950 Implematic työntövarsi
+5
Pakki
Tessu
mattkau
outsider
Martin Johansson
9 posters
Sivu 1 / 1
950 Implematic työntövarsi
Noniin, katsotaan osasinko kuvaa laittaa. Työntövarsi tipahti postilaatikkoon tänään. Yhtään en vielä tiedä onko oikeanlainen vai ei. Oliko noita vaijeritunnustimella miten paljon erilaisia vai onko hyvä mahis että tuo on sopiva mun 950-lle?
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Vahva veikkaus että on 950:een sopiva.
Tuonnäköisiä minullakin on muutama kertynyt 880,950 ja 990:n seurana
Tuonnäköisiä minullakin on muutama kertynyt 880,950 ja 990:n seurana
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Onks tietoa miten jäykkä tuo jousi on? Millaisella vipuvarrella pitäisi saada liikkumaan? Että tietää onko jumissa vai ei...
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Eipäs tunnu lötyvän halukkaita tietämään, niin minä koetan arvata. Jonkinmoisen jäykkähän sen pitää olla, kun kyntäissä auran vastus sitä liikuttaa, mutta ei anna pohjata, siis kyntäissä muuten kyllä. Arvausta on, että holkin sisällä on vajaa kymmenen kierrosta kierrejousta, jonka langan vahvuus väljästi mahtuu olemaan holkin ja sisätapin välissä (oisko 10-12mm tai vastaava mitta tuumissa tietty). Sanoisin, että kaikista näppärin konsti on pistää aatra (tai miksei joku muukin värkki millä saa aikaan puristusta kolmanteen varteen, perälevy es.) nostolaitteeseen ja katsoa miten varsi liikkuu eli tuo sokkatappi heiluu kolossaan. Minä ainakaan en alkaisi missään nimessä kokeilemaan noista vaijerin kiinnityskorvista. Epäilen kyllä, että mahtaako tuo jäädä jumiin, on sen verran yksinkertainen värkki
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Tuo lienee samanlainen kaikissa punasissa Taaveissa kun meilläkin tuli aikanaan 850 mukana, ihme kun tuli!
Meillä ei kyllä koskaan sitä ole käytetty kun muutenkin maatalo hommat väheni vuosi vuodelta.
ihan kun oisin kummiskin nähny jonkui kuvan hieman toisenlaisesta varresta... jos oikein muistan? se voi ehkä olla uudemmista?
Meillä ei kyllä koskaan sitä ole käytetty kun muutenkin maatalo hommat väheni vuosi vuodelta.
ihan kun oisin kummiskin nähny jonkui kuvan hieman toisenlaisesta varresta... jos oikein muistan? se voi ehkä olla uudemmista?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Tämä malli tuli ilmeisesti juuri 950 ja 850 ja muihinkin Imple malleihin. Jokseenkin sama on minullakin vielä 880:ssä. 900:ssa oli vielä jousi täysin näkyvissä ja siinä on kierteen kääntämisessä kolmihaarainen kiinteä osa. Kyllä 900 satasellakin muistelen kyntäessä sen pelittäneen kun aura joutui kiven tai muun takia liian lujille. 880 olen kyntänyt enemmän ja siinä sen hyvin huomaa kun nostaa auroja momentin ylittäessä asetetun rajan. Olle tietänee tarkemmin.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Meillä ei ollu 900 tuota vaijeria ollenkaan että kai niitä sitten tehtiin ilman sitä systeemiäkin?
nyt kun oikeen mietin niin... tulikohan se tanko 900 mukana VAI 850? saattoi ollakkin että tuli isomman mukaan,outoa oli se että koko vaijerisysteemiä siitä ei löytyny vaikka sen osiksi aikoinaan purin...
nyt kun oikeen mietin niin... tulikohan se tanko 900 mukana VAI 850? saattoi ollakkin että tuli isomman mukaan,outoa oli se että koko vaijerisysteemiä siitä ei löytyny vaikka sen osiksi aikoinaan purin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Vaijerilla toimiva työsyvyydentunnistin tuli implematiciin. 25, 30 ja 900 malleissa sellaista ei ollut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Emännyksen -63 880 implestä koitin kattella, tarvikevarsi, mut ei oikein näkyny vaijerin paikkaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Sellaista tarvikevartta jossa olisi jousi ja vaijerille kiinnityspisteet, ei ole olemassakaan. Kuvassa näkyvä jousikuormitteinen työntövarsi oli käytössä vain Implematic malleissa, ei muissa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Ne vanhempien taavettien kuten meidän kaksviitosen työntövarren vieterit ja vaijerit taisi olla turvalaitetteen käyttölaitteita. Kun ne oli viritetty paikalleen, niin esimerkiksi auran osuessa johonkin tosi peräänantamattomaan, vaijeri laukaisi ajokytkimen auki ja traktori pysähtyi ennenkuin kuski ehti kissaa sanomaan. Jos ihan väärin en muista niin tähän samaan systeemiin kuului vasemman lokasuojan vieressä oleva pitkähkö lattaraudan näköinen jousikuormitteinen vipu, joka sitten sen jousen voimalla avasi ajokytkimen kun vaijeri ilmoitti hädän olevan käsillä.
Voihan minun muisti tehdä tepposet melkein 60 vuoden jälkeen. Sitä systeemiä ei koskaan edes käytetty meillä, jos semmoinen sitten siellä oli.
Voihan minun muisti tehdä tepposet melkein 60 vuoden jälkeen. Sitä systeemiä ei koskaan edes käytetty meillä, jos semmoinen sitten siellä oli.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Juuri näin, ja sitten ihmiset keksivät toisen käytön sille vivulle. Avattiin hakanen joka piti kytkimen auki ja kytkettiin peruutusvaihde päälle traktorin käydessä. Sitten käveltiin traktorin taakse ja vedettiin vivusta niin, että traktori lähti hitaasti peruuttamaan. Tällä tavalla saatiin työkoneet kytkettyä ja siitä seurasi myös jopa kohtalokkaita onnettomuuksia, kun vivun käyttäjä jäi traktorin alle.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Joo minulla on tuo käsikytkin ollut alusta asti käytössä kenttäsirkkelissä, ja olen joutunut muutaman kerran käyttämään hätäpysäytyksenä. Vaijeri vedetty likelle sahurin seisomapaikkaa josta vivusta nykäisen kun sattuu jotain hankalaa tukin kanssa eikä voi peruuttaa eikä ajaa eteenpäin. Siitä terän pyörimisen saa pysäytettyä sekunnissa kun kiertäminen 900:sen pukille vie kymmeniä sekunteja.
Näin olen onnistunut minimoimaan mahdolliset vauriot ja vahingot.
Kyntöauran laukaisuun en tiedä viritetyn. Muistelen jotain tehtaan esitettä että työkoneisiin jotka voivat jotenkin irrota matkasta olisi vaijerilla järjestetty traktorin pysäytys. Samaa ideaa tavallaan käyttää auton perävaunun vaijerilenkki vetokoukkuun joka vetää jarrut kiinni jos jarrullinen kärry irtoaa vedosta itsekseen.
Näin olen onnistunut minimoimaan mahdolliset vauriot ja vahingot.
Kyntöauran laukaisuun en tiedä viritetyn. Muistelen jotain tehtaan esitettä että työkoneisiin jotka voivat jotenkin irrota matkasta olisi vaijerilla järjestetty traktorin pysäytys. Samaa ideaa tavallaan käyttää auton perävaunun vaijerilenkki vetokoukkuun joka vetää jarrut kiinni jos jarrullinen kärry irtoaa vedosta itsekseen.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Juuri noin ja se pelkkä jousi työntövarressaha nei mitään syvyyksiä tunnistele jollei siitä mene vaijeria mihinkään,jos on pelkkä jousi niin se vain turvavaruste ja la lattarauta on todellakin tarkoitettu koneiden ottamisen/jättämiseen ja AINA oltava pienipuoli päällä kun sitä käytetään,näin lukee ohjekirjassakin.
Toki näppärä Suomalainen on sillekkin varmasti keksiny lisääkin käyttöä.sitten on vielä ne luulo jutut yksikin kaveri luuli että -70 luvun Datsuneissa oli pakokaasujarru! mä sanoin että ei kyllä ollu niissä oli vain imu/pakosarja päällekkäin ja siinä bi-metallijousi läpässä mikä sääteli imusarjan lämmitystä pakkasilla! heh noin ne luulot otetaan pois.
Hieno homma että nyt tietää työntövarrestakin enempi
Toki näppärä Suomalainen on sillekkin varmasti keksiny lisääkin käyttöä.sitten on vielä ne luulo jutut yksikin kaveri luuli että -70 luvun Datsuneissa oli pakokaasujarru! mä sanoin että ei kyllä ollu niissä oli vain imu/pakosarja päällekkäin ja siinä bi-metallijousi läpässä mikä sääteli imusarjan lämmitystä pakkasilla! heh noin ne luulot otetaan pois.
Hieno homma että nyt tietää työntövarrestakin enempi
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Noita Implen työntövarsia on ollut kahta eri mallia, kahdella eri eroavaisuudella käytössä aikoinaan.
On ollut
-yksitoiminen ilman korkeudensäätöä.
-Yksitoiminen ja korkeudensäätö
-Kaksitoiminen ilman korkeudensäätöä
-Kaksitoiminen ja korkeudensäätö.
Näin siis Implen nostolaite korjauskirjassa on kerrottu ja kuvattu.
On ollut
-yksitoiminen ilman korkeudensäätöä.
-Yksitoiminen ja korkeudensäätö
-Kaksitoiminen ilman korkeudensäätöä
-Kaksitoiminen ja korkeudensäätö.
Näin siis Implen nostolaite korjauskirjassa on kerrottu ja kuvattu.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Ihan vaan tollouttani kysyisin. Mitä tässä yhteydessä mahtaa tarkottaa yksi- ja kaksitoiminen, ei ainakaan hydraulista vartta. Äkikseltään tulisi mieleen, että kaksitoimisessa on myös liityntä ja ehkä toinen jousi vanhemmista malleista tutulle ylikuormituslaukaisulle, vrt yllä keskustelu kaksviitosen turvakytkimestä.
Lisäyksenä vain Ollen huomautukseen. Onneksi ei tullut mieleen käyttää vipua tuohon tarkoitukseen. Tuli enempi panostettua opiskella pistään vehkeet sen verran linjaan että nostolaitteen mullinsilmät meni potkasemalla työkoneen tappeihin tai jantikan sai vain puottaa vetolaitteen haarukkaan. Myöhemmin tästä on ollut monta kertaa hyötyä eikä toisaalta ainakaan toistaiseksi ole päätynyt kasvattaan horsmaa.
Lisäyksenä vain Ollen huomautukseen. Onneksi ei tullut mieleen käyttää vipua tuohon tarkoitukseen. Tuli enempi panostettua opiskella pistään vehkeet sen verran linjaan että nostolaitteen mullinsilmät meni potkasemalla työkoneen tappeihin tai jantikan sai vain puottaa vetolaitteen haarukkaan. Myöhemmin tästä on ollut monta kertaa hyötyä eikä toisaalta ainakaan toistaiseksi ole päätynyt kasvattaan horsmaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Ymmärrän tuon yksi- ja kaksitoimisuuden niin, että ykistoimisessa varressa on jousi, joka antaa myöten vain puristuksella, mutta kaksitoimisessa on jousisysteemi, joka joustaa sekä vedolla että puristuksella. En oikein osaa kuvitella mihin vetopuolen pulssia arkielämässä voisi käyttää, mutta kai selaisiakin tarpeita on ollut kun kerran systeemi on siihen kehitetty.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Aivan totta.
Ei sitä ehkä muutkaan ole hoksanneet mihin käyttää. Ei ainakaan yhtään ole kävellyt vastaan, tai sitten vain en ole tunnistanut.
Ei sitä ehkä muutkaan ole hoksanneet mihin käyttää. Ei ainakaan yhtään ole kävellyt vastaan, tai sitten vain en ole tunnistanut.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Nuo työntövarret menivät vuosimallien / parannusten mukaan. Eli viimeisimmissä vuosimalleissa oli sitten jo kaksitoiminen ja korkeuden säädöllä varustettu.
Muistan vain, kun minulla oli vielä -64 880 imple, niin tämän yhteydessä tutustuin sitten sen työntövarren sielun elämään vähän tarkemmin.
Ja juuri noinhan se menee, eli siellä työntövarressa on vetoa ja työntöä salliva jousi ja jousilautanen.
Tuo aloituskuvan työntövarsi ei ole vielä sitä "viimeisintä" kehitysversiota, koska tuosta puuttuu jousiputken päästä sellainen kierrerengas, joka tulee selkeästi isommalle halkaisijalle kuin itse tuo jousipesäke.. Vähän hankala selittää ilman kuvaa, mitä tarkoitan.
Mutta kuitenkin, tuo toimii 950 perässä pois tiehensä.
Muistan vain, kun minulla oli vielä -64 880 imple, niin tämän yhteydessä tutustuin sitten sen työntövarren sielun elämään vähän tarkemmin.
Ja juuri noinhan se menee, eli siellä työntövarressa on vetoa ja työntöä salliva jousi ja jousilautanen.
Tuo aloituskuvan työntövarsi ei ole vielä sitä "viimeisintä" kehitysversiota, koska tuosta puuttuu jousiputken päästä sellainen kierrerengas, joka tulee selkeästi isommalle halkaisijalle kuin itse tuo jousipesäke.. Vähän hankala selittää ilman kuvaa, mitä tarkoitan.
Mutta kuitenkin, tuo toimii 950 perässä pois tiehensä.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 950 Implematic työntövarsi
Noniin, seuraava ongelma. Vaijerikorvakkeiden väli on noin 109mm, muistaisin lukeneeni jostain että näin pitää ollakin. Vaijeria ei saa millään vedettyä niin auki että sopisi tuohon 109mm. Vaijeri kyllä liikkuu mutta ei kyllä tunnu myöskään vaikuttavan mihinkään, riippumatta nostovivun asennosta. Mistä kannattaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Similar topics
» Hydraulinen työntövarsi
» Hydraulinen työntövarsi
» Case 1294 hydraulinen työntövarsi
» 990 implematic hydrauliikka pohdintaa (halkaisukone)
» David Brown 995 hydraulinen työntövarsi?
» Hydraulinen työntövarsi
» Case 1294 hydraulinen työntövarsi
» 990 implematic hydrauliikka pohdintaa (halkaisukone)
» David Brown 995 hydraulinen työntövarsi?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa