case 1394 laturi
+2
erkki
sahkopastori
6 posters
Sivu 1 / 1
case 1394 laturi
Hei Case ei lataa ja purkaa akun. Päävirtakytkimen kaapelit kun yhdistää räpsii aikalailla kipinää. Olisikohan laturi oikosessa. Millainen operaatio on vaihtaa.
sahkopastori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1394 laturi
Vaikuttaa siltä että traktorissa on oikosulku. Ehkä kannattaa ihan ensin tutkia että miten kovasti se vuotaa maihin. Irrota startin solenoidin päästä akulta tuleva johto ja liitä sen jatkoksi ohut piuha johon saa toiseen napaan köytettyä vaikka 5 ampeerin sulakkeen. Käännä päävirtakytkin päälle ja hipaise sulakkeen toisella navalla solenoidin ruuviin. Jos sulake kärähtää, niin oikosulku on fakta. Laturia on vaikea testata jos traktorissa on oikosulku. Jos valokytkin ja ohjaamon lämmityspuhallin ovat nollilla niin silloin vuotopaikka täytyy olla jossain solenoidin ja kojetaulun väliä. Puhki hankautunut eriste todennäköisesti. Jos nappaat laturin piuhat irti ja sulake palaa edelleen niin vuoto ei ole laturissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: case 1394 laturi
Niin, ennenkuin alkaa summassa vaihteleen osia, kannattaa tietysti selvittää missä päin vika on. Erkin ohjeilla sitä saa tehtyä. Periaatteessahan noin karkeasti jakaen syyllinen löytyy joko laturista tai muusta virtapiiristä, joka lähtee startin akkukaapelin tyvestä.
Sinulla ilmeisesti oli joku syy miksi epäilet laturia syylliseksi ja sen vaihto työnä ei ole kummonenkaan nakki, jos sen korvaa toisella samanlaisella Lucaksella. Vaihto-operaatio kannattaa ehkä aloittaa irrottamalla laturin päästä liitin ja mitata onko laturin tasasuuntaussilta sanoutunut irti. Nimimerkistä päättelen, että sinulla on yleismittari. Pistät sen jollekin ei kaikista suurimmalle vastusmittausalueelle tai diodialueelle jos sellainen on. Laturin pään ison lattaliittimen (niitähän on kaksi, mutta ne on yhdessä) ja laturin rungon välisen vastuksen mittaat molemmin päin. Toisin päin vastuksen tulee olla ääretön. Jos ei ole kumminkaan päin mitattuna, niin laturi on viallinen ja vianetsinnän voi lopettaa siihen.
Itse laturin vaihto, jota kysyit, on varsin yksinkertainen toimenpide, jos vaihdat toiseem Luukkaaseen. Liitin on jo irti. Laturi on kiinni kolmella ruuvilla, jotka irroittamalla remmin saa muljautettua pois paikaltaan ja laturin käteen. Uusi tietysti menee paikalleen "sama toisinpäin". Jos traktorissa on jotain lisälaita vaikkapa kuormaaja, niin se tietysti hankaloittaa vaihtoa, mutta muuten se on ihan seisaallaan tehtävä puuha päinvastoin kuin "kaikissa" autoissa.
Sinulla ilmeisesti oli joku syy miksi epäilet laturia syylliseksi ja sen vaihto työnä ei ole kummonenkaan nakki, jos sen korvaa toisella samanlaisella Lucaksella. Vaihto-operaatio kannattaa ehkä aloittaa irrottamalla laturin päästä liitin ja mitata onko laturin tasasuuntaussilta sanoutunut irti. Nimimerkistä päättelen, että sinulla on yleismittari. Pistät sen jollekin ei kaikista suurimmalle vastusmittausalueelle tai diodialueelle jos sellainen on. Laturin pään ison lattaliittimen (niitähän on kaksi, mutta ne on yhdessä) ja laturin rungon välisen vastuksen mittaat molemmin päin. Toisin päin vastuksen tulee olla ääretön. Jos ei ole kumminkaan päin mitattuna, niin laturi on viallinen ja vianetsinnän voi lopettaa siihen.
Itse laturin vaihto, jota kysyit, on varsin yksinkertainen toimenpide, jos vaihdat toiseem Luukkaaseen. Liitin on jo irti. Laturi on kiinni kolmella ruuvilla, jotka irroittamalla remmin saa muljautettua pois paikaltaan ja laturin käteen. Uusi tietysti menee paikalleen "sama toisinpäin". Jos traktorissa on jotain lisälaita vaikkapa kuormaaja, niin se tietysti hankaloittaa vaihtoa, mutta muuten se on ihan seisaallaan tehtävä puuha päinvastoin kuin "kaikissa" autoissa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
case1394
Laturia epäilin koskapa on ollut virranvähhyyttä pitempään. Etukuormaaja on , ja ei ainakaan helpota vaihtotyötä . Jotennii tuntuu et ossaan mitata sähkövikoja.Lähinnä askarrutti varsinainen laturin vaihto.
sahkopastori
sahkopastori
sahkopastori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1394 laturi
Laturista johto irti jos ei enää räpsy on vika siellä jos jatkuu räpsyntä niin sitten jotain muuta oikaria.
Tuttavalla oli vika auton laturinsäätimessä joka vei virrat maihin ja akku tyhjeni.
Riittävän kokosen ampeerimittarin kun laittaa väliin näkee paljonko kulutusta on vaikkei pitäs olla
Tuttavalla oli vika auton laturinsäätimessä joka vei virrat maihin ja akku tyhjeni.
Riittävän kokosen ampeerimittarin kun laittaa väliin näkee paljonko kulutusta on vaikkei pitäs olla
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1394 laturi
laturi harvemmin on oikosulussa ja diodisillan kärähdys lähinnä aiheuttaa sen, ettei laturi lataa.
Tutki päävirtakaapelit. Suurempi kipinöinti ilman kärähtämistä viittaa siihen, että kontakti plussan ja miinuksen välillä on paikassa, jossa virtaa kulkee muutenkin paljon.
Tutki päävirtakaapelit. Suurempi kipinöinti ilman kärähtämistä viittaa siihen, että kontakti plussan ja miinuksen välillä on paikassa, jossa virtaa kulkee muutenkin paljon.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
case laturi
Pohjolan talli lämpeni sen verran et pääsin tutkiin . laturi oli oikosessa. uusi laturi paikallaan mutta edelleen purkaa akun . Täytyypä ottaa startista johto irti seuraavaks .
sahkopastori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1394 laturi
Jottei olis virtalukkovika, tai sitten se itse akku purkaa itseään ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: case 1394 laturi
miten totesit laturin olevan oikosulussa ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa