DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
+2
jusape
David94
6 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Kysyn muutamia kysymyksiä vaihteisto/peräöljyn vaihdosta 1410:iin, kun ei aiempia keskusteluita aiheesta löytynyt. Tässä vaiheessa painesuodatin ulosottokotelon oikealle puolelle vaihdettu, sekä vaihteiston alle imusuodatin vaihdettu/vaihteiston öljypohja putsattu ja ruuvattu tiivisteliiman kanssa takas paikoilleen.
Onko painesuodattimen kotelon kiristämiseen annettu mitään momenttia? Laitoin suunnilleen samalle tiukkuudelle kuin oli, tuntuu että kierteet menee perille.
David Browniin näkyy olevan monenlaista imusuodinta saatavilla, IKH tarjoaa moneen malliin käyvää suodatinta, ja Marjakankaalla näkyy olevan oma versio 1410:iin.
Tietysti hätä oli ensin tilata osat niin on helppo huoltaa saman tien uusilla osilla eikä kone seiso turhia, tilasin Marjakankaalta imusuotimen ja se oli korkeempi kun alkuperäinen, lisäks suodattimen sekä pohjassa että kannessa oli reikä, alkuperäsessä vain pohjassa, siitä siis öljy pääsee suodatettuna pumpulle. IKH:lta tilasin myös ja mitat oli kohdallaan mutta kuvissa ei näkynyt että tässäkin on kannessa se reikä, eikä siis käy suoraan.
Tein peltilätkän ja laitoin silikonilla ja parilla pultilla kiinni ja peitin tuon kannessa olevan reijän, ei virallinen systeemi mutta pääsen ajeleen. Kiinnostais että mihin malleihin nuo edellämainitut suodattimet kuuluu? Ja mikä ois oikee suodatin? IKH suodattimen tuotenumero:TF5175 ja Marjakankaan "HYDRAULIKKASUODATIN 1210-1412", ei näyttänyt tuotekoodia. Tuo korkeempi suodatin kävis samalla peltilätkä-tempulla myös, jos ottas pois suodatinta painavan lehti-mallisen jousen, toki tuo jousi varmistaa suotimen paikoillaan pysymisen.
edit: Olen siis öljyjä ensi kertaa vaihtamassa tähän koneeseen niinkun varmaan tarinasta näkyy Jakopyörästöihin on öljyt jo vahdettu.
Onko painesuodattimen kotelon kiristämiseen annettu mitään momenttia? Laitoin suunnilleen samalle tiukkuudelle kuin oli, tuntuu että kierteet menee perille.
David Browniin näkyy olevan monenlaista imusuodinta saatavilla, IKH tarjoaa moneen malliin käyvää suodatinta, ja Marjakankaalla näkyy olevan oma versio 1410:iin.
Tietysti hätä oli ensin tilata osat niin on helppo huoltaa saman tien uusilla osilla eikä kone seiso turhia, tilasin Marjakankaalta imusuotimen ja se oli korkeempi kun alkuperäinen, lisäks suodattimen sekä pohjassa että kannessa oli reikä, alkuperäsessä vain pohjassa, siitä siis öljy pääsee suodatettuna pumpulle. IKH:lta tilasin myös ja mitat oli kohdallaan mutta kuvissa ei näkynyt että tässäkin on kannessa se reikä, eikä siis käy suoraan.
Tein peltilätkän ja laitoin silikonilla ja parilla pultilla kiinni ja peitin tuon kannessa olevan reijän, ei virallinen systeemi mutta pääsen ajeleen. Kiinnostais että mihin malleihin nuo edellämainitut suodattimet kuuluu? Ja mikä ois oikee suodatin? IKH suodattimen tuotenumero:TF5175 ja Marjakankaan "HYDRAULIKKASUODATIN 1210-1412", ei näyttänyt tuotekoodia. Tuo korkeempi suodatin kävis samalla peltilätkä-tempulla myös, jos ottas pois suodatinta painavan lehti-mallisen jousen, toki tuo jousi varmistaa suotimen paikoillaan pysymisen.
edit: Olen siis öljyjä ensi kertaa vaihtamassa tähän koneeseen niinkun varmaan tarinasta näkyy Jakopyörästöihin on öljyt jo vahdettu.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Lisäksi kiinnostaa tuo painesuodattimen tiivistehomma, suodattimen mukana tulee o-rengas ja kuminen litteä tukirengas. Entisessä oli tuo tukirengas valkeaa kovaa muovia, voiko nämä vaihtaa keskenään vai pitääkö tukirenkaan olla muovinen? Laitoin paikoilleen kumisen tukirenkaan mutta ei ole vielä kokeiltu.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Muistaakseni CASE-liikkeessä alkuperäissuodattimet ei olisi juurikaan tarvikesuodattimia kalliimpia, ja yhteensopivuus on taattu vs. ne tarvikkeet.
Maljassa oleva imusihtihän on periaatteessa pestävää - paineilmalla puhtaaksi puhdistettavaa mallia - harvoin siis tarvitsee uusia, kunhan on vaan verkko ehyt.
Periaatteessa painesuodatinkin on teoriassa pestävissä, mut paineen johdosta ne mujut on verkkojen rakosissa niin lujaa kiinni, että pesu ei ole käytännössä oikein mahdollista.
Maljassa oleva imusihtihän on periaatteessa pestävää - paineilmalla puhtaaksi puhdistettavaa mallia - harvoin siis tarvitsee uusia, kunhan on vaan verkko ehyt.
Periaatteessa painesuodatinkin on teoriassa pestävissä, mut paineen johdosta ne mujut on verkkojen rakosissa niin lujaa kiinni, että pesu ei ole käytännössä oikein mahdollista.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
1410 (1412) mallissa oli ensin paperinen imusuodatin ja sen yhteydessä metallinen sihti. Tässä systeemissä vaihdetaan papaerinen suodatin ja sihti pestään. Myöhemmin otettiin käyttöön painesuodatin joka sijaitsee takasillan takapuolella, oikealla puolella. Näissä traktoreissa ei ole paperinen imusuodatin, vaan metallinen imusihti (suction strainer) ja tämä imusihti on pestävää mallia. Painesuodatin on vaihdettava, sitä ei voida pestä kuten jusape väittää. Painesuodatinta (eikä paperista imusuodatinta) ei voida pestä missään David Brown mallissa. Paperisessa imusuodattimessa on iso reikä pohjassa imusihtiä varten. Painesuodattimen yhteydessä käytettävässä imusuidattimesaa ei ole pohjassa reikää. Seuraava linkki vie varaosakirjaan joka näyttää varustevaihtoehdot sivuilla E1 ja E4 https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDMW91VE9vYmJzNDg Varaosakirjassa on viite A, joka kertoo mistä sarjanumerosta alkaen on otettu käyttöön painesuodatin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
En väittänyt, että se painesuodatin olisi "pestävissä" , tavallaan hyvin teoreettisella tasolla se sitä voi olla, mut käytännössä on mahdotonta , koska se on taajaa ja tiheää metalliverkkoa monikerroksisesti, ja ne roskat jää sinne verkkokerroksien sisään = käytännössä vaihdettava uuteen.
Kuten edellä kirjoitin : Periaatteessa painesuodatinkin on teoriassa pestävissä, mut paineen johdosta ne mujut on verkkojen rakosissa niin lujaa kiinni, että pesu ei ole käytännössä oikein mahdollista ....
Metalliverkkoisen imusuotimen pystyy kyllä pöössä huuhtelemaan ja paineilmalla "vastavirtaan" putsaamalla käyttämään uusiksi monesti.
Paperimateriaalin suotimet on aina uusittava, niiitä ei putsailemaan pysty.
Tuohon mein 1410koneeseen pitää se suodin vaihtaa kun täs joskus ehtii ottaan sen pajaan. Vesipumpun vaihdan ja suutinkärjet myös samalla uusin sitten.
Kuten edellä kirjoitin : Periaatteessa painesuodatinkin on teoriassa pestävissä, mut paineen johdosta ne mujut on verkkojen rakosissa niin lujaa kiinni, että pesu ei ole käytännössä oikein mahdollista ....
Metalliverkkoisen imusuotimen pystyy kyllä pöössä huuhtelemaan ja paineilmalla "vastavirtaan" putsaamalla käyttämään uusiksi monesti.
Paperimateriaalin suotimet on aina uusittava, niiitä ei putsailemaan pysty.
Tuohon mein 1410koneeseen pitää se suodin vaihtaa kun täs joskus ehtii ottaan sen pajaan. Vesipumpun vaihdan ja suutinkärjet myös samalla uusin sitten.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Traktorin valmistaja kehoittaa vaihtamaan painesuodattimen määrävälein, ja tämä olisis syytä noudattaa. Suodattimen materiaali ei ole se ratkaiseva tekijä. Mielestäni ei pidä antaa ymmärtää, että painesuodatin voidaan jossain tilanteessa pestä, vai mitä tarkoitat lauseella: "Periaatteessa painesuodatinkin on teoriassa pestävissä". Entisenä David Brown maahantuojan huoltopäällikkönä (26 vuotta) luulen omaavani jonkin asteinen tietämys näistä traktoreista.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Se peltilappu paperisuodattimen "ylimääräisen" reiän peitteenä ei kyllä ole lopullinen ratkaisu. Siihen reikään kuuluu pestävän metallisiivilän lisäksi magneetti ja alipaineventtiili, joka toimii paperisuodattimen tukkeutuessa tai talvisaikaan kylmillä öljyillä. Silloin venttiili päästää öljyn tulemaan siivilän läpi ohi paperisuodattimen, ettei se imeydy imuputkeen tai pumppu ala kavitoimaan.
Sama systeemi on myös vanhemmissa Taaveteissa missä on tämä paperisuodatin ja osat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Minun 1210 koneessa oli tämä systeemi jätetty pois ja hävitetty eli pumppu imi öljyn "raakana" siitä viisisenttisestä reiästä. Väliakaisena ratkaisuna peitin sen reiän myös, mutta hommasin käytetyn siivilä-venttiili-magneetti-yhdistelmän Järvisuomen Traktorista eli nyt toimii kuten pitääkin. Jos 1410:ssä on jo se painesuodatin, niin tuo siiviläsysteemi ei ole niin välttämätön, mutta auttaa kyllä painesuotimen elementin vaihtovälissä ja pumpun kulumisessa.
Kyllä huolto-ohjelmaan merkityt toimenpiteet on tehtaan ukko miettinyt tarpeellisiksi ja syytä suorittaa oikein vaikkei huoltomies kävisikään enää niitä tekemässä. Välttyy monelta kiusalliselta ongelmalta.
Sama systeemi on myös vanhemmissa Taaveteissa missä on tämä paperisuodatin ja osat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Minun 1210 koneessa oli tämä systeemi jätetty pois ja hävitetty eli pumppu imi öljyn "raakana" siitä viisisenttisestä reiästä. Väliakaisena ratkaisuna peitin sen reiän myös, mutta hommasin käytetyn siivilä-venttiili-magneetti-yhdistelmän Järvisuomen Traktorista eli nyt toimii kuten pitääkin. Jos 1410:ssä on jo se painesuodatin, niin tuo siiviläsysteemi ei ole niin välttämätön, mutta auttaa kyllä painesuotimen elementin vaihtovälissä ja pumpun kulumisessa.
Kyllä huolto-ohjelmaan merkityt toimenpiteet on tehtaan ukko miettinyt tarpeellisiksi ja syytä suorittaa oikein vaikkei huoltomies kävisikään enää niitä tekemässä. Välttyy monelta kiusalliselta ongelmalta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Siis, paperisuodfattimesaa on edellä mainittu reikä siivilää/magneettia varten. Metallisessa imusihdissä ei ole reikää eikä siivilää/magneettia ja tämän yhteydessä on painesuodatin takasillan takapuolella. Painesuodattimen yhteydessä ei tule käyttää paperista imusuodatinta. Monesta paperisuodattimesta on jäänyt pois imusihti ja vanha suodatin sekä sihti ovat joutuneet roskakoriin. Johtunee tietämättömyydestä, koska varaosakirjan kuva olisi näyttänyt totuuden.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
https://avspare.com/catalog/case/58754/59694/1289537/ eikö tuossa näy mitä sinne kuuluu olla.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Hups. Luin viestin alun huonosti ja varaosakuvaa myös huolimattomasti katselin. Onneksi on OlleK.
Osaluettelossa, kun sinne asti pääsee, niin sanotaan selvästi jotta paperisuodatin/siivilä on tiettyyn osanumeroon asti. Sen jälkeen sitten tulee tuo metallinen imusuodatin (strainer) yhdessä painesuodattimen kanssa. Kuvissa on hieman harhauttavasti tuo tähän tapaukseen kuuluva osa 42 piirretty kuin siinä olisi yläpuolella reikä, jota siinä siis ei ole.
Harrastajan linkin osat siihen ei käy koska on painesuodatin, vaan siihjen kuuluu tämä osa 42, K946089
Osaluettelossa, kun sinne asti pääsee, niin sanotaan selvästi jotta paperisuodatin/siivilä on tiettyyn osanumeroon asti. Sen jälkeen sitten tulee tuo metallinen imusuodatin (strainer) yhdessä painesuodattimen kanssa. Kuvissa on hieman harhauttavasti tuo tähän tapaukseen kuuluva osa 42 piirretty kuin siinä olisi yläpuolella reikä, jota siinä siis ei ole.
Harrastajan linkin osat siihen ei käy koska on painesuodatin, vaan siihjen kuuluu tämä osa 42, K946089
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Tällaisia ovat nämä "villit" varaosamyyjät. Harrastajan linkissä lukee "UP TO S/N NOTE A", eli sarjanumeroon, viite A asti, mutta missään ei näy A-viite eikä sarjanumeroa. Matkau teki myös pienen virheen ja kirjoitti "tiettyyn osanumeroon asti". Pitää olla sarjanumeroon asti. Kyllä tämä asia osoittautui vaikeaksi omaksua, en olisi uskonut.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Tammi 26 2021, 02:48, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
No, alkuperäisiä Taavetti ja Natikka osia voisi kysyä lähimmältä Case IH jälleen- / varaosamyyjältä tai korjaamolta. Täytyy kuitenkin aina muistaa että Taavettien valmistus loppui vuonna 1988, siis yli 30 vuotta sitten, joten kaikkia osia ei ole enää yleisesti saatavana. Hollolan lähellä on ainakin CN-keskus Lahdessa ja Agriservice Tennilässä. Englannissa toimiva David Brown Parts Ltd on erikoistunut David Brown osiin ja niillä on maailman paras ja kattavin valikoima.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Tammi 26 2021, 02:49, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Kaiken kaikista systeemeistä tietävät ovat todella harvinaista väkedä, onkohan sellaisia eläviä ollemassakaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
.
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Tammi 26 2021, 02:43, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Marina tuntuu jatkuvan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
-
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Ti Tammi 26 2021, 02:50, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Kiitos vastauksista, tämä selventi asiaa paljon. Juu on tullut huomattua et esim. IKH:lla ei oo täyttä varmuutta onko siellä kaikki mallimuutokset ym. huomioitu. Pitää hommata käypäset osat varastoon. Ennen öljynvaihtoa paikallaan ollut suodatin oli enempi sellasta kestoverkon näköstä ja muovia, muuten samanlainen kun paperisuodatin. Terässiivilälle ja magneetille ei siinä ollut paikkaa. Taidan ajella tuolleesti nyt ja vaihdellaan kohan tunteja kertyy. Minusta hyödyllinen keskustelu, tulee näkökohtia mistä hommata osat ja mitä voi mennä vikaan
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Ite tuohon isäukon 1410 koneseen oon hakenut hydesuodattimia ihan CASE-liikkeestä orkkistavarana, enkä ole tarvikesuotimia edes kattellut.
Pienemmän riesan tie se on.
Eräs Off-topic esimerkki, katselin joku vuos sitten kierros-tuntimittarin vaijeria 1494 koneeseen, iikoohoo 51euroo, piruuttani kysyin merkkiliikkeestä, "orkkis" CNH-leimojen paketissa oleva vaijeri 26 ekua .....
Että jotta = kannattaa sitä merkkiliikkestäkin kysellä .......................
Pienemmän riesan tie se on.
Eräs Off-topic esimerkki, katselin joku vuos sitten kierros-tuntimittarin vaijeria 1494 koneeseen, iikoohoo 51euroo, piruuttani kysyin merkkiliikkeestä, "orkkis" CNH-leimojen paketissa oleva vaijeri 26 ekua .....
Että jotta = kannattaa sitä merkkiliikkestäkin kysellä .......................
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
David kirjoitti: "Ennen öljynvaihtoa paikallaan ollut suodatin oli enempi sellasta kestoverkon näköstä ja muovia, muuten samanlainen kun paperisuodatin. Terässiivilälle ja magneetille ei siinä ollut paikkaa". Kävi siis vahinko ja koneeseen kuuluva pestävä imuverkko vaihtui paperiseen suodattimeen. Jos se pois otettu metallinen imuverkko on vielä tallella ja ehjä, voi sen pestä ja asentaa paikalleen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Tänäpäivänä ei ole mitään "orkkisosia" kaikki tehdään itämailla itse ostin CN keskusesta vesiletkun made in israel,varaosaliikket myy China,Turkki,Taiwan tuotetta IKH suodatin oli indonesiasta,että ei voi paljon puhua alkuperäsestä,toki osistahan koneet aina on tehty nyt tehdään vaan halvemmalla ja siksipä juuri on soveltuvuuksissa ongelmiakin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Alkuperäinen osa on aina voinut olla valmistettu missä tahansa maapallolla. Koneen valmistaja on aina ostanut osia ja komponenttejä eri valmistajilta, eikä valmistusmaa ole koskaan ollut minkäänlainen kriteeri. Ero alkuperäisosan ja muun osan välillä one se, että alkuperäisosa on valmistettu koneen valmistajan piirustuksia käyttäen koneen valmistajalle, eikä koneen valmistaja aina kerro kuka on osan valmistanut. Muut kun alkuperäisosat on mitattu osan valmistajan toimesta. Tällöin saattaa mittatarkkuus ja ainekoostumus vaihdella.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
OlleK kirjoitti:Alkuperäinen osa on aina voinut olla valmistettu missä tahansa maapallolla. Koneen valmistaja on aina ostanut osia ja komponenttejä eri valmistajilta, eikä valmistusmaa ole koskaan ollut minkäänlainen kriteeri. Ero alkuperäisosan ja muun osan välillä one se, että alkuperäisosa on valmistettu koneen valmistajan piirustuksia käyttäen koneen valmistajalle, eikä koneen valmistaja aina kerro kuka on osan valmistanut. Muut kun alkuperäisosat on mitattu osan valmistajan toimesta. Tällöin saattaa mittatarkkuus ja ainekoostumus vaihdella.
Näinpä. Osa ei välttämättä ole tehty likikään koneen / laitteen valmistusmaata, GM USA monissa autoissa on monia orkkisosia esim Made in Mexico, Canadam USA, jne.
Hyvinkin uusiin, esim alle 3v vanhohin CNH traktoreihin ( ja muihinkin ) suodatinvalmistajamaana voi olla Italia, Puola, Kuwait, Mexico, Intia, Kiina, jne.
Ja ovat kuitenkin tehtaan käyttämiä alkuperäisosia. Sama valmistusmaaleima voi löytyä / todennäköisesti löytyy suodattimista, ihan tehdasasennuksena.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB1410 vahteistoöljyn ja suodattimien vaihto
Pitäisiköhän vielä pistää lusikkansa tähän soppaan ja yrittää selventää mikä ero on ns. tarvikeosalla ja alkuperäisellä osalla, kun mielestäni jotain näistä tiedän ja olen ns. kokemusasiantuntija. Tässä varmaan tulee jonkun veeran toistoa OlleK:n tai jusapen kirjoituksiin, mutta ei vo mitään.
Tarvikeosa, tässä tapauksessa suodatin, on tarvikkeen valmistajan ns. lopputuote ja se tekee sen itselleen parhaiten sopivilla menetelmillä ja laatutasolla. Tämä ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla täysin verrattavissa alkuperäiseen, mutta voi olla myös täyttä kuraa. Tarvikeosan tekijä on itse vastuussa tuotteistaan.
Alkuperäisosa taasen tehdään ns. OEM:n, tässä traktoritehtaan tarvikkeeksi tai varaosaksi. Jotta pääsee valmistamaan näitä osia, pitää käydä läpi melkoinen ruljanssi. Ensin tulee tulla hyväksytyksi toimittajaksi. Hyväksymismenettely sinällään on jo melkoinen prosessi, jossa todetaan toimittajan kyvykkyys. Osat valmistetaan OEM:n spesifikaation mukaan ja tuotannon aikana suoritetaan laadunvalvontaa. Tuotteista otetaan tietyn systematiikan mukaan näytteitä, jotka tarkastetaan perusteellisesti ja selvitetään ongelmat jos niitä löytyy. Toimittajan kanssa käydään määrätyin välein läpi tapahtumat, kuinka on onnistuttu. Hyväksynnän voi myös menettää, jos oikein huonosti toimii. Osatoimittaja on vastuussa OEM:lle OEM taasen on vastuussa tehdyistä varaosista asiakkaiden suuntaan.
Tuo toimittajahan sitten voi nykypäivänä olla missä päin maailmaa tahansa ja samaa osaa voidaan tehdä monessa paikasaa, mutta aina OEM:n spesifikaation ja sääntöjen mukaan. Esimerkkinä voisi sanoa, että Nokian saman puhelinmallin kuoria saatettiin valmistaa parissa kymmenessä paikassa ympäri maailmaa ja ne kaikki olivat samanlaatuisia ja sopivat samalla tavalla puhelimen päälle välittämättä siitä missä ne oli tehty.
Ja ennenkuin kukaan ehtii huomauttamaan että Nokian puhelimet kaatui, niin voin kertoa ettei se johtunut materiaalihallinnasta eikä tuotteiden fyysisestä laadusta vaan ihan muusta.
Tarvikeosa, tässä tapauksessa suodatin, on tarvikkeen valmistajan ns. lopputuote ja se tekee sen itselleen parhaiten sopivilla menetelmillä ja laatutasolla. Tämä ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla täysin verrattavissa alkuperäiseen, mutta voi olla myös täyttä kuraa. Tarvikeosan tekijä on itse vastuussa tuotteistaan.
Alkuperäisosa taasen tehdään ns. OEM:n, tässä traktoritehtaan tarvikkeeksi tai varaosaksi. Jotta pääsee valmistamaan näitä osia, pitää käydä läpi melkoinen ruljanssi. Ensin tulee tulla hyväksytyksi toimittajaksi. Hyväksymismenettely sinällään on jo melkoinen prosessi, jossa todetaan toimittajan kyvykkyys. Osat valmistetaan OEM:n spesifikaation mukaan ja tuotannon aikana suoritetaan laadunvalvontaa. Tuotteista otetaan tietyn systematiikan mukaan näytteitä, jotka tarkastetaan perusteellisesti ja selvitetään ongelmat jos niitä löytyy. Toimittajan kanssa käydään määrätyin välein läpi tapahtumat, kuinka on onnistuttu. Hyväksynnän voi myös menettää, jos oikein huonosti toimii. Osatoimittaja on vastuussa OEM:lle OEM taasen on vastuussa tehdyistä varaosista asiakkaiden suuntaan.
Tuo toimittajahan sitten voi nykypäivänä olla missä päin maailmaa tahansa ja samaa osaa voidaan tehdä monessa paikasaa, mutta aina OEM:n spesifikaation ja sääntöjen mukaan. Esimerkkinä voisi sanoa, että Nokian saman puhelinmallin kuoria saatettiin valmistaa parissa kymmenessä paikassa ympäri maailmaa ja ne kaikki olivat samanlaatuisia ja sopivat samalla tavalla puhelimen päälle välittämättä siitä missä ne oli tehty.
Ja ennenkuin kukaan ehtii huomauttamaan että Nokian puhelimet kaatui, niin voin kertoa ettei se johtunut materiaalihallinnasta eikä tuotteiden fyysisestä laadusta vaan ihan muusta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Hydrauliikkasuodattimen vaihto
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
» 995 Polttoainesuodattimien vaihto
» Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto
» Jarrupääsylinterin vaihto
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
» 995 Polttoainesuodattimien vaihto
» Nostolaitesylinterin tiivisteiden vaihto
» Jarrupääsylinterin vaihto
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa