Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Db 990 nostolaitteet....

4 posters

Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 13:02

Moro. Taavetis semmonen onkelma että nostolaitteet toimii koska huvittaa. Silloin kun toimii niin nousee hyvin ja nostaa autonkin keulan ylös mutta laskee todella hitaasti. Nopeua säädöllä ei merkitystä eikä sillä venttiilillä mistä pitäis nopeempaa laskea. Öljyt/suodatin vaihdettu. Sihti putsailtu moneenkin otteeseen. Oikeenpuolimmaisen talttapäisen ruuvin kun avaa ja ottaa venttiilit ja sihdin pois ja laittaa käyntiin niin öljyä tulee hienosti ilman kuplia. Mitä mä tälle vielä voin tehdä. Uskoni horjuu.


Viimeinen muokkaaja, mattisiirila111 pvm Ti Toukokuu 05 2020, 13:38, muokattu 1 kertaa

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 13:21

Niin ja vielä se mainittakoon että kun 3asentoinen pikku vipu on oikealle kytketty niin nousee hitaasti nostolaite vaikka on lasku asennossa ja pirättää kun nostaa nostovivusta

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  OlleK Ti Toukokuu 05 2020, 14:26

Selostuksesta päätellen on kyseessä Selectamatic malli, vaikka et kerro sitä. Valitsimen ollessa käännettynä oikealle on TCU toiminta päällä. Nostolaite nostaa vain käyttövivun ollessa täysin taka-asennossa ja pidetään siellä jousivoimaa vastaan. Pitoasento löytyy, kun vivusta päästetään irti ja jousi siirtää vipua hieman eteenpäin. Laskuasento löytyy silloin kun käyrttövipu on noin kaaren kaskellä ja työnnettäessä vipua siitä eteenpäin alkaa TCU paine nousta, jolloin vetovarret nousevat jos niissä ei ole kiinni painava työkone. TCU paine on säädettävissä 0-50 bar rajoissa , riippuen käyttövivun asennosta. Tällä toiminnolla siirretään osa tukipyörillä varustetun työkoneen painosta takapyörille, jolloin pyörien luisto vähenee. Normaalia käyttöä varten tulee valitsin olla keskiasennossa, eli asennon säädöllä, jolloin vetovarret seuraavat nostolaitevivun liikkeitä. Kynnettäessä tulee valitsin olla käännettynä vasemmalle, eli vetovastussäädölle. Laskunopeus suurenee,kun pudotusventtiilin nuppi käännetään vartti kierros ja nuppi nostetaan ylös. Taavetin nostolaite ei putoa holtittomasti alas, kuten eräiden muiden traktoreiden, vaan laskeutumisnopeus on säädettävissä eri painoisia työkoneita varten. Ohjekirjan hankkiminen ja oikea käyttötapa saattaa parhaiten selventää nostolaitteen toimintasalaisuuksia. Oikea ohjekirja löytyy, kun tiedossa on traktorin oikea malli ja sarjanumero. Malliksi ei riitä pelkkä "990", koska traktori voi olla Implematic tai Selectamatic ja esimerkiksi hallintalaitteet ja ohjaamo on muuttunut vuosien varrella.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ti Toukokuu 05 2020, 16:08

Siellä ei taida pito/laskuventtiili nyt avautua ollenkaan tai sitten on käynyt niin kuin yhdelle toiselle, että nostolaitteen ohjausventtiiliä on "korjattu" ja siinä puuhassa on laskeutumisnopeuden säätöventtiilin kara asennettu väärin päin poraukseensa.

Kokeile euraavaa:

Avaa pudotusventtiili, siis se pikku kannesta ylöspäin törröttävä rihlapäisellä nupilla varustettu tappi. Avaa koko kansi ja nosta porauksesta jousi. Veistä puusta hiukan lyijykynää paksumpi kartio tappi, jonka voit painaa pito/laskuventiilin karan sisään ja nostaa sillä koko karan ylös reiästä.

Jos kara nousee, se ei ole jumissa ja asia on siltä kohti kunnossa. Jos kara on jumittunut reikäänsä niin sitten tarvitaan uusia niksejä.

Jos kara kuitenkin nousee, niin nosta se jousineen pois reiästä ja kierrä pudotusventtiili paikalleen. Sitten vaan moottori käyntiin ja kokelemaan:

Jos nostolaite nostaa, sanotaan noin miehen painon ja laskeutuu heti kun vivun työntää eteen, ei vika ole laskeutumisnopeuden säätöventtiilissä. Jos nostolaite nousee ja nostaa hyvin ja laskeutuu hyvin hitaasti edelleen, on laskeutumsnopeuden säätöventtiilissä jokin syy miksi sen kara ei suostu liikkumaan.

Kun olet nuo testannut niin kerro miten kävi. Keksitään uudet jekut sitten.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ti Toukokuu 05 2020, 16:27

Näytti muuten minulla tulevan 4000 viestiä täyteen tällä foorumilla. On pian päätteen takana mennyt enempi aikaa kuin DB:n ratin takana.....kun ottaa huomioon ne pari vuotta mitä dunkeldunkel -traktorikeskustelu pyöri ennen tämän foorumin avausta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Jousi pois.

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 18:36

Eli otin nyt jousen ja karan pois. Nousee ja pysyy ylhäällä ja laskee "nopeaa". Jonkinaikaa ajettuani lakkasi taas nostamasta. Aivankuin tulisi höyryä tuosta minne toi lasku venttiili menee niin koko perän aukosta eli tosta mikä on kuvassa.

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ti Toukokuu 05 2020, 19:08

Taisi nostaa tyhjiä varsia, mutta ei nosta esim. miehen painoa jos kaveri seisoo varsilla?

Se nyt on kuitenkin selvä juttu, että pitoventtiilin kara ei ole jumissa.

Jos laskee nopeasti kun pitoventtiilin kara on poissa porauksestaan, ei laskeutumisnopeuden säätöventtiilikään ole jumissa.

Jatketaan kysymyksiä:

Katso siitä nostovivun takana olevasta luukusta sisään takaviistoon. Siellä näet ohuehkon pultin pään, jossa on tuplamutteri. Ohuiden muttereiden avainväli on jotain 12 mm ehkä.

Liikuta nostovipua ja tarkista että seuraavaa tapahtuu:

Kun vipu on edessä (laskuasennossa) niin mutterit on noin 2,5 mm irti lohkon pinnasta. Kun vedät vivun taakse, mutterit laskeutuu niin että ne on tiiviisti lohkon pintaa vasten. Jos mutterit ei laskeudu kunnolla, niin ohivirtausventtiili ei sulkeudu eikä nostolaite ala nostaa. Nitkuttele vpua ees taas ja seuraa, ettei tuo osa ala jumittua ylös, vaan laskeutuu samalla tavalla joka kerran. Oikein likaisessa lohkossa pystyy tuo ns. karaventtiili jumittelemaan, koska sitä vetää alaspäin aika ohut jousi. Jos mutterit jumittaa, niin niintä voi "auttaa" alas painamalla ruuvimensselin kärjellä kun nostovipu on takana.

On hyvin mahdollista, että "satunnainen" nostelu johtuu tuon venttiilin takertelusta. Se kyllä notkistuu kun jumppaa sitä tarpeeksi.

Laita pitoventtiilin osat takaisin paikalleen ja tutki tuo edellä neuvottu asia.
Mietitään laskeutumisongelmaa sitten.

Kerro mitä löytyi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 19:30

Vielä senverran että nosteli kyllä ihan kaks siipistä ylös vaik ei ollu laskupuolella karaa eikä jousta.hetken kun kone on sammuksissa niin taas toimii hetkenaikaa nostot

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ti Toukokuu 05 2020, 19:37

Kaksisiipinen painaa pari sataa kiloa...ei millään saa nousta niin raskas kapine. Pitikö laittaa paljon kierroksia että nousi?

Kun pitoventtiilin luisti on poissa porauksestaan, on nostosylinteristä vapaa linja öljypohjaan, ainoastaan laskunopeuden säätöventiili on siinä välissä.

Tutki kumminkin sen karaventtiilin pikku liike, että se laskeutuu kunnolla alas kun vipu on takana.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 19:39

Mutterihässäkkä nousee suurinpiirtein ton 2,5mm kun painaa eteen laskuvipua ja liimaantuu kiinni kun nostaa.

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ti Toukokuu 05 2020, 19:41

Kierroksia ei juuri tyhjäkäyntiä enempää ollut ja pysyi nostovarret ylhäällä pitämättä vaikka oli aurat kiinni.

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ke Toukokuu 06 2020, 07:21

Testasin omalla traktorilla miten nosto käy jos pitoventtiilin kara on poissa porauksestaan ja pudotusventtiili paikallaan:

Laskeutumisnopeuden säätönuppi kuljettajan oikean säären takana pyörii ääriasennosta toiseen 9 kierrosta. Kun nuppi on täysin auki kierrettynä, ei nostolaite nouse edes kierroksia lisäämällä kun satakiloinen mies seisoo nostolaitteen varsilla. Tyhjät varret saattavat hiukan liikahtaa.

Kun säätönuppi on noin puolessa välissä, eli viitisen kierrosta kiinnipäin, varret eivät nosta miestä tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla nostavat

Kun säätönuppi on täysin kiinni, nousee mies kevyesti tyhjäkäynnilläkin.

Nämä siis kylmillä öljyillä pikaisesti kokeiltuna.

Näyttää kovasti siltä, että traktorissasi on laskeutumisnopeus säädettynä hyvin hitaalle tai sitten itse venttiilin kara jumittaa jostain syystä hitaaseen päähän.

Se laskunopeuden säätönuppi lähtee mukana irti kun otat sen peltiluukun auki. Nupin jatkona on noin 10 cm pituinen putki, jossa on halkio päässä. Putki menee valuosan läpi ja pyörittää halkion avulla itse säätöruuvia venttiililohkon kyljessä.

Tarkista, että putki on kunnossa ja että se pyörittää säätöruuvia. Tunnetaan tapauksia, että ruuvia on pyöritetty väkisin ja osat on menneet rikki. Silloin säätönuppi saattaa pyöriä rajattomasti, mutta venttiilin säätöruuvi ei pyöri.

Vielä karaventtiilin liikkeestä sen verran, että kun mutterit on tanakasti lohkon pintaa vasten, varret nousevat. Jos näin ei tapahdu säännöllisesti, on systeemissä vika muualla. Ottaen huomioon, että ohivirtausventtiilin kuristinprikka ja nylonverkko on äskettäin puhdistettu, on satunnainen toimimattomuus hyvin outo juttu.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 Ke Toukokuu 06 2020, 07:58

Säätö ruuvi pyörii suunilleen sen 9kiekkaa mutta takerrellen välillä. Tosiaan mutterit menevät aina kiinni asti mutta silti välillä ei nosta. Mä illalla vielä kokeilen avata ton nopeudensäätö keksinnön. Katsotaan sitten mitä löytyy.

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ke Toukokuu 06 2020, 09:07

Oikuttelevan noston seuraava vaihe on tarkistaa, että ohivirtausventtiili liukuu esteettömästi porauksessaan. Luistin voi hinkata kiiltäväksi pesuaineella ja rätillä, porauksen samoin, mutta jos jommassa kummassa on nööli tai hapettuma, joka ei lähde rätillä, niin oikein hienolla vesihiomapaperilla voi varovasti pyyhkäistä nöölit tai hapettumat pois.

Vanhalle traktorille on voinut tapahtua vuosien varrela mitä tahansa, joten tarkista vielä, että ohivirtausventtiiliä painava jousi on suunnileen alkuperäisen kaltainen: 46 mm pitkä, ulkohalkaisija 9 mm ja 20 kierrosta. Kun tulpan ottaa irti, niin jousi työntää tulppaa pari milliä ylös kierteen suulta. Jos traktorista on joskus mennut jousi hukkaan (pudonnut taka-akselikoteloon) niin tilalle on voitu laittaa suunnilleen sopiva, joka saattaa olla tuohon paikkaan liian joustava.

Noston suhteen vielä sellaine kikka, että jos epäilyssä on, että ohivirtausventtiilin luisti liikkuu takerrellen porauksessa, niin voit kokeilla korvata kokeeksi tuon edellä mainitun jousen sellaisella tapilla, joka on muutaman millin lyhyempi kuin jousi, siten että kun tulpan kiertää kiinni, niin se ei paina luistia, mutta estää sen nousemisen. Kun traktorin käynnistää, niin siellä on nosto koko ajan päällä. Kun nostovipu on takana, tulevat varret takuuvarmasti ylös. ja pian alkaa paineenrajoitusventtiili ääntää. Jos tuota ei saa tapahtumaan, alkavat minun keinot loppua.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  erkki Ke Toukokuu 06 2020, 16:58

Jos laskeutumisnopeuden säätönappula pyörii noin 9 kierrosta, niin silloin venttiilissä olevan ruuvin täytyy pyöriä mukana niinkuin pitääkin. Laajaan kokemuspiiriin ei vielä mahdu yhtään tapausta, että se laskeutumisnopeuden säätöventtiilin kara olisi jumiutunut poraukseensa, joten on pakko kysyä, että miten tuo huono laskeutuminen on ilmestynyt traktoriin? Tunnen tapauksen, että sellainen oli tullut korjauksen jälkeen siksi, että kara oli asennettu väärin päin reikäänsä. Jos niin pääsee käymään, on venttiili käytettävä uudelleen pöydällä.

Samaan syssyyn sopii sellainenkin asia, että jos nostolaite välillä toimii ja välillä ei, on mahdollisuuksien rajoissa, että karaventtiili on säädetty ihan hitusen liian ylös. Silloin se pystyy olemaan hiuskarvan varassa sen suhteen, että alkaa nostaa vai ei.

Tarkista vielä kuitenkin nostoakselin takana oikealla olevan peltiluukun takaa, että valitsimen haarukka on ehyt ja että valitsin liikuttaa haarukassa oleva keinuvipua niinkuin pitääkin kun nostovipu on ihan taakse painettuna ja valitsinta liikuttaa laidasta toiseen. Jos haarukasta on vaikka toinen sakara murtunut, niin se kyllä voi aiheuttaa omituisia oireita.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  Pakki Ke Toukokuu 06 2020, 18:06

Osta Matti ohjekirja et voi millään muuten toimia koneesi kanssa oikein jos et tunne sen toimintaa.
Jos valitin on asennossa oikealle menee normaalikäyttö "sekaisin" Ojekirja on välttämätön näiden hallinan oikeaan käyttöön
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 421
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Db 990 nostolaitteet.... Empty Vs: Db 990 nostolaitteet....

Viesti  mattisiirila111 To Toukokuu 07 2020, 14:03

Noo. Ei löytynyt ainakaan selvää näkyvää vikaa nopeudensäädöstäkään. Nyt toimii kuitenkin jotenkin paremmin.. Jatketaan taas joskus aiheesta jos tarve ilmenee. Kiitokset Erkin neuvoille bom

mattisiirila111

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa