DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
5 posters
Sivu 1 / 1
DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
EDIT: siirretty omaan ketjuun.
990 Selecta joutui koville etukuormaimella kivikasoja siirrellessä, ja nyt vuotaa muutamasta paikasta.
Onko jotain erityistä huomioitava, jos hydrauliikkaletkuja availee?
Etukuormaimen pumpuista on stefat pettäneet. Pystyykö noita itse korjaamaan, vai pitääkö viedä pumput jonnekin hydrauliikka huoltoon?
Vuotoa näkyy myös kuvan kolmitie venttiilin(?) ulosoton u-putkessa. Mitä tuolle voisi tehdä?
Kerää myös tippaa kuvassa näkyvän punaisen "tukiraudan" päähän. Tuosta minulla ei ole käryä mistä siihen vuotaa. Voisiko vuoto olla jopa jostain vaihteiston tiivisteliitoksesta?
Myös käsijarrulaatikko näyttää öljyiseltä.
Kuten viestistäkin jo varmasti selviää, ei minulla ole kovinkaan hyvää käsitystä tästä traktorin hydraulijärjestelmästä, vaikuttaa aika monimutkaiselta. Jos nyt alkaa opetteleen niin, voiko noita kuvien kohteita mennä availeen ja tutkimaan? Minkäs näköinen se hydraulipumppu on?
Ohjaustehostimen sylinteri taitaa kanssa hieman vuotaa. Siihen taitaa saada ihan tiivistesarjaa, mitä katselin.
990 Selecta joutui koville etukuormaimella kivikasoja siirrellessä, ja nyt vuotaa muutamasta paikasta.
Onko jotain erityistä huomioitava, jos hydrauliikkaletkuja availee?
Etukuormaimen pumpuista on stefat pettäneet. Pystyykö noita itse korjaamaan, vai pitääkö viedä pumput jonnekin hydrauliikka huoltoon?
Vuotoa näkyy myös kuvan kolmitie venttiilin(?) ulosoton u-putkessa. Mitä tuolle voisi tehdä?
Kerää myös tippaa kuvassa näkyvän punaisen "tukiraudan" päähän. Tuosta minulla ei ole käryä mistä siihen vuotaa. Voisiko vuoto olla jopa jostain vaihteiston tiivisteliitoksesta?
Myös käsijarrulaatikko näyttää öljyiseltä.
Kuten viestistäkin jo varmasti selviää, ei minulla ole kovinkaan hyvää käsitystä tästä traktorin hydraulijärjestelmästä, vaikuttaa aika monimutkaiselta. Jos nyt alkaa opetteleen niin, voiko noita kuvien kohteita mennä availeen ja tutkimaan? Minkäs näköinen se hydraulipumppu on?
Ohjaustehostimen sylinteri taitaa kanssa hieman vuotaa. Siihen taitaa saada ihan tiivistesarjaa, mitä katselin.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Etukuormaimessa ei ole pumppuja, vaan sylintereitä. Nämä sylinterit ovat rakenteeltaan perinteiset. Taavetin hydrauliikkajärjestelmä eri ole se3n monimutkaisempi kun minkään muun traktorin hydrauliikkajärjestelmä. Jos vaihdat O-renkaita, käytä vain virallisen varaosakirjan mainittuja O-renkaita. O-rengasvalikoimista ei löydy oikean kokoisia, kun otetaan huomioon että kaikki O-renkaat ovat tuumamitoituksella. Traktorin varaosakirja näyttää kaikki kohteet purettuina. Kuvassa näkyvä etukuormain ei ole David Brown valmistetta. En osaa sanoa kuka on valmistanut kuvan mukaisen etukuormaimen, joten en tiedä mistä saat siihen osia. Vuotokohteiden paikallistaminen edellyttää että peset traktorin niin, että siinä ei ole öljyä ja likaa, jonka jälkeen seuraat mistä öljyä alkaa tunkeutua ulos. Onko traktorissa ohjaustehostin vaiko hydrostaattinen pohjaus? Nämä kaksi ohjausjärjestelmää ovat täysin erilaiset pumppua ja öljysäiliötä lukuun ottamatta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Minulle tämä on ylipäänsä ensimäinen työkone jonka omistan, joten asioita menee nyt vasta opetellessa.
Traktorin peseminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Mielelläni pesisin liuottimella ja painepesurilla, mutta ympäristönäkökulmasta en haluaisi pihamaata sotkea pohjavesialueella.
Termi ohjaustehostin on varmaankin oikea tässä tapauksessa, kun se on kuvan mukainen kapistus.
https://partstore.caseih.com/us//us/parts-search.html#epc::mr61282ar990477
Onko muuten ylläolevan linkin 990 Implematic lähinnä vastaava mallikuviltaan 990 -66 selectamaticiin? 990 Selectamatic kun näyttää löytyvän vain vuodesta -71 eteenpäin?
Suurin kysymys tässä oikeastaan on, että jos minä menen noita letkuja aukomaan, niin tuleeko sieltä minkä verran ja millä paineella öljyä silmille?
Traktorin peseminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Mielelläni pesisin liuottimella ja painepesurilla, mutta ympäristönäkökulmasta en haluaisi pihamaata sotkea pohjavesialueella.
Termi ohjaustehostin on varmaankin oikea tässä tapauksessa, kun se on kuvan mukainen kapistus.
https://partstore.caseih.com/us//us/parts-search.html#epc::mr61282ar990477
Onko muuten ylläolevan linkin 990 Implematic lähinnä vastaava mallikuviltaan 990 -66 selectamaticiin? 990 Selectamatic kun näyttää löytyvän vain vuodesta -71 eteenpäin?
Suurin kysymys tässä oikeastaan on, että jos minä menen noita letkuja aukomaan, niin tuleeko sieltä minkä verran ja millä paineella öljyä silmille?
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Asia on valitettavasti niin, että USA:ssa myytiin alkupään 990 Selectamatic traktorit Implematic nostolaitteella. Amerikkalaiset eivät tämän vuoksi tiedä mitään näistä traktoreista ja koko mallisarja on jätetty pois virallisesta varaosakirjasta. Tämä ei ole ainoa puute Case IH varaosakirjoissa, kun puhutaan David Brown traktoreista. Amerikkalaiset ovat tunnetusti tietämättömiä muusta maailmasta. Missään letkussa tai liittimessä ei ole mainittavia paineita edellyttäen että moottori on sammuksissa, nostolaite täysin alhaalla ja kuormaimen aisat täysin alhaalla ja kauha lappeellaan maata vasten. .
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Olle on kyllä oikeassa jenkeistä. Siellä saattaa globaali tarkoittaa aluetta: USAa, osa Kanadaa ja vielä viime vuosituhannen puolella myös Meksikoa (tämä nimimerkillä: kokemusta on). Mutta asiaan, 990:n varaosakirjoja ym. lukiessa saa olla tarkkana ja on hyvä tietää mitä tai minkä näköistä osaa on etsimässä. Asiaa tietysti auttaa, jos onnistuu löytämään alkupään 990 Selectamaticin omistajan käsikirjan tai käyttäjän kirjan. Näistä löytyy vastaukset tavanomaisinpiin kysymyksiin ja huoltotoimenpiteisiin.
Yllä olevassa keskustelussa linkin varaosakuvasto on melkoinen ansa juurikin mainitusta syystä. Paremmin oikeita osia ehkä löytää tämän linkin takaa:
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDSi05V0U4NldmcjQ
Eroja kuitenkin löytyy sinun traktoriin, näkyvimpänä hydrauliikkaan liittyvä öljyn suodatus. Sinulla on paluuöljyssä sivuvirtasuodatin, joka on penkin vasemmalla puolella takasillan päällä. Kuvastossa se jo on korvattu mahan alla olevalla vaihdettavalla imusuotimella ja sen myötä lisätyllä varoitusvalolla. Jos tuo oli kuskin paikalle näkyvin ero, niin merkittävin poikkeama on moottori. Tässä kuvastossa se on AD4/49, mutta on maininttu moottorin AD4/47 (joka on sinun traktorissa) tietojen löytyvän julkaisusta TP668, seuraava linkki:
https://drive.google.com/file/d/0B9-7bn5CX9NDbDAycTZJWERPOWM/view
Varmaan muitakin eroja löytyy, mutta esimerkiksi tuo sinun hanoilla tehty kolmitieventtiili siellä on.
Yllä olevassa keskustelussa linkin varaosakuvasto on melkoinen ansa juurikin mainitusta syystä. Paremmin oikeita osia ehkä löytää tämän linkin takaa:
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDSi05V0U4NldmcjQ
Eroja kuitenkin löytyy sinun traktoriin, näkyvimpänä hydrauliikkaan liittyvä öljyn suodatus. Sinulla on paluuöljyssä sivuvirtasuodatin, joka on penkin vasemmalla puolella takasillan päällä. Kuvastossa se jo on korvattu mahan alla olevalla vaihdettavalla imusuotimella ja sen myötä lisätyllä varoitusvalolla. Jos tuo oli kuskin paikalle näkyvin ero, niin merkittävin poikkeama on moottori. Tässä kuvastossa se on AD4/49, mutta on maininttu moottorin AD4/47 (joka on sinun traktorissa) tietojen löytyvän julkaisusta TP668, seuraava linkki:
https://drive.google.com/file/d/0B9-7bn5CX9NDbDAycTZJWERPOWM/view
Varmaan muitakin eroja löytyy, mutta esimerkiksi tuo sinun hanoilla tehty kolmitieventtiili siellä on.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Kiitos molemmille hyvistä vastauksista.
Ja nuo osakirjat vaikuttaa näin läpisilmäilen oikein hyviltä etukäteen päästä asiassa pintaa syvemmälle.
Sieltä tosiaan löytyi myös se kolmitieventtiilihanan räjäytyskuva.
Minulla on ennestään ladattuna etusivun info linkistä löytyneitä Instruction bookkeja jne, mutta niissä asiat oli esitetty kovin pintapuolisesti.
Ja nuo osakirjat vaikuttaa näin läpisilmäilen oikein hyviltä etukäteen päästä asiassa pintaa syvemmälle.
Sieltä tosiaan löytyi myös se kolmitieventtiilihanan räjäytyskuva.
Minulla on ennestään ladattuna etusivun info linkistä löytyneitä Instruction bookkeja jne, mutta niissä asiat oli esitetty kovin pintapuolisesti.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Instruction Book on sama kun Käyttöohjekirja ja siinä annetaan tietoja traktorin käyttäjälle traktorin käytöstä ja ylläpidosta. Workshop Manual on sama kun Korjaamokäsikirja ja siinä kerrotaan eri kohteiden korjaustavoista (ymmärtäminen edellyttää jonkin verran asentajan vikaa). Parts Catalogue on sama kun Varaosakirja ja siinä annetaan tietoja traktorissa olevista osista, osien numeroista ja määristä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Jos asuinpaikkaa lähellä on joku hydaruliikkaan erikoistunu varaosaliike/korjaamo niin sieltä kyllä apuja saa mihin vaan hydraulisylinteriin kunhan tietää tarkat mitat ja mitä hakee.
Semmonen ongelma voi tulla että millä saat sen sylinterin auki,voi olla meinaa tiukassa ja ei riitä omat puristimet ja tongit niiden avaamiseen.
Joutu kaverinkin Majorin kuormaajan sylinterin avaa meillä suurilla tongeilla kun muuten ei saanu,tiivisteet siihenkin löytyi kyllä ihan normisti.
Kyllä se siitä onnistuu ja jospa olis siellä nurkilla joku semmonen henkilö joka avittais pahimmissa kohdissa,usein se toisen apu helpottaa ja nopeuttaa hommia ja jos vielä on tehny saman homman niin ei tietokaan pahaksi ole.
Tuo pesuhomma olis kyllä paikallaan,näkis mistä mitäkin vuotaa ja ei olis niin likasta puuhaa purkaa,mutta ainahan ne työkoneet tuppaa rasvaantuu kun käytetään.
Semmonen ongelma voi tulla että millä saat sen sylinterin auki,voi olla meinaa tiukassa ja ei riitä omat puristimet ja tongit niiden avaamiseen.
Joutu kaverinkin Majorin kuormaajan sylinterin avaa meillä suurilla tongeilla kun muuten ei saanu,tiivisteet siihenkin löytyi kyllä ihan normisti.
Kyllä se siitä onnistuu ja jospa olis siellä nurkilla joku semmonen henkilö joka avittais pahimmissa kohdissa,usein se toisen apu helpottaa ja nopeuttaa hommia ja jos vielä on tehny saman homman niin ei tietokaan pahaksi ole.
Tuo pesuhomma olis kyllä paikallaan,näkis mistä mitäkin vuotaa ja ei olis niin likasta puuhaa purkaa,mutta ainahan ne työkoneet tuppaa rasvaantuu kun käytetään.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Hyvä, että pesuhommissa ajatellaan ympäristöä eikä öljyä imeytetä maaperään. Itse tein joskus niin, että levitin traktorin alle pressun ja pressun päälle sahanpurua reilusti. Sitten itse pesu mahdollisimman vähällä vedellä ja toki liuotin pesuainetta saat käyttää tarpeeksi. Vesi on hyvä olla lämmintä tai kuumaa. Liuottimen ja kuuman veden sekä mekaanisen pesun avulla saat traktorin aika hyvin puhtaaksi ja öljy imeytyy sahanpuruun. Ongelma tulee, jos joutuu paljon pesemään, silloin joudut vaihtamaan imeytys alustaa. Näissä öljynpoistoissa ei se veden määrä asiaa paranna, vesi kun ei öljyä irroita.
Hävitä sahanpurut tai käyttämäsi imeytysalusta asianmukaisella tavalla.
Hävitä sahanpurut tai käyttämäsi imeytysalusta asianmukaisella tavalla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
ihan oikea huomio,hyvä oliskin olla pesupaikka tehtynä,missä vois vaikka sorat vaihtaa jos jotain pesee,isompiin hommiin sitte oikeen öljynerotuskaivot,tuo pressu/purukin ok.
Hurjin juttu minkä kuulin aikoinaan kaverilta että vielä -70 luvulla pesivät armeijan autot paraatikuntoon kun piti kiiltää polttoöljyllä JA Hämeenlinnassa jossain vesistön rannassa!
Oli siinä varmaan aika hyvät sateenkaaren värit vedessä,eipä tuolloin kukaan piitannu muutenkaan mistään,tässäkään ei oikeen kauheasti läträillä kun on 2 omaa kaivoa ja joki niin siellä näkyy jos tekis useasti,siksipä kannattaakin pitää puhtaana eikä päästää törkyseksi.
Hurjin juttu minkä kuulin aikoinaan kaverilta että vielä -70 luvulla pesivät armeijan autot paraatikuntoon kun piti kiiltää polttoöljyllä JA Hämeenlinnassa jossain vesistön rannassa!
Oli siinä varmaan aika hyvät sateenkaaren värit vedessä,eipä tuolloin kukaan piitannu muutenkaan mistään,tässäkään ei oikeen kauheasti läträillä kun on 2 omaa kaivoa ja joki niin siellä näkyy jos tekis useasti,siksipä kannattaakin pitää puhtaana eikä päästää törkyseksi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» selectan pudotusventtiili
» 990 selectan moottorilämmitin
» 990 Selectan sähköt
» Selectan vaihdekeppi
» AD4.47 Selectan öljyntihkuminen
» 990 selectan moottorilämmitin
» 990 Selectan sähköt
» Selectan vaihdekeppi
» AD4.47 Selectan öljyntihkuminen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa