaihto ja nostolaitteen purku. Imupumppu kun meni leikkaamaan kiinni vaihdelaatikosta tavaraa imiessä. Siinä meni 30€ ja kerran ehdin käyttää.
Tässä muutama kuva poloisesta, lisää tarinaa pian. Luvassa mm. kuvia nostolaitteen vivustosta, puuttuvista osista, laturin kiinnityksestä, istuinosiosta. Yms.
Ps:takarenkaat on kuin uudet ja sarjanumeron löydyttyä maalin alta malli olikin 950, eikä 880 minä se minulle myytiin.
Olen ollut aiemmin kahden 25D:n omistaja, välissä talossa oli 5000 Ford etukuormaajalla, mutta kun puolet omaisuudesta lähti kävelemään, piti Ford myydä pois. Traktori kuitenkin taloon nyt kahden vuoden tauon jälkeen tuli hommattua.
Moni varmaan nettikoneessa näkikin myytävänä 880 mallin, siellä halvimmassa päässä, surkea ilmestys. Päätin kuitenkin tätä käydä katsomassa ja kaupat sain tehtyä, omasta mielestä edullisesti.
Vikojahan ja hirveitä räpellyksiä tuossa tuntuu ja näyttää olevan, ensimmäisenä kuitenkin lähti öljypohja irti ja kaavinta saattoi alkaa. Taavetti kun savutti aika lailla, sinistä, harmaat ja mustaa. Kaikki sateenkaaren värit.
Mönjää öljypohjassa olikin useita senttejä ja imusihti aikalailla tukossa. Jarrucleaneria menikin tässä operaatiossa iso purkillinen, mutta puhdasta tuli. Vilkuilu pohjasta sisään ei tuonut mitään pahoja ylläreitä, nokka-akselit näyttivät hyvältä, eikä putkien alapäässäkään ollut naarmuja. Silti savutti. Noh, seuraavana kasaus. Oli tankin tyhjennyksen vuoro.
Laskeskelin tankista "dieselit" pois, tai siis imupumpulla imin. Se mitä sieltä ulos tuli oli ihan jotain muuta kuin polttoöljyä tai dieseliä. Jotain jäykempää shittiä, ehkä se joskus oli ollut polttoöljyä, kymmenen vuotta sitten.
Uudet aineet sisään ja starttausta. Edelleen sinistä, tästä rohkaistuneena ajattelin ajella rinkiä ja siinä tohinassa sitten unohdin polttoainehanan kiinni ja yllättävän kauan sillä sai ajella ennenkuin olikin sitten ilmauksen vuoro..tulipahan
sekin tehtyä samalla
Kun taavetin sain takaisin käyntiin, alkoi sininen savukin hälvetä. Ei nyt kokonaan, mutta väheni, ehkä polttoaineen vaihdollakin oli osuutta asiaan. Tai motonetin ruiskucleanerilla..
Nyt taavetti saa seistä muutaman päivän ja seuraavan onkin vaihdelaatikkovaseliinin vaihto ja nostolaitteen purku. Imupumppu kun meni leikkaamaan kiinni vaihdelaatikosta tavaraa imiessä. Siinä meni 30€ ja kerran ehdin käyttää.
Tässä muutama kuva poloisesta, lisää tarinaa pian. Luvassa mm. kuvia nostolaitteen vivustosta, puuttuvista osista, laturin kiinnityksestä, istuinosiosta. Yms.
Ps:takarenkaat on kuin uudet ja sarjanumeron löydyttyä maalin alta malli olikin 950, eikä 880 minä se minulle myytiin.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Projektit on välillä työläämpiä ja välillä helpompia.
880 implematicissa on sama moottori kuin 950:ssä, mutta 850:n takapää. Ulkonäöstä olisi voinut erottaa traktorin 950:ksi etupään teräväkanttisesta puskurista ja isosta 6- pulttisesta pulttijaosta takapyörien navoissa.
Savutusten kanssa kannattaa tehdä niin, että kun traktorin saa uudelleen käyttöön, niin ajelet vaan ja joskus kun on tilaisuus tehdä jotain raskaampaa kiskomista, niin laita vanha hepo kiskomaan muutamaksi tunniksi. Nuo vanhat moottorit putsaantuu ja vedot paranee kun ne saa treenata vähän välillä ja sininen savutuskin yleensä vähenee tai loppuu kokonaan. Jos traktori käynnistyy kohtuudella, niin siellä on puristuksia vielä hyvin jäljellä eikä isoon koneremonttiin harrastuspelissä ole mitään syytä.
Huom: tunnetaan tapauksia, että traktorissa on jäänyt syöttöpumpun mahapuolella oleva kylmäkäynnistinruuvi kiinni. Ruiskutus on silloin aika runsaasti myöhäisellä ja sinistä savua sitten kyllä riittää.
880 implematicissa on sama moottori kuin 950:ssä, mutta 850:n takapää. Ulkonäöstä olisi voinut erottaa traktorin 950:ksi etupään teräväkanttisesta puskurista ja isosta 6- pulttisesta pulttijaosta takapyörien navoissa.
Savutusten kanssa kannattaa tehdä niin, että kun traktorin saa uudelleen käyttöön, niin ajelet vaan ja joskus kun on tilaisuus tehdä jotain raskaampaa kiskomista, niin laita vanha hepo kiskomaan muutamaksi tunniksi. Nuo vanhat moottorit putsaantuu ja vedot paranee kun ne saa treenata vähän välillä ja sininen savutuskin yleensä vähenee tai loppuu kokonaan. Jos traktori käynnistyy kohtuudella, niin siellä on puristuksia vielä hyvin jäljellä eikä isoon koneremonttiin harrastuspelissä ole mitään syytä.
Huom: tunnetaan tapauksia, että traktorissa on jäänyt syöttöpumpun mahapuolella oleva kylmäkäynnistinruuvi kiinni. Ruiskutus on silloin aika runsaasti myöhäisellä ja sinistä savua sitten kyllä riittää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Tässä vielä sarjanumeroista kuvia, noista jos joku ekspertti voisi kertoa lisää niin olisi hienoa.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
1959-1962 välille osuu sarjanumero. Lähemmäs -59. Ehkä 1960 mallinen.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Ohjauksen korjaussarjan onnistuneesta laitosta päätin sitten avata nostolaitteen ja puhdistaa sen. Nyt sitten alkoivat ne yllärit. Eli tästä taitaa jotain puuttua? Onko kyseessä vain tasonsäätö, vai mikä? Ja voiko tämän palauttaa ennalleen jotenkin? Tomiiko järjestelmä nyt lainkaan niinkuin pitäisi vai huutaako tuo pumppu aina vasten ylipaneventtiiliä, vai kuinka? Rotanloukulla ei taida olla mitään virkaa?
Kiitokset vastauksista.
Kiitokset vastauksista.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Toiselta puolelta kuvattu, täältäkin on karsittu "jotain"..
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
http://partstore.caseih.com/us/nobletractor/parts-search.html#epc::mr53672ag53681
Tuolta löytyisi kuvia nostolaitteen osista. Taulut 42, 46 ja 48 ehkä lähinnä mitä nuo sinun kuvat ovat. Ovat kylläkin 850 mallista, mutta samanlaiset helbeet siellä pitäisi olla.
Veikkaisin, tasaisen nopeuden taulukon mukaan tullut tehtaasta toukokuu 1960 (-60 tammikuussa numero 65372 ja -61 tammikuussa 74104)
Tuolta löytyisi kuvia nostolaitteen osista. Taulut 42, 46 ja 48 ehkä lähinnä mitä nuo sinun kuvat ovat. Ovat kylläkin 850 mallista, mutta samanlaiset helbeet siellä pitäisi olla.
Veikkaisin, tasaisen nopeuden taulukon mukaan tullut tehtaasta toukokuu 1960 (-60 tammikuussa numero 65372 ja -61 tammikuussa 74104)
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Kyllä hydrauliikassa on käynyt hiukan puhuria, joka on vienyt kaikenlaista mennessään.
Tuohon istuimen oikealla puolella sijaitsevaan venttiiliin on aikoinaan tullut öljyputki samasta linjasta kuin nostosylinteriin. Venttiilissä on kuristusventtiili, jollla aikaansaadaan painonsiirtopaine jos kynnetään kannatuspyörällisellä auralla, ja myös vetovastusssäätö, jos aurassa ei ole kannatuspyörää. Tuon ikäisessä implematicissa ei ollut asennonsäätöä, vaan nostolaite toimi perinteisellä kaavalla, vedä vipu taakse niin nostaa, työnnä eteen niin laskee ja jossain sillä välillä pitää. Rotanloukun funktio on laukaista pumppu vapaakierrolle kun varret ovat tulleet ylös.
Jos ei ole tarpeen palauttaa traktoriin painonsiirtoa ja vetovastusssäätöä, niin ei ole mitään syytä putkittaa paineöljyä tuolle venttiilille. Se laiha poikittainen akseli taka-akselikotelossa kääntää nosto- ja laskuventtiileitä ulosottovaihteen sisällä olevan pumpun päällä. Näet venttiilieitä nostavan pultin kun avaat kotelon päällä olevan propun jossa on puolen tuuman nelikulmakoloavaimelle kolo. Kun pultti on alhaalla, nostolaite nostaa, kun pultti on ylhäällä, nostolaite laskee ja sillä välillä se pitää.
Itse palauttaisin nostovipuun vain perustoiminnon, nosto, pito ja lasku ja sillä tavalla, että vipua pitää painaa taakse jousipainetta vasten nostoa varten ja jousi sitten painaa vivun hiukan eteenpäin pitoasentoon. Se ei ole kovin monimutkainen juttu rakennella itse.
Tuohon istuimen oikealla puolella sijaitsevaan venttiiliin on aikoinaan tullut öljyputki samasta linjasta kuin nostosylinteriin. Venttiilissä on kuristusventtiili, jollla aikaansaadaan painonsiirtopaine jos kynnetään kannatuspyörällisellä auralla, ja myös vetovastusssäätö, jos aurassa ei ole kannatuspyörää. Tuon ikäisessä implematicissa ei ollut asennonsäätöä, vaan nostolaite toimi perinteisellä kaavalla, vedä vipu taakse niin nostaa, työnnä eteen niin laskee ja jossain sillä välillä pitää. Rotanloukun funktio on laukaista pumppu vapaakierrolle kun varret ovat tulleet ylös.
Jos ei ole tarpeen palauttaa traktoriin painonsiirtoa ja vetovastusssäätöä, niin ei ole mitään syytä putkittaa paineöljyä tuolle venttiilille. Se laiha poikittainen akseli taka-akselikotelossa kääntää nosto- ja laskuventtiileitä ulosottovaihteen sisällä olevan pumpun päällä. Näet venttiilieitä nostavan pultin kun avaat kotelon päällä olevan propun jossa on puolen tuuman nelikulmakoloavaimelle kolo. Kun pultti on alhaalla, nostolaite nostaa, kun pultti on ylhäällä, nostolaite laskee ja sillä välillä se pitää.
Itse palauttaisin nostovipuun vain perustoiminnon, nosto, pito ja lasku ja sillä tavalla, että vipua pitää painaa taakse jousipainetta vasten nostoa varten ja jousi sitten painaa vivun hiukan eteenpäin pitoasentoon. Se ei ole kovin monimutkainen juttu rakennella itse.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Noinhan se on tehtävä. Otin pois sieltä sisältä heilumasta tuon "kevennyslaitoksen", se kun oli enää yhdellä pultilla kiinni.
Pitäisikö sen pienen tapin siellä pumpun päällä mennä itsekseen alas, se tahtoo jäädä joka kerta ylös kun nostolaitteen antaa mennä alas asti. Kun haluaa taas nostaa niin sitä pitää painaa. Kevyesti se liikkuu, mutta onko siellä mahdollisesti jousi mikä on kuoleentunut?
Rotanloukun funktiota en oikein ymmärrä, kun eihän sillä ole muuta yhteyttä hydrauliikkaan kuin se jousikuormitteinen varsi, mikä on yhteydessä hydraulipumpun vivustoon..
Ps: vaihdelaatikon/hydrauliikan näkymätön imusihti putsattu..sitä ei siis edes ollut luukun alla.
Pitäisikö sen pienen tapin siellä pumpun päällä mennä itsekseen alas, se tahtoo jäädä joka kerta ylös kun nostolaitteen antaa mennä alas asti. Kun haluaa taas nostaa niin sitä pitää painaa. Kevyesti se liikkuu, mutta onko siellä mahdollisesti jousi mikä on kuoleentunut?
Rotanloukun funktiota en oikein ymmärrä, kun eihän sillä ole muuta yhteyttä hydrauliikkaan kuin se jousikuormitteinen varsi, mikä on yhteydessä hydraulipumpun vivustoon..
Ps: vaihdelaatikon/hydrauliikan näkymätön imusihti putsattu..sitä ei siis edes ollut luukun alla.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Seuraavassa linkki varaosakirjan sivulle joka näyttää pumpun päällä olevat venttiilit ja T-mallisen käyttölaitteen. http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61281ar969375 Kummankin venttiilin sisällä on jousi ja ne pitävät venttiilit kiinni, muita jousia siinä ei ole. Venttiilit hirttävät kiinni porauksissa jos venttiilit jäävät ylös tai sitten käyttövivun alapäässä oleva tappi painaa käyttötapin vinoon asentoon, jolloin tappi jää laskuasentoon. Seuraavassa varaosakuva käyttövivun tapista ja käyttövivustosta. http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61281ar980269 Tapin hirttäminen johtuu yleensä holkin (viite 5) kulumisesta. Vaihteiston alla kuuluu olla imukanavaan liitetty imusihti. Pumppu imee kaikki roinat sisälle ja siirtävät niitä hydrauliikkajärjestelmään jos sihti puuttuu,
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Rotanloukun toiminta helpottaa hydrauliikan käyttöä. Kun kyntäessä traktori alkaa tulla vaon päähän, voi nostovivun vetää taakse ja irrottaa käden vivusta vaihteen vaihtoa varten. Nostolaite nousee ylös yksikseen ja rotanloukku napsauttaa sen pitoasentoon niin ettei pumppu jää painellisena jurraamaan. Tuon automatiikan takia nostolaitteeseen on pitänyt lisätä nostoakselin oikeaan päähän pikkuvipu "override control", koska muuten käy esim. kippikärryä kipatessa niin, että jos nostolaite on ylhäällä, kippiin ei saa painetta. Pikkuvipu irrottaa nostoakselin päästä vääntiön, joka laukaisee rotanloukun ja silloin systeemiin tulee jatkuva paine kun nostovipu on takana.
Nostoventtiilissä pystyy tosiaankin olemaan likaa sen verran, että venttiilit liikkuvat tahmeasti. Kitkaa voi olla myös mekanismissa, jonka välityksellä nostovipu liikuttaa tappia ylös-alas. Olen nähnyt sellaisenkin virityksen, että tapin yläpuolella olevaan proppuun on kiinnitetty sopivan vetreä jousi, joka painaa tappia alaspäin. Se voi olla systeemin notkistamisen kannalta ihan hyväkin keino.
Nostoventtiilissä pystyy tosiaankin olemaan likaa sen verran, että venttiilit liikkuvat tahmeasti. Kitkaa voi olla myös mekanismissa, jonka välityksellä nostovipu liikuttaa tappia ylös-alas. Olen nähnyt sellaisenkin virityksen, että tapin yläpuolella olevaan proppuun on kiinnitetty sopivan vetreä jousi, joka painaa tappia alaspäin. Se voi olla systeemin notkistamisen kannalta ihan hyväkin keino.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Näin tuossa mietin että aion tehdä, muuten käyttämisestä tulee liian vaikeaa. Jos menisi vielä niin pitkälle että hävittäisi koko nostovivun ja laittaisi servon ohjaamaan tuota hydraulipumpulle menevää vivustoa. Kojelaudassa olisi vain kaksi painonappia, ylös ja alas.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Ostin 880 mallin, olikin 950, taavettiin paluu
Sähköinen ohjaus on varmaan helpoin toteuttaa suoraan ulosottovaihteen päällä olevan propun tilalle. Siieh tarvitaan jousella keskittyvä kara, jossa on kaksi magneettia. Kara asennetaan siten, että kun jousi on sen keskittänyt, on nostolaite pitoasennossa. Toisella käämillä vedetään karaa alas, jolloin nostolaite nostaa ja toisella käämillä ylös, jolloin nostolaite laskee.
Mekaanisen välityksen kunnostaminen on kuitenkin pienempi homma. Hytittömässä traktorissa sähkökytkimet on alttiita säälle joten asennukset pitää tehdä tosi hyvin.
Mekaanisen välityksen kunnostaminen on kuitenkin pienempi homma. Hytittömässä traktorissa sähkökytkimet on alttiita säälle joten asennukset pitää tehdä tosi hyvin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» 950 Mallin tarkennusapua
» Sähkökaavio
» 990 hydrauliikan paluu
» 1690 vapaa paluu
» Etukuormaimelle hydrauliikka?
» Sähkökaavio
» 990 hydrauliikan paluu
» 1690 vapaa paluu
» Etukuormaimelle hydrauliikka?
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa