DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
+3
erkki
TIKO
jouto
7 posters
Sivu 1 / 1
DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
1394 vuosimallia 1985 muuttui parin tunnin hiekoitusreissussa konepellistään mustaksi. Pakoputkestahan se oli pellille valunut, moottoriöljy. Öljyä ei (vielä) tule holtittomasti tai niin että sen leviämistä näkisi muutaman minuutin silmäilyillä koneen käydessä.
Laitteeseen on kertaalleen vaihdettu alkuperäisen kaltainen Schwitzerin ahdin, käytetty tämä uudempikin. Kymmenkunta vuotta sitten hajosi niin, että naapurikyläkin oli savussa. Nyt ei savuta ylimääräistä. Ilmeisesti siis viime kerralla hajosi raikkaan ilman puolen laakeri/stefa, nyt pakopesän puolelta. Vai miten se voisi olla? Joka tapauksessa vedot ja käynnit ja huohotukset ovat normaalit, joten öljyä tuskin tulee muualta.
Ymmärtääkseni tämä alkuperäisahdin ei ole korjattavissa. Viime kerralla taisin saada käytetyn puhaltimen Masinistien palstan kautta.
Jos uutta ahdinta ei kestä perse tai sitä ei vain saa, niin millaisen tarvike-uuden tuohon voisi sovittaa ja onko joku seurakunnan jäsen sovittanut? Alkavat olemaan purkaamoista vähissä ja kunnoltaan kysymysmerkkejä nämä alunperäiset Schwitzerit. Ja korjaamattomissa joka ainut tuon rakenteensa tähden, olen ymmärtänyt.
t. Kauko Ollila
Laitteeseen on kertaalleen vaihdettu alkuperäisen kaltainen Schwitzerin ahdin, käytetty tämä uudempikin. Kymmenkunta vuotta sitten hajosi niin, että naapurikyläkin oli savussa. Nyt ei savuta ylimääräistä. Ilmeisesti siis viime kerralla hajosi raikkaan ilman puolen laakeri/stefa, nyt pakopesän puolelta. Vai miten se voisi olla? Joka tapauksessa vedot ja käynnit ja huohotukset ovat normaalit, joten öljyä tuskin tulee muualta.
Ymmärtääkseni tämä alkuperäisahdin ei ole korjattavissa. Viime kerralla taisin saada käytetyn puhaltimen Masinistien palstan kautta.
Jos uutta ahdinta ei kestä perse tai sitä ei vain saa, niin millaisen tarvike-uuden tuohon voisi sovittaa ja onko joku seurakunnan jäsen sovittanut? Alkavat olemaan purkaamoista vähissä ja kunnoltaan kysymysmerkkejä nämä alunperäiset Schwitzerit. Ja korjaamattomissa joka ainut tuon rakenteensa tähden, olen ymmärtänyt.
t. Kauko Ollila
Viimeinen muokkaaja, jouto pvm Ti Toukokuu 18 2021, 15:44, muokattu 1 kertaa
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Minullakin alkaa olla öljyinen tuo 1494 moottorin kylki, tiputtelee ahtimesta öljyä. Eikö 1394 voisi sovittaa Holsetin? tässä 1494 on joku holsetti. Täytyisi vaihtaa turbo.
Joskus ollut 1394 mulla, siihen olen vaihtanut uuden ahtimen. Ei ne halpoi ole. Mieluummin uuden laittaa kuin käytetyn.
Jospa joku turboista tietäjä kertoisi mistä sais edullisesti. Käviskö jonkun auton turbo, 300-400 maksaa nuo
Joskus ollut 1394 mulla, siihen olen vaihtanut uuden ahtimen. Ei ne halpoi ole. Mieluummin uuden laittaa kuin käytetyn.
Jospa joku turboista tietäjä kertoisi mistä sais edullisesti. Käviskö jonkun auton turbo, 300-400 maksaa nuo
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Asiaa lainkaan tuntematta osallistun keskusteluun sen verran, että kyllä kai turbon mitoitus perustuu suureksi osaksi moottorin läpi kulkevaan ilmamäärään. Toinen kysymys on tietysti ahtopaine. Jos perusmoottori on 3,6 litrainen niin noin 1000 kierroksella se pumppaa läpi 1,8 kuutiometriä ilmaa minuutissa. Jos samaan paikkaan sovittaa vaikka autopuolelta turboa, niin tuntuisi että suunnilleen samaan tehoon pystyvässä moottorissa pitäisi olla aika tavalla saman kokoinen turbo. Jos auton moottorin iskutilavuus on vaikkapa 2,5 litraa, niin 1000 kierroksella puhallellaan läpi jotain 1,25 kuutiometriä ilmaa ja noin 80 hevosvoiman tehoon sen täytyy kiertää varmaankin jotain 3500 rpm.
Jos tuosta yrittää laskea, niin traktori voisi sopivasti ahdettuna täydellä teholla ajaa läpi 2200 x 3,6/2 = 4 kuutiometriä ja se 2,5 litrainen auton moottori 3500 x 2,5/2 runsaat 4,4 kuutiota. Pientenkin kuorma-autojen turbot on todennäköisesti kaikki niin isoja, ettei 3.6 litraisen hidaskäyntisen traktorin pakokaasut riitä pyörittämään sitä niin opeasti että kunnollista ahtopainetta saisi aikaan. Voin olla pahasti väärässä tässä asiassa.
Jos tuosta yrittää laskea, niin traktori voisi sopivasti ahdettuna täydellä teholla ajaa läpi 2200 x 3,6/2 = 4 kuutiometriä ja se 2,5 litrainen auton moottori 3500 x 2,5/2 runsaat 4,4 kuutiota. Pientenkin kuorma-autojen turbot on todennäköisesti kaikki niin isoja, ettei 3.6 litraisen hidaskäyntisen traktorin pakokaasut riitä pyörittämään sitä niin opeasti että kunnollista ahtopainetta saisi aikaan. Voin olla pahasti väärässä tässä asiassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Kysyppä Martti Puusaari Vimpeli 0405054918 .eläkkeellä oleva "TurboPuusaari". Muutama sata turboa hyllyssä vieläkin.
Tai Proturbo pori myy KKK turboa joka pikku sorvauksella sopii 1394:een
Tai Proturbo pori myy KKK turboa joka pikku sorvauksella sopii 1394:een
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Kyllä varmaan turbo löytyy. Joskus noin 10v. sitten turbohuolto Riikoselta Lahdesta löytyi käypä uusi toisen merkkinen. Pakosarjan mutkaan menevä putki täytyi muotoilla itse. Turbossa oli valmiina laippa lähtöä varten. Kone on nyt savotalla , ettei pääse tarkistamaan mikä merkki ja malli kyseessä.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
outsider kirjoitti:Kysyppä Martti Puusaari Vimpeli 0405054918 .eläkkeellä oleva "TurboPuusaari". Muutama sata turboa hyllyssä vieläkin.
Tai Proturbo pori myy KKK turboa joka pikku sorvauksella sopii 1394:een
Nykyään siellä on myös CZ ahtimia ( Valtra / JD käyttänyt CZ ahtimia ensiasennusturboina myös )
Portillinen CZ K14 on kait jonkin 590 ekua, portittomia löytynee Pekalta myös.
Vastaava / identtinen KKK lie tos isäukon 1410 koneessakin, mitä siellä Markullakin on ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Minähäntä kiittelen seurueen kaikkia jäseniä hyvistä ajatuksista joita koeponnistan kohdakkoin. Kerron sitten kun aika on, miten ahtauttaminen jatkossa näyttäisi sujuvan.
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Proturbo porissa tekee kuulemma heittämällä 1394 sopivan turbon, sorvaavat jonkun väliholkin sopivaksi. Ei ole schwitseri, joku muu on. Hinta kohtuullinen kuulemma. Tälläistä tietoa tuli viikolla kysellessä.
Hyvä kun on vaihtoehtoja.
Hyvä kun on vaihtoehtoja.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
KKK tai CZ .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
jusape kirjoitti:KKK tai CZ .....
Liekö mittää eroja. Onko nuo sitte huonoi vai kuinka. Omassa 1494 turbo uusittava myöskin.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Näistä jutuista en kyllä mitään tiedä, mutta Klu Klux Klan ainakin on mun Ivecon keulilla pyörinyt 40 vuotta, vanhan koulun vehkeitä. Borg Warner osti firman joskus ja nykyään on sen K-sarjaa.
CZ kuulostaa ihan Jawalle, mutta kuitenkin lienee alkuperäisrusettina joissakin koneissa (Valtra by jusape). Ja tuleehan tuosta maasta Skodaakin.
CZ kuulostaa ihan Jawalle, mutta kuitenkin lienee alkuperäisrusettina joissakin koneissa (Valtra by jusape). Ja tuleehan tuosta maasta Skodaakin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
CZ on vissiinkin KKK:n lisenssillä tehtyjä, ja ei ole pieni valmistaja tuo CZ vaikka täällä tuntematomampi merkki onkin.
Valtra ja John Deere niitä on ainakin käyttäneet joissain traktorimalleissaan siis ihan tehtaan ensiasennusahtimina.
Täs täl viikolla oon Poriin ollut pariinkin kertaan yhteyksissä, ja Pekka sanos näist jutellessa, ettei ole mitään takuuhommia niihin tarvinnut tehdä- 2 hajonnutta ahdinta oli tiedossa.
Toinen oli kun oli ilman ilmansuodinta ajettu = ylimääräistä kikkaretta ahtimeen mennyt ja ahtosiivikko sököksi, toinen kun oli unohdettu tarkkailla moottorin öljyjä = ajettu kuivana / oli siinä sit konekkin hajonnut öljynpuutteeseen kaiketi ....
Valtra ja John Deere niitä on ainakin käyttäneet joissain traktorimalleissaan siis ihan tehtaan ensiasennusahtimina.
Täs täl viikolla oon Poriin ollut pariinkin kertaan yhteyksissä, ja Pekka sanos näist jutellessa, ettei ole mitään takuuhommia niihin tarvinnut tehdä- 2 hajonnutta ahdinta oli tiedossa.
Toinen oli kun oli ilman ilmansuodinta ajettu = ylimääräistä kikkaretta ahtimeen mennyt ja ahtosiivikko sököksi, toinen kun oli unohdettu tarkkailla moottorin öljyjä = ajettu kuivana / oli siinä sit konekkin hajonnut öljynpuutteeseen kaiketi ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB-Case 1394 ahtimen öljyvuoto/Ratkaisu
Homma meni niin, että Proturbosta tuli sarjanumerolla ihan alkuperäinen Schwitzer. Ei tarvinnut sorvailla sitä pakopesän ja pakoputken lähdön sovitetta. Hintaa tuli 800 erkkiä. Puhaltimen mali on S2, mutta alkuperäistä tilatessa tarvitaan ahtimen tyyppikilvessä olevat numerot osviitaksi, jotta tuo sovitesovitus ei prakaa.
Ahdin tuli jo talvella, mutta asennus tapahtui vasta pari viikkoa sitten. Komiasti laulaa hän.
t. Kauko Ollila
Ahdin tuli jo talvella, mutta asennus tapahtui vasta pari viikkoa sitten. Komiasti laulaa hän.
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Similar topics
» Case 1394 (vm 1986) öljyvuoto moottorin / rungon välistä
» case 1394
» Case 1394
» case 1394
» case 1394 4wd
» case 1394
» Case 1394
» case 1394
» case 1394 4wd
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa