Kuutosen kytkin
+2
jusape
BonaFide
6 posters
Sivu 1 / 1
Kuutosen kytkin
Tervehdys kaikille lumisesta lapista. Sain uuden kytkimen työsylinterin 1690T koneeseen. Asensin sen vanhan tilalle...entinen oli tiensä päässä. Ongelmana oli, ettei vaihtaminen ilman rutinaa onnistunut. Sylinterin vaihdon jälkeen tilanne parani tolkusti, mutta ei kokonaan. Olisiko nyt syytä katkaista kone ja vaihtaa korjaussarja, vaiko säätää jotain? Ykkösvaihde ja pakki, jotka ymmärtääkseni ovat ns. suoria pykäliä, rutisevat. Muut menee noin ok. Kuuluuko näiden koneiden "huohottaa" hiven? Omani tekee niin hieman.
BonaFide- David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 61
Paikkakunta : Ivalo
Vs: Kuutosen kytkin
Ainakin 1410 on laatikoltaan synkrosoimaton 1 ja R vaihteiltaan, 2-3 alueet on synkroilla.
Niin sen kummempaa oletusta en ossaa sanoa 1690 koneen osalta, vaihteisto-perä siinä vissiin kuitenkin melko 1:1 yhteneväinen 1410 koneen kanssa lienee, pääpiirteittään ......
Niin sen kummempaa oletusta en ossaa sanoa 1690 koneen osalta, vaihteisto-perä siinä vissiin kuitenkin melko 1:1 yhteneväinen 1410 koneen kanssa lienee, pääpiirteittään ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kuutosen kytkin
Pikku huohotus on mäntämoottorille tyypillinen piirre. Männänrenkaiden ohi karannen pakokaasun kun pitää päästä ulos kampikammiosta.
Huonosti irrottava kytkin tosiaan laittaa ykkösen ja pakin narahatamaan. Syy voi sitten olla monenlainen. Onko systeemi ilmattu hyvin, ettei jää sylinterin isku hiukan lyhyeksi? Vaihteiston pääakselin slimälaakeri saattaa ahdistaa, jos on päässyt kuivumaan. Se on kyllä hyvinkin epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista. Myös kytkinlevyn napa on voinut hiukan ottaa ruosteen kanssa kiinni spooriakseliin ja jää hankaamaan asetelmaa vaikka poljin on pohjassa. Myös ihan loppusuoralla olevasta kytkinlevystä saattaa pinta yrittää paikoitellen irti ja jotain tilsaa kiilautua levyn ja asetelman väliin. Silloin kytkin kyllä tapaa lopettaa irrottamisen kokonaan. Hiukan öljyyntynyt levykin tarttuu kytkinasetelmaan. Sen saa kuivatettu luistattamalla kytkintä sen verran, että pinnat kuumenevat kunnolla. Itse en kyllä lähtisi katkaisuhoidon tielle jos kytkin pitää normaalisti. Kokeile, vaikuttaako mitään, kun poljet kytkimen pohjaan, niin paina joko kakkos- tai kolmosvaihde sisään, niin että synkro pysäyttää kytkinakselin. Pystyykö siitä sitten heittämään ykkösen tai pakin päälle ilman narahtelua?
Huonosti irrottava kytkin tosiaan laittaa ykkösen ja pakin narahatamaan. Syy voi sitten olla monenlainen. Onko systeemi ilmattu hyvin, ettei jää sylinterin isku hiukan lyhyeksi? Vaihteiston pääakselin slimälaakeri saattaa ahdistaa, jos on päässyt kuivumaan. Se on kyllä hyvinkin epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista. Myös kytkinlevyn napa on voinut hiukan ottaa ruosteen kanssa kiinni spooriakseliin ja jää hankaamaan asetelmaa vaikka poljin on pohjassa. Myös ihan loppusuoralla olevasta kytkinlevystä saattaa pinta yrittää paikoitellen irti ja jotain tilsaa kiilautua levyn ja asetelman väliin. Silloin kytkin kyllä tapaa lopettaa irrottamisen kokonaan. Hiukan öljyyntynyt levykin tarttuu kytkinasetelmaan. Sen saa kuivatettu luistattamalla kytkintä sen verran, että pinnat kuumenevat kunnolla. Itse en kyllä lähtisi katkaisuhoidon tielle jos kytkin pitää normaalisti. Kokeile, vaikuttaako mitään, kun poljet kytkimen pohjaan, niin paina joko kakkos- tai kolmosvaihde sisään, niin että synkro pysäyttää kytkinakselin. Pystyykö siitä sitten heittämään ykkösen tai pakin päälle ilman narahtelua?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Kuutosen kytkin
Lisäisin edelliseen seuraavaa. Kytkinlevy on kuutosmalleissa melko painava, minkä vuoksi hyrrävoima on tuntuva. Levyn pysähtyminen polkimen painamaisen jälkeen kestää tämän vuoksi jonkun aikaa ja aika pitenee huomattavasti kierroksia lisättäessä. Laske ensin moottori tyhjäkäynnille ja odota kolme neljä sekuntia poljin pohjassa ennen kun kosket vaihdekeppiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Kuutosen kytkin
Mulla on samaa vikaa yhdessä autossa ja ih raksassa että ei aina irrota,muu ei noihin kyllä auta kun kytkimen purkaminen, ja juurikin nuo edellä kerrotut asiat voi vaikuttaa irrotukseen liian kuivaa tai liian öljystä tai jotain mekaniikkaa rikki tai menossa rikki.
Jos ei jonkui ajan ajon päästä muutu tilanne kuin huonommaksi niin ei auta kun aukasta,sehän noissa ikävää juuri onkin
Jos ei jonkui ajan ajon päästä muutu tilanne kuin huonommaksi niin ei auta kun aukasta,sehän noissa ikävää juuri onkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Kuutosen kytkin
No juu kyllä minä komppaan Ollea ja Erkkiä.
Monesti olen huomannut että maltti on valttia todellakin jos ei pienen hetken odottelu ja aloitus isommalla pykälällä poista rotinaa ja ilmaus ym säätö ei auta on syytä miettiä enempi toimia
Monesti olen huomannut että maltti on valttia todellakin jos ei pienen hetken odottelu ja aloitus isommalla pykälällä poista rotinaa ja ilmaus ym säätö ei auta on syytä miettiä enempi toimia
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Kuutosen kytkin
Jos kykinlevy on hiukan hankaamassa asetelmaa ja sikei pysähtyy huonosti, voi auttaa sekin temppu, että napauttaa kaasua nopeasti sen verran että moottori nykäisee. Kytkinlevy ei välttämättä jaksa seurata vauhtipyörän liikettä. On, meinaan joskus moottoripyörässä ollut sitä, että pitää hiukan niksauttaa kaasua ennekuin paikaltaan lähtiessä heittää ykköstä silmään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
» Kuutosen suutinputket
» Kuutosen käynnistys
» Kuutosen suutinputket
» 950 kytkin
» Kuutosen suutinputket
» Kuutosen käynnistys
» Kuutosen suutinputket
» 950 kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa