990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
+2
OlleK
Jarkki
6 posters
Sivu 1 / 1
990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Alkoi kuulumaan ajaessa sellaista moksetta takaa. Esiintyy traktorini heilahtaessa. Ajattelin ensin, että kopin kiinnitykset paukkaa. Taitaa kuitenkin kuulua jostain portaalista. Laakieri rikki? Mistä kannattaisi alkaa asian tutkiminen jotta välttyisi turhalta työltä? Koko portaali painaa varmaankin jonkin verran ja huvikseen en sitä irroittaiai, jos ei ole pakko. Nyt olisi vielä lämmin ilma tehdä remonttia Tapion tallissa.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Tarkista nyt ensin keskiön ja navan välisten pulttien kireys ja keskiön ja vanteiden väliset pultit. Nosta takapää ylös sen verran että pyörät ovat juuri nousemassa maasta irti ja irrota yksi pultti kerralla. Löystyneet vanteiden ja keskiöiden väliset pultit saavat aikaan vanteiden korvakkeiden ja keskiön pintojen kulumisen jonka jälkeen pulttien kiristäminen ei enää korjaa tilannetta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
kiitos OlleK. Katson huomenna. Miten tuon mahdollisen kulumisen näkee, näkeekö heti tai voiko mitata? Ostin traktorin käytettynä mutta alussa noita moksahduksia ei kuulunut. Eikä takarenkaita ole irroitettu minun omistukseni aikana.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Takarenkaan juuri maasta irti ollessa on helppo jollain vääntöraudalla tai kangella kokeilla, ettei takarengas pysty-sivusuunnassa heilahtele yhtään, ja myös pyöritellä ettei kuulu mitään epämääräisiä ääniä.
Pyöränlaakerien vaihto ei tarvitse porttaalin irroitusta ilmeisesti tuonkaan ikäisissä.
Pyöränlaakerien vaihto ei tarvitse porttaalin irroitusta ilmeisesti tuonkaan ikäisissä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Nostin ilmaan ja heiluuhan se. Irroitin takaa kannen ja hämmästyin kun huomasin hammasrattaan syöneen siivun kannesta. Toisessakin renkaassa tuntuu olevan välystä, taitaa mennä molempiin uudet sisuskalut samalla.
Näkyykö kuvat tästä?
https://1drv.ms/u/s!AuNKnGQr5lvKha45L-RdHRHaOh9PzQ?e=LWr4T5
Taitaa purkautua irroittamalla ensin tuon lukkomutterin nro. 15 ja lähteekö sitten vetämällä ulospäin kun irroitaa ruuvit nro. 29?
Onko mitään mikä pitäisi huomioida?
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48584ar1286705bi3679468-1A
Näkyykö kuvat tästä?
https://1drv.ms/u/s!AuNKnGQr5lvKha45L-RdHRHaOh9PzQ?e=LWr4T5
Taitaa purkautua irroittamalla ensin tuon lukkomutterin nro. 15 ja lähteekö sitten vetämällä ulospäin kun irroitaa ruuvit nro. 29?
Onko mitään mikä pitäisi huomioida?
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48584ar1286705bi3679468-1A
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Siten purkautuu, kuten ajattelit. Välissä on shimmit viite 28, joilla säädetään laakerien kireys.Toisella puolella saattaa pelkkä laakerien kiristys riittää, mikäli väljyys ei ole saanut tuhoja aikaan. Hammaspyörässä on kulumaa mutta minusta vielä ajokunnossa.Kierrosnopeus on aika maltillinen. Vastapari kannattaa tarkistaa että on kaikki hampaat tallessa.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
purin molemmat, laakereissa ei näyttäisi olevan päällisin puolin vikaa. Shimmilevyjä ei ollut. Onkohan nuo joskus purettu ja kasattu säätämättä? Ajattelin, että jos kasaisi vanhoilla laakereilla takaisin kasaan. Miten laakereitten säätö tämmöisessä tapauksessa tehdään? Säätämistä varten täytyisi hommata joka tapauksessa jostain paikasta shimmilevyjä. Olisikohan Pihlajaniemellä?
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Laakerivälys pienenee kun säätölevyjä poistetaan. Laakerit ovat loppuun kuluneet jos välystä on vaikka ei ole yhtään säätölevyä paikallaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Jos laakerit tuntuu hyviltä niin itse laittaisin pienemmän laakerin taakse vaiikka 1mm shiimilevyn.Sellaisen voi tehdä pellistä jos valmista ei löydy.
1200:ssa laakerin kiristys tehdään nimenomaan säätämällä pikkulaakeria ulospäin,miksei toimisi 990:ssäkin
1200:ssa laakerin kiristys tehdään nimenomaan säätämällä pikkulaakeria ulospäin,miksei toimisi 990:ssäkin
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Täytyypä katsoa sopivaa pellinpalaa ja kokeilla tiukkeneeko. Tuon sisemmän laakerin ulkokehään minulla ei ole ulosvedintä eli jos sen aikoisi vaihtaa niin sellaisen osto tai tekeminen tulisi ensimmäisenä eteen
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Jarkki kirjoitti:Täytyypä katsoa sopivaa pellinpalaa ja kokeilla tiukkeneeko. Tuon sisemmän laakerin ulkokehään minulla ei ole ulosvedintä eli jos sen aikoisi vaihtaa niin sellaisen osto tai tekeminen tulisi ensimmäisenä eteen
Eipä siihen ulkokoolin poisottoon tarvi ulosvetäjää.
Joku sopiva mutkakoukku jolla saa koollin liikahtamaan ja sitten vetää suorassa ulos.
Pieni napautus vasaralla reunaan voi myös auttaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Päivitetäänpäs tilannetta. Vein koneen kuitenkin loppupeleissä huoltoon, ajattelin että saavat tilata oikeat osat ja shimmata kerralla kuntoon. Kävin eilen hakemassa traktorin ja äänimaailma oli ihan erilainen. Nyt ei kuulu mitään ylimääräistä ujellusta tms. ääntä. Oli mukava ajaa.
Yllättävän kauan oli ammattimiehilläkin mennyt noitten laakereitten vaihdossa, työnjohtaja sanoi että 9 tuntia. Kysyin, että miten on mahdollista. Kuulemma purkaminen, pesu ja shimmaus olivat ottaneet tuon ajan. No, täytyy uskoa todeksi vaikka tunnostaa paljolle.
Yllättävän kauan oli ammattimiehilläkin mennyt noitten laakereitten vaihdossa, työnjohtaja sanoi että 9 tuntia. Kysyin, että miten on mahdollista. Kuulemma purkaminen, pesu ja shimmaus olivat ottaneet tuon ajan. No, täytyy uskoa todeksi vaikka tunnostaa paljolle.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
kyllä se kunnon työ aikaa vie,hosumalla ei tuommoset hoidu,siksipä en ole itekkää alkanu availee tuota 850 takapäätä jos vaan vielä kulkee,ajoa kun ei paljoa enää ole tehköön sitten joku muu jollei sitten jo ole romuksi menossa...
Hienoa että kuntoon tuli,tuttu ääni tuo "moks" sellasta kun kuuluu meilläkin
Hienoa että kuntoon tuli,tuttu ääni tuo "moks" sellasta kun kuuluu meilläkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selecta -69 takana portaalissa moksaa?
Eri remppahommia itekkin tekevänä, tuo osien pesu ottaa kyllä oman aikansa, saati jos jotain säätöhommia pitää tehdä tyyliin kasaa X määrälle shimmiä, mittaa välykset, pura , kokoa XY määrällä, mittaa ,pura taas, kokoa XYZ määrällä shimmiä, kunnes oikea tiukkuus tai välys löytyy, pura taas, ja kokoa tiivistepapereineen tai tasopinta "tiivistelakkoineen" ....
Puhtaan pura-kokoa operaation tekisi monesti , sanotaanko vaikka 3h aikaan, mut kaikki pesut ja säätämiset, lopullinen kasaus, ottaa 2-3 kertaa sen, mitä puhdas purku-kasausoperaatio, osia pesemäti tms...
Just tos tein yhden TH 700 automaattivaihteiston ( Chevy Van -91 )
Laatikon purkaa osiksi reippaasti alta tunnissa, mut kaikki se osien pesu ja huulitiivisteiden ja kitka/välilevyjen - laakerien vaihto , "aivojen ( venttiilikoneisto ) purku/kasaus" ja koko lootan kasaus + 2-4 pannan ja akselien päittäisvälyssäätö , se on liki pari täyttä työpäivää, huolella tehden.
Puhtaan pura-kokoa operaation tekisi monesti , sanotaanko vaikka 3h aikaan, mut kaikki pesut ja säätämiset, lopullinen kasaus, ottaa 2-3 kertaa sen, mitä puhdas purku-kasausoperaatio, osia pesemäti tms...
Just tos tein yhden TH 700 automaattivaihteiston ( Chevy Van -91 )
Laatikon purkaa osiksi reippaasti alta tunnissa, mut kaikki se osien pesu ja huulitiivisteiden ja kitka/välilevyjen - laakerien vaihto , "aivojen ( venttiilikoneisto ) purku/kasaus" ja koko lootan kasaus + 2-4 pannan ja akselien päittäisvälyssäätö , se on liki pari täyttä työpäivää, huolella tehden.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» Hydrauliikkamysteeri selecta
» 880 selecta
» 880 Selecta savuttaa
» DB 990 selecta -66
» M:990 selecta
» 880 selecta
» 880 Selecta savuttaa
» DB 990 selecta -66
» M:990 selecta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa