David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
4 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
Hei
Onko kellään tietoa kuinka saadaan DB 1290 ;n juuttuneen kaksoiskytkimen toimimaan ulkopuolelta ilman koneen aukaisua?.
Voiko jotenkin säätää erillisesti kytkimen toimintaa vaikka ne ovat samalla kytkimen polkimella ollessa pohja asennossa?.
Tässä oli kai syy siinä kun starttimoottori ei jaksanut pyörittää. Maatilakaivuri esa 2000 omalla pumpulla on perässä.
Ulosottoakseli oli päällä ja vaikka kuinka vivusta (josta valitaan ulostulon kierrokset) väänteli oli vaikea saada ulostuloa pois päältä.
Ja kun vihdoin sai, ei ulosottoa saa päälle ellei sammuta moottoria.
Kone seisonut talven ja kevään ilman liikuttelua (napapiirillä).
Kiitos vinkeistä, Ottu
Onko kellään tietoa kuinka saadaan DB 1290 ;n juuttuneen kaksoiskytkimen toimimaan ulkopuolelta ilman koneen aukaisua?.
Voiko jotenkin säätää erillisesti kytkimen toimintaa vaikka ne ovat samalla kytkimen polkimella ollessa pohja asennossa?.
Tässä oli kai syy siinä kun starttimoottori ei jaksanut pyörittää. Maatilakaivuri esa 2000 omalla pumpulla on perässä.
Ulosottoakseli oli päällä ja vaikka kuinka vivusta (josta valitaan ulostulon kierrokset) väänteli oli vaikea saada ulostuloa pois päältä.
Ja kun vihdoin sai, ei ulosottoa saa päälle ellei sammuta moottoria.
Kone seisonut talven ja kevään ilman liikuttelua (napapiirillä).
Kiitos vinkeistä, Ottu
OttuM- David Brown : DB 1290 -83
DBTCF:n jäsen nro : 184
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Roi
Vs: David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
Milloin kytkin on mahtanut viimeksi irrottaa? Se voi olla hiukan liimaannuksissa asetelmaan, mutta saattaa tarvita säätöäkin jos se on pidempään irrottanut huonosti. Säädön pystyy tekemään luukun kautta traktorin alta.
Liimautuneita kytkimiä on irroteltu esim. siten, että spruutataan siihen dieselpolttoainetta niin, että se on varmasti läpimärkä ja köytetään kytkin pohjaan vaikka yön yli tai pitemmäksikin aikaa. Polttoaine on hyvää tunkeutumaan ja saattaa irrottaa levyn. Liottamiseen ei ole paljon muita konsteja kuin alaluukun kautta spruuttaaminen. Sitten vaan liotushoidon jälkeen kaivelemaan, mutta välillä kytkinpoljin ihan pohjaan painettuna, että kytkimelle tulee kuormitusta. Yhteen kyytiin poljinta ei suositella pidettäväksi pohjassa muutamaa minuuttia kauempaa, ettei kampiakselin päittäislaakerointi ala lämmetä.
Liimautuneita kytkimiä on irroteltu esim. siten, että spruutataan siihen dieselpolttoainetta niin, että se on varmasti läpimärkä ja köytetään kytkin pohjaan vaikka yön yli tai pitemmäksikin aikaa. Polttoaine on hyvää tunkeutumaan ja saattaa irrottaa levyn. Liottamiseen ei ole paljon muita konsteja kuin alaluukun kautta spruuttaaminen. Sitten vaan liotushoidon jälkeen kaivelemaan, mutta välillä kytkinpoljin ihan pohjaan painettuna, että kytkimelle tulee kuormitusta. Yhteen kyytiin poljinta ei suositella pidettäväksi pohjassa muutamaa minuuttia kauempaa, ettei kampiakselin päittäislaakerointi ala lämmetä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
Tän laitoin tonne nuffipuolellekkin :
Pistä VOA päälle, vehje käyntiin niin että akselille saa rasitusta ja sitten ajoa VOA-kytkimen vipu "auki" asennossa.
Irtoaa aikanaan, mut yli 10min kertajaksoista kytkimen "päälläoloa" ei oikein passasi ylittää, käy VOA-kytkimen painelaakerin päälle.
Paras kuormitus olisi jokin vaihteleva, hieman ryskivä voimantarve voa-tapilla ....
Pistä VOA päälle, vehje käyntiin niin että akselille saa rasitusta ja sitten ajoa VOA-kytkimen vipu "auki" asennossa.
Irtoaa aikanaan, mut yli 10min kertajaksoista kytkimen "päälläoloa" ei oikein passasi ylittää, käy VOA-kytkimen painelaakerin päälle.
Paras kuormitus olisi jokin vaihteleva, hieman ryskivä voimantarve voa-tapilla ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
jusape kirjoitti:Tän laitoin tonne nuffipuolellekkin :
Pistä VOA päälle, vehje käyntiin niin että akselille saa rasitusta ja sitten ajoa VOA-kytkimen vipu "auki" asennossa.
Irtoaa aikanaan, mut yli 10min kertajaksoista kytkimen "päälläoloa" ei oikein passasi ylittää, käy VOA-kytkimen painelaakerin päälle.
Paras kuormitus olisi jokin vaihteleva, hieman ryskivä voimantarve voa-tapilla ....
Jos koneessa on kaksoiskytkin niin Jusapen mainitsema systeemi ei onnistu.
Parikytkimellä (erillinen käsikäyttöinen kytkinvipu ulosotolle) onnistuu.
Kaksoiskytkimen voi tosiaan säätää alaluukusta kuvan :http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65460ar1281589 pultin 26 etäisyys painelevyyn säädetään noin 1,7mm:iin kuusiokoloavaimella mutterista 27.
Myös painelaakerin etäisyyden kytkimeen voi tarkistaa alaluukusta.Sehän saa kevyesti ottaa kytkimen painelevyyn kun kytkin on ylhäällä.
Jumiutuneen asetelman voi irroittaa kaatmalla kytkinkoppa täyteen polttoöljyä yön yli.
Vaatii toki hiukka reikien tukkimista että onnistuu.
Itse en ole tarvinnut moista konstia käyttää mutta kokenut traktorin käyttäjä tuon ohjeen kertoi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
Nyt sitten on kokeiltu tuo jusapen konsti. Sammutin koneen ja laitoin ulosoton päälle ja taavetti käyntiin. Oli maatilakaivuri perässä ja jossa pumppu päällä jolle annoin kääntökomentoja ja samalla poljin kytkintä pohjaan ja ylös toistaen jonkin aikaa. Otin ulosoton päältä ja kokeilin laittaa uudelleen päälle se toimi. Nyt kun käyttää taavetissa ulosottoa pitää jonkinaikaa odottaa jotta voi kokeilla meneekö päälle. Ehkä tarvii vielä kytkimestä sitä säätöä. Kuluneiten osien välykset keräävät ilmeisesti 'mönjää' jotka estävät toimintoja. Kiitokset neuvoista asiantuntijoille.
OttuM- David Brown : DB 1290 -83
DBTCF:n jäsen nro : 184
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Roi
Vs: David Brown 1290 -83 Kaksoiskytkin jumittunut
Levypinnat ja poorit voi olla vähän "nahkeita" tovin aikaa, jos kerta nyt kuitenkin irtosi. Jonkin verran käyttöä kun saisi kytkimelle niin voinee parantua toiminta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» David Brown 1290 Jarrutiivisteet vaihto.
» David Brown 1290 -81 ohjekirja
» David Brown 1290 -83 Jarruremontti
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» 1390 tai 1290 case / david brown ehkä hankinnassa
» David Brown 1290 -81 ohjekirja
» David Brown 1290 -83 Jarruremontti
» David Brown 1290 nostolaite ei toimi...
» 1390 tai 1290 case / david brown ehkä hankinnassa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa