880 Selectamatic yksöiskytkin
+2
outsider
mattkau
6 posters
Sivu 1 / 1
880 Selectamatic yksöiskytkin
Kaivelin sitten Taavetin kytkimen auki, kun siinä on ollut luistelijan vikaa. Olen luullut, että siinä on kuiva yksilevykytkin mutta ei ollutkaan vaan öljyinen. Muuten vauhtipyörän vastinpinta ja paineasetelma ihan ok, sanoisi kulumattomia, mutta levy öljyssä ja hiukka kulunut (7.95 vs 8.38mm) ja navan niittaukset antaa millin periksi. Silmälaakerin ja levyn löydän kyllä ja kampiakselin takapään koiranpaskat (jos päättäisin tarvita) löydän kyllä, mutta painelaakerista olisi kysyttävää. Tässähän on hiilirengas, joka kiinni parikyt senttiä pitkässä painelaakerin rungossa. osaisikohan joku kertoa paljonko se rengas tulee rungosta esiin uudella laakerilla ja mikä on vaihtoraja. Tässä näkyy hiiltä parisen milliä, ehkä kympin alle. Seuraava kysymys sitten mistähän näitä hiilirenkaita löytyisi järkevästi. Jonkinmoisella selailulla en onnistunut löytämään. Luettelossa on renkaalle oma osanumero (K14083) ja sillä hakemalla antoi tulokseksi kokonaista "lyhyttä" painelaakeria joka ehkä kävisi 990 malliin, ehkä ja jotain muuta epäsopivaa. Noita hiilirenkaita on kyllä myynnissä muihin merkkeihin, mutta kun ovat niiden mitoista kovin vaitonaisia.
Niin, ja tämä laitehan on 880 Selectamatic yksöiskytkimellä ja kuuslovisella lootalla tammikuulta -66, sama peli minkä simpukka oli puheenaiheena pari päivää sitten. Ai niin, ja aluevaihteen isomman puolen käyttävässä rattaassa on hampaissa vähän kariesta. Saa aikaan ääntä mutta ei juuri nyt aiheuta muita toimenpiteitä. Muissa hampaiden nurkissa "normikulumaa".
Niin, ja tämä laitehan on 880 Selectamatic yksöiskytkimellä ja kuuslovisella lootalla tammikuulta -66, sama peli minkä simpukka oli puheenaiheena pari päivää sitten. Ai niin, ja aluevaihteen isomman puolen käyttävässä rattaassa on hampaissa vähän kariesta. Saa aikaan ääntä mutta ei juuri nyt aiheuta muita toimenpiteitä. Muissa hampaiden nurkissa "normikulumaa".
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
25D tai 30c taavettiin tuon painehiilen vaihdoin kun lohkes pala irroituksessa.
Jos oikein muistan niin 3-4mm hiili tuli yli "pesästään" joten kyllä sinun 2mm riittää vielä vuosiksi.
Tuossa pari vaihtoehtoa
http://www.konekorjaamo.fi/traktorit/traktorin-osat/david-brown/880-selectamatic-65-71/painehiili-db.html
http://www.traktoritjavaraosat.fi/release-bearing-102931.html
http://www.davidbrownparts.com/page101.htm
Martjakankaalta taisin uuden ostaa.
Olikohan niin että marjakankaan malli oli hiukan eri mittainen reiältään ,ulkomitaltaan mutta kuitenkin sopiva taavettiinkin.Koko leveydeltään nojasi vastalevyyn.
Jos oikein muistan niin 3-4mm hiili tuli yli "pesästään" joten kyllä sinun 2mm riittää vielä vuosiksi.
Tuossa pari vaihtoehtoa
http://www.konekorjaamo.fi/traktorit/traktorin-osat/david-brown/880-selectamatic-65-71/painehiili-db.html
http://www.traktoritjavaraosat.fi/release-bearing-102931.html
http://www.davidbrownparts.com/page101.htm
Martjakankaalta taisin uuden ostaa.
Olikohan niin että marjakankaan malli oli hiukan eri mittainen reiältään ,ulkomitaltaan mutta kuitenkin sopiva taavettiinkin.Koko leveydeltään nojasi vastalevyyn.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Kiitos Markku
Olen kyllä tullut samaan päätelmään kuin ehdotat. Eli siis panna kasaan vanhalla ehyellä hiilellä. Sen kuntoa pystyy tarkkaileen luukun kautta letkukameralla, ettei raudoille vahingossa mene. Otan hiilen mitat talteen ja sitten tässä etsiskelen ajan kanssa sopivaa irtonaista rengasta. Marjakangas kauppaa "lyhyttä" mallia laakeria jossa runko ja hiili jo yhdessä. Hiili pitäisi sitten kaivaa irti rungista ja sorvata ulkohalkaisijasta 5mm pois. Sisähalkaisija on valmiiksi 3mm iso. En tiedä käynkö liian tarkaksi, mutta vastinpinnan pinta-ala pienenee jokin verran sen takia. Kuinka tarkalle lienevät Melthamissa sen laskeneet. Sama juttu näyttäisi olevan Peterin kaupan kanssa, myyvät lyhyttä mallia valmiiksi runkoon istutettuna.
Pistänpä vielä huonolaatuisen - näköjään - kuvan ko. mötikästä, mittakaavana klassinen tikkuaski.
Olen kyllä tullut samaan päätelmään kuin ehdotat. Eli siis panna kasaan vanhalla ehyellä hiilellä. Sen kuntoa pystyy tarkkaileen luukun kautta letkukameralla, ettei raudoille vahingossa mene. Otan hiilen mitat talteen ja sitten tässä etsiskelen ajan kanssa sopivaa irtonaista rengasta. Marjakangas kauppaa "lyhyttä" mallia laakeria jossa runko ja hiili jo yhdessä. Hiili pitäisi sitten kaivaa irti rungista ja sorvata ulkohalkaisijasta 5mm pois. Sisähalkaisija on valmiiksi 3mm iso. En tiedä käynkö liian tarkaksi, mutta vastinpinnan pinta-ala pienenee jokin verran sen takia. Kuinka tarkalle lienevät Melthamissa sen laskeneet. Sama juttu näyttäisi olevan Peterin kaupan kanssa, myyvät lyhyttä mallia valmiiksi runkoon istutettuna.
Pistänpä vielä huonolaatuisen - näköjään - kuvan ko. mötikästä, mittakaavana klassinen tikkuaski.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Hämärästi muistelisin että 900 Taavissakin oli aikapitkän holkin päässä tuo laakeri kun semmosen aikoinaan purin... lie noita sitten eripituisiakin?
aikoinaan isäukko laittoi 850 Taavin kasaan uusien vain kytkinlevyn ja on se menny kesäkäytössä vuoskymmeniä
aikoinaan isäukko laittoi 850 Taavin kasaan uusien vain kytkinlevyn ja on se menny kesäkäytössä vuoskymmeniä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1937
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Miten kytkimen toiminnan kävi ? Ymmärsin ettet osia vaihtanut. Oliko öljyn puhdistus riittävä toimi ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Silmälaakerin vaihoin kun vähän krahisi. Levyn pistän suosiosta uuden. Vanhan kuitenkin talletan ja pesasen - joskus. painelaakerin hiiltä en vaihtanut kun juuri en löytänyt sopivaa. Seurailen vain sen kuntoa ja vaihdan "sitten joskus". Ei ole vielä kasassa kun levyn sain just äsken.
Jos olisin tiennyt että sen verran pintaa jäljellä niin olisin yrittänyt korjata vanhan kansan konstilla. Nokka (on hyvä puskuri siinä) vasten metrin vahvaa koivua ja sitten luistattaan kytkintä kunnes haju vaihtuu.
Jos olisin tiennyt että sen verran pintaa jäljellä niin olisin yrittänyt korjata vanhan kansan konstilla. Nokka (on hyvä puskuri siinä) vasten metrin vahvaa koivua ja sitten luistattaan kytkintä kunnes haju vaihtuu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Väliaikatietoja
Kytkin olis sitten paikoillaan. Vivustossa tuntuu olevan iän tuomaa yksilöllisyyttä, jotka pitää koettaa palauttaa lähelle alkuperäistä. Iso palautusjousi on syönyt itsensä melkein läpi vivun reiästä. Siihen pistin MIGgitäytettä. Tuntui vipunen olevan sen verran hitsattavaa. Kytkinpolkimessa olevan rullan akseli on niin väljässä reiässä, että pitää holkittaa huomenna. Sitä mietin, että voiko olla alkuperäinen kytkinlevy kun on Borg & Beck tuotantoa, joka siis on kytkimen tekijä. Puolikkaan milliä vain oli ohentunut pinnoiltaan. Mutta oli syytä vaihtaa varmaankin, kun keskiön niiteissä oli reilu milli väljää. Oisikohan kohta hurahtanut tyhjää kytkin. Tämmöstä pientä.
Niin ja kauan sitten siitä katkesi se isompi vaihdekeppi pallon kohdalta. Alapää hävisi vaihdelaatikkoon. Sitä yritin tuossa etsiskellä kun kansi irti, mutta tuntuu hävinneen lopullisesti. Mihin se oikein voi tuolleen kadota, viis senttiä pitkä raudanpala. Laskin oikein öljytkin pois että näkis paremmin.
Kytkin olis sitten paikoillaan. Vivustossa tuntuu olevan iän tuomaa yksilöllisyyttä, jotka pitää koettaa palauttaa lähelle alkuperäistä. Iso palautusjousi on syönyt itsensä melkein läpi vivun reiästä. Siihen pistin MIGgitäytettä. Tuntui vipunen olevan sen verran hitsattavaa. Kytkinpolkimessa olevan rullan akseli on niin väljässä reiässä, että pitää holkittaa huomenna. Sitä mietin, että voiko olla alkuperäinen kytkinlevy kun on Borg & Beck tuotantoa, joka siis on kytkimen tekijä. Puolikkaan milliä vain oli ohentunut pinnoiltaan. Mutta oli syytä vaihtaa varmaankin, kun keskiön niiteissä oli reilu milli väljää. Oisikohan kohta hurahtanut tyhjää kytkin. Tämmöstä pientä.
Niin ja kauan sitten siitä katkesi se isompi vaihdekeppi pallon kohdalta. Alapää hävisi vaihdelaatikkoon. Sitä yritin tuossa etsiskellä kun kansi irti, mutta tuntuu hävinneen lopullisesti. Mihin se oikein voi tuolleen kadota, viis senttiä pitkä raudanpala. Laskin oikein öljytkin pois että näkis paremmin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Voi kytkin kestää pitkäänkin,riippuu millasessa ajossa on ollu ja paljonko yleensä käytetty,vaihdekepin nysä varmaan sinne pohjalle jääny jonnekkin että ei näy eikä liiku,Taavissa on aika isot öljytilavuudet että sinne mahtuu muutakin heh,moottoriinkin menee melkeen 3 nykyajan henkilöauton öljymäärät,ei siis ihme että konekkin kestää.
IH 275 tais saada moottorin MAX merkkiin melkeen alle 5L että paljoa ei mene ja ikä sama.
IH 275 tais saada moottorin MAX merkkiin melkeen alle 5L että paljoa ei mene ja ikä sama.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1937
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Eipä ole levy kovin paljon kulunut, mut Taavetin kytkin ilmeisesti kestää käyttöä hyvin. Tiedän yhden 880 implen jossa on varmaan vieläkin alkuperänen kytkin. Joskus 2000 luvun alussa mittarissa oli yli 11000 tuntia ja isäntä oli sillon tarkastanu kytkimen kunnon, mutta ei tarvinnu uusia. Tuo kone on ollu samassa talossa uudesta eikä sitä ole koskaan säästelty sisäisesti eikä ulkoisesti
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Kytkimen kesto riippuu hyvin paljon siitä miten sitä käytetään. Jos sitä käytetään "oikein" eli kytkemiseen, se kestää pitkään. Jos taas käytetään tilanteeseen liian suuria vaihteita ja samalla luistatetaan tai luistatellaan noin yleisesti ottaen ja pahimmassa tapauksessa lepuutetaan jalkaa polkimella, kytkinremonttia kyllä piisaa.
Tässä tämän koneen tapauksessa oli käytetty vissiin enempi oikein. Öljyhän sen sitten teki voimattomaksi. Ja oli sama uusia kun keskiön niitit oli löysällä, että oli sitä varmaan käytetty kuitenkin jonkin verran.
Tässä tämän koneen tapauksessa oli käytetty vissiin enempi oikein. Öljyhän sen sitten teki voimattomaksi. Ja oli sama uusia kun keskiön niitit oli löysällä, että oli sitä varmaan käytetty kuitenkin jonkin verran.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Joo kyllä noi perinteiset asbestipitoiset kytkimet kestää aika hyvin väärinkäyttöäkin, eriasia sitten nuo keraamiset kytkinlevyt. Erään huoltomiehen sanonta oli että, joilain keraaminen kytkin on kestäny yli 5000 tuntia, muta jotku on saanu sen sököksi jo 600 tunnissa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: 880 Selectamatic yksöiskytkin
Meillä meni 880 selectan kytkinlevy vaihtoon 12000 tunnin paikkeilla. Oli kulunut niitit näkyviin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Similar topics
» DB 990 SELECTAMATIC
» selectamatic
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» selectamatic
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa