Db 990 nostolaitteet....
4 posters
Sivu 1 / 1
Db 990 nostolaitteet....
Moro. Taavetis semmonen onkelma että nostolaitteet toimii koska huvittaa. Silloin kun toimii niin nousee hyvin ja nostaa autonkin keulan ylös mutta laskee todella hitaasti. Nopeua säädöllä ei merkitystä eikä sillä venttiilillä mistä pitäis nopeempaa laskea. Öljyt/suodatin vaihdettu. Sihti putsailtu moneenkin otteeseen. Oikeenpuolimmaisen talttapäisen ruuvin kun avaa ja ottaa venttiilit ja sihdin pois ja laittaa käyntiin niin öljyä tulee hienosti ilman kuplia. Mitä mä tälle vielä voin tehdä. Uskoni horjuu.
Viimeinen muokkaaja, mattisiirila111 pvm Ti Toukokuu 05 2020, 13:38, muokattu 1 kertaa
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Niin ja vielä se mainittakoon että kun 3asentoinen pikku vipu on oikealle kytketty niin nousee hitaasti nostolaite vaikka on lasku asennossa ja pirättää kun nostaa nostovivusta
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Selostuksesta päätellen on kyseessä Selectamatic malli, vaikka et kerro sitä. Valitsimen ollessa käännettynä oikealle on TCU toiminta päällä. Nostolaite nostaa vain käyttövivun ollessa täysin taka-asennossa ja pidetään siellä jousivoimaa vastaan. Pitoasento löytyy, kun vivusta päästetään irti ja jousi siirtää vipua hieman eteenpäin. Laskuasento löytyy silloin kun käyrttövipu on noin kaaren kaskellä ja työnnettäessä vipua siitä eteenpäin alkaa TCU paine nousta, jolloin vetovarret nousevat jos niissä ei ole kiinni painava työkone. TCU paine on säädettävissä 0-50 bar rajoissa , riippuen käyttövivun asennosta. Tällä toiminnolla siirretään osa tukipyörillä varustetun työkoneen painosta takapyörille, jolloin pyörien luisto vähenee. Normaalia käyttöä varten tulee valitsin olla keskiasennossa, eli asennon säädöllä, jolloin vetovarret seuraavat nostolaitevivun liikkeitä. Kynnettäessä tulee valitsin olla käännettynä vasemmalle, eli vetovastussäädölle. Laskunopeus suurenee,kun pudotusventtiilin nuppi käännetään vartti kierros ja nuppi nostetaan ylös. Taavetin nostolaite ei putoa holtittomasti alas, kuten eräiden muiden traktoreiden, vaan laskeutumisnopeus on säädettävissä eri painoisia työkoneita varten. Ohjekirjan hankkiminen ja oikea käyttötapa saattaa parhaiten selventää nostolaitteen toimintasalaisuuksia. Oikea ohjekirja löytyy, kun tiedossa on traktorin oikea malli ja sarjanumero. Malliksi ei riitä pelkkä "990", koska traktori voi olla Implematic tai Selectamatic ja esimerkiksi hallintalaitteet ja ohjaamo on muuttunut vuosien varrella.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Siellä ei taida pito/laskuventtiili nyt avautua ollenkaan tai sitten on käynyt niin kuin yhdelle toiselle, että nostolaitteen ohjausventtiiliä on "korjattu" ja siinä puuhassa on laskeutumisnopeuden säätöventtiilin kara asennettu väärin päin poraukseensa.
Kokeile euraavaa:
Avaa pudotusventtiili, siis se pikku kannesta ylöspäin törröttävä rihlapäisellä nupilla varustettu tappi. Avaa koko kansi ja nosta porauksesta jousi. Veistä puusta hiukan lyijykynää paksumpi kartio tappi, jonka voit painaa pito/laskuventiilin karan sisään ja nostaa sillä koko karan ylös reiästä.
Jos kara nousee, se ei ole jumissa ja asia on siltä kohti kunnossa. Jos kara on jumittunut reikäänsä niin sitten tarvitaan uusia niksejä.
Jos kara kuitenkin nousee, niin nosta se jousineen pois reiästä ja kierrä pudotusventtiili paikalleen. Sitten vaan moottori käyntiin ja kokelemaan:
Jos nostolaite nostaa, sanotaan noin miehen painon ja laskeutuu heti kun vivun työntää eteen, ei vika ole laskeutumisnopeuden säätöventtiilissä. Jos nostolaite nousee ja nostaa hyvin ja laskeutuu hyvin hitaasti edelleen, on laskeutumsnopeuden säätöventtiilissä jokin syy miksi sen kara ei suostu liikkumaan.
Kun olet nuo testannut niin kerro miten kävi. Keksitään uudet jekut sitten.
Kokeile euraavaa:
Avaa pudotusventtiili, siis se pikku kannesta ylöspäin törröttävä rihlapäisellä nupilla varustettu tappi. Avaa koko kansi ja nosta porauksesta jousi. Veistä puusta hiukan lyijykynää paksumpi kartio tappi, jonka voit painaa pito/laskuventiilin karan sisään ja nostaa sillä koko karan ylös reiästä.
Jos kara nousee, se ei ole jumissa ja asia on siltä kohti kunnossa. Jos kara on jumittunut reikäänsä niin sitten tarvitaan uusia niksejä.
Jos kara kuitenkin nousee, niin nosta se jousineen pois reiästä ja kierrä pudotusventtiili paikalleen. Sitten vaan moottori käyntiin ja kokelemaan:
Jos nostolaite nostaa, sanotaan noin miehen painon ja laskeutuu heti kun vivun työntää eteen, ei vika ole laskeutumisnopeuden säätöventtiilissä. Jos nostolaite nousee ja nostaa hyvin ja laskeutuu hyvin hitaasti edelleen, on laskeutumsnopeuden säätöventtiilissä jokin syy miksi sen kara ei suostu liikkumaan.
Kun olet nuo testannut niin kerro miten kävi. Keksitään uudet jekut sitten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Näytti muuten minulla tulevan 4000 viestiä täyteen tällä foorumilla. On pian päätteen takana mennyt enempi aikaa kuin DB:n ratin takana.....kun ottaa huomioon ne pari vuotta mitä dunkeldunkel -traktorikeskustelu pyöri ennen tämän foorumin avausta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Jousi pois.
Eli otin nyt jousen ja karan pois. Nousee ja pysyy ylhäällä ja laskee "nopeaa". Jonkinaikaa ajettuani lakkasi taas nostamasta. Aivankuin tulisi höyryä tuosta minne toi lasku venttiili menee niin koko perän aukosta eli tosta mikä on kuvassa.
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Taisi nostaa tyhjiä varsia, mutta ei nosta esim. miehen painoa jos kaveri seisoo varsilla?
Se nyt on kuitenkin selvä juttu, että pitoventtiilin kara ei ole jumissa.
Jos laskee nopeasti kun pitoventtiilin kara on poissa porauksestaan, ei laskeutumisnopeuden säätöventtiilikään ole jumissa.
Jatketaan kysymyksiä:
Katso siitä nostovivun takana olevasta luukusta sisään takaviistoon. Siellä näet ohuehkon pultin pään, jossa on tuplamutteri. Ohuiden muttereiden avainväli on jotain 12 mm ehkä.
Liikuta nostovipua ja tarkista että seuraavaa tapahtuu:
Kun vipu on edessä (laskuasennossa) niin mutterit on noin 2,5 mm irti lohkon pinnasta. Kun vedät vivun taakse, mutterit laskeutuu niin että ne on tiiviisti lohkon pintaa vasten. Jos mutterit ei laskeudu kunnolla, niin ohivirtausventtiili ei sulkeudu eikä nostolaite ala nostaa. Nitkuttele vpua ees taas ja seuraa, ettei tuo osa ala jumittua ylös, vaan laskeutuu samalla tavalla joka kerran. Oikein likaisessa lohkossa pystyy tuo ns. karaventtiili jumittelemaan, koska sitä vetää alaspäin aika ohut jousi. Jos mutterit jumittaa, niin niintä voi "auttaa" alas painamalla ruuvimensselin kärjellä kun nostovipu on takana.
On hyvin mahdollista, että "satunnainen" nostelu johtuu tuon venttiilin takertelusta. Se kyllä notkistuu kun jumppaa sitä tarpeeksi.
Laita pitoventtiilin osat takaisin paikalleen ja tutki tuo edellä neuvottu asia.
Mietitään laskeutumisongelmaa sitten.
Kerro mitä löytyi.
Se nyt on kuitenkin selvä juttu, että pitoventtiilin kara ei ole jumissa.
Jos laskee nopeasti kun pitoventtiilin kara on poissa porauksestaan, ei laskeutumisnopeuden säätöventtiilikään ole jumissa.
Jatketaan kysymyksiä:
Katso siitä nostovivun takana olevasta luukusta sisään takaviistoon. Siellä näet ohuehkon pultin pään, jossa on tuplamutteri. Ohuiden muttereiden avainväli on jotain 12 mm ehkä.
Liikuta nostovipua ja tarkista että seuraavaa tapahtuu:
Kun vipu on edessä (laskuasennossa) niin mutterit on noin 2,5 mm irti lohkon pinnasta. Kun vedät vivun taakse, mutterit laskeutuu niin että ne on tiiviisti lohkon pintaa vasten. Jos mutterit ei laskeudu kunnolla, niin ohivirtausventtiili ei sulkeudu eikä nostolaite ala nostaa. Nitkuttele vpua ees taas ja seuraa, ettei tuo osa ala jumittua ylös, vaan laskeutuu samalla tavalla joka kerran. Oikein likaisessa lohkossa pystyy tuo ns. karaventtiili jumittelemaan, koska sitä vetää alaspäin aika ohut jousi. Jos mutterit jumittaa, niin niintä voi "auttaa" alas painamalla ruuvimensselin kärjellä kun nostovipu on takana.
On hyvin mahdollista, että "satunnainen" nostelu johtuu tuon venttiilin takertelusta. Se kyllä notkistuu kun jumppaa sitä tarpeeksi.
Laita pitoventtiilin osat takaisin paikalleen ja tutki tuo edellä neuvottu asia.
Mietitään laskeutumisongelmaa sitten.
Kerro mitä löytyi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Vielä senverran että nosteli kyllä ihan kaks siipistä ylös vaik ei ollu laskupuolella karaa eikä jousta.hetken kun kone on sammuksissa niin taas toimii hetkenaikaa nostot
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Kaksisiipinen painaa pari sataa kiloa...ei millään saa nousta niin raskas kapine. Pitikö laittaa paljon kierroksia että nousi?
Kun pitoventtiilin luisti on poissa porauksestaan, on nostosylinteristä vapaa linja öljypohjaan, ainoastaan laskunopeuden säätöventiili on siinä välissä.
Tutki kumminkin sen karaventtiilin pikku liike, että se laskeutuu kunnolla alas kun vipu on takana.
Kun pitoventtiilin luisti on poissa porauksestaan, on nostosylinteristä vapaa linja öljypohjaan, ainoastaan laskunopeuden säätöventiili on siinä välissä.
Tutki kumminkin sen karaventtiilin pikku liike, että se laskeutuu kunnolla alas kun vipu on takana.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Mutterihässäkkä nousee suurinpiirtein ton 2,5mm kun painaa eteen laskuvipua ja liimaantuu kiinni kun nostaa.
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Kierroksia ei juuri tyhjäkäyntiä enempää ollut ja pysyi nostovarret ylhäällä pitämättä vaikka oli aurat kiinni.
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Testasin omalla traktorilla miten nosto käy jos pitoventtiilin kara on poissa porauksestaan ja pudotusventtiili paikallaan:
Laskeutumisnopeuden säätönuppi kuljettajan oikean säären takana pyörii ääriasennosta toiseen 9 kierrosta. Kun nuppi on täysin auki kierrettynä, ei nostolaite nouse edes kierroksia lisäämällä kun satakiloinen mies seisoo nostolaitteen varsilla. Tyhjät varret saattavat hiukan liikahtaa.
Kun säätönuppi on noin puolessa välissä, eli viitisen kierrosta kiinnipäin, varret eivät nosta miestä tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla nostavat
Kun säätönuppi on täysin kiinni, nousee mies kevyesti tyhjäkäynnilläkin.
Nämä siis kylmillä öljyillä pikaisesti kokeiltuna.
Näyttää kovasti siltä, että traktorissasi on laskeutumisnopeus säädettynä hyvin hitaalle tai sitten itse venttiilin kara jumittaa jostain syystä hitaaseen päähän.
Se laskunopeuden säätönuppi lähtee mukana irti kun otat sen peltiluukun auki. Nupin jatkona on noin 10 cm pituinen putki, jossa on halkio päässä. Putki menee valuosan läpi ja pyörittää halkion avulla itse säätöruuvia venttiililohkon kyljessä.
Tarkista, että putki on kunnossa ja että se pyörittää säätöruuvia. Tunnetaan tapauksia, että ruuvia on pyöritetty väkisin ja osat on menneet rikki. Silloin säätönuppi saattaa pyöriä rajattomasti, mutta venttiilin säätöruuvi ei pyöri.
Vielä karaventtiilin liikkeestä sen verran, että kun mutterit on tanakasti lohkon pintaa vasten, varret nousevat. Jos näin ei tapahdu säännöllisesti, on systeemissä vika muualla. Ottaen huomioon, että ohivirtausventtiilin kuristinprikka ja nylonverkko on äskettäin puhdistettu, on satunnainen toimimattomuus hyvin outo juttu.
Laskeutumisnopeuden säätönuppi kuljettajan oikean säären takana pyörii ääriasennosta toiseen 9 kierrosta. Kun nuppi on täysin auki kierrettynä, ei nostolaite nouse edes kierroksia lisäämällä kun satakiloinen mies seisoo nostolaitteen varsilla. Tyhjät varret saattavat hiukan liikahtaa.
Kun säätönuppi on noin puolessa välissä, eli viitisen kierrosta kiinnipäin, varret eivät nosta miestä tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla nostavat
Kun säätönuppi on täysin kiinni, nousee mies kevyesti tyhjäkäynnilläkin.
Nämä siis kylmillä öljyillä pikaisesti kokeiltuna.
Näyttää kovasti siltä, että traktorissasi on laskeutumisnopeus säädettynä hyvin hitaalle tai sitten itse venttiilin kara jumittaa jostain syystä hitaaseen päähän.
Se laskunopeuden säätönuppi lähtee mukana irti kun otat sen peltiluukun auki. Nupin jatkona on noin 10 cm pituinen putki, jossa on halkio päässä. Putki menee valuosan läpi ja pyörittää halkion avulla itse säätöruuvia venttiililohkon kyljessä.
Tarkista, että putki on kunnossa ja että se pyörittää säätöruuvia. Tunnetaan tapauksia, että ruuvia on pyöritetty väkisin ja osat on menneet rikki. Silloin säätönuppi saattaa pyöriä rajattomasti, mutta venttiilin säätöruuvi ei pyöri.
Vielä karaventtiilin liikkeestä sen verran, että kun mutterit on tanakasti lohkon pintaa vasten, varret nousevat. Jos näin ei tapahdu säännöllisesti, on systeemissä vika muualla. Ottaen huomioon, että ohivirtausventtiilin kuristinprikka ja nylonverkko on äskettäin puhdistettu, on satunnainen toimimattomuus hyvin outo juttu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Säätö ruuvi pyörii suunilleen sen 9kiekkaa mutta takerrellen välillä. Tosiaan mutterit menevät aina kiinni asti mutta silti välillä ei nosta. Mä illalla vielä kokeilen avata ton nopeudensäätö keksinnön. Katsotaan sitten mitä löytyy.
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Oikuttelevan noston seuraava vaihe on tarkistaa, että ohivirtausventtiili liukuu esteettömästi porauksessaan. Luistin voi hinkata kiiltäväksi pesuaineella ja rätillä, porauksen samoin, mutta jos jommassa kummassa on nööli tai hapettuma, joka ei lähde rätillä, niin oikein hienolla vesihiomapaperilla voi varovasti pyyhkäistä nöölit tai hapettumat pois.
Vanhalle traktorille on voinut tapahtua vuosien varrela mitä tahansa, joten tarkista vielä, että ohivirtausventtiiliä painava jousi on suunnileen alkuperäisen kaltainen: 46 mm pitkä, ulkohalkaisija 9 mm ja 20 kierrosta. Kun tulpan ottaa irti, niin jousi työntää tulppaa pari milliä ylös kierteen suulta. Jos traktorista on joskus mennut jousi hukkaan (pudonnut taka-akselikoteloon) niin tilalle on voitu laittaa suunnilleen sopiva, joka saattaa olla tuohon paikkaan liian joustava.
Noston suhteen vielä sellaine kikka, että jos epäilyssä on, että ohivirtausventtiilin luisti liikkuu takerrellen porauksessa, niin voit kokeilla korvata kokeeksi tuon edellä mainitun jousen sellaisella tapilla, joka on muutaman millin lyhyempi kuin jousi, siten että kun tulpan kiertää kiinni, niin se ei paina luistia, mutta estää sen nousemisen. Kun traktorin käynnistää, niin siellä on nosto koko ajan päällä. Kun nostovipu on takana, tulevat varret takuuvarmasti ylös. ja pian alkaa paineenrajoitusventtiili ääntää. Jos tuota ei saa tapahtumaan, alkavat minun keinot loppua.
Vanhalle traktorille on voinut tapahtua vuosien varrela mitä tahansa, joten tarkista vielä, että ohivirtausventtiiliä painava jousi on suunnileen alkuperäisen kaltainen: 46 mm pitkä, ulkohalkaisija 9 mm ja 20 kierrosta. Kun tulpan ottaa irti, niin jousi työntää tulppaa pari milliä ylös kierteen suulta. Jos traktorista on joskus mennut jousi hukkaan (pudonnut taka-akselikoteloon) niin tilalle on voitu laittaa suunnilleen sopiva, joka saattaa olla tuohon paikkaan liian joustava.
Noston suhteen vielä sellaine kikka, että jos epäilyssä on, että ohivirtausventtiilin luisti liikkuu takerrellen porauksessa, niin voit kokeilla korvata kokeeksi tuon edellä mainitun jousen sellaisella tapilla, joka on muutaman millin lyhyempi kuin jousi, siten että kun tulpan kiertää kiinni, niin se ei paina luistia, mutta estää sen nousemisen. Kun traktorin käynnistää, niin siellä on nosto koko ajan päällä. Kun nostovipu on takana, tulevat varret takuuvarmasti ylös. ja pian alkaa paineenrajoitusventtiili ääntää. Jos tuota ei saa tapahtumaan, alkavat minun keinot loppua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Jos laskeutumisnopeuden säätönappula pyörii noin 9 kierrosta, niin silloin venttiilissä olevan ruuvin täytyy pyöriä mukana niinkuin pitääkin. Laajaan kokemuspiiriin ei vielä mahdu yhtään tapausta, että se laskeutumisnopeuden säätöventtiilin kara olisi jumiutunut poraukseensa, joten on pakko kysyä, että miten tuo huono laskeutuminen on ilmestynyt traktoriin? Tunnen tapauksen, että sellainen oli tullut korjauksen jälkeen siksi, että kara oli asennettu väärin päin reikäänsä. Jos niin pääsee käymään, on venttiili käytettävä uudelleen pöydällä.
Samaan syssyyn sopii sellainenkin asia, että jos nostolaite välillä toimii ja välillä ei, on mahdollisuuksien rajoissa, että karaventtiili on säädetty ihan hitusen liian ylös. Silloin se pystyy olemaan hiuskarvan varassa sen suhteen, että alkaa nostaa vai ei.
Tarkista vielä kuitenkin nostoakselin takana oikealla olevan peltiluukun takaa, että valitsimen haarukka on ehyt ja että valitsin liikuttaa haarukassa oleva keinuvipua niinkuin pitääkin kun nostovipu on ihan taakse painettuna ja valitsinta liikuttaa laidasta toiseen. Jos haarukasta on vaikka toinen sakara murtunut, niin se kyllä voi aiheuttaa omituisia oireita.
Samaan syssyyn sopii sellainenkin asia, että jos nostolaite välillä toimii ja välillä ei, on mahdollisuuksien rajoissa, että karaventtiili on säädetty ihan hitusen liian ylös. Silloin se pystyy olemaan hiuskarvan varassa sen suhteen, että alkaa nostaa vai ei.
Tarkista vielä kuitenkin nostoakselin takana oikealla olevan peltiluukun takaa, että valitsimen haarukka on ehyt ja että valitsin liikuttaa haarukassa oleva keinuvipua niinkuin pitääkin kun nostovipu on ihan taakse painettuna ja valitsinta liikuttaa laidasta toiseen. Jos haarukasta on vaikka toinen sakara murtunut, niin se kyllä voi aiheuttaa omituisia oireita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Osta Matti ohjekirja et voi millään muuten toimia koneesi kanssa oikein jos et tunne sen toimintaa.
Jos valitin on asennossa oikealle menee normaalikäyttö "sekaisin" Ojekirja on välttämätön näiden hallinan oikeaan käyttöön
Jos valitin on asennossa oikealle menee normaalikäyttö "sekaisin" Ojekirja on välttämätön näiden hallinan oikeaan käyttöön
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 421
Paikkakunta : Häme
Vs: Db 990 nostolaitteet....
Noo. Ei löytynyt ainakaan selvää näkyvää vikaa nopeudensäädöstäkään. Nyt toimii kuitenkin jotenkin paremmin.. Jatketaan taas joskus aiheesta jos tarve ilmenee. Kiitokset Erkin neuvoille
mattisiirila111- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa