uusi startti
+2
jusape
erkki
6 posters
Sivu 1 / 1
uusi startti
Hain aamulla IKH:lta uuden startin 1200:een. Kataloogien mukaan se sopii Taaviin heittämällä ja on mahdollista että jossakin kohdassa tuotantoa asia näin onkin, mutta omassa 1200:ssa startti on niin tiukasti lohkon kyljessä, että kaupasta ostamani turkkilainen tuote oli etupään laipasta liika pulska tarkoitettuun paikkaan. Startti on sopivan hintainen ja pyörittää hyvin, mutta sen lohkon kylkeä vasten tulevista laipoista piti veistää parisen milliä pois strategisista kohdista. Parin kokeilun ja sovituskierroksen jälkeen uusi peli meni paikalleen loksahtamalla niinkuin pitääkin. Nämä tarvikeosat on pieniä arvoituksia sopimisen suhteen ja tässä tapauksessa, jos asentajalla on enempi voimaa kuin järkeä, saattaa tulla vetäneeksi ruuvin voimalla korvakkeita poikki uudesta vehkeestä. Alkuperäsieen Lucakseen vaihdetaan puslat kun ehditään niin se pääsee sitten taas tuttuun paikkaan veivaamaan myllyä käyntiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: uusi startti
IKH myy Leylandiin ja Nuffiin käytännössä samaa starttia. Todellisuudessa alkujaan noissa starteissa on eroa, siinä miten pendiksin "ikkuna-aukko" on starteissa. Leukun startti maksaa 169e ja nuffiin 199e. Muuta eroa ei ole starteissa kuin, että iikoohoolla ovat rälläköineet ikkuna-aukkoa isommaksi, jotta sopii nuffiin. Leukussa solenoidi asemoituu kutakuinkin suoraan ylös, nuffissa n.30-40ast moottorista ulkoviistoon.
Yks kaveri tiesi tän eron ( hänellä 13kpl nuffi-leyland traktoria ) , ja osti sen leukumallin, nuffiin ja rälläs ite bendiksiaukon sopivaksi. Kesti n.puoli vuotta kunnes toiminta startissa tyystin loppui.
Tuumas vaan, et turha täs on edes takuuseen kysellä uutta, kun on ite laikattu malli, ja et tuli hiukan hintavaksi se startti..... Osti sit sen nuffiversion, takuujuttujen takia....
Yks kaveri tiesi tän eron ( hänellä 13kpl nuffi-leyland traktoria ) , ja osti sen leukumallin, nuffiin ja rälläs ite bendiksiaukon sopivaksi. Kesti n.puoli vuotta kunnes toiminta startissa tyystin loppui.
Tuumas vaan, et turha täs on edes takuuseen kysellä uutta, kun on ite laikattu malli, ja et tuli hiukan hintavaksi se startti..... Osti sit sen nuffiversion, takuujuttujen takia....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: uusi startti
Tuota
Olikos se alkuperäinen Lucas M45G. Varaosakirjan mukaan se olisi.
IKH näyttäis myyvän M50G:tä vastaavaa starttia tonnikakssataseen sopivana. Se on puoli tuumaa paksumpi, niin sen takia saattaa tehä tiukkaa saada paikalleen. Jos minä nyt olen tulkinnut tätä oikein.
Luukkaan starttien numerointi menee rungon vahvuuden mukaan. M45 on neljä ja puoli tuumaa, M50 on viisi tuumaa. M50 on hiukan (puolikkaan kW) tehokkaampi. Minusta se olisi sopivampi tonnikakssatasen kokoiselle moottorille - jos mahtuisi
Olikos se alkuperäinen Lucas M45G. Varaosakirjan mukaan se olisi.
IKH näyttäis myyvän M50G:tä vastaavaa starttia tonnikakssataseen sopivana. Se on puoli tuumaa paksumpi, niin sen takia saattaa tehä tiukkaa saada paikalleen. Jos minä nyt olen tulkinnut tätä oikein.
Luukkaan starttien numerointi menee rungon vahvuuden mukaan. M45 on neljä ja puoli tuumaa, M50 on viisi tuumaa. M50 on hiukan (puolikkaan kW) tehokkaampi. Minusta se olisi sopivampi tonnikakssatasen kokoiselle moottorille - jos mahtuisi
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: uusi startti
Samaa on huomattu monissa ihan jokapäiväsissä osissa/tarvikkeissa että käy kun itte soveltaa,itte ihmettelin kerran kun ostin uuden vilkun autoon eikä maksanu kun 5e ei vaan menny poltin pesään,no oli liian pieni reikä että ei menny kanta sinne,ei muuta kun puukolla pyöräytin muovia hieman pois ja johan meni,aikamoista päremuovia näyttää olevan uusi jos ei vanhakaan kovin hyvää ollu,ei paljoa maksa mutta ei paljoa kestä.
Aina vaan ei keksi syytä miksi joku ei paikalleen käy tuo täysin mahdollista että joku tietämätön vedättää korvat vinoon/poikki kun ei tiedä että ei käykkään!
Aina vaan ei keksi syytä miksi joku ei paikalleen käy tuo täysin mahdollista että joku tietämätön vedättää korvat vinoon/poikki kun ei tiedä että ei käykkään!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: uusi startti
Aikoinaan kun 1690 startin uusin. Startti sopi kyllä hyvin paikoilleen, mutta meni liian syvään, eli pentiksiratas ei irronut hammaskehältä. Jäi pyörimään koneen käydessä. Sen kyllä kuuli heti äänestä. Tein sitten startin kiiniyslaipan alle 3 mm alumiinilevystä laipan, sitten alkoi pelaamaan. Selainenkin ero oli että uudessa startissa oli 11 hammasta ja vanhassa 10
Startti oli merkkiä Iskra. Oli sen verran tuttu myyjä, että ei suostunu myymään mulle Intialaista. Syynkin kertoi kyllä.
Kyllä varaosissa saa olla tarkkana, että tulee edes osapuilleen sopiva.
Syksyllä oli hankinnassa jarrujen pääsylinterie tiivistesarjat. Varaosa ohjelma tyrkytti siihen 1394 työsylinterin tiivisteitä.
Löytyi ne oikisetkin, mut kyseinen varaosaohjelma ei niitä tuntenut, vaikka oli merkkiliike
Startti oli merkkiä Iskra. Oli sen verran tuttu myyjä, että ei suostunu myymään mulle Intialaista. Syynkin kertoi kyllä.
Kyllä varaosissa saa olla tarkkana, että tulee edes osapuilleen sopiva.
Syksyllä oli hankinnassa jarrujen pääsylinterie tiivistesarjat. Varaosa ohjelma tyrkytti siihen 1394 työsylinterin tiivisteitä.
Löytyi ne oikisetkin, mut kyseinen varaosaohjelma ei niitä tuntenut, vaikka oli merkkiliike
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: uusi startti
Kerronpas tässä (taas) oman kokemukseni kasikasikympin startin kanssa muutaman vuoden takaa. Alkoi 40 vuoden palvelun ja varmaan miljoonan käynnistyksen jälkeen oireilemaan (ei ne kestä mitään ne Luukkaat). Oli ankkurista jokunen lenkki poikki ja viidakkomiehen eristevastustestin jälkeen kenttäkäämeissäkin sanomista (110 V vaihtosähköä rungon ja käämin väliin, virran rajoittimena hehkulamppu).
Yritin ostaa IKH:lta starttia, mutten ostanut, kun siihen myös tarjottiin tuota samaa M50 tyyppistä paksumpaa starttia. Arvelin ettei mahdu paikalleen. Ostin sitten Marttilan autosähkömieheltä kohtuuhintaisen ysiysikympin startin tyyppiä M45 ja vaihdoin siitä sisuskalut vanhoihin kuoriin. Oli siinä mitat sen verran muuttuneet aikojen saatossa ettei ihan heittämällä mennyt, mutta tärkeimmät, akselin pituus ja puslien koko täsmäsivät. Nyt sitten on alkuperäisen ruskea startti taavissa.
Minusta tarinan opetus on se, että luettelot ja tarvikeosat eivät pidä yks yhteen paikkaansa, eikä tämä ole ainoastaan IKH:n vika. Autopuolella kysellään nykyään rekisterinumeroa ennenkuin alkavat edes etsiä osaa. Minulla tämä rekkarhihaku useimmin epäonistuu kuin onnistuu. Eli ostajan pitää tietää mitä on ostamassa. Vanhassa osassa oleva valmistajan osanumero on kyllä useimmin oikeassa.
Edit: Tämä viimeinen kappale ei mitenkään kohdistu arvosteluna alkuperäiseen kirjoittajaan vaan varaosien myyntiin. Tiedän Erkin tietävän asioista huomattavan paljon keskimääräistä enemmän.
Yritin ostaa IKH:lta starttia, mutten ostanut, kun siihen myös tarjottiin tuota samaa M50 tyyppistä paksumpaa starttia. Arvelin ettei mahdu paikalleen. Ostin sitten Marttilan autosähkömieheltä kohtuuhintaisen ysiysikympin startin tyyppiä M45 ja vaihdoin siitä sisuskalut vanhoihin kuoriin. Oli siinä mitat sen verran muuttuneet aikojen saatossa ettei ihan heittämällä mennyt, mutta tärkeimmät, akselin pituus ja puslien koko täsmäsivät. Nyt sitten on alkuperäisen ruskea startti taavissa.
Minusta tarinan opetus on se, että luettelot ja tarvikeosat eivät pidä yks yhteen paikkaansa, eikä tämä ole ainoastaan IKH:n vika. Autopuolella kysellään nykyään rekisterinumeroa ennenkuin alkavat edes etsiä osaa. Minulla tämä rekkarhihaku useimmin epäonistuu kuin onnistuu. Eli ostajan pitää tietää mitä on ostamassa. Vanhassa osassa oleva valmistajan osanumero on kyllä useimmin oikeassa.
Edit: Tämä viimeinen kappale ei mitenkään kohdistu arvosteluna alkuperäiseen kirjoittajaan vaan varaosien myyntiin. Tiedän Erkin tietävän asioista huomattavan paljon keskimääräistä enemmän.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: uusi startti
Näin vähäisessä käytössä kuin minulla saattaa IKH:n startti pelittää hyvinkin pitkään. Kirjoittamani kommentin tarkoitus oli valaista tuota juttua DB:n kannalta, että tilaa pitää ehkä tehdä lisää ennenkuin Iskra istuu paikalleen. Ne kaksi muuta vaihtoehtoa ovat, että palauttaa paketin myymälään ja pyytää rahat takaisin tai sitten on sitä mieltä, että pakko mahtua ja vetää pulteilla niin kauan että jotain murtuu. Tässä nimenomaisessa tapauksessa soitin eilen myyjälle, en mussuttaakseni, vaan että hän DB:iin starttia myydessään muistaa ystävällisesti kertoa asiakkaalle, ettei osa välttämättä sovi ns. heittämällä vaan saattaa vaatia hieman sovittamista.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Huhti 29 2019, 10:54, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: uusi startti
Iskra pitäis kyllä olla kohtuu kestävä. Ainakin Iskra latureita ovat uskaltaneet laitta tehdasasenteenakin, noihin reilun kymmenen vuoden ikäisiin mitä tuolla on. Starteista en valmistajaa ole saanu selville, mut mahdollisesti sama firma
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: uusi startti
On niitä Iskran starttejakin laitettu jo kokoonpanolinjalla koneisiin. Semmoinen huomio vain, että Iskrasta lainattu solenoidi meni ihan pienellä sovittelulla aidon Boschin startin kupeeseen. Oisko noilla peräti jotain luvallista tai luvatonta yhteistyötä ollut, niin hyvin se siihen kävi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: uusi startti
erkki kirjoitti:. Tässä nimenomaisessa tapauksessa soitin eilen myyjälle, en mussuttaakseni, vaan että hän DB:iin starttia myydessään muistaa ystävällisesti kertoa asiakkaalle, ettei osa välttämättä sovi ns. heittämällä vaan saattaa vaatia hieman sovittamista.
Kysyitkö, miten mahdollisessa takuuasiassa suhtautuvat, kun starttia on muokattu, eli hoittu omin päin jostain kohden , että saa sopimaan ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: uusi startti
En kysellyt takuuasiasta. Jos olisin kysynyt ja vastaus ollut, että takuu menee heti umpeen, olisin silti nakannut uuden startin kiinni. Piti päästä auraamaan lumet eikä vanhan startin puslaaminen kylmässä tallissa juuri sillä hetkellä huvittanut. Jos tuo sopivuusongelma pätee kaikkiin Meltahmilaisiin, se on myyjäliikkeenkin etu, että tietävät mistä on kysymys ja jos voivat asialle tehdä jotain niin mahdollisesti tekevät. Voivat esimerkiksi pudottaa sopivuuskataloogista DB:t pois. Tai ilmoittaa tehtaalle, että startista pitää tehdä DB yhteensopiva versio.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: uusi startti
Tai kuten iikoohoo tekee niille leukuun sopiville starteille, muokkaavat Nuffiin sopivaksi, ja takuuasioista ei silloin tarvi asiakkaan kiistellä, jos olisi itsemuokattu startti.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: uusi startti
Niin, aika monessa taavetissa on ollut tuo ohkasempi Lucas M45G. Kaikissa Implematiceissa (siis dieseleissä) se on ollut alusta lähtien. Tuosta 950 ei-implestä en ole ihan varma. Sitä löytyy myös kaikista valkoisista ennen 90/94 sarjoja ja pienemmissä niissäkin. 70-luvulta lähtien on sitten ollut vaihtoehtona vastaava Bosch. Sillä erotuksella tietysti tämä, että 3-sylinterisessä on muuten samassa startissa erilainen kiinnityslaippa, kun on moottorin vasemmalla puolella.
Että aika monta niitä on tehtaalla laitettu ja jos tuo paksumpi ei sitten mahdu, niin sovittelua on riittänyt. Jos en ihan väärin muista, niin silloin kun uusin omaan starttia muutama vuosi sitten, niin mossutin siitä kyllä myyjälle ja neuvoin tekemään muutoksen luetteloiden sopivuuksiin. Ei ollut näköjään ainakaan vielä toiminut.
Että aika monta niitä on tehtaalla laitettu ja jos tuo paksumpi ei sitten mahdu, niin sovittelua on riittänyt. Jos en ihan väärin muista, niin silloin kun uusin omaan starttia muutama vuosi sitten, niin mossutin siitä kyllä myyjälle ja neuvoin tekemään muutoksen luetteloiden sopivuuksiin. Ei ollut näköjään ainakaan vielä toiminut.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: uusi startti
Sitten ei auta muu kuin korjautta ne alkuperäset,jos ei ole kokonaan palanut niin eipä nuo laalereiden vaihdot hiilet sun muut paljon vaivaa tee,toki varmaan vieläkin joku osaa käämit käännellä ja varmasti ON jossain ehjiä startteja/osia kunhan vaan jaksaisi etsiä,vasta kattelin yhtä videota netissä kun autiotalosta löytyi ihan uusia laakereita paketissa ties mihin laitteeseen?? näin ne vaan menee romikseen ja paaliin kun kellään ei ole halua pelastaa mitään,vastaus hyvin usein "no kun Motonetistä saa vitosella" heh mutta saako ja käykö...
Enempi niitä vanhoja voi korjata kuin korvaavia,niihin ei taida montaa osaa löytyä heti mistään? tai sitten ei edes voi korjata.
Enempi niitä vanhoja voi korjata kuin korvaavia,niihin ei taida montaa osaa löytyä heti mistään? tai sitten ei edes voi korjata.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: uusi startti
Minulla kaksi korjattua startti ja pelittää hienosti. Riihimäellä hyvä korjaaja.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: uusi startti
Juu, minulla kaksi starttia odotaa nyt uusia puslia. Vaihdetaan kun ehditään. Kylmässä tallissa alkaa taas näpit tarkenemaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: uusi startti
Tänään tutkittin tarkemmin tuota IKH:lta ostettua starttia ja se ei ole ISKRA. En keksi, mistä nimi pullahti päähän, mutta tuo IKH:lta ostettu on joku inkkarien tekemä laitos. Pelaa kyllä. Oikea Iskra on tuplasti kalliimpi ja kuuluu olevat oikeasti laatutavaraa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: uusi startti
Suuressa itäisessä teollisuusmaassa tehdään kaikenlaista vanhaa merkkituotetta uustuotantona, varsinkin entisen isäntämaan tavaraa. Sieltä löytyy myös ihan uusina valuina vaikka Doncasterin 60-lukulaisen sylinterinkansia. Taitavat tehdä kokonaisia traktoreitakin.
Noissa sähkölaitteissa varmaankaan ei ole muuta vikaa kuin epätasainen laatu. Sieltä saattaa saada ihan yhtä kestävää tavaraa kuin alkuperäinen tai sitten semmoista minkä elinkaari on viikkojen mittainen.
Iskra on alkujaan Jugoslavialainen tehdasryhmä, jonka tekeminen oli yleisliittolaisen systeemin mukaan laaja. Tässä tapauksessa yhdistävä tekijä oli kipinä. J:n hajoamisen jälkeen ajoneuvosähköt jäivät Sloveniaan, eli startit, laturit ym. tulevat sieltä ja ovat ihan laatutavaraa, ensiasennuksessa monissa koneissa. En tiedä ovatko millaista sukua Boschin kanssa, kun nimittäin Iskran solenoidi kävi Boschilaiseen ihan minimaalisin muutoksi.
En tiedä tekeekö alkuperäinen Lucas enää mitään sähköistä. Nimittäin osaa tuotteista myydään esimerkiksi Delphinä. Autosähköjen tekijä Lucas Elektrik on turkkilainen firma, joka ehkä on jotain sukua alkuperäiselle muutenkin kuin nimikaima. Ko. yrityksen tekemän M45G startin osat meni melkein sellaisenaan 50v vanhan alkuperäisen kuoriin.
Noissa sähkölaitteissa varmaankaan ei ole muuta vikaa kuin epätasainen laatu. Sieltä saattaa saada ihan yhtä kestävää tavaraa kuin alkuperäinen tai sitten semmoista minkä elinkaari on viikkojen mittainen.
Iskra on alkujaan Jugoslavialainen tehdasryhmä, jonka tekeminen oli yleisliittolaisen systeemin mukaan laaja. Tässä tapauksessa yhdistävä tekijä oli kipinä. J:n hajoamisen jälkeen ajoneuvosähköt jäivät Sloveniaan, eli startit, laturit ym. tulevat sieltä ja ovat ihan laatutavaraa, ensiasennuksessa monissa koneissa. En tiedä ovatko millaista sukua Boschin kanssa, kun nimittäin Iskran solenoidi kävi Boschilaiseen ihan minimaalisin muutoksi.
En tiedä tekeekö alkuperäinen Lucas enää mitään sähköistä. Nimittäin osaa tuotteista myydään esimerkiksi Delphinä. Autosähköjen tekijä Lucas Elektrik on turkkilainen firma, joka ehkä on jotain sukua alkuperäiselle muutenkin kuin nimikaima. Ko. yrityksen tekemän M45G startin osat meni melkein sellaisenaan 50v vanhan alkuperäisen kuoriin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: uusi startti
Sehän se onkin että kaikeka saa ja vanhan näköstäkin/mallista mutta... ne mitat onki niha njotian muuta kenties ja siihen sitten loppuukin se alkuperäisyys.
Kyllä tuolla maailmalla makaa ihmisten lepikoissa ja ränsistyneiden konesuojien hyllyissa niin paljon hyödynnettävää starttia,laturia ym kamaa kunha nvaan tietäis,monet osat on menny sulattoon kun ei kuulemma kukaan ole niitä koskaan kyselly,monet startit,laturit,solenoidit ym kilkkeet on itekkin tullu pelastettua jostain romukuormasta kun kukaan ei ole tarvinnu,paha vaan kun raskaampien kalustojen osia ei aina kohdalle ole sattunu.
Näin ne hyvät osat häviää ja kuraa saa tilalle,kumpa ne harrastajat kävis edelleenkin kolaamassa vanhat talteen,nuoria ei kiinosta kuin ne uudet osat kävi sitten tai ei.
Kyllä tuolla maailmalla makaa ihmisten lepikoissa ja ränsistyneiden konesuojien hyllyissa niin paljon hyödynnettävää starttia,laturia ym kamaa kunha nvaan tietäis,monet osat on menny sulattoon kun ei kuulemma kukaan ole niitä koskaan kyselly,monet startit,laturit,solenoidit ym kilkkeet on itekkin tullu pelastettua jostain romukuormasta kun kukaan ei ole tarvinnu,paha vaan kun raskaampien kalustojen osia ei aina kohdalle ole sattunu.
Näin ne hyvät osat häviää ja kuraa saa tilalle,kumpa ne harrastajat kävis edelleenkin kolaamassa vanhat talteen,nuoria ei kiinosta kuin ne uudet osat kävi sitten tai ei.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa