peukku suussa
2 posters
Sivu 1 / 1
peukku suussa
Moro!
Nyt tuli hivenen tenkkapåå, rojekti edistyy muuten hyvin, kaikki tarvittavat osat saatu koneeseen ja on jo kasassa. Ropleemia tuli lisää ihmetellessä avattuamme vaihdelaatikon pohjassa oleva luukku. Sieltä löytys kuulalaakerin kappaleita eli jostai akselista puuttuu nyt jotain, eli tarttis neuvoja ja mielellään jonkun asteinen räjäytyskuva ideoita ja vinkkejäkin kuullaan, sattuisko olemaan? kysehän oli DB 30 D -57 kiitos jo etukäteen p.s akselin paksuus arvio jotain 35mm mitä silpusta sai koottua.
Nyt tuli hivenen tenkkapåå, rojekti edistyy muuten hyvin, kaikki tarvittavat osat saatu koneeseen ja on jo kasassa. Ropleemia tuli lisää ihmetellessä avattuamme vaihdelaatikon pohjassa oleva luukku. Sieltä löytys kuulalaakerin kappaleita eli jostai akselista puuttuu nyt jotain, eli tarttis neuvoja ja mielellään jonkun asteinen räjäytyskuva ideoita ja vinkkejäkin kuullaan, sattuisko olemaan? kysehän oli DB 30 D -57 kiitos jo etukäteen p.s akselin paksuus arvio jotain 35mm mitä silpusta sai koottua.
Taavetti 30- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 56
Paikkakunta : Kustavi
Vs: peukku suussa
Ompa kumma kun ei kenelläkään tunnu olevan ideoita: Tuskin pääset eteenpäin vaihdelaatikkoa avaamatta.
Ota ensin pois vaihdelaatikon kansi, hyvällä onnella näet jos siinä vaiheessa mistä jotain puuttuu. Taka-akselikotelon läpi tulee takareunaan jokunen ruuvi kanteen kiinni, että muista avata ne ennekuin alat yrittää nostaa kantta pois. Joltakin on mennyt rikki kun on nostanut väkipakolla. En nyt muista miten se siinä menee, että onko ohjausvaihteen kotelon sisäpuoleltakin pari pulttia kytkinkoppaan.
Tuosta vaihteiston purkamisesta on montakin mielipidettä, mutta täällä on joskus saanut kannatusta sellainen vaihtoehto, että traktorin katkaisee taka-akselikotelon ja vaihdelaatikon välistä, siis ihan istuimen kohdalta, jolloin vaihdelaatikko jää taka-akselin matkaan ja etupään mukaan jää tyhjä kotelo. Viistokeulaisissa on hydraulipumppu vaihdelaatikossa, joten siitä tarvii varmaan irroitella putkituksia elle peräti koko pumppu ennen vaihteiston ulosvetoa. Itse vaihteisto on koottu kahden paksun päätylaipan ja niitä yhdistävän neljän tolpan varaan ja se pitäisi purkautua eteenpäin.
Toinen vaihtoehto on, että irroitat kynkät molemmin puolin niin vetoakselit tulee pois tasauspyörästön reijistä ja sen jälkeen vaihteisto pitäisi nousta ylös kun ensin löysäät kytkinakselin jatkoholkin.
Kolmas vaihtoehto, jota ei monikaan suosittele, on, että irroitat ulosottovaihteen ja sen takaa löysäät tasauspyörästön irti vaihdeaalikosta. Siinä pitää olla tarkkana, että tulee sitten kootessa osat oikein asemoitua, ettei mene kissapyörän ja lautaspyörän kosketuspiste pieleen. Kun tasauspyörästö on irti niin vaihteiston pitäisi mahtua nousemaan etuviistoon pois kolostaan.
Eka vaihtoehto on kuulemma helpoin jos on tasainen lattia ja apumies tai pari kun taka-akselin pakittaa irti etupäästä.
Vanhassa vaihdelaatikossa saattaa hampaiden kulmat olla kaamena näköisiä, mutta sitä ei kannata säikähtää jos ei puutu kokonaisia hampaita.
Ota ensin pois vaihdelaatikon kansi, hyvällä onnella näet jos siinä vaiheessa mistä jotain puuttuu. Taka-akselikotelon läpi tulee takareunaan jokunen ruuvi kanteen kiinni, että muista avata ne ennekuin alat yrittää nostaa kantta pois. Joltakin on mennyt rikki kun on nostanut väkipakolla. En nyt muista miten se siinä menee, että onko ohjausvaihteen kotelon sisäpuoleltakin pari pulttia kytkinkoppaan.
Tuosta vaihteiston purkamisesta on montakin mielipidettä, mutta täällä on joskus saanut kannatusta sellainen vaihtoehto, että traktorin katkaisee taka-akselikotelon ja vaihdelaatikon välistä, siis ihan istuimen kohdalta, jolloin vaihdelaatikko jää taka-akselin matkaan ja etupään mukaan jää tyhjä kotelo. Viistokeulaisissa on hydraulipumppu vaihdelaatikossa, joten siitä tarvii varmaan irroitella putkituksia elle peräti koko pumppu ennen vaihteiston ulosvetoa. Itse vaihteisto on koottu kahden paksun päätylaipan ja niitä yhdistävän neljän tolpan varaan ja se pitäisi purkautua eteenpäin.
Toinen vaihtoehto on, että irroitat kynkät molemmin puolin niin vetoakselit tulee pois tasauspyörästön reijistä ja sen jälkeen vaihteisto pitäisi nousta ylös kun ensin löysäät kytkinakselin jatkoholkin.
Kolmas vaihtoehto, jota ei monikaan suosittele, on, että irroitat ulosottovaihteen ja sen takaa löysäät tasauspyörästön irti vaihdeaalikosta. Siinä pitää olla tarkkana, että tulee sitten kootessa osat oikein asemoitua, ettei mene kissapyörän ja lautaspyörän kosketuspiste pieleen. Kun tasauspyörästö on irti niin vaihteiston pitäisi mahtua nousemaan etuviistoon pois kolostaan.
Eka vaihtoehto on kuulemma helpoin jos on tasainen lattia ja apumies tai pari kun taka-akselin pakittaa irti etupäästä.
Vanhassa vaihdelaatikossa saattaa hampaiden kulmat olla kaamena näköisiä, mutta sitä ei kannata säikähtää jos ei puutu kokonaisia hampaita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Tuhannet kiitokset
Kansi ja systeemit purettu pois tieltä mutta emmepä hullua hurskaamaks tulleet paljon on tavaraa moiseen peltipurkkiin saatu tungettua, nå eipä hätiä mitiä, härvelin pätkiminen onkin tullu jo tosi tutks hommaks jopa sen verta että on tehty ihan omat telineet moiselle. Epäilen että vaihtoehto 2 on meidän tapa, kun pitäis olla liikuteltavissa kuitenkin.
Taavetti 30- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 56
Paikkakunta : Kustavi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa