Sekura hytin lämmitys
+9
mattkau
David94
J-V
1690 metsä
jusape
exso
outsider
Paulig
Rafu
13 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sekura hytin lämmitys
Jostain olen lukenut lämmönsäätö hanan vaihdosta ns.suoraan malliin,
nyt vaan en enää löydä keskustelua aiheesta.
Lämppärin puhaltimen vaihto edessä niin menis siinä samalla.
Mistäs moista voisi kysellä?
DB 990 -78
nyt vaan en enää löydä keskustelua aiheesta.
Lämppärin puhaltimen vaihto edessä niin menis siinä samalla.
Mistäs moista voisi kysellä?
DB 990 -78
Rafu- David Brown : 990 vm78
Viestien lukumäärä : 15
Vs: Sekura hytin lämmitys
voi olla vaikea löytää tai onko edes saatavilla. Jos hana ilmeisesti vuotaa, joku yleismallin hana siihen vaan on tilalle väsättävä. Sehän on vain venttiili, joten eikun pähkäilemään mistä vekottimesta sellainen löytyy.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
ainakin 90 sarjan hyttiin löytyi alkuperäinen hana BarcleyWilliamsilta
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Sekura hytin lämmitys
Land Roverin ja Triumphin joissain malleissa sama hana kuin 90- ja 94- sarjan ohjaamoissa.
Linkki kuvaan.
http://www.jamespaddock.co.uk/heater-valve-smiths-type-mk111-2
Linkki kuvaan.
http://www.jamespaddock.co.uk/heater-valve-smiths-type-mk111-2
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: Sekura hytin lämmitys
Mut josko oletuksen mukaan on kyseessä korkeakoppinen kantti-Sekura ja 990 kone ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sekura hytin lämmitys
Voi olla juurikin "jusapen"mainitsema yhtälö.Pieni traktori mutta todella korkea hytti.Tällaisen keskustelun löysin. Huonon lämpeävyyden ja huonon veden kierron ylivoimaisesti suurin syy on katolla oleva ahdas säätöhana, joka pitää ehdottomasti vaihtaa suoraan versioon eli joka tulee letkun väliin. Se oma hana on kuin pato, jonka läpi vesi ei pääse mitenkään kulkemaan ripeästi kun se tekee jyrkän mutkan ja sisähalkaisija on vain 8 mm.Tämä masinisti sivulta,löytyy hakusanalla sekura hytin lämmityslaite.
Rafu- David Brown : 990 vm78
Viestien lukumäärä : 15
Vs: Sekura hytin lämmitys
Lämmityslaiteen hana on niin yksinkertainen härpäke, että sen voi tarvittaessa tehdä vaikka tavallisesta palloventiinistä.
Ja niitä saa putkiliikkeestä.
Palloventiinissä on sekin hyväpuoli että sulkee kierron täydellisesti. Saa kesällä koppia viilennettyä.
Useampaan koneeseen olen palloventiinin asentanut letkuun konehuoneen puolelle, että lämmön saa kesäksi täysin poikki.
Ne alkuperäiset lämmönsäätösytemit ei useinkaan sulje kiertoa kokonaan.
Ja siinä tapauksessa lämmintä kyllä kesällä riittää.
Asialla ei tietysti ole merkitystä niissä vehkeisä joissa on ilmastointi
Ja niitä saa putkiliikkeestä.
Palloventiinissä on sekin hyväpuoli että sulkee kierron täydellisesti. Saa kesällä koppia viilennettyä.
Useampaan koneeseen olen palloventiinin asentanut letkuun konehuoneen puolelle, että lämmön saa kesäksi täysin poikki.
Ne alkuperäiset lämmönsäätösytemit ei useinkaan sulje kiertoa kokonaan.
Ja siinä tapauksessa lämmintä kyllä kesällä riittää.
Asialla ei tietysti ole merkitystä niissä vehkeisä joissa on ilmastointi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Sekura hytin lämmitys
tuskin se venttiilin sulkemin nyt sentään hyttiä varsinaisesti viilentää, ainakaan ulkolämpötilaa alemmaksi
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sekura hytin lämmitys
Ei tietenkään ulkolämpötila viileämmäksi, mutta jos kennossa kesällä vähänkin lämpö kiertää on kopissa helposti
se 60 astetta
Kokemusta asiasta on
se 60 astetta
Kokemusta asiasta on
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Sekura hytin lämmitys
Niin minun sekura taavetissa alkuperäinen hana päästää kiinni asennossa hieman vettä kennoom ja lämmittää se, kesällä juurikin. Mutta koneessa on tehtaalla asennettu sulkuventtiili myös vesipumpun kyljessä hytin painelähdössä. Kesällä se kiinni ja jopas tulee "viileää" tai helteellä muuten vaan lämmintä
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
Oma 996 ei työnnä kanssa lämmintä. Keulaan panin pahvit syylärin eteen ja sitten koeajolenkki reiluilla kierroksilla. Nestettä koneessa on, samoiten hana lohkon kupeessa on auki. Semmosta kädenlämpöstä hönkää se työntää jos kunnolla sitäkään, lämmöt nousee muutaman viisarin verran eikä vesiletkutkaan varsinaisesti kättä polta. Eli kannattaa varmaan uusia ensin termostaatti ennenkun kannattaa haaveilla lämmöstä kabiinin saati asennella kiertovesipumppua?
Ei siellä nyt t-paitasillaan tarvis tareta, kuhan lasit pysys sulana ees.
Ei siellä nyt t-paitasillaan tarvis tareta, kuhan lasit pysys sulana ees.
J-V- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Sekura hytin lämmitys
J-V kirjoitti:Oma 996 ei työnnä kanssa lämmintä. Keulaan panin pahvit syylärin eteen ja sitten koeajolenkki reiluilla kierroksilla. Nestettä koneessa on, samoiten hana lohkon kupeessa on auki. Semmosta kädenlämpöstä hönkää se työntää jos kunnolla sitäkään, lämmöt nousee muutaman viisarin verran eikä vesiletkutkaan varsinaisesti kättä polta. Eli kannattaa varmaan uusia ensin termostaatti ennenkun kannattaa haaveilla lämmöstä kabiinin saati asennella kiertovesipumppua?
Ei siellä nyt t-paitasillaan tarvis tareta, kuhan lasit pysys sulana ees.
Termari ja tiiviste uusiksi. Mahdollisesti pelkkä tiiviste riittää, voit testata termarin toiminnan kuumentamalla vettä kattilassa ja tarkkailemalla toimintaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
Itseä kans kiinnostais vaihtaa korkeaan Sekuran koppiin tuo mainittu lämmitylaitteen hana, jostain luin että helpoimmin pääsee käsiksi kun nostaa valkean kattopellin hytin päältä pois, pitäis olla neljällä pultilla kiinni. Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota? Ei lämpiä itelläkään hytti. Laitoin sähköisen kiertovesipumpun, mutta ongelmaksi tuli se että lämmittimen kenno jäähtyy hetken päästä ja pakkasilma tulee vapaasti sisään. Pidin halpaa penkinlämmitintä mutta sekin simahti
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: Sekura hytin lämmitys
David94 kirjoitti:Itseä kans kiinnostais vaihtaa korkeaan Sekuran koppiin tuo mainittu lämmitylaitteen hana, jostain luin että helpoimmin pääsee käsiksi kun nostaa valkean kattopellin hytin päältä pois, pitäis olla neljällä pultilla kiinni. Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota? Ei lämpiä itelläkään hytti. Laitoin sähköisen kiertovesipumpun, mutta ongelmaksi tuli se että lämmittimen kenno jäähtyy hetken päästä ja pakkasilma tulee vapaasti sisään. Pidin halpaa penkinlämmitintä mutta sekin simahti
Hanaan ei pääsekään käsiksi oikein muuten, kuin nostamalla hytin katto pois. Irroita sisältä ruuvit, jotka kiinnittävät "muovisen paneelin" hytin kattoon. Tarkoitan juuri sitä muovista osaa, jossa se lämmityslaitteen hana on, työvalon katkaisin jne. Muistaakseni neljä ristipää ruuvia.
Sitten vaan ruuvaa ne neljä pulttia irti hytin katon sivuilta. Itse nosto operaatiota helpottaa huomattavasti, kun irroitat kattoluukun. Se lähtee irroittamalla kaasujousen pultti ja saranoiden sokat. Sitten kattoluukku pois. Kattoluukku painaa varmaan enemmän kuin se katto itsessään.
Kaveria tarvii nostamiseen ja hyvä olla tukevat pukit molemmin puolin, jotta ei satu vahinkoja. Kahdestaan sen nostaa ihan kevyesti.
Kannattaa varata imuria lähistölle, siellä voi olla pölyä. Myös kenno on melko helppo puhdistaa, muistaakseni siinä on yksinkertainen kotelointi päällä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
Termari ois nyt uus, pohjolantallissa kun noita touhuaa niin paikallaan se ei oo. Nyt kun lingon kanssa ook touhuillu niin vähän paremmin nostaa lämpöjä ja työntää sisälle lämmintä. Mutta vaihellaan termari jossain vaiheessa.
J-V- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Sekura hytin lämmitys
Olen talveksi laitellut pahvin syylärin eteen, lämmöt nousee paremmin. Ei ole haittaa ollut, vaikka raskaampaakin linkous urakkaa olisi ollut. Pahvi on syytä laittaa tasaisesti syylärin eteen, ettei puhallin "väänny" käytön aikana ilmavirran epätasaisuuden vuoksi.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
Paulig kirjoitti:Olen talveksi laitellut pahvin syylärin eteen, lämmöt nousee paremmin. Ei ole haittaa ollut, vaikka raskaampaakin linkous urakkaa olisi ollut. Pahvi on syytä laittaa tasaisesti syylärin eteen, ettei puhallin "väänny" käytön aikana ilmavirran epätasaisuuden vuoksi.
Ja pahviin voi sinnetänne tasaisesti tehdä muutaman 20-30mm kokoluokkaa olevan reiän. Jos kovin tarkkamittainen tukintapaffi on.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Sekura hytin lämmitys
Tuo Jusapen kikka on näppärä.
Jäähdyttäjän pahvittaminen puoliksi tai vanhemmissa traktoreissa olevan "pimennysverho" kaihtimen nostaminen vain puoliväliin vaikutti ainakin vanhempiin peltisiipiin niinkuin Paulig kirjoittaa. Näistä uudemmista muovisistä monisiipisistä ja varsinkin joidenkin 90-sarjalaisten puhaltavista en niin osaa sanoa. Peltisiiven katkeamisesta on ihan oma kokemus. Ilmassa oli hetken dramatiikkaa, kun siipi irtosi täydessä laukassa tien päällä. Vaikka siipi ei rikkoutuisikaan niin pupoliksi peitetty jäähdytin taivuttelee vesipumpun akselia ja rasittaa laakeria. Tästä on keskusteltu joskus aiemminkin ja epäilyjä esitetty myös pitääkö paikkansa, minusta pitää. Sitäpaitsi joissakin vanhoissa käyttöohjeissa juurikin näistä syista kehoitetaan välttämään särmin puoliasentoa.
Hiukkasen asian vierestä kylläkin, mutta luulen kerran rikkoneeni auton jäähdyttäjän pistämällä pahvin tiukasti sitä vasten ja jättämällä (ylä- tai ala) osan peittämättä. Kyseess tosin oli muovipäätyinen vaakasyyläri. Ajattelen, että puoliksi peittäminen sai pillit lämpölaajenemaan epätasaisesti, joka sitten rikkoi muovipäädyn
Muuten, 1210:n lämpömittari yllättäen heräsi henkiin näyttämään lukemia, kun aattona kiskottiin linkoa kolme tuntia.
Jäähdyttäjän pahvittaminen puoliksi tai vanhemmissa traktoreissa olevan "pimennysverho" kaihtimen nostaminen vain puoliväliin vaikutti ainakin vanhempiin peltisiipiin niinkuin Paulig kirjoittaa. Näistä uudemmista muovisistä monisiipisistä ja varsinkin joidenkin 90-sarjalaisten puhaltavista en niin osaa sanoa. Peltisiiven katkeamisesta on ihan oma kokemus. Ilmassa oli hetken dramatiikkaa, kun siipi irtosi täydessä laukassa tien päällä. Vaikka siipi ei rikkoutuisikaan niin pupoliksi peitetty jäähdytin taivuttelee vesipumpun akselia ja rasittaa laakeria. Tästä on keskusteltu joskus aiemminkin ja epäilyjä esitetty myös pitääkö paikkansa, minusta pitää. Sitäpaitsi joissakin vanhoissa käyttöohjeissa juurikin näistä syista kehoitetaan välttämään särmin puoliasentoa.
Hiukkasen asian vierestä kylläkin, mutta luulen kerran rikkoneeni auton jäähdyttäjän pistämällä pahvin tiukasti sitä vasten ja jättämällä (ylä- tai ala) osan peittämättä. Kyseess tosin oli muovipäätyinen vaakasyyläri. Ajattelen, että puoliksi peittäminen sai pillit lämpölaajenemaan epätasaisesti, joka sitten rikkoi muovipäädyn
Muuten, 1210:n lämpömittari yllättäen heräsi henkiin näyttämään lukemia, kun aattona kiskottiin linkoa kolme tuntia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sekura hytin lämmitys
Lämmityslaitteen kennolta paluuletku taitaa olla korkeassa Sekurassa liitettynä alavesiletkuun, mutta 90-sarjalaisissa vesipumppuun. Tuo jälkimmäinen systeemi saa nesteen kiertämään paljon tehokkaammin ja nostaa lämmitystehoa reippaasti. Hyvällä säkällä pumpusta löytyy liitäntä paluuletkun kytkentään. Ainakin jos vaihtaa 90-sarjalaisen vesipumpun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Sekura hytin lämmitys
Eilen asensin taavettiin arctic auton 1000w kiertovesipumpullisen letkulämmittimen kun lohkolämmittimen johot alko vanhuuttaan kuoriutua. Laitoin sen siihen katolta tulevaan ja alavesletkuun menevään letkuun koneen kupeelle. Huomasin siinä samalla että katolta tuleva letku oli lutussa kun se lli kierrätetty ohjauksen hydrauliletkujen takaa. Eli nesteen paluu katolta pois ei ainakaan ole ollu ihan esteetön. Seurataan tilannetta.
J-V- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Sekura hytin lämmitys
Päädyin korjaamaan vanhan lohkolämmittimen johdot. Ei riitä jerkku tuossa pumpussa kierrättää nestettä koneelle, koneelta ylös katolle ja katolta alas lämmittimelle.
Eli jos suunnitelmissa on laittaa sekurahyttiseen tuommonen pumpullinen lämmitin nii suosittelen jonkinlaista t-haara + hanasysteemiä jolla lämmityksen ajaksi saa katkastua nesteen kierron katolta.
Eli jos suunnitelmissa on laittaa sekurahyttiseen tuommonen pumpullinen lämmitin nii suosittelen jonkinlaista t-haara + hanasysteemiä jolla lämmityksen ajaksi saa katkastua nesteen kierron katolta.
J-V- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Sekura hytin lämmitys
J-V kirjoitti:Päädyin korjaamaan vanhan lohkolämmittimen johdot. Ei riitä jerkku tuossa pumpussa kierrättää nestettä koneelle, koneelta ylös katolle ja katolta alas lämmittimelle.
Eli jos suunnitelmissa on laittaa sekurahyttiseen tuommonen pumpullinen lämmitin nii suosittelen jonkinlaista t-haara + hanasysteemiä jolla lämmityksen ajaksi saa katkastua nesteen kierron katolta.
Haittavaikutus voi olla myös, että neste yrittää kiertää jäähdyttimeen. Tuo kiertovesipumpullinen on hieman hankala asentaa taavettiin niin, että se olisi myös tehokas lämmittämään oikeita paikkoja.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sekura hytin lämmitys
Minun sekurahytistä on jostain syystä irroitettu lämmityslaitteen letkut. Tuleeko ne letkut kiinni kuvien yhteisiin
Nyt noiden yhteiden välillä menee tuo musta letku
Nyt noiden yhteiden välillä menee tuo musta letku
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Sekura hytin lämmitys
Mielenkiinnosta seuraan miten nuo kuuluu olla,omassa kytkin syylärin alavesiletkulta tuohon alempaan / ulompaan, ja tuolta moottorin takaa siihen ylempään / koppia lähempäään . Yhtään en oo varma onko oikein, mutta molemmat letkut lämpesi tänään kun reilu 1000kierroksilla louskutti tunnin. Ihmettelin miten on ikkunat vielä huurussa, niin kabiinissaoli palaneen sähkön käry ja tuuletinlaite mykkä... Kai tuo vielä pelaa kun joka paikan käy läpi yhtään en oo varma miten katon alla on mulla kytketty kennoon, kai Seki selviää kun joku päivä katon avaa... Mielenkiinnolla kuulen miten nuo kuuluu olla
Lauri Birling- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34
Vs: Sekura hytin lämmitys
XX kirjoitti:Minun sekurahytistä on jostain syystä irroitettu lämmityslaitteen letkut. Tuleeko ne letkut kiinni kuvien yhteisiin
Nyt noiden yhteiden välillä menee tuo musta letku
Juurikin noihin tulee lämppärikennon letkut.
Kannen takaa ylhältä tuleva rautaputki on "kuuma linja" , ja paluu kennolta sinne alavesiletkun "rosvo" yhteeseen.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Sekura-hytin radiopanelin irroitus
» DB 996 Sekura-hytin lukko
» sekura hytin lasit
» Lämmityslaitteen moottori Sekura-hytti
» 996 sekura hytin lämpöjä ja muuta
» DB 996 Sekura-hytin lukko
» sekura hytin lasit
» Lämmityslaitteen moottori Sekura-hytti
» 996 sekura hytin lämpöjä ja muuta
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa