Nahjuksen kopittomat
+2
jusape
mattkau
6 posters
Sivu 1 / 1
Nahjuksen kopittomat
Huomenna lauantaina on Saarijärven Kalmarin kylällä kopittomien kokoontuminen kahdeltatoista. Meinasin pyörähtää siellä valakalla, kun matkaa on alle 20 km.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Sielläpäs tuli pyörähdettyä. Jostain syystä traktoreita ei ollut tällä kertaa kovinkaan paljon ja paukkuzetkojakin vain yksi. Pari kolme nuffia oli, muutama eri värinen fergu ja neliveto Man. Kuulemma tätä mallia toiseksi ainut meillä. Sitten muutmia muita hajamerkkejä, Volvoo, Vallua ym. Minä olin ainut taavettimies, joka oli koneen kanssa liikkeellä. Oli siellä sitten monta semmoista joilla oli/oli ollut/oli ajellut taavetilla. Niiden kanssa sitten juttua piisasi koko sen ajan kun siellä olin.
Sitä vähän ihmettelin kun autot oli vallanneet tilaisuuden, joista vain muutama meni speksiin, eli sai katon pois.
Positiivista tilaisuudessa lisäksi oli, ettei alkanut kunnolla satamaan.
Sitä vähän ihmettelin kun autot oli vallanneet tilaisuuden, joista vain muutama meni speksiin, eli sai katon pois.
Positiivista tilaisuudessa lisäksi oli, ettei alkanut kunnolla satamaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Mitäs mallia MAN mahto olla, vuosimallia ? Tiedän ja olen nähnyt 2 niistä ensimmäisistä nelikkoMANneista, joita aikoinaan on VAKOLAn testeihin tuotu.
Keula on kantikas ja maskissa ÅKERDIESEL merkki , tehty vuosina -51-52 ja vuodelle -53 kun tuonti alkoi, keula oli erillainen jo loppuvuodesta -52 alkaen ( sikälimikäli nyt oikein muistan ) ....
Keula on kantikas ja maskissa ÅKERDIESEL merkki , tehty vuosina -51-52 ja vuodelle -53 kun tuonti alkoi, keula oli erillainen jo loppuvuodesta -52 alkaen ( sikälimikäli nyt oikein muistan ) ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Nahjuksen kopittomat
Vaan kun eipäs tullut niin tarkkaan katsottua eikä omistaja ollut saapuvilla silloin kun kuljin ohi. Saatan siten puhua ihan läpiä päähäni. Joku tyyppi siinä sanoi että tämä olisi ollut c40a. No, minusta se kuitenkin oli myöhempää mallia pyöreemmillä pelleillä, niitä joissa tyyppi ilmoitetaan numero-kirjain-numero yhdistelmällä. Vaikkapa jotain sellaista kuin 4L1 tyylistä 50-60 lukujen taitteen mallia. Mutta siis tyhmyyttäni en ottanut edes kuvaa vaikka mukana oli kaksi päivää vanha Nokia 5.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Onko tämä urbaani legenda kun jostain jopa LUIN että kopittomalla traktorilla ajo yleisellä tiellä olisi kiellettyä Suomessa?? että vaatisi ainakin kaatumaraudan kuskintaakse,aika outojuttu kun Suomikin täynää museokopittomia ja myös paljon tapahtumia jonne ajaen tulevat...eli taitaa olla huuhaata.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Nahjuksen kopittomat
Tessu kirjoitti:Onko tämä urbaani legenda kun jostain jopa LUIN että kopittomalla traktorilla ajo yleisellä tiellä olisi kiellettyä Suomessa?? että vaatisi ainakin kaatumaraudan kuskintaakse,aika outojuttu kun Suomikin täynää museokopittomia ja myös paljon tapahtumia jonne ajaen tulevat...eli taitaa olla huuhaata.
Ainakaan työnantajan ominaisuudessa ei mielestäni saa tyrkyttää työntekijänsä ajettavaksi konetta jossa ei ole vähintään turvakaarta.
Tuskin sitä mikään kieltää, että omallansa ajaisi..
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: Nahjuksen kopittomat
Tien päällä saa liikkua laitteella, mikä rekisterissä ja vakuutuksessa ja ensirekisteröinnin ajankohdan vaatimuksien mukaisessa kunnossa. Traktoriin tuli meillä Suomessa vaatimus kaatumissuojasta (turvaohjaamo tai kaatumarauta) puolivälissä vuotta 1969. Esimerkiksi tuo minun valakka on vuodelta 1966 eli sillä saa liikkua tiellä ihan laillisesti vain lippalakki pään suojana.
Sitten ihan toinen juttu on, niinkuin Leemu kirjoittaa, koneen antaminen toiselle työn tekoa varten. Työturvallisuusmääräykset päivittyvät päiväntasalle. Kukaan varmaan ei tule sanomaan, jos sen antaa toiselle työn tekemiseksi, mutta auta ja varjele jos käy vahinko. Koneen omistaja on hyvin äkkiä leivättömän pöydän ääressä, jossa kysytään miksi pistit toisen tekemään töitä turvattomalla, määräysten vastaisella laitteella.
Jotenkin näin se minusta menee
Sitten ihan toinen juttu on, niinkuin Leemu kirjoittaa, koneen antaminen toiselle työn tekoa varten. Työturvallisuusmääräykset päivittyvät päiväntasalle. Kukaan varmaan ei tule sanomaan, jos sen antaa toiselle työn tekemiseksi, mutta auta ja varjele jos käy vahinko. Koneen omistaja on hyvin äkkiä leivättömän pöydän ääressä, jossa kysytään miksi pistit toisen tekemään töitä turvattomalla, määräysten vastaisella laitteella.
Jotenkin näin se minusta menee
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Pari tapausta tidän noin 10 v. takaa kun rekisteröivät omistajanvaihdoksen yhteydes kopittomia traktoreita oli konttoril sanottu että siihen on sitten laittetava turvakaari. Muistaakseni sanovat sen olevan määräys ei suositus. Tarkemmin en tiedä.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Nahjuksen kopittomat
Eipä näistä oikein taho tietää. Minä taasen kun ostin tuon valakan, siitäkin on kymmenisen vuotta aikaa, mieluummin vähemmän kuin enemmän, niin rekisteröin sen tietysti omiin nimiin. Sen verran oli luovaria ja vanhaa paperia jäljellä ettei sukuselvitystä tarvinnut pitää. Ei ollut mitään puhetta kaaresta tai kopista. Paperit sain ja uuden kilven vanhoilla tiedoilla. Jäi pikkasen harmittaan, että sitä alkuperäsen näköstä lyhyttä kilpeä ei ollut saatavilla, vaan tehtiin pitkään pohjaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Tuon jo tiesinkin että töitä ei saa tehdä ilman turvakaarta,TAI jos itte käyn naapurin raksan hakemassa ja sillä kippaan nurin kun olen vaikka perunamaalle menossa syy lienee minun kun itse siihen vapaaehtoisesti lähdin...
Kukaan ei voi pakottaa ajamaan turvattomilla,no eipä noilla kopittomiln kun itse siihen vapaaehtoisesti lähdin...
Kukaan ei voi pakottaa ajamaan turvattomilla,no eipä noilla kopittomilla kukaan enää töitä kyllä teekkään.
Tuossa naapurikylässä yksi mies kippasi Massikkansa ja vammautui loppuiäkseen,että ei se ole leikinasia,tässä meillä on senverran vähän toimintaa että jollen jokeen aja tai jotain TODELLA suurta ja pahaa hinaa niin pahempia ei käy,kerran olen melkeen kaatanu lumipenkan päältä ja omaa tyhmyyttä oli,liian pehmeelle meni!
Hyvin usein olen kuullu että hinataan siitä työntötangon lenkista ja raksa on kipannu,eli on JO tehty alumperinkin väärin,toki sairauskohtauksetkin voi aiheuttaa putoamisen,mikään kuin ei miestä enää pukilla pidä!
Joskus itte mietinkin että pitäsköhän laitta samanmoinen naru sammuttin varppiin kun kelkoissa että jos itte putoaa niin ei raksa jatka ainakaan matkaa ja ruhjo vieläkin pahemmin?
itse kanssa epäilin tuota ajamista ilman kaarta koska joka kesä noita tuolla liikkuu monissa tapahtumissa ja myös talvella vielä lumitöissäkin, ja toiset niillä käyny ihan konttoreilla tarkastamassa...
Kukaan ei voi pakottaa ajamaan turvattomilla,no eipä noilla kopittomiln kun itse siihen vapaaehtoisesti lähdin...
Kukaan ei voi pakottaa ajamaan turvattomilla,no eipä noilla kopittomilla kukaan enää töitä kyllä teekkään.
Tuossa naapurikylässä yksi mies kippasi Massikkansa ja vammautui loppuiäkseen,että ei se ole leikinasia,tässä meillä on senverran vähän toimintaa että jollen jokeen aja tai jotain TODELLA suurta ja pahaa hinaa niin pahempia ei käy,kerran olen melkeen kaatanu lumipenkan päältä ja omaa tyhmyyttä oli,liian pehmeelle meni!
Hyvin usein olen kuullu että hinataan siitä työntötangon lenkista ja raksa on kipannu,eli on JO tehty alumperinkin väärin,toki sairauskohtauksetkin voi aiheuttaa putoamisen,mikään kuin ei miestä enää pukilla pidä!
Joskus itte mietinkin että pitäsköhän laitta samanmoinen naru sammuttin varppiin kun kelkoissa että jos itte putoaa niin ei raksa jatka ainakaan matkaa ja ruhjo vieläkin pahemmin?
itse kanssa epäilin tuota ajamista ilman kaarta koska joka kesä noita tuolla liikkuu monissa tapahtumissa ja myös talvella vielä lumitöissäkin, ja toiset niillä käyny ihan konttoreilla tarkastamassa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Hytin klasit
Heps. Kunen löytänyt hakutoimintoa niin älkää ny lynkatko tuoretta jäsentä. Onko mahdollista löytää 880 selectan hyttiin laseja ja sitä taka pressua vai pitääkö teettää? Pölykarponaatista olen tehnyt mutta kun harmaantuu aika nopeasti....
Syncromesh- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Nahjuksen kopittomat
Ja tämäkään ei menny sinne minne piti
Syncromesh- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Nahjuksen kopittomat
Nyt sitten taas olisi se aika vuodesta kun kopittomat kokoontuvat Saarijärven Kalmarin nuorisoseura Nahjukselle. Eli siis tulevana lauantaina puolen päivän aikaan alkaa tapahtuma ja kestää pari kolme tuntia.
Meinasin ajella sinne. Pistän Taavetin perään todella loppuun käytetyn Wärtsilän haravakoneen, päälle DB haalarit ja eikun sinne.
Meinasin ajella sinne. Pistän Taavetin perään todella loppuun käytetyn Wärtsilän haravakoneen, päälle DB haalarit ja eikun sinne.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
Nonnih
Keikka heitetty punaset haalarit päällä ja Wärtsilän haravakone perässä. Tapahtuman suosio tuntuu kasvavan. Oli nimittäin yleisöä ja koneita enemmän kuin viime vuonna. Parinkymmenen kopittoman lisäksi oli vanhahkoja autoja ja moottoripyöriä siunautunut paikalle ihan mukavasti.
Kävi siinä koko ajan ihmisiä juttelemassa. Tänä vuonna ei kukaan äitynyt moittimaan nostolaitetta vaan kaikilla tuntui oevan mukavia muistoja Taavetista. Liekkö tuo ollut ilmojen ansiota. Ja saatoin päästä paikallislehden juttuun. Rouva kävi haastattelemassa ja räpsi kuviakin ihan kiitettävästi. Liekkö johtunut siitä että olin asiallisesti pukeutunut vai siitä että tunsin entuudestaan, tiedä häntä.
Oli toinenkin 880, punainen nelipyttynen siellä hirmu isoilla renkailla, takaset 16.9-30 ja etuset vastaavat. Sitten oli muutaman koneen vahvuudella Zetoreita, Ferguja, Majoreita ja Valluja ja yksi neliveto MAN. Eniten kuitenkin oli Nuffeja. Kokeilivat montako miestä tarvitaan pysäyttämään Zetka. Viistoista piti pistää köyteen, että alkoi hiekka-alustalla kuopimaan tyhjää. Eikä yksikään ollut hankisääsken speksillä tehty, ihan raavaita miehiä oli kaikki.
Keikka heitetty punaset haalarit päällä ja Wärtsilän haravakone perässä. Tapahtuman suosio tuntuu kasvavan. Oli nimittäin yleisöä ja koneita enemmän kuin viime vuonna. Parinkymmenen kopittoman lisäksi oli vanhahkoja autoja ja moottoripyöriä siunautunut paikalle ihan mukavasti.
Kävi siinä koko ajan ihmisiä juttelemassa. Tänä vuonna ei kukaan äitynyt moittimaan nostolaitetta vaan kaikilla tuntui oevan mukavia muistoja Taavetista. Liekkö tuo ollut ilmojen ansiota. Ja saatoin päästä paikallislehden juttuun. Rouva kävi haastattelemassa ja räpsi kuviakin ihan kiitettävästi. Liekkö johtunut siitä että olin asiallisesti pukeutunut vai siitä että tunsin entuudestaan, tiedä häntä.
Oli toinenkin 880, punainen nelipyttynen siellä hirmu isoilla renkailla, takaset 16.9-30 ja etuset vastaavat. Sitten oli muutaman koneen vahvuudella Zetoreita, Ferguja, Majoreita ja Valluja ja yksi neliveto MAN. Eniten kuitenkin oli Nuffeja. Kokeilivat montako miestä tarvitaan pysäyttämään Zetka. Viistoista piti pistää köyteen, että alkoi hiekka-alustalla kuopimaan tyhjää. Eikä yksikään ollut hankisääsken speksillä tehty, ihan raavaita miehiä oli kaikki.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Nahjuksen kopittomat
On näköjään Facebookissa muutama kuva tilaisuudesta. Löytyyköhän ne tuon linkin takaa. Jos ei onnistu, niin kirjautumalla naamakirjaan ja kirjoittamalla hakukenttään "nahjus", pitäisi löytyä myös.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205463994875424&set=pcb.10205464009875799&type=3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205463994875424&set=pcb.10205464009875799&type=3&theater
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa