990 Peräöljyvuoto
+3
erkki
outsider
wese500
7 posters
Sivu 1 / 1
990 Peräöljyvuoto
Moro, mulla on kunnostuksen alla 990 Selectamatic vm. 1966 ja se vuotaa perä/vaihteistoöljyä. Olen pessyt koneen läpikotaisin, purkanut vetokoukun pois ja paikallistanut öljyvuodon vaihdelaatikon ja perän liitokseen siihen hydesuodattimen kotelon taakse. Mulla on Intertechin korjauskirja mutta siinä ei kunnollista kuvaa kohteesta ole niin en ihan tarkasti rakennetta vielä tiedä. Kysymys kuuluu voinko katkaista traktorin siitä saumasta vai purattaako takaata eteenpäin kaiken pois? Mietein että miten tästä pulmasta pääsisi pieneimmällä purkamisella. Tiivistettä siellä ei välissä taida olla, silikonilla vain uudestaan kasaan?
Vs: 990 Peräöljyvuoto
https://www.taavetti-talli.net/t3440-db-996-taka-akselin-ja-vaihdelaatikon-valisen-pulttisauman-tiivistaminen
Tuota aihetta on käsitelty aiemminkin .
Katsoppa tuo aihe löytyy David Brown osion kolmannelta sivulta.
Ko tapauksessa on kyse 996:sta mutta sama ohje pätee muihinkin taavetteihin.
Olen itsekin muutamasta tavetista tiivistänyt tuon sauman onnistuneesti.
Kovin paljon saumaa ei tosiaan saa auki ,1-2mm mutta hyvillä puhdistusaineilla ja massoilla onnistuu.
Tuota aihetta on käsitelty aiemminkin .
Katsoppa tuo aihe löytyy David Brown osion kolmannelta sivulta.
Ko tapauksessa on kyse 996:sta mutta sama ohje pätee muihinkin taavetteihin.
Olen itsekin muutamasta tavetista tiivistänyt tuon sauman onnistuneesti.
Kovin paljon saumaa ei tosiaan saa auki ,1-2mm mutta hyvillä puhdistusaineilla ja massoilla onnistuu.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Kappas, siinähän se.
Mulla on kone lämpimässä hallissa ja tilaa puuhastella niin jos kumminkin päätän tehdä homman perusteellisemmin niin onko viisaampaa purkaa kone vaihteiston vai perän puolelta?
Jos vaihteiston puolelta niin ilmeisesti ohjausvaihde ja laatikon kansi auki?
Jos perän puolelta niin porttaalit irti ja sen jälkeen irtoaa peräkoppa?
Kuitenkin ehkä kallistuisin purkaman porttaalit pois niin samalla voisi tarkastella jarruja, mutta tarviiko ulosoton kotelo purkaa jos otan peräkotelon kokonaisuudessaan pois?
Mulla on kone lämpimässä hallissa ja tilaa puuhastella niin jos kumminkin päätän tehdä homman perusteellisemmin niin onko viisaampaa purkaa kone vaihteiston vai perän puolelta?
Jos vaihteiston puolelta niin ilmeisesti ohjausvaihde ja laatikon kansi auki?
Jos perän puolelta niin porttaalit irti ja sen jälkeen irtoaa peräkoppa?
Kuitenkin ehkä kallistuisin purkaman porttaalit pois niin samalla voisi tarkastella jarruja, mutta tarviiko ulosoton kotelo purkaa jos otan peräkotelon kokonaisuudessaan pois?
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Perän kautta käy helpommin. Painetunnistin ulosottokotelon alta pois, ulosottovaihde pois, hydraulipumpun imuputki irti, tasauspyörästön lukko kunnolla tuettuna pohjaan, portaalit pois. Sen jälkeen taka-akselikotelon voi irrottaa.
Kokemuksesta sanon, ettei pelkän öljyvuodon takia kannata ryhtyä noin isoon hommaan. Liitosta raottamalla sen saa kyllä pestyä jarrukleenerillä ja tiivistemassan väliin. Alkaa kyllä pitämään niinkin.
Kokemuksesta sanon, ettei pelkän öljyvuodon takia kannata ryhtyä noin isoon hommaan. Liitosta raottamalla sen saa kyllä pestyä jarrukleenerillä ja tiivistemassan väliin. Alkaa kyllä pitämään niinkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Peräöljyvuoto
noin kyllä minäkin sen tekisin kuten Erkki ehdotti,jättää valumaan auki muutamaksi päiväksi lämpimään talliin putsaa ja massaa väliin.
Ensimmäiseksi aina tulee mieleen kun alkaa rungon väleistä vuotaa että onko traktorissa raskaita koneita etu ta itakapäässä lisänä joskus ollu? hyvin usein ne on rasittanu runkoa monesti on jopa ratkenneet jostain salakavalasti eikä kukaan edes ole huomannu ennen kun paikat vuotaa.
Ensimmäiseksi aina tulee mieleen kun alkaa rungon väleistä vuotaa että onko traktorissa raskaita koneita etu ta itakapäässä lisänä joskus ollu? hyvin usein ne on rasittanu runkoa monesti on jopa ratkenneet jostain salakavalasti eikä kukaan edes ole huomannu ennen kun paikat vuotaa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Tuli homma tehtyä sitten vaikeemman kautta, päätin purkaa koko peräosan ja tiivistää joka liitoksen...olihan siinä kyllä tekemistä.
Ensin purin ulosoton, nostolaitteet, porttaalit, hydraulipumppu telineineen ja lopuksi sitten se itse kotelo. Tulihan siinä huollettua jarrut, selectamaticventtiili, putsattua kaikki öljyputkistot yms. Samalla tuli sitten vaihdettua stefat vetoakseleille ja ulosottoon, kaikki o-renkaat öljyputkiin ja nostolaitteen männäntiivisteet.
Täytyy sanoa että oli aika hankala saada sopivat o-renkaat tähän projektiin.
No nyt tuntus öljyt pysyvän oikealla puolella vaihteistoa ja nostolaite toimii kyllä moitteetta kun selematicventtiilin sääti sen ohjeen mukaan
Ensin purin ulosoton, nostolaitteet, porttaalit, hydraulipumppu telineineen ja lopuksi sitten se itse kotelo. Tulihan siinä huollettua jarrut, selectamaticventtiili, putsattua kaikki öljyputkistot yms. Samalla tuli sitten vaihdettua stefat vetoakseleille ja ulosottoon, kaikki o-renkaat öljyputkiin ja nostolaitteen männäntiivisteet.
Täytyy sanoa että oli aika hankala saada sopivat o-renkaat tähän projektiin.
No nyt tuntus öljyt pysyvän oikealla puolella vaihteistoa ja nostolaite toimii kyllä moitteetta kun selematicventtiilin sääti sen ohjeen mukaan
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Laiskuudesta ei ainakaan voi kukaan mussuttaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Hattua pitää tälle tekijälle oikeasti nostaa,ei ole turha mies hyvää joulua vaan sinnekkin ja hienoa tulevaa Taavettivuotta 2019
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Tietääpähän ainakin, ettei seuraaviin muutamiin kymmeniin vuosiin pitäisi murheita tolla osastolla ilmetä..... Hyvä se joskus on tehdä homma, tälläsiin vanhoihinnkoneisiin, perusteellisen kaavan kautta.
Enimmäkseen kun se ei maksa oikein paljoa muuta, kuin omaa aikaa ja viitseliäisyytä... Iso peukku .
Enimmäkseen kun se ei maksa oikein paljoa muuta, kuin omaa aikaa ja viitseliäisyytä... Iso peukku .
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Kun ite tekkee ja tekkee niinku itelle tekis, niin ainakin tietää mitä siellä on. Tuli vissiin opittuakin jotain. Ei muuta kuin peukkua vain viitseliäisyydelle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Peräöljyvuoto
wese500 kirjoitti:Tuli homma tehtyä sitten vaikeemman kautta, päätin purkaa koko peräosan ja tiivistää joka liitoksen...olihan siinä kyllä tekemistä.
Ensin purin ulosoton, nostolaitteet, porttaalit, hydraulipumppu telineineen ja lopuksi sitten se itse kotelo. Tulihan siinä huollettua jarrut, selectamaticventtiili, putsattua kaikki öljyputkistot yms. Samalla tuli sitten vaihdettua stefat vetoakseleille ja ulosottoon, kaikki o-renkaat öljyputkiin ja nostolaitteen männäntiivisteet.
Täytyy sanoa että oli aika hankala saada sopivat o-renkaat tähän projektiin.
No nyt tuntus öljyt pysyvän oikealla puolella vaihteistoa ja nostolaite toimii kyllä moitteetta kun selematicventtiilin sääti sen ohjeen mukaan
Paljon työtä ko projekti vaatii. Ei niinkään isoja hankintoja.
Vetoakselin stefat isoin menoerä ?
Tuo sopivien o.renkaiden löytyminen riippuu paljon siitä kuinka hyvä "o-rengasliike" on käytössä.
Monien varaosien hinnat ovat viime vuosina jopa pudonneet.mm ko stefat.
Tuonlaajuisen homman kun tekee niin saa perän "vesionkalotkin" puhtaaksi.
Mukavia ajotunteja taavin kera !!
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Laitanpa pari kuvaa ja pienen tarinan remontista jos siitä jollekulle harrastajalle olisi apua mikäli moisen operaation haluaa tehdä.
Purettuna
Itse peräkotelo
Kasaapäin menossa
Työtä oli paljon kyllä mutta kustannukset ei päätä huimannut.
Perän poskistefat oli muutaman euron kappaleelta ja ne tuli farmilaitteelta, mutta niiten vaihto olikin oma operaationsa, en meinannut aluksi keksiä miten ne voi vaihtaa mutta sitten tajusin että siinä on ne irto maljat johon ne on painettu, ne lähti irti vetovasaralla ja takasin sitten painelin tiivisteliiman kanssa, tässä on muuten kaksi stefaa peräkkäin per puoli.
Porttaalin stefoja en vaihtanut koska ne ei vuotanut, porttaaleihin ainoastaan ne vetoakselin ulkopään o renkaat siinä lommin alla vaihdoin, niiten irrottaminen vaatikin sitten mutterin hitsaamisen siihen lommiin että sai vedettyä pihalle. Muuten porttaalien asennus oli aika temppu koska niiten paino yllätti asentajan. Ensimmäisen asensin yksin mutta toista laittaaessa viisastuin ja pyysin kaverin apuun, oli huomattavasti helpompi laittaa kahelleen.
Ulosoton stefa tuli marjakankaalta ja se oli kanssa muutaman euron osa.
Nostolaitteen tiivisteet tuli farmilaitteelta ja sylinterin hoonasin pallohoonilla hyväksi, oli muuten saman kokonen sylinteri ku mersun om60x sarjan moottoreissa.
O renkaat sain hankittua etrasta, ne oli kaikki vähän sinnepäin kokosia mutta niin lähelle että pitää hyvin, pussillinen muutaman euron.
Kaikki tasopintojen paperitiivisteet jätin pois ja kasasin kunnollisella moottorisilikoonilla.
Mitään laakereita ei tarvinut uusia, ne olivat hyvässä kunnossa.
Huonokuntoiset pultit otin kaikki pois ja uudet sopivat sain paikallisesta pulttikaupasta.
Hydraulipuolen kävin läpi niin että pesin liuottimella kaikki osat ja kotelot, oli muuten aika jankkia kertyny joka onteloon. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja sai vain uuet o renkaat. Selematic venttiilin purin ja säädin täältä löytyneen ohjeen mukaan vaihe vaiheelta.
Jarrujen huolto vaati vain putsauksen ja levittäjäakselien herkistelyn toimiakseen, pinnat ja rummut oliva hyvässä kunnossa.
Siinäpä se takapään remontti taisi kaikenkaikkiaan olla lyhykäisyydessään.
No homma lähti kyllä aika pahasti lapasesta ku odottelin osia saapuvaksi...
Joutessaan purin ja kunnostin ohjausvaihteen, siihen laitoin uuden kuulat ja rattiakselin korjaus-sarjan.
Sähköt tein alustaloppuun ihan kokonaan uusiksi ja lisäsin kunnon sulakerasian sekä releitä laitteille, vanhaa jäi ajo- ja lokarivalot...
Moottorista säädin venttiilit, tarkistin ja putsasin kaikki polttoaineleitteet, uusin vesiletkut ja jotakin öljyvuotoja korjasin uusilla tiivisteillä.
Tosiaan tuli tutustuttua peripohjin traktorin tekniseen puoleen ja uskoisin että nyt kone toimii useamman vuoden ihan vaan huoltoa tekemällä. Nyt olen kaikki lumityöt taavetilla tehnyt ja hyvin tuntuu pelittävän kaikin puolin, keväällä sitten pyöritellään halkosirkkeliä.
Purettuna
Itse peräkotelo
Kasaapäin menossa
Työtä oli paljon kyllä mutta kustannukset ei päätä huimannut.
Perän poskistefat oli muutaman euron kappaleelta ja ne tuli farmilaitteelta, mutta niiten vaihto olikin oma operaationsa, en meinannut aluksi keksiä miten ne voi vaihtaa mutta sitten tajusin että siinä on ne irto maljat johon ne on painettu, ne lähti irti vetovasaralla ja takasin sitten painelin tiivisteliiman kanssa, tässä on muuten kaksi stefaa peräkkäin per puoli.
Porttaalin stefoja en vaihtanut koska ne ei vuotanut, porttaaleihin ainoastaan ne vetoakselin ulkopään o renkaat siinä lommin alla vaihdoin, niiten irrottaminen vaatikin sitten mutterin hitsaamisen siihen lommiin että sai vedettyä pihalle. Muuten porttaalien asennus oli aika temppu koska niiten paino yllätti asentajan. Ensimmäisen asensin yksin mutta toista laittaaessa viisastuin ja pyysin kaverin apuun, oli huomattavasti helpompi laittaa kahelleen.
Ulosoton stefa tuli marjakankaalta ja se oli kanssa muutaman euron osa.
Nostolaitteen tiivisteet tuli farmilaitteelta ja sylinterin hoonasin pallohoonilla hyväksi, oli muuten saman kokonen sylinteri ku mersun om60x sarjan moottoreissa.
O renkaat sain hankittua etrasta, ne oli kaikki vähän sinnepäin kokosia mutta niin lähelle että pitää hyvin, pussillinen muutaman euron.
Kaikki tasopintojen paperitiivisteet jätin pois ja kasasin kunnollisella moottorisilikoonilla.
Mitään laakereita ei tarvinut uusia, ne olivat hyvässä kunnossa.
Huonokuntoiset pultit otin kaikki pois ja uudet sopivat sain paikallisesta pulttikaupasta.
Hydraulipuolen kävin läpi niin että pesin liuottimella kaikki osat ja kotelot, oli muuten aika jankkia kertyny joka onteloon. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja sai vain uuet o renkaat. Selematic venttiilin purin ja säädin täältä löytyneen ohjeen mukaan vaihe vaiheelta.
Jarrujen huolto vaati vain putsauksen ja levittäjäakselien herkistelyn toimiakseen, pinnat ja rummut oliva hyvässä kunnossa.
Siinäpä se takapään remontti taisi kaikenkaikkiaan olla lyhykäisyydessään.
No homma lähti kyllä aika pahasti lapasesta ku odottelin osia saapuvaksi...
Joutessaan purin ja kunnostin ohjausvaihteen, siihen laitoin uuden kuulat ja rattiakselin korjaus-sarjan.
Sähköt tein alustaloppuun ihan kokonaan uusiksi ja lisäsin kunnon sulakerasian sekä releitä laitteille, vanhaa jäi ajo- ja lokarivalot...
Moottorista säädin venttiilit, tarkistin ja putsasin kaikki polttoaineleitteet, uusin vesiletkut ja jotakin öljyvuotoja korjasin uusilla tiivisteillä.
Tosiaan tuli tutustuttua peripohjin traktorin tekniseen puoleen ja uskoisin että nyt kone toimii useamman vuoden ihan vaan huoltoa tekemällä. Nyt olen kaikki lumityöt taavetilla tehnyt ja hyvin tuntuu pelittävän kaikin puolin, keväällä sitten pyöritellään halkosirkkeliä.
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Onpahan siten liki läpikotaisin tuttu kampe, tekniikaltaan.
Eikä ihan heti tarvii pelätä toimintahöiriöitä tai vikoja, ainakaan noilta osin konetta...
Eikä ihan heti tarvii pelätä toimintahöiriöitä tai vikoja, ainakaan noilta osin konetta...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Niinkuin sanottu, kun itelleen tekee niin kunnolla tekee. Näillä jutuilla on kyllä taipumus karata käsistä
Niin, nämähän on tehty raudasta, jonka yksi ominaisuus on paino. Päinvastoin kuin vaikkapa kevyet nelipyörät, jotka on peltiä ja kuttaperkkaa.
Niin, nämähän on tehty raudasta, jonka yksi ominaisuus on paino. Päinvastoin kuin vaikkapa kevyet nelipyörät, jotka on peltiä ja kuttaperkkaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Yks juttu on hyvät tilat tekemiseen. Mikäs siinä jos saa talven lämpimässä tilassa konetta laitella
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Ja ilman että se koko verstasta kuukausiksi varaa tilaltaan...... Pienihän toikin 72m2 tila ( 6×12 ) on raktorihommille, missä ite touhuan....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Peräöljyvuoto
Niin se yllätti nuorena nöösinä porttaalin paino mutkin,900 ku tuli purettua niin tais olla pappani ja toisella puolen sitten isäukko kaverina että nykästii porttaali kankaalle,kyllä se PAINAA!
Tuohon taitaa? perustua se Taavin hyvä etenemiskyky kun on painoa siellä pyörän päässä,turhaa ei sudi jollei halua ja kestoa on.
Tuohon taitaa? perustua se Taavin hyvä etenemiskyky kun on painoa siellä pyörän päässä,turhaa ei sudi jollei halua ja kestoa on.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa