moottoriöljyn kulutus
+2
erkki
taavetticase1394
6 posters
Sivu 1 / 1
moottoriöljyn kulutus
Milloin pitää huolestua moottoriöljyn kulutuksesta. Nyt on joutuna taavettiin lisämään öljyä litran kuukauden välein. on ollut puun ajoa metsästä ja kylätien linkous hommia.koneessa 3600 tuntia. Reilu 10 vuotta sitten uusin turbon, kannentiivisteen ja männänrenkaat+kevyt hoonaus, tämän rempan jälkeen ollut kulutus maltillista, mutta pari vuotta sitten jouduin uusimaan kannentiivisteen toistamiseen kun rupesi huohottamaan. Nyt on taas sitten öljyn kulutus minusta turhan suurta.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: moottoriöljyn kulutus
Hmmm. Viikot ovat niin erilaisia. Litra viikossa ei raskaissa peltohommissa ole paljon, mutta kevyissä ja vähätuntisissa se on merkittävä. Jos huohottimesta puhaltaa reippaasti tyhjäkäynnilläkin, niin voi olla sylinterit kiillottuneet. Jos venttiilin varret fuskaa niin kyllä siitä tavallisesti tulee merkiksi harmaata savua pakoputkesta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: moottoriöljyn kulutus
erkki kirjoitti:Hmmm. Viikot ovat niin erilaisia. Litra viikossa ei raskaissa peltohommissa ole paljon, mutta kevyissä ja vähätuntisissa se on merkittävä. Jos huohottimesta puhaltaa reippaasti tyhjäkäynnilläkin, niin voi olla sylinterit kiillottuneet. Jos venttiilin varret fuskaa niin kyllä siitä tavallisesti tulee merkiksi harmaata savua pakoputkesta.
onhan tuo ollut raskasta nuoskalunta mitä on aurattu. kait pitäisi laskea kone jo eläkkeelle raskaimmista hommista:)Itsekkin epäilen sylinteriputkien kiillottumista.onkohan hankala homma vaihtaa uudet putket?paljonkohan kestää tämän tyypin kone yleensä tunteja?nyt on mittarissa se 3600. 2700 tunnissa on rengastettu ja kansi käytetty venttiilipajalla. 200 tuntia sitten kannen tiiviste vaihdettu. onko näissä turbo koneissa yleisempää toi kannentiivisteen hajoaminen?
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: moottoriöljyn kulutus
Siinä on lohkoon poratut sylinterit, ei siis vaihdettavia putkia. Noilla tunneilla moottori on lähinnä sisään ajettu. Tietenkin, jos on paljon kylmäkäynnnistyksiä ja öljyjä ei vaihdella, niin koneremontti voi tulla ajankohtaiseksi jo mittarin ekalla kierroksella. Kannentiivisteongelmasta turbokoneiden kohdalla en ole kuulut mainintoja enempää kuin vapareidenkaan kanssa. En kyllä nyt keksi miten kannentiivisteen vaihto voi vaikuttaa ohipuhallukseen, vai pyyhkäistiinkö sylintereitä hoonilla kun kansi oli auki?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: moottoriöljyn kulutus
Minustakin nuo tunnit kuulostaa vähille. Tuommoinen 10000 ei ole mitenkään mahdoton tuntimäärä oikealla huollolla ja käytöllä. Turbon ja muutenkin koko koneen kannalta kiireetön käynnistäminen ja sammuttaminen on edullista. Varsinkin lämmittämättä kylmällä ilmalla raaka käyntiinpano ja samantien tositöihin, sen jälkeen suoraan täydestä laukasta sammuttaminen kyllä tuhoaa koneen. Tiedetään tapauksia missä tuhannen tunnin koneeseen on pitänyt vaihtaa suunnilleen kaikki liikkuvat osat ja hiaista kampirauta.
Se moottori on melkoisen laimeasti ahdettu, jos alkuperäisessä vireessä. Kannentiivisteen pitäisi kyllä kestää enemmän kuin tuo parisataa tuntia. Tietysti kannen ja lohkon tiivistepintojen pitää olla suoria ja puhtaita ja kannentiivisteen hyvälaatuinen turbokoneeseen tarkoitettu. Kun kannen panee kiinni, niin ruuvien/mutterien kiristäminen pitää tehdä oikeassa järjestyksessä useammassa vaiheessa. Ensimmäinen jälkikiristys lämpimäksi käyttämisen jälkeen ja sitten toinen jälkikiristys myöhemmin vaikka ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä tai vaikka myöhemminkin. Tämä monta kertaa unohtuu tekemättä. Jälkikiristyshän tehdään oikeassa järjestyksessä ensin ruuvi/mutteri nytkäyttämällä aukipäin ja sitten pistämällä oikeaan momenttiin. Pitäisi pahvin kestää.
En tiedä tulikohan turhaan kirjoitetta "sanomattakin selvää" tiedossa olevia asioita, mutta kirjoitinpahan kumminkin
Se moottori on melkoisen laimeasti ahdettu, jos alkuperäisessä vireessä. Kannentiivisteen pitäisi kyllä kestää enemmän kuin tuo parisataa tuntia. Tietysti kannen ja lohkon tiivistepintojen pitää olla suoria ja puhtaita ja kannentiivisteen hyvälaatuinen turbokoneeseen tarkoitettu. Kun kannen panee kiinni, niin ruuvien/mutterien kiristäminen pitää tehdä oikeassa järjestyksessä useammassa vaiheessa. Ensimmäinen jälkikiristys lämpimäksi käyttämisen jälkeen ja sitten toinen jälkikiristys myöhemmin vaikka ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä tai vaikka myöhemminkin. Tämä monta kertaa unohtuu tekemättä. Jälkikiristyshän tehdään oikeassa järjestyksessä ensin ruuvi/mutteri nytkäyttämällä aukipäin ja sitten pistämällä oikeaan momenttiin. Pitäisi pahvin kestää.
En tiedä tulikohan turhaan kirjoitetta "sanomattakin selvää" tiedossa olevia asioita, mutta kirjoitinpahan kumminkin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: moottoriöljyn kulutus
Juu, nuo jälkikiristykset on aika kyllä helposti unohtuvia juttuja. Saa niistä muistuttaa kun on tilaisuus. Kun puristukset alkavan mennä huonoiksi, se yleensä näyttäytyy ekana kylmäkäynnistysvaikeuksina. Öljyn kulutuksessa on eroja myös eri öljyjen välillä, joten ihan suoraviivaista kyllä tai ei neuvoa on vaikea antaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: moottoriöljyn kulutus
öljyt on vaihdettu kerran vuoteen. pyyhkäistiin sylintereitä silloin kun rengastettiin.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: moottoriöljyn kulutus
taavetticase1394 kirjoitti:öljyt on vaihdettu kerran vuoteen. pyyhkäistiin sylintereitä silloin kun rengastettiin.
Niin ja shell rimula 10-30 öljyä käytetty.mikähän öljy käy parhaiten taavetin moottoriin?
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: moottoriöljyn kulutus
taavetticase1394 kirjoitti:taavetticase1394 kirjoitti:öljyt on vaihdettu kerran vuoteen. pyyhkäistiin sylintereitä silloin kun rengastettiin.
Niin ja shell rimula 10-30 öljyä käytetty.mikähän öljy käy parhaiten taavetin moottoriin?
Ehkä se rupesi hoonauksen ja renkaiden vaihdon jälkeen syömään enemmän öljyä.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: moottoriöljyn kulutus
Kyllä 10W 30 on sopiva öljy viskositeetiltaan. Sitä en osaa arvioida että minkä valmistajan 10W30 pysyy parhaiten sisällä. Itse käytän sitä, mitä tulee kulloinkin ostettua. Jos traktori pelittää muuten niin en kyllä itse olisi tuosta öljykulutuksesta huolissani.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: moottoriöljyn kulutus
Vanhan konstruktion moottorin sisäänajo korjauksen jälkeen uusilla öljylaaduilla ei aina tahdo oikein onnistua. Esimerkiksi 1394 koneen tehtaan öljysuositus sisäänajoa varten oli korkeintaan API CC ja vasta 300 ajotunnin jälkeen annattin mahdollisuusa siirtyä CD tai CE luokan öljyyn ja 30 vuotta sitten ajettiin Taavetit CC luokan öljyillä sisäänajon jälkeenkin ilman mitään hankaluuksia. Nykyään ei markkinoilta oikein löydy CC luokkaa vastaavia moottoriöljyjä ja tämä voi joissain tapauksissa aiheuttaa hieman suurempaa öljynkulutusta. Sisäänajon aikana tulee nykyisiä öljyä käytettäessä kuormittaa moottoria reippaasti aina välillä, jotta männänrenkaat asettuvat sylinteripintoja vastaan. Liian helpolla päästetyn moottorin sylinterit lasittuvat, jolloin männänrenkaat eivät kulu ja öljynkulutus kasvaa. Hieman lisääntynyt öljynkulutus on nykyään enemmän normaalia eikä siihen kannata kiinnittä suurempaa huomiota. Öljynkulutusta voi yrittää pienentää rasittamalla moottoria kunnolla pidemmän aikaa. Se uskomus, että jotkut öljymerkit "pysyvät" paremmin moottorissa on kyllä enemmän legendaa kun tutkittua totuutta. Moottorin öljytaso tulee olla lähellä mittatikun alamerkkiä ennen kun lisätään öljyä. Öljytason pitäminen jatkuvasti ylämerkin lähellä lisää öljynkulutusta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: moottoriöljyn kulutus
En olisi huolissani, parempihan se, kun moottori saa uutta öljyä säännöllisesti. Halpaahan se on.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: moottoriöljyn kulutus
Näin on,niissä ekoissa katalysaattoriautojen ohjekirjoissakin luki sillon -90 luvun alussa että öljynkulutus 1L/1000km
on täysin normaalia josta ei pidä huolestua.
Sitten alkaa huoli jos öljyä puskee jostain pihalle liikaa tai öljyn poltto on älytöntä suhteessa ajoon,sen kyllä sitten jo huomaa savutuksestakin.
Tuokin pitää aina katsoa että minne öljy katoaa? tuleeko se ulos jostain vai palaako se oikeasti ettei sekoita niitä keskenään
on täysin normaalia josta ei pidä huolestua.
Sitten alkaa huoli jos öljyä puskee jostain pihalle liikaa tai öljyn poltto on älytöntä suhteessa ajoon,sen kyllä sitten jo huomaa savutuksestakin.
Tuokin pitää aina katsoa että minne öljy katoaa? tuleeko se ulos jostain vai palaako se oikeasti ettei sekoita niitä keskenään
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1936
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa